Gå til innhold

Liker du krabber?

Krabber  

21 stemmer

1. 1. Liker du krabber?

• Nei, smaker forferdelig
      11
    • Ja, smaksløkene mine har blitt ødelagte
      10

Fremhevede innlegg

Skrevet

Liker du KOMMODER, heter det!

Anonymkode: 3f146...6e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Brunhilde skrev:

Jeg foretrekker faktisk det som ikke er hvitt kjøtt, spesielt på høsten hvis jeg får tak i rognkrabber. Det er utrolig godt 

Kongekrabbe kommer litt i kategorien hummer, greit nok, men smak står ikke i forhold til pris. At hummeren er dyr kan forklares med liten bestand, men kongekrabbe har vi da mengdevis av oppe i nord?

Helt enig! Det er i det brune kjøttet smaken sitter. 

Jeg pleier å blande hvitt og brunt kjøtt med chili, revet rå hvitløk, persille, sitron og olivenolje og blande sammen med nykokt linguine i en av verdens beste pastaretter, omtrent som denne: https://www.nigella.com/recipes/linguine-with-chilli-crab-and-watercress Anbefales! 

Kongekrabbe er ellers oppskrytt, og overpriset av kun kommersielle hensyn, ser det ut til. Utrolig at den saken ikke er mer debattert i offentligheten, men det er en annen diskusjon.

Anonymkode: 271c3...851

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, Brunhilde said:

Jeg foretrekker faktisk det som ikke er hvitt kjøtt, spesielt på høsten hvis jeg får tak i rognkrabber. Det er utrolig godt 

Kongekrabbe kommer litt i kategorien hummer, greit nok, men smak står ikke i forhold til pris. At hummeren er dyr kan forklares med liten bestand, men kongekrabbe har vi da mengdevis av oppe i nord?

Kongekrabbe er vel en svartelistet art, så den burde vært subsidiert, så vi kunne spise den bort. Men det er den ikke.

• Liker 1
Skrevet
Just now, T-Rex said:

Kongekrabbe er vel en svartelistet art, så den burde vært subsidiert, så vi kunne spise den bort. Men det er den ikke.

Nei - og det er jo i grunnen ganske merkelig. Syns jeg.

• Liker 1
Skrevet

Spiser bare klørne og de må være ferske. Kjøper ikke fra butikken

Skrevet

Vil påstå at mine smaksløker er helt ok, så derfor har jeg ikke stemt her.  

Krabbe er det nest best jeg vet (nykokte reker kommer foran).  Den må være frisk og kald, servert på godt brød med majones, sitron og dill.  Og helst med et glass kald hvitvin også.  

Men å rense den alminnelige norske krabben selv er jo en tålmodighetsprøve..!  Kongekrabben er lett å rense, men altfor dyr.  Derfor liker jeg snøkrabben aller best.  Den er stor og enkel å rense, og rimelig i pris.  

• Liker 1
Skrevet

Men snøkrabben er vel som kongekrabben, man spiser bare det hvite kjøttet?

Jeg foretrekker taskekrabben på grunn av innmaten, det er DET som er krabbe for meg, og de skal ikke være kalde, de smaker aller beset nykokt, nyrenset og fremdeles litt lunkne. ;)

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke skjell, de har skal.  https://www.imr.no/spor_en_forsker/krabbeskall/nb-no

Anonymkode: cd24b...293

Dummeste jeg har hørt! F. eks. epler har skall. Det hylsteret en finner krabbens utsøkte innmat inni , minner mye mer om et blåskjell enn om et (appelsin)skall
De er i bunn og grunn samme ord og kan brukes om hverandre, alt etter hva for en nyanse en vil legge vekt på. Skall legger vekt på at det omslutter noe som er inni, mens skjell legger vekt på at det en beinhard liten beholder.

Skrevet

Fikk servert krabbe av Hellstrøm en gang. Det smakte helt nydelig. Var blandet med noe kremost ++ 

Men ellers er jeg ikke veldig fan av krabbe. Jeg kan spise det, men er ikke sånn at jeg koser meg veldig med det akkurat 😏

Anonymkode: 1da12...8a8

Skrevet

Forstår meg ikke på krabbe. Smaker bare saltvann.

Anonymkode: 04257...cca

Skrevet

Krabbe er godt som faen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker krabbe, men ble allergisk og har ikke smakt det på over 15 år.

Har aldri spist fra butikk, kun nykokte direkte fra gryta.

Heldigvis tåler jeg andre skalldyr.

Anonymkode: 2bb48...d3c

Skrevet

Ts her!

Jeg er fornøyd med at de som ikke liker krabber er i flertall, bra at ikke alle har ødelagte smaksløker 😃

Anonymkode: fd020...8d5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her!

Jeg er fornøyd med at de som ikke liker krabber er i flertall, bra at ikke alle har ødelagte smaksløker 😃

Du, kjære TS er en idiot.

Eller for å si det mer diplomatisk: Dine manglende evner til å gi gode, nøytrale svaralternativer medførte at mange avsto fra å stemme, slik at du endte opp med et skjevt resultat fullstendig uten statistisk signifikans.

Anonymkode: ce63d...09b

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker krabbe! Blåkrabbe er min absolutte favoritt! 

Sjømat er den mest fantastiske maten.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, kjære TS er en idiot.

Eller for å si det mer diplomatisk: Dine manglende evner til å gi gode, nøytrale svaralternativer medførte at mange avsto fra å stemme, slik at du endte opp med et skjevt resultat fullstendig uten statistisk signifikans.

Anonymkode: ce63d...09b

Ts her

Jeg ga helt nøytrale svar alternativer, så det du sier der er direkte feil.

Det er heldigvis flere som ikke liker krabbe enn de som liker det 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg ga helt nøytrale svar alternativer, så det du sier der er direkte feil.

Det er heldigvis flere som ikke liker krabbe enn de som liker det 

Jadda, kjempenøytrale. :rolleyes: 

Anonymkode: a4862...ff4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...