Gå til innhold

Hvor fattig er egentlig studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke du å svare på det tidligere spørsmålet? Hva gjør man med to månedene der man ikke får penger? Ikke alle kan bo gratis hos foreldre eller si opp boligen. I Tromsø er det vanskelig å få bolig, samme med mange steder i utlandet, så da må man betale også på sommeren. Og som jeg skrev over så er det flere hundre søkere per stilling i f.eks matbutikker så å skaffe seg en sommerjobb er ikke lett for denne generasjonen. Heldig du som tilhører dessertgenerasjonen og fikk det meste servert på et sølvfat.

Anonymkode: 37d94...2fe

Nå er det dessverre bare en mnd der man ikke får penger. Idiotisk siden studieåret er på 10 mnd, ikke 11.

Man søker sosialstøtte hvis man ikke har noen annen inntekt. Slik andre må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Nå er det dessverre bare en mnd der man ikke får penger. Idiotisk siden studieåret er på 10 mnd, ikke 11.

Man søker sosialstøtte hvis man ikke har noen annen inntekt. Slik andre må.

Du har vel ikke studert i det hele tatt høres det ut som. Studieåret er kanskje 10 mnd, men skoleåret begynner i midten av august og siste eksamener er i midten av juni. Vanskelig å beregne slik at man kan flytte inn og flytte ut akkurat på dagen der skoleåret begynner/slutter. Man må som oftest leie fra 1. til 1. Så fra 1. august til 1. juli blir da 11 måneder. '

Det er behandlingstid på sosialen, dessuten har ikke studenter krav på noe.

Anonymkode: 37d94...2fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel ikke studert i det hele tatt høres det ut som. Studieåret er kanskje 10 mnd, men skoleåret begynner i midten av august og siste eksamener er i midten av juni. Vanskelig å beregne slik at man kan flytte inn og flytte ut akkurat på dagen der skoleåret begynner/slutter. Man må som oftest leie fra 1. til 1. Så fra 1. august til 1. juli blir da 11 måneder. '

Det er behandlingstid på sosialen, dessuten har ikke studenter krav på noe.

Anonymkode: 37d94...2fe

Medio august til medio juni bli 10 mnd. Jeg har leid min andel av hybler. Både i større og mindre byer. Og enda ikke vært borti noen som ikke leier ut fra midten til midten.

I sommerferien er du ikke student.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleien min er på 7500 kr og jeg har en hund jeg skal ha råd til å gi mat også. Så da er vi oppe i 8.300 kr i mnd. I bare husleie og hundefôr. Så kommer mat til meg, faste utgifter som forsikring, treningssenter (og jeg har et billig abbo!), mobil, månedskort, penger til vaskemaskin og legeutgifter og plutselig trengte dyret en veterinærundersøkelse, sant. Og det går i samme potten. Noe sparer jeg opp og har buffer, noe må jeg ta "her og der".


Stipendet kommer én gang i måneden og er på 8.000 (litt høyere snitt om du fordeler storstipendet inn).

 

You do the math.

Du høres virkelighetsfjern ut.

Anonymkode: 63f3e...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Medio august til medio juni bli 10 mnd. Jeg har leid min andel av hybler. Og enda ikke vært borti noen som ikke leier ut fra midten til midten.

I sommerferien er du ikke student.

Hvorfor skal det være slik at studenter ikke har rett på ferie? De fleste arbeidstakere har 5 uker ferie, eller mer. Og en god del forventes ikke å arbeide på fridagene sine. 

Anonymkode: 36079...d39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det være slik at studenter ikke har rett på ferie? De fleste arbeidstakere har 5 uker ferie, eller mer. Og en god del forventes ikke å arbeide på fridagene sine. 

Anonymkode: 36079...d39

Studenter har minst 2 mnd ferie. Om de vil spare opp 10,2% i feriepenger ved å leve trangere resten av året er det ingen som nekter dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studielån per mnd er på 10250 kr, ikke 8118. Er det ingen studenter som kan grunnleggende matematikk lenger?

