Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #1 Del Skrevet 5. april 2005 jeg anser meg selv for å være en god mor. har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra andre iallfall. svigermoren min ga meg et lite tips at når jeg skal inn i butikken og babyen min sover i baksete så var det ikke problem å la henne ligge i låst bil. i maks 15 min. så det har jeg gjort et par ganger og det har gått helt fint. (hun er 7mndr) i går da jeg skulle en snartur inn i butikken og klokka var 2100, og det var etter leggetid for babyen. hun sov fint, så jeg tenkte at jeg ikke skulle forstyrre henne. da jeg kom ut hadde hun våkna av at hun hadde mista tutt, og begynt å grine. noen hadde tydligvis lagt merke til babyen i bilen og hadde lagt igjen en lapp hvor det stod: IDIOT LEGGE IGJEN BABYEN SLIK, NÅ SKULLE BARNEVERNET HA SETT DEG! jeg ble veldig fortvilt over denne lappen. hva syns dere? er det feil å la barnet ligge igjen når hun sover? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #2 Del Skrevet 5. april 2005 Det ville vært verre å vekke stakkars tulla di. Idiot som skriver sånne lapper uten å vite hva han/hun snakker om. Fortsett som før, du! (men husk nå til sommeren at hun ikke bør stå i solsteiken) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #3 Del Skrevet 5. april 2005 nei selvsagt ikke i solsteken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #4 Del Skrevet 5. april 2005 Ja, jeg syntes det er feil å la barnet ligge igjen slik. Men vet aldri hva som kan skje. Som du skriver, så mistet baby'n denne gangen smukken. Og at barnet skriker noen minutter, er jo kanskje ikke det farligste. Men tenk om det skjedde rett etter du gikk, og 15 min hylene i bilen er jo ikke det lureste. Mye som kan skje: Barnet få hosteanfall Barnet sette fast noe i halsen Det blir fort for kaldt el. varmt i en bil Det kan skje bilkræsj, og barnet ditt kan komme til skade. Det kan skje deg noe alvorlig. Og da er det jo ikke alle rundt deg vet at det ligger en baby i bilen. Syntes i det hele tatt det å dra barn ut av sengen etter leggetid er ganske utenkelig jeg da. Nå er vi 2 i huset, og har det sikkert enklere sånn. Men hva med å få en nabo til å se til barnet 15 min dersom du absolutt må i butikken? Det at folk skriver slike lapper, syntes jeg er forferdelig. Kan tenke meg at du fikk et stikk i hjertet da. De som skrev lappen har tydligvis hatt en dårlig dag, og syntes sikkert synd på barnet i bilen. Men det å legge igjen lapp slik, er uhørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #5 Del Skrevet 5. april 2005 det var eneste muligheten for meg å komme meg i butikken. joda det kan skje noe i verstefall, men hva med når jeg står i dusjen og hun griner? jeg kan da ikke springe til henne hver gang hun sutrer når jeg hvet hun har det bra. dessuten det skal ganske mye til for en baby å sette "noe" i halsen, hva skulle det være? babyen sitter fullt påkledd. og det var på kvellinga og det var ikke så varmt ute. bilen min holder varmen ganske lenge det vet jeg. babyer har godt av å skrike litt, det utvikler lungene. jeg ser ikke på det som feil i min situasjon å la henne ligge i bilen om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 5. april 2005 #6 Del Skrevet 5. april 2005 tenk om bilen hadde blitt stjålet? Mange syke mennesker der ute.. Hørte for en stund siden om at dette hadde hendt. Pappan hadde gått i fra bilen..(ulåst,sikkert med nøkkla i og med ungen i baksetet)..for å ta ut noen penger. Da ble bilen stjålet... heldigvis ble den funnet igjen etter noen få minutter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #7 Del Skrevet 5. april 2005 men passer veeeldig på å låse bilen. og skynter meg alt jeg kan. off det måtte ha vært en skrekk for den pappan... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor og venninne Skrevet 5. april 2005 #8 Del Skrevet 5. april 2005 (det var jeg som svarte deg først) Jeg syns dere skremmer henne unødig her. Verstefallsscenarier som det der syns jeg folk bør la være å komme med overfor småbarnsforeldre. Eks: Jeg vet at det fins pedofile. Likevel lar jeg min datter løpe rundt med barna i nabolaget. Om dere sier "Tenk om hun blir utsatt for overgrep", oppnår dere KUN at jeg føler meg dårlig. For jeg nekter fremdeles å sette barna i bånd... Og det er akkurat det dere gjør her. Tenk om ditt, tenk om datt... Ja, det KAN skje noe. Det kan det i ethvert tilfelle. Men hva skal hun gjøre, da? La være å kjøpe mat til ungen? Vekke ungen og dra barnet med inn på butikken fordi hun ikke tør la barnet sove i ti minutter alene? Tvinge barnet til å være på badet med henne når hun dusjer? Evt la være å dusje? Det er så lett å dømme. Men her skremmer dere unødvendig en god mor. Skjerp dere. Her er noen flere til dere: Barn bør ikke få jordbær. De kan være allergiske og dø. Barn bør ikke få være ute. De kan bli overfalt og drept. Barn bør ikke få klatre i trær. De kan dette ned og knekke nakken. Det er masse dere kan kose dere med om dere vil gjøre oss småbarnsforeldre til nervevrak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. april 2005 #9 Del Skrevet 5. april 2005 Det var en tråd om detta för ca ett år sen. Då sa jag precis som nu. JAG skulle aldrig lämna min baby ensam i bilen - inte ens för att gå in på bensinstationen och köpa tidningen. Än mindre för att gå in i butiken. Antingen kommer han med, eller så är det någon som ser till honom - eller så låter jag bli. Så enkelt är det i min värld. Det finns många anledningar till detta - en är att han ska känna trygghet att mamma är där och att 10 minuter kan bli 15 eller 20 med fel folk i kön. Det är inte överbeskyddande, det är omhändertagande. När barnet sitter i en bil kan mycket mer hända än när de ligger i sin egen säng. Visst kan du duscha hemma men när du eller jag är ute på stan lämnar vi vårt barn på ett helt annat sätt änn om vi går in i ett annat rum hemma. Skulle du lämna barnet i barnvagn utanför butiken medan du handlar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #10 Del Skrevet 5. april 2005 Hvis du hadde en bag med 500.000 kr, hadde du latt den ligge igjen i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 5. april 2005 #11 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg har også gått fra ungen min sovende i bilen. Det har jeg ingen betenkeligheter med å gjøre. Men å være bort i 15 min synes jeg egentlig er i lengste laget. Det ville jeg aldri har gjort. En kjapp tur på noen minutter er en ting, en tur opp mot ett kvarter er noe helt annet. Det er forskjell på å stå i dusjen og høre hvis ungen skriker/griner. Du hører jo forskjel på hva slags gråt det er. Trasse gråt, jeg -vil-ha-oppmerksomhet gråt eller gråt som tilsier at det har skjedd noe og at du må springe ut av dusjen. Hvis du ikke betviler at det du gjør er riktig så skjønner jeg egentlig ikke prblemstillingen din.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 5. april 2005 #12 Del Skrevet 5. april 2005 Det var en tråd om detta för ca ett år sen. Då sa jag precis som nu. JAG skulle aldrig lämna min baby ensam i bilen - inte ens för att gå in på bensinstationen och köpa tidningen. Än mindre för att gå in i butiken. Antingen kommer han med, eller så är det någon som ser till honom - eller så låter jag bli. Så enkelt är det i min värld. Det finns många anledningar till detta - en är att han ska känna trygghet att mamma är där och att 10 minuter kan bli 15 eller 20 med fel folk i kön. Det är inte överbeskyddande, det är omhändertagande. När barnet sitter i en bil kan mycket mer hända än när de ligger i sin egen säng. Visst kan du duscha hemma men när du eller jag är ute på stan lämnar vi vårt barn på ett helt annat sätt änn om vi går in i ett annat rum hemma. Skulle du lämna barnet i barnvagn utanför butiken medan du handlar? Enig med Furstina her... Det er mange ting som kan skje i en slik situasjon som ikke ville ha skjedd mens du sto i dusjen. Det er ikke bare det at bilen kan bli stjålet. Hva hvis du hadde blitt akutt syk og segnet om inne i butikken. Ambulansen hadde hentet deg, men det skal mye til at noen hadde gjettet at de også skulle tatt med babyen dersom ikke du var bevisst. Ellers går det helt sikkert bra 999 av 1000 tilfeller. Tar noen her inne sjansen på at de ikke tilhører den resterende 1? Jeg vet iallefall at jeg gjør det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor og venninne Skrevet 5. april 2005 #13 Del Skrevet 5. april 2005 Hva hvis du hadde blitt akutt syk og segnet om inne i butikken. Ambulansen hadde hentet deg, men det skal mye til at noen hadde gjettet at de også skulle tatt med babyen dersom ikke du var bevisst. Ellers går det helt sikkert bra 999 av 1000 tilfeller. Tar noen her inne sjansen på at de ikke tilhører den resterende 1? Jeg vet iallefall at jeg gjør det ikke. Det er så søkt at det er vanskelig å kommentere... Man kan da segne om i sin egen leilighet også, og det er jo enda verre for da er det ingen der til å ringe etter ambulanse heller. Er det da uansvarlig å være alene hjemme med sitt barn, fordi man kan bli akutt syk? Hysteriske kvinnfolk.... Greit nok at dere har hysteri i deres eget hjem, men det betyr ikke at vi som er mer avslappet er "uansvarlige" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. april 2005 #14 Del Skrevet 5. april 2005 Det är trist att bli kallad för hysteriska kvinnfolk när det handlar om omsorg och bedömningar - precis som det är att bli kallad för dålig eller vårdslös mor i andra fall. Ofta är det gjester som generaliserar så grovt i svart-vitt. trist. Du kan alltid segna ner och något hända dig, oavsett om det är i hemmet eller på butiken. Skillnaden för mig att lämna barnet utom synhåll är OMGIVNINGEN. Är det hemma är det en känd omgivning med kända eller åtgärdade risker. Är det i bilen är det andra risker och andra (oberäknerliga) människor i närheten som gör det svårare att bedömma tid och risk. Om jag går på toaletten hör jag troligtvis om mitt barn vaknar - det gör jag inte om det är i bilen och jag i butiken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 5. april 2005 #15 Del Skrevet 5. april 2005 Aldri gå fra barnet alene i bilen. Jeg kan ikke forstå de som gjør det ( ikke vondt ment altså ), at de tør å gjøre det. Vi tar alltid barna med oss uansett. Aldri i livet om vi kommer til å la de være i bilen bare fordi de sover. Vi tar dem med, uansett om det bare er for 5 minutter eller så sitter den ene av oss igjen i bilen. Hva som helst kan skje. Og den sjansen er ikke jeg villig til å ta med mine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanja Skrevet 5. april 2005 #16 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg tviler ikke på at du er en god mor, vi gjør jo alle så godt vi kan for barna våre, men selv hadde jeg aldri -ALDRI- gått fra ungen min alene i bilen, uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 5. april 2005 #17 Del Skrevet 5. april 2005 Det ville vært verre å vekke stakkars tulla di. Idiot som skriver sånne lapper uten å vite hva han/hun snakker om. Fortsett som før, du! (men husk nå til sommeren at hun ikke bør stå i solsteiken) Ville vært verre å vekke barnet? Aldri. Heller vekke barnet enn å la barnet være helt alene i bilen. Og det var nok ikke en idiot som skrev lappen, men bare en som synes det samme som mange andre: at man ikke skal la barnet være alene i bilen. H*n vet jo ikke hvor lenge barnet hadde ligget der. For alt det h*n visste så kunne barnet ha lagt der i en halvtime f eks. Ikke fortsett som før, ta med deg barnet. Mye bedre og mye tryggere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. april 2005 #18 Del Skrevet 5. april 2005 Barnet kanske inte ens hade behövts väckas. Är det en baby kanske babyn sitter i ett babyskydd (det borde den göra) och de kan man enkelt ta med sig - med barnet sovande i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #19 Del Skrevet 5. april 2005 jeg har nok reagert om jeg så du låste bilen og gikk. Kansje enda verre om du låser bilen...da kommer ingen seg inn om det sker noe, men låser du ikke kan biltyv komme. Du får nok ordne deg på andre tider til å gå i butikken. Ikke rart du fikk lapp på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 5. april 2005 #20 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg hadde aldri latt en baby ligge alene i bilen. Det hjelper ikke at de sover. Har aldri skjønt at noen kan gjøre dette. Jeg ville også reagert hvis jeg så noen gikk fra bilen med en baby inni. Jeg synes det er uansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå