Gå til innhold

"Normal" mengde godtesnopkos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må legge om livsstilen da jeg alt for lenge har hatt et dårlig kosthold. Jeg vil likevel ikke kutte ut godteri og den slags helt, men jeg må definitvt redusere mengden. Hva er normal mengde på en kveld? Skal prøve å holde meg til en dag i uka. Før har jeg ofte spist flere ganger i uka, og når helga kommer så skal jeg "endelig" kose meg og da er det gjerne både en hel pakke sørlandschips, en boks is eller noe sjokolade, eller en pose smågodt. Dette er verken bra for vekta eller helsa, så jeg må redusere kraftig. Men hva er en akseptabel mengde? Potetgull syns jeg er vanskelig da det bare finnes i store poser og jeg klarer ikke å ha noe liggende, og jeg antar at "bare" en pose potegull også er for mye. 

Det er alt for mye iallefall! :) Noen gram av dette du her sier på en kveld maksimalt! Jeg har kuttet det ut helt, Godterier alt sammen, kan ta noen chillinøtter og litt chips i helgene, og da reduserer jeg litt på matinntaket. Litt kos er alltid greit, men husk at dette er "døde kalorier" rett inn i stort omfang. En pose chips dekker hele dagsbehovet ditt for kalorier. Kutt dette ut, og finn på andre ting du kan kose deg med! Som gode turer i skog og mark, bevege seg mye er bra når man blir vant til det, og faktisk ganske vanedannende :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo hele poenget mitt. 

Klarer du å kjøre full stopp slipper du at det blir vanskelig å holde seg unna. Og at det blir vanskelig å stoppe. Du har rett og slett ikke lyst på lengre. 

Slapp både unna sug og lyst på salt og søtt. Og raste ned fem kilo som holder seg unna uten noen som helst ekstra innsats. 

Anonymkode: 5edfa...783

Hvor lang tid tar det med full stopp før lysten på "noe" forsvinner? 

Jeg har tidligere gått hele 3 måneder uten sukker (bortsett fra i vanlige varer da), ikke kjeks, chips, syltetøy, snop, sukker på grøten osv. og jeg hadde jo fremdeles suget og lyst på. Hvor lenge må man gå for å slippe suget? 

Anonymkode: 52f47...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er alt for mye iallefall! :) Noen gram av dette du her sier på en kveld maksimalt! Jeg har kuttet det ut helt, Godterier alt sammen, kan ta noen chillinøtter og litt chips i helgene, og da reduserer jeg litt på matinntaket. Litt kos er alltid greit, men husk at dette er "døde kalorier" rett inn i stort omfang. En pose chips dekker hele dagsbehovet ditt for kalorier. Kutt dette ut, og finn på andre ting du kan kose deg med! Som gode turer i skog og mark, bevege seg mye er bra når man blir vant til det, og faktisk ganske vanedannende :) 

Bevege meg mye gjør jeg allerede. 

Dagsbehovet mitt er på mer enn 1000 kcal, men det er jo likevel alt for mye. 

Anonymkode: e856a...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope! 😊 ødelegger ingenting. Går ned mellom 0.5-1.5 kg pr uke. Vanligvis ligger jeg på en ukentlig vektnedgang på ca 0.8 kg. 

Det som er viktig å huske på er at man kun har et spisevindu på 4-5 timer til å spise hva man vil. Man kan ikke dele det opp på noe vis, det er sammenhengende timer én gang i uka. Men man kan spise akkurat hva man vil disse timene også. Jeg spiser 1600 kalorier pr dag resten av uka. 

Har fått kostplanen fra personlig trener og kostholdsveileder. 

Anonymkode: 4649d...624

Jeg hadde greid å gjøre ganske mye skade på 4-5 timer hvis jeg tillot meg å spise alt jeg vil. Det blir jo problemet når man spiser forbi når man er mett, og kvalm og har vondt i magen. Det er ikke noe "problem" å spise 5-6000 kalorier på det spisevinduet, og det vil jo ødelegge en del for resten av uka, eller? 

Anonymkode: 52f47...17f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bevege meg mye gjør jeg allerede. 

Dagsbehovet mitt er på mer enn 1000 kcal, men det er jo likevel alt for mye. 

Regn sammen da! En pose chips, sammen med en godtepose! Vei dette! Les på innholdbeskrivelsen som står på forpakningen! Du får sjokk når du ser hvor ekstremt mange kalorier disse varene inneholder! Og de gjør deg ikke mett en gang!.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bevege meg mye gjør jeg allerede. 

