Gå til innhold

Kan hunder være sjalu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min angrep hunden til mamma istad. Vi er på besøk hos henne. Jeg koste mes hunden min, så kom hunden til mamma og jeg sa navnet dens og den kom mot meg. Da byksa hunden min fram og angrep. Er dette sjalusi? Territorial atferd? 

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sjalusi. Det kan være enten at din hund er utrygg på den andre hunden eller at den anser deg som en ressurs og har ressursforsvar ovenfor deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg holdt brors baby så sturet hunden min i flere dager. Koser jeg med andre hunder så prøver hun å gå imellom oss. 

Anonymkode: 39b13...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tabris skrev:

Det er ikke sjalusi. Det kan være enten at din hund er utrygg på den andre hunden eller at den anser deg som en ressurs og har ressursforsvar ovenfor deg.

Hva menes med ressurs og ressursforsvar? Beklager dumt spm. 

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes med ressurs og ressursforsvar? Beklager dumt spm. 

Anonymkode: f5d79...912

Han er nok ikke kjempesikker på mammas hund, de har bare møttes et par ganger. Så er sikkert det. Men har opplevd det en gang før også med en annen hund, hvor han glefsa mot hund som kom mot meg. Han har ikke ressursforsvar mot mat(søkte litt på hva det var;))

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uten tvil. Bryr meg ikke om hva "ekspertene" kaller det.

Noen av mine "furter" helt tydelig og de blir "lei seg". Det er ikke snakk om knurrig og "eiesyke", men å f.rks sette seg med ryggen til og stirre inn et hjørne, hvor de ellers aldri pleier å oppholde seg. 😅 Noen er utvilsom mye mer følsomme enn andre. Akkurat som oss mennesker.

Edit: vil bare legge til at jeg ikke er fan av menneskeliggjøre dyr for mye. De drives av innstinkter selvom det er domestiserte tamdyr/husdyr. Men akkurat dette med «å bli lei seg», sjalu og til og med å sørge vet jeg de gjør. 

Endret av Perle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mamma koser med hunden sin gjør ikke min hund noe. Jeg skjønner ikke dette🤪

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er vant til å ha meg for seg selv, og hun blir sjalu hvis jeg viser en annen hund oppmerksomhet. Så jo, jeg tror absolutt at hunder kan bli sjalu 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva menes med ressurs og ressursforsvar? Beklager dumt spm. 

Anonymkode: f5d79...912

Hunden kan oppfatte deg som en ressurs og dermed forsvare deg ovenfor andre hunder, slik den ville gjort med mat (hvis den hadde ressursforsvar ovenfor mat). Dette kan bli forsterket av at den ikke er helt trygg på den andre hunden.

Kanskje dere kan gå noen båndturer sammen og så etterhvert la dem gå løse sammen når de er mer fortrolige med hverandre? Gi dem mer tid til å bli trygge på hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tabris skrev:

Hunden kan oppfatte deg som en ressurs og dermed forsvare deg ovenfor andre hunder, slik den ville gjort med mat (hvis den hadde ressursforsvar ovenfor mat). Dette kan bli forsterket av at den ikke er helt trygg på den andre hunden.

Kanskje dere kan gå noen båndturer sammen og så etterhvert la dem gå løse sammen når de er mer fortrolige med hverandre? Gi dem mer tid til å bli trygge på hverandre.

Men hvorfor oppfatter han meg som ressurs? Og ikke maten hans, for eksempel. Vi har gått et par turer, skal gå etterpå igjen. 

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor oppfatter han meg som ressurs? Og ikke maten hans, for eksempel. Vi har gått et par turer, skal gå etterpå igjen. 

Anonymkode: f5d79...912

Fordi du er den største ressursen i hans liv. Alt han vil ha - mat, sosial omgang, aktviteter, trygghet - kommer fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tabris skrev:

Fordi du er den største ressursen i hans liv. Alt han vil ha - mat, sosial omgang, aktviteter, trygghet - kommer fra deg.

