Gå til innhold

Airfryer fra Clas Ohlson


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi fikk airfryer fra clas ohlson til jul og tenkte å innvie den i kveld, men finner ingenting om hvor lang tid det tar å steke f.eks. pomfri i den? Noen som har airfryer, som kan hjelpe? Og som kanskje kan forklare litt hvordan den fungerer? Har hatt vanlig frityrkoker til nå, og har jo kunnet se om maten var ferdig i den, men kan jeg sjekke maten i airfryeren? Blir pomfrien sprø? Er det stor forskjell i smak fra frityrkoker til arifryer? Blir håndtaket til skuffen varm, eller går det an å ta i det?

Anonymkode: c3382...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten bare teste tenker jeg. Bare tappe litt forsiktig borti håndtaket for å sjekke om det er varmt, før du griper rundt det med full makt. Det er aldri noe fasit på hvor lang tid noe bruker på å steke. Selv om det står f.eks. 12 minutter et sted så bør du sjekke når tiden nærmer seg, for den er jo bare veiledende. Regner med den har en skuff du kan trekke ut for å sjekke jevnlig?

Når det kommer til smak så synes jeg ikke det er så stor forskjell på sånn airfryer pommes frites fra å steke i stekeovn. Alt som frityrstekes blir jo "bedre", men det er jo et helseaspekt ved det også. Mindre usunt i airfryer/stekeovn. Jeg synes airfryers er litt overreklamert når de presenteres som en oljefri frityrkoker. Det er jo egentlig bare en fancy varmluftsovn.

Jeg har ikke airfryer selv, men har fått servert kylling og pommes frites fra noen bekjente innimellom. Synes egentlig resultatet er mye likt en stekeovn. Personlig synes jeg de er litt overflødig, men dersom du får brukt den en del så er den nok ikke så dum. Den blir jo mye fortere varm og kan være kjappere og enklere å bruke hvis man bare skal lage mat til seg selv.

Anonymkode: 5487f...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi fikk airfryer fra clas ohlson til jul og tenkte å innvie den i kveld, men finner ingenting om hvor lang tid det tar å steke f.eks. pomfri i den? Noen som har airfryer, som kan hjelpe? Og som kanskje kan forklare litt hvordan den fungerer? Har hatt vanlig frityrkoker til nå, og har jo kunnet se om maten var ferdig i den, men kan jeg sjekke maten i airfryeren? Blir pomfrien sprø? Er det stor forskjell i smak fra frityrkoker til arifryer? Blir håndtaket til skuffen varm, eller går det an å ta i det?

Anonymkode: c3382...300

Jeg har en fra Philips og der brukte jeg ca. 8-10 minutter på en porsjon fries. Brukte da frosne fries som jeg helte rett i. De ble knasende sprø. Du ser det egentlig på fargen og du får ta en test når de virker ferdige. For flere porsjoner må du sikkert øke tiden noe. 15 min kanskje?  Hvordan smaken er sammenliknet med frityrkoker vet jeg ikke for frityr har jeg aldri hatt, men vil påstå de smaksmessig ble som om jeg steker i ovnen bare jevnere og sprøere. Eller som de man får på utesteder, bare med mindre fett i - hvilket er noe av poenget for min del. 

Ble ikke så fornøyd da jeg prøvde å lage fra scratch, med rå poteter, men det krever sikkert litt trening for å finne de rette innstillingene. Håndtaket på min blir ikke varmt og vil tro det gjelder for alle typer, men sjekk forsiktig så du ikke med ett står der med brannsår. 

Skal forøvrig prøve meg på hjemmelaget fritert svinekjøtt i sursøt saus i dag - og da skal kjøttet selvsagt friteres i fryeren. I følge youtube skal det gå helt fint. I verste fall får jeg løpe ut og kjøpe en pizza eller spise bare ris og saus om det blir hel katastrofe :ler: .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fra Clas Ohlson. Innviet den nå i helgen og er fornøyd med det jeg har prøvd. Hjemmelaga vårruller frosne, 5 stk, 200 gr i 20 min. Ble bra de. Har ikke olje på de og har tidligere stekt i ovn.
I dag hadde jeg et barnebarn på besøk og da stekte jeg pommes frites. De var av den hurtige typen frites 5-10 min, så de ble kanskje litt vel godt stekt på 8 min etter min smak, men perfekt for barnebarnet. Med større mengder frites (se bruksanvisning) skal du riste på på kurven underveis. Altså ta den ut og riste på de.
Håndtaket blir ikke varmt!
Det står jo noen forslag på lokket til airfryeren til både tid og mat. les bruksanvisningen nøye!!!!
Du kan ha litt olje på maten, men jeg pleier ikke det når jeg steker i ovn, så skal prøve det på vårruller neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...