Det  hjelper aldri noe som helst! Du kan aldri trene deg ned i vekt. En brødskive med litt pålegg på gir raskt 300 kalorier. Du må løpe i over en halv time før du har forbrent bare den mengden! Så kan du tenke deg hvor mye du må trene for å forbrenne mange 1000 kalorier! Det er totalt urealistisk, skal man ned i vekt må kostholdet endres! Bevegelse går mer på dette å få en grei kondisjon og opprettholde muskelmasse. Ikke trene vekk dårlig kosthold, det lar seg aldri gjøre! Da må du trene hele dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Regn sammen da! En pose chips, sammen med en godtepose! Vei dette! Les på innholdbeskrivelsen som står på forpakningen! Du får sjokk når du ser hvor ekstremt mange kalorier disse varene inneholder! Og de gjør deg ikke mett en gang!.

Jeg vet jo hva kaloriinnholdet er, så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å påstå at en pose med chips dekker dagsbehovet mitt? 

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Det  hjelper aldri noe som helst! Du kan aldri trene deg ned i vekt. En brødskive med litt pålegg på gir raskt 300 kalorier. Du må løpe i over en halv time før du har forbrent bare den mengden! Så kan du tenke deg hvor mye du må trene for å forbrenne mange 1000 kalorier! Det er totalt urealistisk, skal man ned i vekt må kostholdet endres! Bevegelse går mer på dette å få en grei kondisjon og opprettholde muskelmasse. Ikke trene vekk dårlig kosthold, det lar seg aldri gjøre! Da må du trene hele dagen lang.

Hvorfor skriver du at jeg må begynne å bevege meg da? Jeg har ikke sagt et ord om at trening forbedre kostholdet mitt. Jeg skrev det fordi du i ditt innlegg får det til å høres ut som om jeg sitter på rumpa dagen lang. 

Anonymkode: e856a...6d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er alt for mye iallefall! :) Noen gram av dette du her sier på en kveld maksimalt! Jeg har kuttet det ut helt, Godterier alt sammen, kan ta noen chillinøtter og litt chips i helgene, og da reduserer jeg litt på matinntaket. Litt kos er alltid greit, men husk at dette er "døde kalorier" rett inn i stort omfang. En pose chips dekker hele dagsbehovet ditt for kalorier. Kutt dette ut, og finn på andre ting du kan kose deg med! Som gode turer i skog og mark, bevege seg mye er bra når man blir vant til det, og faktisk ganske vanedannende :) 

2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Regn sammen da! En pose chips, sammen med en godtepose! Vei dette! Les på innholdbeskrivelsen som står på forpakningen! Du får sjokk når du ser hvor ekstremt mange kalorier disse varene inneholder! Og de gjør deg ikke mett en gang!.

Wow, null grunn til å begynne å rope til TS. Du skrev EN POSE CHIPS dekker dagsbehovet, hvorpå TS påpeker at hun åpenbart har behov for mer enn 1000 kcal som det ville vært i en pose chips. Da hjelper det ikke å komme å si "men med alt sammen" og tusen ropetegn. Du foreslår også at hun skal bevege seg, noe hun allerede gjør og du kommer med at det ikke hjelper... 

Hvorfor roper du om at kostholdet må endres når TS nettopp holder på å gjør dette, og derfor skriver en tråd om det?

Anonymkode: 52f47...17f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det med full stopp før lysten på "noe" forsvinner? 

Jeg har tidligere gått hele 3 måneder uten sukker (bortsett fra i vanlige varer da), ikke kjeks, chips, syltetøy, snop, sukker på grøten osv. og jeg hadde jo fremdeles suget og lyst på. Hvor lenge må man gå for å slippe suget? 

Anonymkode: 52f47...17f

Det er nok veldig individuelt. 

Jeg hadde fortsatt lyst på etter 4-5 måneder. Men verste suget ga seg etter 3-4 uker. Etter seks måneder merket jeg at jeg fint kunne ta en bit, uten å ha lyst på mer.  Dette er nå 5 år siden. 

Jeg kunne fint spise 200 gram sjokolade, eller en hel pose chips. Tok jeg litt ville jeg ha mer. Spiste jeg ikke en kveld kjente jeg på suget gjennom kvelden. Og merket det eskalerte, måtte ha mer for å bli fornøyd, mer for at det skulle være nok "kos". Gikk ut over vekt, humør, huden, økonomi.... 

Så var helt forferdelig i begynnelsen, litt bedre etterhvert. Men er beste valget jeg har gjort i hele mitt liv for egen helse, utseende og humør. 

