monja Skrevet 6. april 2005 #41 Skrevet 6. april 2005 Jeg har gått fra babyen min i bilen når jeg har betalt på bensinstasjonen og når jeg har vært på nærbutikken og kjøpt med meg melk og avisa. Jeg forsikrer meg alltid om at han sover og jeg er aldri inne i mer enn 5 minutter. Da han var mindre tok jeg alltid med meg bilstolen inn, men det går ikke lenger nå når setet ikke kan tas ut. Når jeg skal gjøre storhandel er han alltid med.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. april 2005 #42 Skrevet 6. april 2005 I følge denne tankegangen kan ikke ungen din - være ute og leke fordi h*n kan bli overfalt av pedofile - klatre i trær fordi h*n kan dette ned og knekke nakken - sykle fordi h*n kan bli overkjørt av en bil - lære å svømme fordi h*n kan drukne Ja, jeg mener dette er hysterisk. Og for dere som syns det er trist å bli kalt hysterisk: ikke særlig mye morsommere å bli kalt ansvarsløs/uansvarlig heller... Har du hørt om "under tilsyn"? Det er jo tilsynet som mangler når ungen ligger i bilen alene! Selvsagt skal ungen få være ute og leke, men under tilsyn, både på grunn av pedofile og på grunn av bilveier, andre folk som ikke kan passe på bikkjene sine/unger som ikke vet hvordan man skal oppføre seg rundt dyr, osv osv. Jeg skal lære ungen å sykle, men h*n får ikke lov å sykle alene på traffikerte veier, nei! Og så lenge jeg har noe jeg skulle ha sagt, så kommer ikke ungen min til å bli en av disse idiotene som drar på seg sykkelbuksa og legger i vei langs riksveien i voksen alder. Ja, jeg skal lære ungen å klatre i trær, men jeg kommer ikke til å si "her er et tre, værsågod å klatre mens mor går inn og gjør noe HELT annet". Jeg har heller ikke tenkt å hive ungen uti vannet og forvente at h*n klarer seg selv. Seriøst, jeg kommer til å gjøre som mine foreldre: når ungen kan svømme, så får h*n lov til å gå og svømme, men ikke alene! Enten sammen med en voksen, eller sammen med flere (helst større) barn, sånn at hvis det skjer noe, så er det noen der som kan gjøre noe. Er det hysterisk? I så fall så er jeg hysterisk. Jeg driter i om du synes det, og hvis du virkelig ikke synes at du er tankeløs og uansvarlig, så driter vel du i hva jeg mener også.
Gjest mor og venninne Skrevet 6. april 2005 #44 Skrevet 6. april 2005 Var da svært så sinna du ble da, Bjørnsdatter Jeg får respektere ditt syn. Jeg syns du høres hysterisk ut, du syns jeg er uansvarlig. Greit nok. Jeg er nok oppvokst med en annen kultur enn det du er, og setter fokus på litt andre verdier.
Furstina Skrevet 6. april 2005 #45 Skrevet 6. april 2005 Jeg er nok oppvokst med en annen kultur enn det du er' date=' og setter fokus på litt andre verdier.[/quote'] Andre verdier? Vilka är det du inte står för? Vilka är värden sätter du i fokus, vilka är inte i fokus? bara nyfiken --- Själv lämnar jag inte min baby eller mitt småbarn utan uppsikt när vi är utanför hemmet - varken i bilen, barnvagnen, på tomten eller på lekplatsen. Om inte jag ser till barnet, gör någon annan det. Det handlar om att undvika olyckor, att kunna gripa in om det behövs, eller att skydda barnet från bilar, vatten eller narkomaner/alkholister (det finns en del sådana människor som gärna vill gulla med små barn för de är söta - det tycker jag är olämpligt. Pedofiler är jag faktiskt inte rädd för på lekplatsen, det är oftast hos bekanta som sådana brott inträffar)