Anonymkode: cbca4...a60

Her skal jeg bryte det ned for deg: 
Studielån per år: 
Vår: 62 240kr (21 650kr x1, 8118,75 x5)
Høst: 54 122 (8118,75 x4 + 21 650 kr x1)
Totalt: 116 362kr/år eller 9 696,83kr/mnd

Utgifter per år:
Husleie (6000 x 12 = 72 000)
Mat (2000 x 12 = 24 000)
Strøm (I snitt 600kr/mnd x 12 = 7200)
Busskort (450 x 12 = 5400)
Telefon (300 x 12 = 3600)
Optiker (500 x1)
Tannlege (500 x1)
Fagforeningskontigent (380 x 2 = 760)
Kontaktlinser (250 x 12 = 3000)
Pensumbøker (ca 2000 x2 = 4000)
Semesteravgift (3 450 kr x 2 = 6900)
= Totalt: 127 860kr/år, eller 10 655kr/mnd

Og dette innebærer ikke å reise hjem til foreldre på besøk, kjøpe noen form for julegave, bursdagsgave, ingen tur på kafe, kino, ikke en øl, ikke et eneste nytt klesplagg, ingen form for interiør, ikke en tur til fastlegen, ingen medisiner, ingen ferie, ingen x og ingen y.

Så jeg må jo bare spørre hvordan du kommer frem til ditt, og hvorfor du mener dette er helt levelig og null problem. 


 

Anonymkode: 6bf6f...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studenter får (låne) 108250 Kr for en 10-mnd periode. Dette blir 10825.kr i mnd, ikke 8000. 

Anonymkode: cbca4...a60

Det er i gjennomsnitt ja, men som du sikkert også vet så er det mer i januar og august og 8000 resten av månedene. Grunnen til dette er at man skal tilpasse utbetalingen de store utgiftene som kommer disse månedene, som pensumbøker etc.

Uansett så svarte jeg vedkommende som oppgav at hen hadde utbetalt 11 000 i måneden, og det var ikke gjennomsnitt. Det var 11 000 de månedene andre studenter uten ekstrastøtte får 8000. Vedkommende skrev også at hen fikk utbetalt 29 000 nå i januar, mens andre studenter får 21 000 denne måneden. 

Da er gjennomsnittet for vedkommende i måneden 14 000 kr-ish. For andre studenter 10 000-ish i gjennomsnitt. Det er fremdeles 3000 kr mer i måneden enn de som ikke får ekstrastipend.

Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skulle henge deg opp i dette. Du burde jo skjønne at jeg snakket om månedlige utbetalinger utenom storstipendet i januar og august og ikke gjennomsnittlig utbetaling.
 

Anonymkode: cde60...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Medio august til medio juni bli 10 mnd. Jeg har leid min andel av hybler. Og enda ikke vært borti noen som ikke leier ut fra midten til midten.

I sommerferien er du ikke student.

En sannhet med modifikasjoner. Det er nå flere nyanser av grått, selv om du syns alt er sort-hvitt.

Man er ikke student, men man har heller ikke mulighet til å skaffe deg en 100% fast stilling i sommermånedene. Du kan karre til deg noen ekstravakter her og der hvis du er HELDIG, men konseptet "sommerjobb" er ikke sånn som det en gang var.

Du er bare vrang for å være vrang. Det virker som du er vrang bare for å være vrang.

Endret av Sugar&Spice
Modererte meg litt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

En sannhet med modifikasjoner. Det er nå flere nyanser av grått, selv om du syns alt er sort-hvitt.

Man er ikke student, men man har heller ikke mulighet til å skaffe deg en 100% fast stilling i sommermånedene. Du kan karre til deg noen ekstravakter her og der hvis du er HELDIG, men konseptet "sommerjobb" er ikke sånn som det en gang var.

Du er bare vrang for å være vrang.

Nei, det er ikke en sannhet med modifikasjoner. Du er utfor tiden der ditt livsppphold forventes å være dekket av studielån.

Nei, jeg er ikke vrang for å være vrang. Hvis folk slutter å komme med feilaktige  påstander som at studielånet er bare 8000 i mnd så slipper de å bli korrigert. Hvis studenter ikke er i stand til å regne ut dette er det direkte skremmende. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i gjennomsnitt ja, men som du sikkert også vet så er det mer i januar og august og 8000 resten av månedene. Grunnen til dette er at man skal tilpasse utbetalingen de store utgiftene som kommer disse månedene, som pensumbøker etc.

Uansett så svarte jeg vedkommende som oppgav at hen hadde utbetalt 11 000 i måneden, og det var ikke gjennomsnitt. Det var 11 000 de månedene andre studenter uten ekstrastøtte får 8000. Vedkommende skrev også at hen fikk utbetalt 29 000 nå i januar, mens andre studenter får 21 000 denne måneden. 