Anonymkode: 5edfa...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg vet ikke med deg, men et problem jeg har er at jeg sliter med at ikke bare må det liksom mat til når jeg skal kose meg, forbinder det med kos, men mat må også være kos. Så å spise vanlig blir så antiklimatisk. Jeg aner ikke hvor jeg har fått den idéen fra. Jeg tror det ødelegger veldig, at jeg vil alltid ha noe godt å spise (selv om det er sunt), noe "extravagant" for å si det sånn. Det er som at knekkebrød med ost ikke er greit nok. Jeg føler at da er det noe feil med livet mitt. 

Hva med å gå for 500 kcal til snop, og så velge snop utifra hva som fyller 500 kcal? Det er f.eks 100 gram smågodt, eller 100 gram sjokolade. 

Anonymkode: 52f47...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en melkerull hver lørdag. Jeg har spist mer tidligere (sikkert en kilo snop flere dager i uka), men endret livsstil for ca. 5 år siden. Jeg er ikke så glad i potetgull, så om jeg får lyst på spiser jeg ikke mye av det. Det hender jeg kjøper en eller to kick lakrisfudge i tillegg til sjokoladen (ca. en gang i mnd 😅😅).

Anonymkode: 8330b...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, null grunn til å begynne å rope til TS. Du skrev EN POSE CHIPS dekker dagsbehovet, hvorpå TS påpeker at hun åpenbart har behov for mer enn 1000 kcal som det ville vært i en pose chips

Chips altså vanlig potetgull inneholder over 500 kalorier pr 100 gram! En pose, altså en vanlig pose inneholder langt mer en dette!  Hvor stor er posen? Det er spørsmålet, hvor mange gram inneholder den! 1000 Kalorier må være en veldig liten pose :)  Det var poenget mitt, alt det andre kommer i tillegg. For meg kan folk stappe i seg hva de vil, men de må være klar over hva det innebærer, og veldig få veier eller leser hva de faktisk har i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg vet ikke med deg, men et problem jeg har er at jeg sliter med at ikke bare må det liksom mat til når jeg skal kose meg, forbinder det med kos, men mat må også være kos. Så å spise vanlig blir så antiklimatisk. Jeg aner ikke hvor jeg har fått den idéen fra. Jeg tror det ødelegger veldig, at jeg vil alltid ha noe godt å spise (selv om det er sunt), noe "extravagant" for å si det sånn. Det er som at knekkebrød med ost ikke er greit nok. Jeg føler at da er det noe feil med livet mitt. 

Hva med å gå for 500 kcal til snop, og så velge snop utifra hva som fyller 500 kcal? Det er f.eks 100 gram smågodt, eller 100 gram sjokolade. 

Anonymkode: 52f47...17f

 

Velg en ting, og så bytter du på. Vil du ha en liten skål med potetgull eller en sjokolade i morgen? Du må ikke kjøpe det største og spise alt. Selv om det er billigere er det ikke alltid det lønner seg. 

Anonymkode: 8330b...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok veldig individuelt. 

Jeg hadde fortsatt lyst på etter 4-5 måneder. Men verste suget ga seg etter 3-4 uker. Etter seks måneder merket jeg at jeg fint kunne ta en bit, uten å ha lyst på mer.  Dette er nå 5 år siden. 

Jeg kunne fint spise 200 gram sjokolade, eller en hel pose chips. Tok jeg litt ville jeg ha mer. Spiste jeg ikke en kveld kjente jeg på suget gjennom kvelden. Og merket det eskalerte, måtte ha mer for å bli fornøyd, mer for at det skulle være nok "kos". Gikk ut over vekt, humør, huden, økonomi.... 

Så var helt forferdelig i begynnelsen, litt bedre etterhvert. Men er beste valget jeg har gjort i hele mitt liv for egen helse, utseende og humør. 

Anonymkode: 5edfa...783

Takk for svar! 

Ja, jeg holdt på i 3 måneder, og følte meg veldig bra den tiden, men jeg hadde fortsatt suget. Så på dagen da jeg hadde greid det i 3 måneder tenkte jeg at jeg kunne "unne meg", så da var jeg på kjøret igjen da. Men 3 mnd er visst ikke nok. Jeg har tenkt sånn at "mennesker som ikke har problem med mat og vekt og kropp og spising, de spiser jo godterier innimellom de også, og jeg vil oppnå deres forhold til mat og spising", og at jeg også da må kunne spise litt innimellom. Men kanskje jeg bare må erkjenne at jeg aldri kan få deres forhold til mat, fordi jeg sliter med overspising, og at da må jeg som alkoholikere bare være totalavholds når det kommer til snopet. Det føles som et "for stort offer", men hvis jeg ser på det: hva ofrer jeg med å ikke være villig til å ofre sukkeret? Huff. :( 

Men så nå har du gått 5 år og spiser aldri dessert, aldri is om sommeren? Ingenting? Ikke ost og kjeks f.eks, hva med vin? Generelt har du droppet å kose deg med mat? Eller bare sukker? Hva med frukt osv.? Jeg vil virkelig få det til. 

