Gå til innhold

baby i bilen alene

Fremhevede innlegg

Gjest Porselen
Skrevet

Jeg har aldri latt mine babyer vært alene i bilen mens jeg har handlet. To av ungene kunne jeg bære både hit og dit og flytte på når de sov uten at de våknet, og våknet de så sovnet de fort igjen. Den tredje derimot var ikke bestandig like fornøyd, men det var overlevbart det også.

Problemet er at hvis ungen våkner til, mister smokken med en gang du har kommet deg inn døren på butikken, og derved bruker de 15 minuttene du er borte til å hyle. Og i tillegg kanskje hyler ekstra pga. hun er alene i en bil, hvor er mamma? Barn i den alderen har ikke tidsperspektiv og skjønner ikke at du er tilbake om 15 min. Det er ikke sikkert at dette er noe som vil hende mange ganger, men noen få ganger kan være nok til at barnet kanskje kommer til å forbinde bilen med noe negativt.

Er du i dusjen hjemme og ungen gråter så hører du iallfall at ungen gråter, og kan da høre hva slags gråt det er. Og i mange tilfeller er det nok for barnet å høre stemmen din for at h*n skal roe seg. Men du hører ikke om barnet gråter når det sitter alene i bilen.

Men du gjør selvfølgelig hva du er komfortabel med, jeg for min del hadde ikke vært komfortabel med å gjøre dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er faktisk ganske enig i at babyen kan ligge i bilen.. alle dere som er livredde for alt: hvordan greier dere å la barna gå i barnehage eller være hoss dagmamma?

greier dere å gå ned til postkassa mens babyen er inne i huset alene?

hver gang barna deres skal ut alene, tenker dere over absolut alt som kan hende i verstefall?

hvis dere tenker på alt som kan skje, blir dere ikke redde av bare å gå ut?

jeg tror at babyen har det bra i bilen. å hva så om babyen skriker litt? babyer skal ikke bli dullet bort, bare de piper.

egentlig så er det svært lite som kan skje når babyen ligger i bilen.

syns så absolutt ikke at du fortjente å få den lappen!

folk som skriver slike lapper er bare ute å passe på hva alle andre gjør..

Gjest mzluze, ikke logget inn
Skrevet

Jeg har gått ifra jr i bilen når jeg har tanket bilen og bare skal inn og betale....etter at jeg har flyttet bilen til foran vinduene på stasjonen og forvisset meg om at det ikke er kø.

Når jeg handler er han alltid med inn. Han våkner når jeg tar ham ut av bilen, men det får så være.

Jeg prøver heller å planlegge handlingen litt, særlig hvis jeg skal handle mye, til en dag hvor noen kan se etter jr mens jeg handler.

Jeg så et Oprah W show en gang med en mor som gikk ifra sine 4 unger i bilen, hun skulle bare inn i 5 minutter...og så skal jeg la vær å komme med resten av den forferdelige historien....men jeg bestemte meg da for aldri å gå lengre enn at jeg kan se bilen hele tiden og være tilbake på 10 sekunder.

Og til det der med dusjing, hehe, det løste vi greit her. Han er selskaps-sjuk som få, så det å få dusje ifred var håpløst. Helt til jeg spente ham fast i bilsetet og tok ham med inn på badet. Så sitter han og pludrer og leker og jeg snakker til ham fra dusjen og stikker hodet frem og ablegøyer avogtil.

Nå får tilogmed mor ta laaaaange deilige dusjer uten å måtte avbryte med shampoo i håret fordi jr-sjefen kjeder seg :)

Gjest Anonymous
Skrevet
jeg er faktisk ganske enig i at babyen kan ligge i bilen.. alle dere som er livredde for alt: hvordan greier dere å la barna gå i barnehage eller være hoss dagmamma?

Ja, det var jo sammenlignbare eksempler... :roll:

Gjest skindeep
Skrevet

Prøv å sett deg i den personen som såg babyen i bilen din sin situasjon..

Du ser en baby liggende i en låst bil, gråtende.. Ikke ser du noen i næreheten, du står og venter i 5 min. og det kommer fortsatt ingen, og babyen gråter....

Du kan være glad for at den personen bare la igjen en lapp på ruta for å si det sånn. Hadde det vært en annen, så kanskje han tilogmed hadde ringt politiet. Da hadde du vel følt deg litt verre enn med en lapp?