Da er gjennomsnittet for vedkommende i måneden 14 000 kr-ish. For andre studenter 10 000-ish i gjennomsnitt. Det er fremdeles 3000 kr mer i måneden enn de som ikke får ekstrastipend.

Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skulle henge deg opp i dette. Du burde jo skjønne at jeg snakket om månedlige utbetalinger utenom storstipendet i januar og august og ikke gjennomsnittlig utbetaling.
 

Anonymkode: cde60...381

Det er gjennomsnittet man må ta utgangspunktet i for å ha et korrelt svar på hvor mye som gis i studielån per mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Nei, det er ikke en sannhet med modifilasjoner. Du er utfor iden der ditt livsppphold forventes å være dellet ab studielån.

Nei, jeg er ille vrang for å være vrang. Hvis folk slutter å komme med feilaktige  påstander som at studielånet er bare 8000 i mnd så slipper de å bli korrigert. Hvis studenter ikke er i stand til å regne ut dette er det direlte skremmende. 

Det er jo du som argumenterer for at studielån er nok til livsopphold.

Studenter er fint i stand til å regne ut dette, og i praksis så er det faktisk sånn at man ikke får utbetalt et gjennomsnitt, som du argumenterer så hardt for. Utgifter fordeler seg ikke gjennomsnittlig utover året heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Det er gjennomsnittet man må ta utgangspunktet i for å ha et korrelt svar på hvor mye som gis i studielån per mnd.

Nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her skal jeg bryte det ned for deg: 
Studielån per år: 
Vår: 62 240kr (21 650kr x1, 8118,75 x5)
Høst: 54 122 (8118,75 x4 + 21 650 kr x1)
Totalt: 116 362kr/år eller 9 696,83kr/mnd

Utgifter per år:
Husleie (6000 x 12 = 72 000)
Mat (2000 x 12 = 24 000)
Strøm (I snitt 600kr/mnd x 12 = 7200)
Busskort (450 x 12 = 5400)
Telefon (300 x 12 = 3600)
Optiker (500 x1)
Tannlege (500 x1)
Fagforeningskontigent (380 x 2 = 760)
Kontaktlinser (250 x 12 = 3000)
Pensumbøker (ca 2000 x2 = 4000)
Semesteravgift (3 450 kr x 2 = 6900)
= Totalt: 127 860kr/år, eller 10 655kr/mnd

Og dette innebærer ikke å reise hjem til foreldre på besøk, kjøpe noen form for julegave, bursdagsgave, ingen tur på kafe, kino, ikke en øl, ikke et eneste nytt klesplagg, ingen form for interiør, ikke en tur til fastlegen, ingen medisiner, ingen ferie, ingen x og ingen y.

Så jeg må jo bare spørre hvordan du kommer frem til ditt, og hvorfor du mener dette er helt levelig og null problem. 


 

Anonymkode: 6bf6f...fde

Studiestøtten gis for 10 mnd, altså 108250/10 = 10825 kr per mnd.

Det gis i 2019 også for tre uker ekstra om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er jo du som argumenterer for at studielån er nok til livsopphold.

Studenter er fint i stand til å regne ut dette, og i praksis så er det faktisk sånn at man ikke får utbetalt et gjennomsnitt, som du argumenterer så hardt for. Utgifter fordeler seg ikke gjennomsnittlig utover året heller. 

Ehh, nei. Joda, jeg mener det er nok,  men jeg har ikke argumentert for det i denne tråden.

Hvis studenter ikke er i stand til å fordele pengene har noe feilet et sted før de ble studenter. 

 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det er gjennomsnittet man må ta utgangspunktet i for å ha et korrelt svar på hvor mye som gis i studielån per mnd.


MEN DET ER INGEN SOM HAR SPURT OM ET KORREKT SVAR PÅ HVOR MYE SOM DET GIS I STUDIELÅN PER MND. Herregud, du er virkelighetsfjern. Å oppgi den gjennomsnittlige summen har INGEN relevans for denne tråden. Det hadde vært relevant om det faktisk var realiteten at beløpene man fikk utbetalt i august eller januar realistisk sett skulle fordeles på de resterende månedene, men det er en GRUNN til at fordelingen er gjort som den er, og det er fordi man har EKSTRA UTGIFTER i januar og august. Nekter du for at man må kjøpe pensumbøker, at man har bruk for å kjøpe ekstra utstyr, f.eks. som førstegansstudent, når man må ha utstyr til hybel, kanskje må kjøpe ny pc til skolen en gang i blant? Nei, man er ikke førstegangsstudent hele tiden, man må ikke alltid kjøpe ny pc heldigvis, man man må alltid kjøpe pensumbøker ved semesterstart og utgiftene vil variere. Lånekassen vet dette og har laget en god ordning for dette. Mange studenter hadde slitt veldig med å dekke utgiftene sine i januar og august om Lånekassen hadde valgt å heller gi 10 000 kr fordelt i måneden.