Anonymkode: 52f47...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, CoolSistah skrev:

En pose med poppa chips er ca 350 kcal. En pose linsechips ca 400🤩

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI! :) Hvor stor er posen! Hvor mange gram inneholder den, "pose" er ikke noen definisjon, uten at du nevner størrelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Normal mengde for meg når en skal kose seg er 100 gram sjokolade og en halv pose popcorn(den blå posen)

Kanskje mye for noen men dette er forbeholdt helgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CoolSistah skrev:

En pose med poppa chips er ca 350 kcal. En pose linsechips ca 400🤩

Takk! Smaker poppa chips noe lignende som vanlig chips? Har av en eller annen grunn sett for meg at de smaker mer som ritzkjeks eller noe? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg vet ikke med deg, men et problem jeg har er at jeg sliter med at ikke bare må det liksom mat til når jeg skal kose meg, forbinder det med kos, men mat må også være kos. Så å spise vanlig blir så antiklimatisk. Jeg aner ikke hvor jeg har fått den idéen fra. Jeg tror det ødelegger veldig, at jeg vil alltid ha noe godt å spise (selv om det er sunt), noe "extravagant" for å si det sånn. Det er som at knekkebrød med ost ikke er greit nok. Jeg føler at da er det noe feil med livet mitt. 

Hva med å gå for 500 kcal til snop, og så velge snop utifra hva som fyller 500 kcal? Det er f.eks 100 gram smågodt, eller 100 gram sjokolade. 

Anonymkode: 52f47...17f

Det problemet har jeg heldigvis ikke, men jeg er veldig glad i fet mat, eller mat med raske karbohydrater. Prøver å endre dette, og hittil går det veldig fint. Eneste som er problemet er godteriet.

Kanskje jeg bare skal prøve på noe sånt. Takk for tips!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser en melkerull hver lørdag. Jeg har spist mer tidligere (sikkert en kilo snop flere dager i uka), men endret livsstil for ca. 5 år siden. Jeg er ikke så glad i potetgull, så om jeg får lyst på spiser jeg ikke mye av det. Det hender jeg kjøper en eller to kick lakrisfudge i tillegg til sjokoladen (ca. en gang i mnd 😅😅).

Anonymkode: 8330b...562

 

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Chips altså vanlig potetgull inneholder over 500 kalorier pr 100 gram! En pose, altså en vanlig pose inneholder langt mer en dette!  Hvor stor er posen? Det er spørsmålet, hvor mange gram inneholder den! 1000 Kalorier må være en veldig liten pose :)  Det var poenget mitt, alt det andre kommer i tillegg. For meg kan folk stappe i seg hva de vil, men de må være klar over hva det innebærer, og veldig få veier eller leser hva de faktisk har i seg.

Du er jo tydeligvis ikke klar over det selv.. De fleste poser med potetgull veier omlag 200g, hvilket er 1000 kcal. Mulig du ser på vanlig potetgullposer som veldig små, men det får være din definisjon.. 

Hvorfor tror du at jeg ikke vet hva det jeg stapper i meg innholder? Hvorfor gidder du å mase om det når det tydelig ikke er det jeg spør om? (og jeg i tillegg skriver at jeg er klar over hva det inneholder) 

Anonymkode: e856a...6d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI! :) Hvor stor er posen! Hvor mange gram inneholder den, "pose" er ikke noen definisjon, uten at du nevner størrelsen :) 

Er du helt på vidda eller? Selvsagt er en pose poppa chips en pose med poppa chips. Så vidt jeg vet finnes de bare i en strl. 

Kan du gå et annet sted å feilinformere?? 

Anonymkode: e856a...6d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo tydeligvis ikke klar over det selv.. De fleste poser med potetgull veier omlag 200g, hvilket er 1000 kcal. Mulig du ser på vanlig potetgullposer som veldig små, men det får være din definisjon.. 

Nei, en pose Maarud inneholder 290 g, men om det er den største vet jeg ikke, for jeg spiser dette veldig sjeldent. Men "pose" er ikke en gangbar måleenhet! Det er gram som er dette alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...