Gå til innhold

Er det lurt å ta med seg pass når man reiser i Norden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lurt å ta med seg pass når man reiser i Norden?

Anonymkode: 93972...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Pass er eneste gyldige legitimasjon for nordmenn i utlandet. Jeg forlater aldri landet uten at passet er med. Man vet aldri når man kan få bruk for det.

Anonymkode: 48f41...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke med pass da jeg dro på harrytur til Sverige før jul, ihvertfall. Og det gikk helt fint. Men det kan nok være lurt å ta det med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke med pass om jeg bare skal over grensa å handle noen timer, men har det med dersom jeg skal være lengre over grensa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.1.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Er det lurt å ta med seg pass når man reiser i Norden?

Anonymkode: 93972...1d3

 

På 10.1.2019 den 17.09, AnonymBruker skrev:

Ja. Pass er eneste gyldige legitimasjon for nordmenn i utlandet. Jeg forlater aldri landet uten at passet er med. Man vet aldri når man kan få bruk for det.

Anonymkode: 48f41...932

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_nordiske_passunionen

Vi har en såkalt passunion i Norden. Så pass er ikke nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri reise uten gyldig legitimasjon. Pass er eneste gyldige legitimasjonen utenfor Norge, da førerkort, bankkort og så videre ikke er gyldig legitimasjon. 

Altså skal man alltid reise med pass, selv om man ikke trenger pass i seg selv. 

Anonymkode: 189a0...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal aldri reise uten gyldig legitimasjon. Pass er eneste gyldige legitimasjonen utenfor Norge, da førerkort, bankkort og så videre ikke er gyldig legitimasjon. 

Altså skal man alltid reise med pass, selv om man ikke trenger pass i seg selv. 

Anonymkode: 189a0...7b1

Ikke nødvendig innenfor Norden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Ikke nødvendig innenfor Norden. 

Det er offisiell anbefaling både fra Politiet og UD å reise med pass også innenfor Norden. 

Anonymkode: 189a0...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er offisiell anbefaling både fra Politiet og UD å reise med pass også innenfor Norden. 

Anonymkode: 189a0...7b1

Det letter arbeidet til politiet, det er alt. Men førerkort osv er gyldig legitimasjon i Norden. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_sverige/id2416998/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er så problematisk å ta med seg passet på tur når man skal ut av landet, selv om det bare er snakk om en handletur rett over svenskegrensa. Jeg putter passet i veska før jeg drar hjemmefra og er ferdig med det. Er ikke akkurat veldig mye pes å få til i min verden, men for all del. Foretrekker du å la det ligge hjemme så vær så god. 

Anonymkode: 48f41...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Havner du på sykehus i f.eks. Sverige vil du få en regning umiddelbart dersom du ikke kan bevise (med pass) at du er nordisk statsborger.

Du vil senere få tilbakeført fra Helfo(?), men kjipt å måtte betale når det strengt tatt ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, HalldirV2 skrev:

Ikke nødvendig innenfor Norden. 

Du blander litt her, det er korrekt at det ikke er krav til pass i Norden, men siden vi i Norge ikke har annen godkjent ID i utlandet, stiller det seg annerledes.

Det er jo ikke vanskelig å tenke seg til situasjoner en kan komme opp i hvor det kan være greit å kunne legitimere seg. 

Anonymkode: 42250...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at det er så problematisk å ta med seg passet på tur når man skal ut av landet, selv om det bare er snakk om en handletur rett over svenskegrensa. Jeg putter passet i veska før jeg drar hjemmefra og er ferdig med det. Er ikke akkurat veldig mye pes å få til i min verden, men for all del. Foretrekker du å la det ligge hjemme så vær så god. 

Anonymkode: 48f41...932

Har man gyldig pass liggende så er det sjelden et problem. Men pass koster litt penger og en halv dag til å ordne det. I tillegg tar det noen uker før det kommer.

Har man ikke planer om annet enn en handletur til Sverige så er det jo unødvendig om man ikke trenger det. Kan også se for meg situasjoner hvor man har reist et annet sted innenfor Norge, og man selv eller venner foreslår en spontan tur til Sverige eller Danmark. Da har man jo sjelden med seg pass. Så det er jo ikke et så merkelig spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blander litt her, det er korrekt at det ikke er krav til pass i Norden, men siden vi i Norge ikke har annen godkjent ID i utlandet, stiller det seg annerledes.

Det er jo ikke vanskelig å tenke seg til situasjoner en kan komme opp i hvor det kan være greit å kunne legitimere seg. 

Anonymkode: 42250...c58

Førerkort osv er godkjent id i Norden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg tar ikke passet med på tur til Sverige og Danmark. Det er passfrihet, og det skal holde å sannsynliggjøre at jeg er norsk, noe førerkortet mitt viser. Ville aldri tatt med pass på handletur til Sverige.

Ser heller ikke nødvendigheten av å skaffe pass til ettåringen da vi leide feriehus i Danmark i fjor. Dyrt og unødvendig.

Anonymkode: 7762f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt, i hvert fall hvis du skal bo på hotell som ofte vil se legitimasjon. Ellers skjønner jeg meg ikke helt på alle disse må jeg ha passtrådene. Da det tar mindre tid å legge passet i veska enn å spørre på kg om man bør det.

Anonymkode: a04df...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke, siden jeg alltid har førerkortet på meg, og det er gyldig og passer i lommeboka. 

Anonymkode: 00246...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke styrket grensekontroll som gjør at man skal ha med pass også til Sverige og Danmark? Eller er den opphevet?

Anonymkode: 338d2...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...