Ahaaa. Logisk. Takk!

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tabris skrev:

Fordi du er den største ressursen i hans liv. Alt han vil ha - mat, sosial omgang, aktviteter, trygghet - kommer fra deg.

Altså, nå klikka han igjen bare fordi begge to var i nærheten av meg. Hvordan kan man få bort dette? Må innrømme at jeg kjefta på hunden min selv om det ikke er det lureste. Får så vondt av hunden til mamma som er så gammel. 

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke forvente at hunden din vil gå overens med alle, det gjør ikke vi mennesker heller.

Ting blir ofte forsterket og mer intenst inne fordi det er begrenset plass. Og om din hund står med deg når en hund den er usikker på er i nærheten, så har den bare aggresjon igjen å ty til (den kan ikke velge å trekke seg unna, for nær deg er det tryggeste stedet for den).

Derfor bør usikre hunder få bli kjent ute, hvor det er godt med plass og hvor eierne er i bevegelse slik at hundene ikke samler seg rundt eiers bein.

Jeg ville ikke hatt din hund inne hos din mor så lenge den er så usikker på den andre hunden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt at hunden din er utrygg på mor din sin hund og ble redd. Kan også være at den ikke liker den og ikke vil ha den så nær

15 hours ago, Perle said:

Ja, uten tvil. Bryr meg ikke om hva "ekspertene" kaller det.

Noen av mine "furter" helt tydelig og de blir "lei seg". Det er ikke snakk om knurrig og "eiesyke", men å f.rks sette seg med ryggen til og stirre inn et hjørne, hvor de ellers aldri pleier å oppholde seg. 😅 Noen er utvilsom mye mer følsomme enn andre. Akkurat som oss mennesker.

Edit: vil bare legge til at jeg ikke er fan av menneskeliggjøre dyr for mye. De drives av innstinkter selvom det er domestiserte tamdyr/husdyr. Men akkurat dette med «å bli lei seg», sjalu og til og med å sørge vet jeg de gjør. 

Det finnes flere meninger blant eksperter og forskere på dyreadferd, at noen her nekter blant for at det kan være sjalusi betyr ikke at det er faktum. Faktisk er det mye vi ikke vet om dyr enda. 

Det er mange likheter mellom en dyrehjerne og en menneskehjerne, jeg tror faktisk at vi menneskliggjør dyr "for lite" i forhold til hvordan de fungerer. Ikke at de kan ha komplekse tanker eller kommunisere komplekst språk, men jeg tipper (patte)dyr er mer like veldig unge menneskebarn i hvordan de fungerer og "føler"/ opplever verden. Men du ser en ekstrem sterk motstand mot den type ideer. Det er mange som klager på at dyr blir menneskliggjort, men i min erfaring er det langt flere som klager på at mennesker menneskliggjør, enn mennesker som faktisk menneskliggjør. Folk flest er mer redd for å menneskliggjøre. 

Det er heller ikke lenger menneskliggjøring om man finner ut at hunder kan føle sjalusi. Da er jo det en følelse som eksisterer blant andre dyr og er ikke lenger menneskliggjøring. Så egentlig er det ganske feil å anklage noen for å menneskliggjøre da vi ikke vet sikkert hvilke egenskaper som er eksklusive menneskers. Da må man heller forklare hvorfor en hundehjerne ikke vil være i stand til å produsere følelsen sjalusi. 

Despite the anecdotal evidence, scientists have long struggled to study and identify emotions in animals, especially given the difficulty in separating out biases and anthropomorphisms. But research is starting to suggest that jealousy, at least, is a "primordial" emotion that both people and some animals (particularly dogs and primates) share.

They found that dogs acted far more jealous when their owners interacted with a fake dog (petting it and treating it as if it were real) than with jack-o'-lanterns or books. One-third of the dogs tried to get in between their owners and the fake dog, and one-fourth of them even snapped at the fake dog.

https://www.livescience.com/61308-do-animals-get-jealous.html

Anonymkode: 77c48...2b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Perle skrev:

Ja, uten tvil. Bryr meg ikke om hva "ekspertene" kaller det.

Noen av mine "furter" helt tydelig og de blir "lei seg". Det er ikke snakk om knurrig og "eiesyke", men å f.rks sette seg med ryggen til og stirre inn et hjørne, hvor de ellers aldri pleier å oppholde seg. 😅 Noen er utvilsom mye mer følsomme enn andre. Akkurat som oss mennesker.

Edit: vil bare legge til at jeg ikke er fan av menneskeliggjøre dyr for mye. De drives av innstinkter selvom det er domestiserte tamdyr/husdyr. Men akkurat dette med «å bli lei seg», sjalu og til og med å sørge vet jeg de gjør. 

Samme her.. da vi fikk oss valp så lå den gamle hunden i tvstuen å furtet i flere måneder. Ville ikke ha godbiter, og hvis valpen prøvde å få kontakt så snudde den gamle hunden ryggen til og gikk for full ignorering. 

Har heldigvis gått seg til nå, og den gamle hunden har inkludert seg selv i resten av familien igjen. 

Og, hvis jeg koser med den ene så kommer den andre og vil også ha kos. Ligger en av kattene på fanget mitt så sitter hundene og ser riktig så molefonkne ut 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, nå klikka han igjen bare fordi begge to var i nærheten av meg. Hvordan kan man få bort dette? Må innrømme at jeg kjefta på hunden min selv om det ikke er det lureste. Får så vondt av hunden til mamma som er så gammel. 

Anonymkode: f5d79...912

Ikke ha hundene i samme rom. Hunden din er aggressiv og det kan bli farlig for moren din sin hund. Du burde finne en måte å trene av denne aggressive adferden, men ikke risiker slåssing med moren din sin hund, oppsøk noen i nærheten som kan lære deg hvordan oppdra hunden og hvordan gjøre den trygg og snillere. Selv når hunder blir sure og sinte, så må de ikke reagere med aggressjon. Du må finne en måte å lære hunden din opp til at den kan bli irritert uten at den angriper.  

Anonymkode: 77c48...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ha hundene i samme rom. Hunden din er aggressiv og det kan bli farlig for moren din sin hund. Du burde finne en måte å trene av denne aggressive adferden, men ikke risiker slåssing med moren din sin hund, oppsøk noen i nærheten som kan lære deg hvordan oppdra hunden og hvordan gjøre den trygg og snillere. Selv når hunder blir sure og sinte, så må de ikke reagere med aggressjon. Du må finne en måte å lære hunden din opp til at den kan bli irritert uten at den angriper.  

Anonymkode: 77c48...2b8

Har vært på kurs. Trener på å ignorere. Masse godbiter. Tar tid. 

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke aggressiv mot tisper. Kun hannhunder. Som jeg har sett.

Anonymkode: f5d79...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tabris said:

Hunden kan oppfatte deg som en ressurs og dermed forsvare deg ovenfor andre hunder, slik den ville gjort med mat (hvis den hadde ressursforsvar ovenfor mat). Dette kan bli forsterket av at den ikke er helt trygg på den andre hunden.

Kanskje dere kan gå noen båndturer sammen og så etterhvert la dem gå løse sammen når de er mer fortrolige med hverandre? Gi dem mer tid til å bli trygge på hverandre.

Jeg har stor respekt for deg og kunnskapen din, men dette stusser jeg veldig på.

Etter min mening er det ingen tvil om at dyr kan knytte sterke bånd til mennesker og at de faktisk blir glad i oss. Hunden min liker mat, for all del, men han har ingen dype følelser for skålen med vom og hundemat. Hvis jeg er lei meg, kommer han bort for å trøste. Hvis jeg er syk, ligger han ved siden av og passer på.

Dyr føler kjærlighet, det er jeg helt sikker på. Jeg synes det er så trist  prøve å bortforklare den kjærligheten med instinkter og "ressursforsvar".

Anonymkode: bc9b4...853

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...