Gjest mor og venninne Skrevet 6. april 2005 #46 Skrevet 6. april 2005 Jepp, dette skal jeg selvfølgelig svare på! - mitt barn får klatre i trær uten tilsyn (hun blir sju) - hun får svømme i elv og sjø (på grunnen) under tilsyn (hun har gjennomført svømmekurs) - hun får være ute og leke med de andre barna i nabolaget uten tilsyn (vi bor i et rolig strøk i en liten by) - hun får være alene hjemme og se på tegnefilm el lign når hun ikke gidder bli med på butikken (maks en halvtime, og hvis hun blir lei kler hun på seg og kommer etter på butikken) - hun får gå alene på butikken på dagtid for å kjøpe seg en is om hun kommer rett hjem etterpå (ca 300 meter til butikken) - hun får gå alene og besøke venninner i nabolaget, så lenge hun gir beskjed om hvor hun går og vi er enige om når hun skal komme hjem Da jeg var mindre lekte jeg alene/sammen med andre barn i skogen i timesvis (det var på landet). Jeg ønsker å gi min datter så mye frihet som mulig, innen rammen av det jeg finner forsvarlig. Det handler om å gi henne muligheter til å utvikle seg i det tempo som passer for henne, og gi henne muligheten til å være selvstendig. Jeg liker ikke alltid å gi henne så mye frihet. Når hun er på butikken står jeg med hjertet i halsen og følger med i vinduet fra hun går til hun er tilbake. Jeg tenker alltid på det verste som kan skje. Selvfølgelig har jeg de samme skrekkhistoriene i minne som dere andre har. Men jeg syns ikke det er riktig av meg å la henne være fange av mine redsler. Jeg har en flott, selvstendig jente som føler seg trygg og passet på, bare så det er sagt. Hun presses ikke til noe hun ikke vil. Men jeg lar henne utvikle seg slik jeg finner det forsvarlig. Og hun oppfordres til å være selvstendig. Uansvarlig? Ja, godt mulig. Denne friheten hadde hun ikke fått i Oslo sentrum, for å si det sånn. Men så er da nettopp dette en av grunnene til at vi IKKE bor der også, men i en fredelig og doven småby i distriktet. (og bare så det er sagt; jeg ville heller ikke gått fra henne som baby i bilen i Oslo sentrum. Men her: ja, uten tvil)
Furstina Skrevet 6. april 2005 #47 Skrevet 6. april 2005 Det tycker inte jag låter oansvarligt. Flickan är ändå sju. Vid något tillfälle måste man släppa i väg dem själva - gå till skolan själv, bada med kompisar, stanna hemma ensam osv precis som du säger: det handlar om att låta henne utvecklas i ett tempo som passar henne. En sjuåring kan vara redo att cykla själv till skolan medan en annan inte kan det. Kan en femåring det? Nu pratade vi inledningsvis om en baby på 7 månader i en bil och det är något helt annat.
Gjest mor og venninne Skrevet 6. april 2005 #48 Skrevet 6. april 2005 Det tycker inte jag låter oansvarligt. Flickan är ändå sju. Vid något tillfälle måste man släppa i väg dem själva - gå till skolan själv, bada med kompisar, stanna hemma ensam osv precis som du säger: det handlar om att låta henne utvecklas i ett tempo som passar henne. En sjuåring kan vara redo att cykla själv till skolan medan en annan inte kan det. Kan en femåring det? Nu pratade vi inledningsvis om en baby på 7 månader i en bil och det är något helt annat. Jeg beklager om utredningen min handlet om noe annet enn du spurte om. Jeg trodde det var dette du lurte på (om hvilke verdier etc) :oops: Mht sju mnd gammel sovende baby i bil alene i ti minutter: Ja, jeg gjorde det med god samvittighet og føler meg ikke uansvarlig av den grunn heller.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. april 2005 #49 Skrevet 6. april 2005 Var ikke meningen å bli sint, men ja, jeg kjente at jeg ble litt varm, ja Hvis det er en sjuåring du snakker om, så er jeg jo enig i det du gjør, mor, men det var som sagt snakk om en liten baby på 7 mnd... og da gikk jeg automatisk ut fra at det også var små barn det var snakk om i forhold til klatring i trær osv. Uansett, dette med å leke ute, i skogen og på lekeplass, dattera di er jo heller ikke alene, men sammen med andre barn evt. voksne. Jeg har verken femåring eller sjuåring, men jeg mener det er stor forskjell på disse... og en baby på 7 mnd ville jeg aldri latt være igjen i bilen alene.
kariannemor Skrevet 6. april 2005 #50 Skrevet 6. april 2005 Jeg ville aldri latt min datter bli igjen i bilen alene. Hvis hun begynner å skrike for noe rett etter jeg gikk inn i butikken og ligger å skriker i 15. min før jeg kommer tilbake for å gi henne smokken, har hun sikkert vært kjempe lei seg/redd/sint lenge.. Babyer har god forståelse, og skjønner når de er alene.... Dette ville IKKE jeg gjort!!!!