UANSETT så var det ikke poenget med posten min å diskutere hva gjennomsnittet er, jeg svarte til vedkommende som korrigerte meg om at studenter ikke får 8000 i måneden på en post der jeg kommenterte at en student med ekstrastipend får 3000 kr ekstra i måneden. Vedkommande hadde SELV tatt utgangspunkt i hva hen fikk utbetalt de andre månedene, og ikke gjennomsnittlig. Jeg KUNNE heller ha argumentert med at vedkommende fikk i gjennomsnitt 14 000 utbetalt i måneden mens studenter uten ekstrastipend får noe og 10 000, men RESULATET og POENGET mitt er akkurat det samme. Så slutt å MAS om noe som ikke har relevans.

Anonymkode: cde60...381

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


MEN DET ER INGEN SOM HAR SPURT OM ET KORREKT SVAR PÅ HVOR MYE SOM DET GIS I STUDIELÅN PER MND. Herregud, du er virkelighetsfjern. Å oppgi den gjennomsnittlige summen har INGEN relevans for denne tråden. Det hadde vært relevant om det faktisk var realiteten at beløpene man fikk utbetalt i august eller januar realistisk sett skulle fordeles på de resterende månedene, men det er en GRUNN til at fordelingen er gjort som den er, og det er fordi man har EKSTRA UTGIFTER i januar og august. Nekter du for at man må kjøpe pensumbøker, at man har bruk for å kjøpe ekstra utstyr, f.eks. som førstegansstudent, når man må ha utstyr til hybel, kanskje må kjøpe ny pc til skolen en gang i blant? Nei, man er ikke førstegangsstudent hele tiden, man må ikke alltid kjøpe ny pc heldigvis, man man må alltid kjøpe pensumbøker ved semesterstart og utgiftene vil variere. Lånekassen vet dette og har laget en god ordning for dette. Mange studenter hadde slitt veldig med å dekke utgiftene sine i januar og august om Lånekassen hadde valgt å heller gi 10 000 kr fordelt i måneden.

UANSETT så var det ikke poenget med posten min å diskutere hva gjennomsnittet er, jeg svarte til vedkommende som korrigerte meg om at studenter ikke får 8000 i måneden på en post der jeg kommenterte at en student med ekstrastipend får 3000 kr ekstra i måneden. Vedkommande hadde SELV tatt utgangspunkt i hva hen fikk utbetalt de andre månedene, og ikke gjennomsnittlig. Jeg KUNNE heller ha argumentert med at vedkommende fikk i gjennomsnitt 14 000 utbetalt i måneden mens studenter uten ekstrastipend får noe og 10 000, men RESULATET og POENGET mitt er akkurat det samme. Så slutt å MAS om noe som ikke har relevans.

Anonymkode: cde60...381

Grunnen til at det gis høyere utbetaling i disse mnd er at noen har høyere startutgifter enn andre, samtidig som at lånekassen har såpass tillit til voksne mennesker at de tror de greier å fordele midlene selv.

Så lenge folk fortsetter å ta feil så vil jeg korrigere dem.

At studielånet ikke har relevans i en tråd om studenters økonomi er nok de færreste enige i.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal det være slik at studenter ikke har rett på ferie? De fleste arbeidstakere har 5 uker ferie, eller mer. Og en god del forventes ikke å arbeide på fridagene sine. 

Anonymkode: 36079...d39

Folk på AAP må søke på nav etter ferie, og det eneste de har gjort feil, er å bli syke. Hvorfor skal studenter ha det bedre enn syke mennesker? Om man skal øke støtten til studenter for at de skal få ta ferie om sommeren, burde man også øke AAP så det går an å overleve

Anonymkode: 587c4...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk på AAP må søke på nav etter ferie, og det eneste de har gjort feil, er å bli syke. Hvorfor skal studenter ha det bedre enn syke mennesker? Om man skal øke støtten til studenter for at de skal få ta ferie om sommeren, burde man også øke AAP så det går an å overleve

Anonymkode: 587c4...c28

Ja, hvorfor skal vi ikke gi de syke samme luksusen som folk som yter? :balltre:

Anonymkode: 36079...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...