Jeg lar ikke min unge være alene i bilen.. Og det blir bare dumt å sammenligne med .. "hvordan greier dere å la barna gå i barnehage eller være hoss dagmamma? ".. Er barnet alene da? er det låst inne på et rom alene hos dagmamman da kanskje siden du sammenligner det sånn?

Gjest Leola
Skrevet

Å la babyer og små barn sitte alene i bilen er direkte uforsvarlig. Du kan jammen være glad for at denne personen ikke gjorde noe mer utav det enn å skrive en lapp.

Forstår ikke at folk kan være så ubetenksomme når man til stadighet leser i nyhetene om biler som begynner å trille, som tar fyr, som blir stjålet ...

Jeg har ALDRI latt barna mine være alene igjen i bilen når jeg har hatt et ærend.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg lar gutten(e) være i bilden dersom jeg har et lite ærend som jeg må få unna, f.eks kjøpe med meg en melk hjem e.l. Så jeg ser ikke noe galt i det hvis man er kjapp!

Ser dette vekker sterke reaksjoner fra noen, men skal hverdagen fungere relativt smertefritt er det av og til "nødvendig" å kunne gjøre slikt.

Det er flott at enkelte greier seg uten å gjøre dette, men de må også kunne akseptere at andre har en annen måte å gjøre tingene på! Så ikke vær så snar med å kritisere! Folk har som regel en grunn for å gjøre som de gjør...

Skrevet

Jeg synes det var litt mye "aldri" i denne tråden jeg.

Selv går jeg ikke fra barna mine i bilen, om jeg ikke MÅ. Men det kan faktisk skje...

Når jeg henter sønnen min i barneparken f.eks, tar jeg ikke med meg en sovende baby ut i 7 - 8 minusgrader, for å hente en somlete treåring. Da vurderer jeg det slik at babyen har det bedre inne i en varm bil, en ute i snøføyka. Dette er i en barnepark, og jeg ser bilen hele tida. Om gutten somler veldig tar jeg meg en tur ned for å se etter at prinsessa har det bra.

Om man er alene med et barn så kan man bli tvunget til å gjøre slike vurderinger av og til, selv om man ideellt sett ikke vil gå fra barnet i et sekund en gang.

Skrevet

Til de som aldri lar barna være igjen alene i bilen; gjelder det bare babyer eller større barn også? Når er det OK? - når barna begynner på skolen?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det spørs vel litt hvor man bor og. Jeg kan sette barna igjen i bilen i noen min, vi bor ikke akkurat på verdens største sted. Men hadde jeg bodd i en større by hadde jeg ikke gjort det.

Skrevet
Hvis du hadde en bag med 500.000 kr' date=' hadde du latt den ligge igjen i bilen?[/quote']

Det var et godt spørsmål, og en baby er jo verdt mer enn all verdens penger - ikke sant!

:hoho:

Skrevet
Prøv å sett deg i den personen som såg babyen i bilen din sin situasjon..

Du ser en baby liggende i en låst bil, gråtende.. Ikke ser du noen i næreheten, du står og venter i 5 min. og det kommer fortsatt ingen, og babyen gråter....

---Stakkars baby, da. En fremmed mann/dame som står utenfor bilen i 5 minutter ville vært meget skremmende for min baby!! Personen burde ha vett på å fjerne seg for å ikke skremme babyen (men gjør heller situasjonen værre ved å skrive ekkel lapp!!)

Sala

Skrevet
Til de som aldri lar barna være igjen alene i bilen; gjelder det bare babyer eller større barn også? Når er det OK? - når barna begynner på skolen?

Vi tar med oss alle ja. Her vi bor så kan vi ikke la barna være alene i bilen.

Og jeg banner på at hvis vi hadde latt våre barn vært alene i bilen i 5 minutter så hadde 3 åringen og 5 åringen klart å funnet på noe tull med bilen.

Så nei, ingen av dem får være alene i bilen enda.

Skrevet

Hadde jeg sett en baby som var alene og skrikende i en bil i mer enn 10 minutter, så kan det godt hende jeg hadde ringt politiet ja...

FINNES det virkelig folk som synes det er ok å gå i fra babyer i bilen alene? :o

Jeg ville ikke gått fra en valp engang, langt mindre barnet mitt (og da snakker jeg ikke om å betale på bensinstasjonen mens man ser bilen, da mener jeg å gå i fra ungen med bilen ute av synet).

Skrevet

Synes folk stoler litt vel mye på bilene sine. Bilbrann blir et mer og mer utbredt fenomen ettersom det kommer mer og mer elektronikk i dem, og tyske biler som vi nordmenn er så glade i er absolutt litt for markert i denne sammenheng.

Og det er bare en av mange grunner til at du ikke etterlater noen hjelpeløst i en bil, som nevnt så er biltyveri en populær sport. Eller hva om vedkommede ikke er interesert i bilen, men barnet?

Det er få ting her i verden som er så viktig at jeg ikke kan finne en annen løsning enn å forlate et barn i bilen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes det var litt mye "aldri" i denne tråden jeg.

Selv går jeg ikke fra barna mine i bilen, om jeg ikke MÅ. Men det kan faktisk skje...

Når jeg henter sønnen min i barneparken f.eks, tar jeg ikke med meg en sovende baby ut i 7 - 8 minusgrader, for å hente en somlete treåring. Da vurderer jeg det slik at babyen har det bedre inne i en varm bil, en ute i snøføyka. Dette er i en barnepark, og jeg ser bilen hele tida. Om gutten somler veldig tar jeg meg en tur ned for å se etter at prinsessa har det bra.

Om man er alene med et barn så kan man bli tvunget til å gjøre slike vurderinger av og til, selv om man ideellt sett ikke vil gå fra barnet i et sekund en gang.

Jeg kan faktisk helt ærlig svare "aldri". Hadde heller tatt med meg minsten ut i snøføyka enn å la h*n bli alene igjen i bilen!!

Gjest Espera
Skrevet
Hvis du hadde en bag med 500.000 kr' date=' hadde du latt den ligge igjen i bilen?[/quote']

Ja.

Om å gå fra barn i bil - ikke i parkeringshus/diiigre parkeringsplasser. Småsteder, rett utenfor butikken/bensinstasjoner - om barnet sover og det er snakk om 3-5 min - ja, det hadde jeg gjort.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja å gå fra babyen min i bilen når han sov hadde jeg gjort.

hadde jeg tenkt hvis ditt hvis datt i alle situasjoner så tror jeg at jeg hadde vært redd for alt og sikkert ikke tort å gått ut. for ja det er mye farligt i verden. men man kan ikke gå og være redd for bilbrann eller at bilen skal trille av sted. det er slikt som kan skje 1 av 100000 ganger. og i alle situasjoner er det noe som kan skje om så det bare er å gå ned til postkasse med babyen hjemme. det kan skje noe uansett hva man gjør!!

jeg tror virkelig ikke at alle her som er imot å la babyen være alene i bilen tenker hva som kan skje i verstefall i alle situasjoner. for det er jo slik dere tenker i denne situasjonen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg ville aldri ha gått fra barnet innelåst i bilen. Fatter ikke at dere kan sammenligne det med å overlate barnet til dagmamma en gang - har dere noen gang overlatt barnet til dagmamma innelåst i en metallboks?

Det faktum at bilen er låst og at ingen vet at du har en baby i bilen, gjør det for meg helt utenkelig. Tenk om det skjer noe med deg? Nei, det gjør ikke det i 999 av 1000 tilfeller, men så blir man heller ikke utsatt for en ulykke i 999 av 1000 tilfeller man er ute og kjører. Det holder virkelig med en gang - den ene gangen det skjer. Kan du tilgi deg selv for den ene gangen? Når du VET at du kunne ha gjort noe for å forhindre det?

Hvis det skjer noe da, og du til og med er så heldig at noen oppdager barnet før det har gått så veldig lang tid, så er bilen fortsatt låst! Profesjonelle biltyver er ikke i nærheten når man trenger dem, og politiet er neppe så kjappe til å reagere, ikke Falken heller, og det er faktisk ikke alle biler de klarer å åpne en gang.

Ja, jeg vil prøve å tenke "hva hvis" og "i verste tilfelle" jeg, og heller være litt forsiktig enn tankeløs. Såpass synes jeg ungen min er verdt.

Gjest mor og venninne
Skrevet

Ja, jeg vil prøve å tenke "hva hvis" og "i verste tilfelle" jeg, og heller være litt forsiktig enn tankeløs. Såpass synes jeg ungen min er verdt.

I følge denne tankegangen kan ikke ungen din

- være ute og leke fordi h*n kan bli overfalt av pedofile

- klatre i trær fordi h*n kan dette ned og knekke nakken

- sykle fordi h*n kan bli overkjørt av en bil

- lære å svømme fordi h*n kan drukne

Ja, jeg mener dette er hysterisk.

Og for dere som syns det er trist å bli kalt hysterisk: ikke særlig mye morsommere å bli kalt ansvarsløs/uansvarlig heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...