Trill Skrevet 6. april 2005 #51 Skrevet 6. april 2005 Eg har ikkje gått i frå min sønn på 11mnd aleine i bilen. Det har vore litt fristande - når han f.eks har sove- og eg berre skal rett inn på butikken (eg bur på en liten plass) - men det har ikkje skjedd. Eg tar han alltid med inn- og viss han søve so handla eg en annen gang-eller får noken til å passe han. Eller så handla vi om dagen når vi er på trilletur. En veit aldri kor lenge en blir på butikken. Det e ofte kø og då går det fort 10min.
:-) anna Skrevet 6. april 2005 #52 Skrevet 6. april 2005 Egentlig har jeg som regel at jeg ikke går fra babyen om jeg skal så langt fra bilen/være så lenge fra bilen at jeg føler at jeg må låse den.
Gjest celine Skrevet 6. april 2005 #53 Skrevet 6. april 2005 Det er så søkt at det er vanskelig å kommentere... Man kan da segne om i sin egen leilighet også, og det er jo enda verre for da er det ingen der til å ringe etter ambulanse heller. Er det da uansvarlig å være alene hjemme med sitt barn, fordi man kan bli akutt syk? Hysteriske kvinnfolk.... Greit nok at dere har hysteri i deres eget hjem, men det betyr ikke at vi som er mer avslappet er "uansvarlige" Er det hysteri å kommentere en ting som faktisk skjer hver eneste dag? (Ja, det skjer faktisk hver eneste dag at noen blir akutt syke i dette landet uansett om de har barn eller ikke) Skjønner godt at det er vanskelig å kommentere dersom man ikke har gode nok argumenter. Segner man om i sin egen leilighet, er det et helt annet tilfelle. Hjelpemannskaper er da klar over at det fins et barn der, og tar seg også av dette. Selvfølgelig kan ting skje, men man trenger jo ikke akkurat å be om det. Det er faktisk lov å "bruke hue" og tenke litt selv! Ulykker og sykdom kan man selvfølgelig ikke unngå, man kan bare prøve å begrense omfanget.
Gjest LoisLane Skrevet 6. april 2005 #54 Skrevet 6. april 2005 babyer har godt av å skrike litt, det utvikler lungene. Er det mulig...? :o Trodde faktisk at vi var i 2005. Hvor er du?
Letti Skrevet 6. april 2005 #55 Skrevet 6. april 2005 Jeg er kanskje hysterisk, men jeg lar ikke minstemann være alene i bilen hvis de to største ikke er med. Min mann er brannmann og har dessverre opplevd bilbrann (ny bil) med barn inne i. Den moren går nok ikke fra barna i bilen noe mer. Gudskjelov at hun ikke hadde låst og andre fikk tatt barnet ut.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #56 Skrevet 7. april 2005 Om vi slo opp avisen i dag og leste: barn hardt skadd. Parkert bil ble påkjørt.Baby alene da mor var inne å handlet. Alle er som har svart har da fordømt denne moren nord og ned. Eller: baby reddet i siste liten av forbipaserende, da bilen fyltes av røk.Noen min til og bilen har villet stått i full fyr. Eller: Tyver tok bil(innbrudd) uten å se baby. Satte fra seg bilen etter 10 min. Leteaksjonen tok lang tid da bilen sto litt bortgjemt. Dette er å dra den langt, men man vet aldri, men jeg vet en ting. Ingen er inne har villet sagt seg enig med mor at det er ok å gå fra bilen med barn.
Gjest Carmenlita Skrevet 7. april 2005 #57 Skrevet 7. april 2005 Jeg synes ikke noe om lappen på bilen, men jeg hadde aldri forlatt min baby alene i en bil, selv ikke for 5 min.
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2005 #58 Skrevet 7. april 2005 Babyer i bil aleina en kort stund - Helt OK! Min lille sitter i bil aleina stadig vekk for et par minutter, når vi kjører rundt her i bygda hvor vi bor (men kan forstå at hvis man bor i en større by, så er det kanskje ikke like trygt). Og jeg kan sammenligne det med å stå i dusjen i 5 minutter, for jeg hører ingenting når jeg står i dusjen, jeg. Bare rennende vann. Synes flertallet på Kvinneguiden bør stikke fingern ned i jorda. Er innom her en sjelden gang, og blir like irritert hver gang. Skulle ønske det hadde gått an å diskutere barn og familieliv uten at man "setter seg på sin høye hest" og fremstiller seg selv som perfekte oppdragere som aldri gjør noe feil. Det går an å komme med konstruktive diskusjoninnlegg fremfor statements som - "Fy, så uanvarlig du er. Det ville jeg ALDRI gjøre". Med slike innlegg er det vanskelig å få til konstruktive diskusjoner som kan være til berikelse i egen barneoppdragelse. For jeg synes at et diskusjonsforum som kvinneguiden egentlig er genialt, men lysta til å delta blir helt borte når jeg leser innleggene her.
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #59 Skrevet 8. april 2005 Babyer i bil aleina en kort stund - Helt OK! Min lille sitter i bil aleina stadig vekk for et par minutter, når vi kjører rundt her i bygda hvor vi bor (men kan forstå at hvis man bor i en større by, så er det kanskje ikke like trygt). Og jeg kan sammenligne det med å stå i dusjen i 5 minutter, for jeg hører ingenting når jeg står i dusjen, jeg. Bare rennende vann. Synes flertallet på Kvinneguiden bør stikke fingern ned i jorda. Er innom her en sjelden gang, og blir like irritert hver gang. Skulle ønske det hadde gått an å diskutere barn og familieliv uten at man "setter seg på sin høye hest" og fremstiller seg selv som perfekte oppdragere som aldri gjør noe feil. Det går an å komme med konstruktive diskusjoninnlegg fremfor statements som - "Fy, så uanvarlig du er. Det ville jeg ALDRI gjøre". Med slike innlegg er det vanskelig å få til konstruktive diskusjoner som kan være til berikelse i egen barneoppdragelse. For jeg synes at et diskusjonsforum som kvinneguiden egentlig er genialt, men lysta til å delta blir helt borte når jeg leser innleggene her. Du føler deg som er dårlig mor da, i.o.m. at du reagerer så kraftig på at andre har helt motsatt syn enn deg? Det du skriver er direkte feil syntes jeg. Mine meninger er utifra hvordan jeg selv oppdrar barna mine. I den ene tråden kan jeg være uenig om noe (som f.eks denne), mens i en annen tråd er jeg helt uenig i at barn ikke kan spise 1 yoghurt om dagen. Det jeg er enig i, er måten folk uttaler seg i disse forumene. Vi må respektere at vi har forskjellige meninger, men å dømme alle nord og ned har motvirkende kraft syntes jeg. Vekk med pekefingrene!
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2005 #60 Skrevet 8. april 2005 Dette er jo et DISKUSJONSFORUM, så her er det vel meningen at man skal diskutere frem og tilbake. Det er vel det som er moro? Klart at det ikke er gøy å få tilbakemelding på at noe du selv har gjort, syns andre er helt galt. Sikter ikke til denne tråden. Vi mennesker gjør feil hele tiden, og man lærer av sine egne og andres feil. Og alle her er vel enig at det er forskjell på bygd og by, om man bor i hus eller leillighet, om barna er 2 år eller 12 år. Man legger vel ut innlegg fordi man er ønsker å høre andres meninger, og for å få råd, tips eller trøst. Jeg må innrømme at jeg har latt mitt barn sove i en låst bil i 4-5 minutter, og nei, ikke i solsteken, og så kan jeg fortelle at jeg bor på landet. Ja, jeg har dårlig samvittighet for det, og ja, der gjorde jeg noe dumt. Men slik er livet. Så kjære gjest, hva forventer du på et slik forum?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå