Gå til innhold

Magefettet nekter å gi slipp!


enavdem

Anbefalte innlegg

Hvorfor forsvinner ikke magefettet mitt? Og HVORDAN kan jeg forbrenne mer uten å føle meg utsultet??

Jeg har trent i 6 mnd, og før jeg begynte med trening hadde jeg nesten bare fett på kroppen. Jeg var/er 162 høy, og veide 64 kg. 

Etter 6 mnd intens trening med PT og egentrening ligger jeg på : 

Vekt:               63,5kg. 
fettmasse:      17,6kg
fettprosent:     27,7%
muskelmasse: 43,6kg

Dette er en stor forbedring i fht hva det har vært, hvor alt bare var fett og minimalt med muskler ( tipper jeg ). Jeg gikk fra 20kg sumo til 95kg på 4mnd ( ganske bra utvikling, om jeg skal si det selv..)
Problemet mitt er at fettet rundt magen ikke slipper tak, som nevnt. Det ser KJEMPE rart ut! Jeg har stramme og markerte lår, begynner å få ordentlig form på rumpa, har stram rygg og markerte muskler på armene. Men, magen? Nah.. Den henger der enda og lager bilringer som bare det når jeg setter meg. Ser ut som den inneholder hele 15kg egentlig... Jeg løper intervaller 40 min hver dag med høy intensitet, og kjører 30-60 min styrke etterpå. 


Måltidene mine består av:

frokost : havregryn i en skål med melk. Knekkebrød og ost eller kalkun.

Middag: Kylling og couscous eller vanlig ris, taco (uten rømme og saus), eggnudler (m/ egg, grønnsaker og kylling) og fisk.

Kveldsmat: Knekkebrød eller havregryn i skål med melk. 

Styrketrening er ikke det jeg fokuserer voldsomt på mtp magen, men begynner å mistenke at jeg kanskje må det? Hvorfor forsvinner fettet på kroppen ellers, men IKKE på magen?! Jeg blir utrolig provosert, for magen er ønske nr 2 mtp forandringer. Ben og rumpe var/er ønske nr.1 grunnet mye ryggplager og betennelse i hofter som gjorde meg sengeliggende (noe jeg er 110% kvitt nå).
Hvilken kode er det jeg ikke knekker her? Magen min kjennes ''tom'' ut store deler av tiden når jeg ikke spiser, som om det bare ligger overflødig fett der, men med en gang jeg spiser (omså bare et knekkebrød), eser den utover som om jeg har spist en fem-retters. Blir nesten litt desperat for å være ærlig..

HVA gjør jeg feil? HVORFOR forsvinner ikke fettet på magen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det ser ut som du spiser alt for lite mat? Hvor mange kalorier ligger du på pr dag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, enavdem skrev:

med en gang jeg spiser (omså bare et knekkebrød), eser den utover som om jeg har spist en fem-retters.

Det er jo ikke fett. Det er jo luft i magen/tarmene (oppblåsthet) du beskriver.

Anonymkode: 174e0...1f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Syns det ser ut som du spiser alt for lite mat? Hvor mange kalorier ligger du på pr dag?

sist jeg noterte var det følgende (mandag):

kal: 2372 g 

Karb - 334g

proteiner - 116g

fett: 58 g

Tipper dette er et godt utgangspunkt. Noen dager er jeg kanskje litt under det igjen, men det er fordi jeg får beskjed om å innta mindre enn hva jeg forbrenner, jeg så prøver å bare spise meg mett, og ikke stappmett.. Slik at jeg slutter å kjenne meg sulten, også drikker jeg selvsagt vann til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på moderat lavkarbo(50-80 karbo) om dagen i 6 mnd i fjor, gikk ned 10 kg. Det aller meste lå rundt magen og keg gikk ned 2 buksestørrelser. Trente ingenting.

Kuttet ut vanlig brød/kornmat, poteter ris, pasta og sukker. Hadde noe økt inntak av fett og karbo, men mindre enn ved lavkarbo med ketose.

I motsetning til lavkalorikurer jeg har prøvd tidligere hadde jeg ikke sultfølelse eller søtsug. Har heller aldri hatt så velfungerende mage før.

Anonymkode: ce48c...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke fett. Det er jo luft i magen/tarmene (oppblåsthet) du beskriver.

Anonymkode: 174e0...1f7

Jeg føler det er feil å støtte meg på det, nemlig. For når jeg ikke er ''oppblåst'' grunnet matinntak er ikke magen min akkurat flat ... Det er fett der som ikke slipper tak. Som sagt føler jeg at det er bilringer som ruller over hverandre, hehe..Og man får tak i dem, for å si det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være du bør gå over på styrketrening. Hvis du bare driver med løping og utholdenhetstrening vil du ofte ta mer muskler uten å ta like mye fett. At du blir "skinnyfat". Ved styrketrening vil du ikke gå like mye ned i vekt totalt sett, men vil forbrenne fettet og bygge nye muskler.

I kostholdet har du en del raske karbohydrater. Tacolefse, ris og couscous bør du kanskje bytte ut med noe annet som mer grønnsaker. Godt mulig du kan øke proteininntaket også.

Anonymkode: 781ee...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enavdem skrev:

sist jeg noterte var det følgende (mandag):

kal: 2372 g 

Karb - 334g

proteiner - 116g

fett: 58 g

Tipper dette er et godt utgangspunkt. Noen dager er jeg kanskje litt under det igjen, men det er fordi jeg får beskjed om å innta mindre enn hva jeg forbrenner, jeg så prøver å bare spise meg mett, og ikke stappmett.. Slik at jeg slutter å kjenne meg sulten, også drikker jeg selvsagt vann til.

Okei, kalorimessig ligger du vel godt innenfor normalen hvis du skal holde vekten. Bare så ut som du spiste så lite, havregrøt og knekkebrød til frokost og kvelds + 1 middag. Klarer ikke helt å skjønne at disse 3 måltidene blir nesten 2400 kalorier? 😅 er det store porsjoner da eller? 

Jeg spiser nemlig 5 måltider pr dag (frokost,lunsj,middag,kveldsmat,mellommåltid) og ligger på 1600 kalorier pr dag, men jeg skal ned i vekt da, derfor jeg ligger relativt lavt. Spiser også 2 lunsj de dagene jeg trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være du bør gå over på styrketrening. Hvis du bare driver med løping og utholdenhetstrening vil du ofte ta mer muskler uten å ta like mye fett. At du blir "skinnyfat". Ved styrketrening vil du ikke gå like mye ned i vekt totalt sett, men vil forbrenne fettet og bygge nye muskler.

I kostholdet har du en del raske karbohydrater. Tacolefse, ris og couscous bør du kanskje bytte ut med noe annet som mer grønnsaker. Godt mulig du kan øke proteininntaket også.

Anonymkode: 781ee...986

Regner med du mener styrketrening med fokus på magen , når du snakker om økt styrketrening ? For styrke driver jeg mye med til vanlig, bare ikke i området ''magen''.  

Hm. Ja, hørt bare at ris skal være så bra for resultater på trening, så den har jeg liksom ikke hatt lyst til å gi slipp på. Men er det kanskje feil?😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut karbs, spis ketongent. Hver gang man spiser mat (med karbo) går insulin opp. Er man insulinresistent, ser man det lett på magen. Sjekk ut dr eric berg sine videoer på youtube, han forklarer det fantastisk. Anbefaler også at du begynner og ta eplecidereddik (økologisk, ikke sånn man kjøper i random matbutikk) Hilsen en med samme problem....:) Ps: Hvis du er up to it, spis etter periodisk faste i tillegg.

Endret av Butternut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Okei, kalorimessig ligger du vel godt innenfor normalen hvis du skal holde vekten. Bare så ut som du spiste så lite, havregrøt og knekkebrød til frokost og kvelds + 1 middag. Klarer ikke helt å skjønne at disse 3 måltidene blir nesten 2400 kalorier? 😅 er det store porsjoner da eller? 

Jeg spiser nemlig 5 måltider pr dag (frokost,lunsj,middag,kveldsmat,mellommåltid) og ligger på 1600 kalorier pr dag, men jeg skal ned i vekt da, derfor jeg ligger relativt lavt. Spiser også 2 lunsj de dagene jeg trener. 

Haha, ja, det er nok store porsjoner - fordi jeg er redd for gå sulten, hehe!

Jeg fyller vel opp en stor skål med havregryn typ:

50% full med havregryn store

50% lettmelk 

Så det når vel kanten av skåla ( en stor). Knekkebrødene spiser jeg vel 2-3 av hver morgen når jeg velger det til frokost.

Middagen min domineres av kylling, og 30% ris kanskje.. 🙄

Men altså, nå skal man kanksje ikke stole HELT på appen jeg bruker til å registrere kaloriene mine. Føler den er LITT upålitelig til tider, men det er i hvert fall ikke så langt unna.  

Kan jeg spørre hva alle disse måltidene inneholder?  Jeg spiser jo frokost mellom kl 08-09. Lunsj 12-13:00. Middag 18-19:30 eller 21:00 (blir et lite mellommåltid her hvis jeg drar på trening rett etter jobb). Kveldsmat 21-23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Butternut skrev:

Kutt ut karbs, spis ketongent. Hver gang man spiser mat (med karbo) går insulin opp. Er man insulinresistent, ser man det lett på magen. Sjekk ut dr eric berg sine videoer på youtube, han forklarer det fantastisk. Anbefaler også at du begynner og ta eplecidereddik (økologisk, ikke sånn man kjøper i random matbutikk) Hilsen en med samme problem....:) Ps: Hvis du er up to it, spis etter periodisk faste i tillegg.

Oi! Det har jeg ikke engang tenkt på at kan være tilfellet.. 😳Hvordan bygger du opp måltidene dine for å unngå karbohydratene? Jeg er i utgangspunktet svært lite glad i grønnsaker, så det blir en stor utfordring for meg! Skal definitivt sjekke ut Eric Berg sine tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, enavdem skrev:

Haha, ja, det er nok store porsjoner - fordi jeg er redd for gå sulten, hehe!

Jeg fyller vel opp en stor skål med havregryn typ:

50% full med havregryn store

50% lettmelk 

Så det når vel kanten av skåla ( en stor). Knekkebrødene spiser jeg vel 2-3 av hver morgen når jeg velger det til frokost.

Middagen min domineres av kylling, og 30% ris kanskje.. 🙄

Men altså, nå skal man kanksje ikke stole HELT på appen jeg bruker til å registrere kaloriene mine. Føler den er LITT upålitelig til tider, men det er i hvert fall ikke så langt unna.  

Kan jeg spørre hva alle disse måltidene inneholder?  Jeg spiser jo frokost mellom kl 08-09. Lunsj 12-13:00. Middag 18-19:30 eller 21:00 (blir et lite mellommåltid her hvis jeg drar på trening rett etter jobb). Kveldsmat 21-23.

En typisk dag for meg er: 

Frokost: mager kesam med fryste bær og litt mandler, eller omelett/eggerøre med litt grønt

Lunsj: 2 skyr + litt mandler, eller 1 næringsrik smoothie. (2 lunsj de dagene jeg trener) 

Mellommåltid: 1 frukt 

Middag: 1 kyllingfilet (en proteinkilde av noe slag), masse grønnsaker (pleier å variere her, bruker mye squash, løk, hvitløk og sopp for tiden) + en karbokilde, for eksempel litt brun/fullkorns-ris eller pasta, eller noen poteter eller speltlompe. 

Kveldsmat: Knekkebrød med forskjellig pålegg, eller yoplait yoghurt og mager cottage cheese 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, enavdem skrev:

Oi! Det har jeg ikke engang tenkt på at kan være tilfellet.. 😳Hvordan bygger du opp måltidene dine for å unngå karbohydratene? Jeg er i utgangspunktet svært lite glad i grønnsaker, så det blir en stor utfordring for meg! Skal definitivt sjekke ut Eric Berg sine tips!

Du kan spise mer kjøtt, spise taco uten lefse rett fra tallerken, bytte ut couscous og ris med noe slikt som linser. Dessuten kan det være greit å ha andre grønnsaker som agurk, brokkoli, løk, div. salat i kosten. 

Anonymkode: 781ee...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen tar fett og legger til fett på helt tilfeldige steder, altså den kan ta fett fra armer den ene dagen, og lår den andre. Gener har også mye å si for hvor du legger på deg fett, og hvor fort du mister fett. Moren min har alltid hatt store pupper og legger fort på seg på magen, noe jeg har arvet så jeg kommer aldri til å få en 100 % flat mage, men vet du hva? Det er helt greit :)  

Jeg ville sjekket hos lege om du kanskje ikke tåler noe av det du spiser. Har du tatt allergitest? Jeg vet at mange med glutenallergi får veldig "store" mager fordi de ikke tåler det, eller andre allergier som gjør magen større. 

Sjekk blodsukker før du hiver deg på en "lavkarbo-ketogent" kosthold, TS! Jeg spiser masse karbohydrater og blodsukkeret (insulinet) mitt er perfekt! Ikke ta alt for god fisk. Karbohydrater, da trege karbohydrater som ris, havregryn, quinoa, couscous, frukt, bær, grønnsaker er bra for deg! Det er ingen grunn til å kutte ut ris hvis du liker å spise det, med mindre du reagerer på noe i risen. Jeg tror de fleste har et ekstremt feil syn på "dietter" som f.eks lavkarbo fordi det "funker som pokker", men hvis du ser på antall mennesker som mister X - antall kg på dietter, går de (nesten) alltid opp igjen, og selv mer enn de startet med. Så gjør research før du i det hele tatt vurderer å endre kostholdet så drastisk. Dessuten vil jeg ikke anbefale lavkarbo fordi det er såpass mye feilinformasjon der ute. Å spise masse feit ost sammen med bacon og kremfløte sier seg selv at det vil gi deg problemer i lengden når det gjelder blodårer og hjertehelse.

Google eller søk på Youtube, les artikler og gjør som sagt research før du hopper på alt folk lirer av seg her. Tro meg, "diett" er det siste du vil gjøre for å oppnå det du ønsker deg og holde deg der.

Anonymkode: 1857f...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen tar fett og legger til fett på helt tilfeldige steder, altså den kan ta fett fra armer den ene dagen, og lår den andre. Gener har også mye å si for hvor du legger på deg fett, og hvor fort du mister fett. Moren min har alltid hatt store pupper og legger fort på seg på magen, noe jeg har arvet så jeg kommer aldri til å få en 100 % flat mage, men vet du hva? Det er helt greit :)  

Jeg ville sjekket hos lege om du kanskje ikke tåler noe av det du spiser. Har du tatt allergitest? Jeg vet at mange med glutenallergi får veldig "store" mager fordi de ikke tåler det, eller andre allergier som gjør magen større. 

Sjekk blodsukker før du hiver deg på en "lavkarbo-ketogent" kosthold, TS! Jeg spiser masse karbohydrater og blodsukkeret (insulinet) mitt er perfekt! Ikke ta alt for god fisk. Karbohydrater, da trege karbohydrater som ris, havregryn, quinoa, couscous, frukt, bær, grønnsaker er bra for deg! Det er ingen grunn til å kutte ut ris hvis du liker å spise det, med mindre du reagerer på noe i risen. Jeg tror de fleste har et ekstremt feil syn på "dietter" som f.eks lavkarbo fordi det "funker som pokker", men hvis du ser på antall mennesker som mister X - antall kg på dietter, går de (nesten) alltid opp igjen, og selv mer enn de startet med. Så gjør research før du i det hele tatt vurderer å endre kostholdet så drastisk. Dessuten vil jeg ikke anbefale lavkarbo fordi det er såpass mye feilinformasjon der ute. Å spise masse feit ost sammen med bacon og kremfløte sier seg selv at det vil gi deg problemer i lengden når det gjelder blodårer og hjertehelse.

Google eller søk på Youtube, les artikler og gjør som sagt research før du hopper på alt folk lirer av seg her. Tro meg, "diett" er det siste du vil gjøre for å oppnå det du ønsker deg og holde deg der.

Anonymkode: 1857f...417

Vil disse testene faktisk få resultat? Jeg har hatt mistanke om glutenallergi, fordi magen min har slått seg veldig vrang på brød. Og jeg tåler ikke å spise mat med mye rømme og fløte - da løper jeg til do. Men siden jeg tåler melk har tanken gått til at jeg kanskje bare er ''overfølsom'', mer enn allergisk :roll: ... Har også mistenkt irritabel tarm, men jeg aner egentlig ikke..
Føler jeg har prøvd å lese meg opp på det meste, men jeg ender bare med å bli kjempe frustrert og nesten litt lei meg, for jeg blir ikke klokere. Alle mener jo så mye ulikt, og jeg aner ikke hva jeg skal rette meg etter mtp hva som er aktuelt for MEG og MIN kropp. Nå føler jeg at jeg kjører et ''vanlig'' løp mtp spisevaner og trening, og jeg har fått kjempe flotte resultater, men bare ikke der jeg faktisk ønsker.. synes det er kjempe frustrende.. :sur::sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Perle skrev:

Kansje mye av det er løshud som pølser seg? Du har jo gått ned mye. 

naaa, det er nok LITT mer fett der, enn løshud, haha.man får såpass ''tak'' og kjenner en viss '' tykkelse'' liksom. Så fettmengden er der nok. Skal ikke se bort ifra løshud altså, det kan absolutt være tilfellet, men... hvordan blir jeg kvitt det, da? Styrke? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, enavdem skrev:

naaa, det er nok LITT mer fett der, enn løshud, haha.man får såpass ''tak'' og kjenner en viss '' tykkelse'' liksom. Så fettmengden er der nok. Skal ikke se bort ifra løshud altså, det kan absolutt være tilfellet, men... hvordan blir jeg kvitt det, da? Styrke? :roll:

Mageplastikk. Det går ikke å trene vekk overflødig hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Perle skrev:

Mageplastikk. Det går ikke å trene vekk overflødig hud. 

nei, uff.. hallo, nå blir jeg bare megastressa!

Hvordan i huleste får folk til å gå mye ned i vekt, og stramme inn magen så det ikke henger og dingler da!?  😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...