Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1561 Skrevet 29. august 2019 (endret) 3 minutter siden, @Freyja skrev: Det har du rett i 😊 Jeg tenkte på om gjerningspersonen hadde har berørt utsiden av skoene med ubeskyttede hender, og at det da eventuelt kunne ha drysset dna på gulvet fra utsiden av skoene. Du skal ha et ganske bra område med nok DNA for å kunne opprette en DNA profil, og i tillegg skal du jo finne område med DNA før det. Jeg tror ikke det drysser dna av å gå igjennom et rom. Endret 29. august 2019 av Ida Sofie MA 4
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1562 Skrevet 29. august 2019 4 timer siden, Ida Sofie MA skrev: Det kan jo være de har en utgang med tak, slik at trappen/dørmatten er beskyttet mot sørpe? At det er fotavtrykk på vei til badet, og tilbake utenfor inngangspartiet for eksempel? Lurer litt på om de kan ha sikret hjulspor i snøen? Samtidig har jo mannen kommet hjem, funnet brevene, dratt ut igjen til bensinstasjonen og de kunne jo ikke komme med kriminalteknikere på sekundet dersom de ble overvåket, de kom jo sivile så antagelig har flere bevis gått tapt? Takk for svar 😊 Det du skriver høres logisk ut. Spor og bevis kan ha gått tapt ja. Den sølvgrå bilen som kjørte mot Hagens hjem, kan de kanskje ha funnet spor etter i snøslapset? 4 timer siden, Ida Sofie MA skrev: Tror ikke det er så enkelt at det drysser dna ned. Du skal ha et godt stykke for å kunne opprette en DNA profil, og i tillegg skal du jo finne område med DNA før det. Jeg tror ikke det drysser dna av å gå igjennom et rom. Du har nok rett 😊 Kanskje ikke fra noen få eventuelle hudceller som eventuelt befinner seg utenpå et par sko. Men en person som går gjennom et rom uten beskyttelsesdrakt, vil vel miste en god del hudceller? 1
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1563 Skrevet 29. august 2019 2 minutter siden, @Freyja skrev: Takk for svar 😊 Det du skriver høres logisk ut. Spor og bevis kan ha gått tapt ja. Den sølvgrå bilen som kjørte mot Hagens hjem, kan de kanskje ha funnet spor etter i snøslapset? De gikk jo ikke ut med det i offentligheten før flere måneder etter forsvinningen, så når vitner da står frem så er vel sporene borte for lenge siden. Jeg vet de "etterspurte" en savnet jente (liksom) før det ble offentliggjort, men jeg mener at det tipset kom frem av et vitne etter offentliggjøringen? 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1564 Skrevet 29. august 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Selvsagt kan det skje, men det er ikke slik at bare fordi du har gått gjennom et rom så finnes det dna spor etter deg. Og ihvertfall ikke partikler som er store nok til å finne. Takk for svar 😊 Du har nok rett 👍
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1565 Skrevet 29. august 2019 (endret) 3 minutter siden, @Freyja skrev: Du har nok rett 😊 Kanskje ikke fra noen få eventuelle hudceller som eventuelt befinner seg utenpå et par sko. Men en person som går gjennom et rom uten beskyttelsesdrakt, vil vel miste en god del hudceller? Da hadde vel alle drapsmenn blitt tatt med en gang da hvis alle mista hudceller ved å gå gjennom et rom uten en drakt. Folk har jo på vanlig sko, klær og hansker ved både ran, drap osv. Regner med at drapsmannen ikke har gått i shorts og t-skjorte, så jeg tviler på at han mister hudceller fra ansiktet eller kropp nok til å lage en DNA profil med mindre han har krabba på gulvet. DNA er komplisert, og det er ikke så enkelt at du bare kan miste litt hudceller ved å oppholde deg i et rom. Endret 29. august 2019 av Ida Sofie MA 2
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1566 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, Ida Sofie MA skrev: De gikk jo ikke ut med det i offentligheten før flere måneder etter forsvinningen, så når vitner da står frem så er vel sporene borte for lenge siden. Jeg vet de "etterspurte" en savnet jente (liksom) før det ble offentliggjort, men jeg mener at det tipset kom frem av et vitne etter offentliggjøringen? Jo, men er det ikke logisk at etterforskerne uansett fra dag 1 lette etter og sikret og fotograferte spor (inkl bilspor) i området nært til boligen? 1
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1567 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, @Freyja skrev: Jo, men er det ikke logisk at etterforskerne uansett fra dag 1 lette etter og sikret og fotograferte spor (inkl bilspor) i området nært til boligen? Jo, det kan jo være det at de har tatt og sikra bilspor nær/utenfor boligen samme dag eller en av de nærmeste dagene om de har fått til dette uten å bli "oppdaga" at dem er politifolk. Den sølvgrå kjørte jo opp en vei i nabolaget, og ikke med sikkert frem til huset, men det var en merkelig observasjon da ingen kjører der til vanlig. Jeg kan ikke tro at politiet har sikret spor foran ulike blokker og veier så raskt når TH fikk beskjed om å ikke kontakte politiet. Ikke visste de at en bil hadde kjørt den uvanlige veien heller på den tiden. De har jo ikke sagt noe om de har bilspor heller, og heller ikke hvilken fluktrute eller måte, så det kan jo være de har bilspor sikra det vet vi ikke. 1
Callisto83 Skrevet 29. august 2019 #1568 Skrevet 29. august 2019 "Mangemillionæren Reidar Olsen ble utsatt for brutal kidnapping i 2015" Jeg har ikke helt lagt fra meg tanken om at det er noe tilsvarende som kan ha skjedd med AEH. Så vidt jeg vet ble det vel aldri noen oppklaring i hvem individene er som ble fanget på overvåkningskamera ved jobben til Tom Hagen, eller de som tok bilder ved bryggen i nærheten av huset deres. Skoavtrykket er forsåvidt det eneste vi som publikum har fått presentert som et konkret spor, over 300 dager etter at hun ble borte. Det lover egentlig ikke godt. 3
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1569 Skrevet 29. august 2019 4 minutter siden, Callisto83 skrev: "Mangemillionæren Reidar Olsen ble utsatt for brutal kidnapping i 2015" Jeg har ikke helt lagt fra meg tanken om at det er noe tilsvarende som kan ha skjedd med AEH. Så vidt jeg vet ble det vel aldri noen oppklaring i hvem individene er som ble fanget på overvåkningskamera ved jobben til Tom Hagen, eller de som tok bilder ved bryggen i nærheten av huset deres. Skoavtrykket er forsåvidt det eneste vi som publikum har fått presentert som et konkret spor, over 300 dager etter at hun ble borte. Det lover egentlig ikke godt. Kanskje samme bande? Utrolig at dem ikke ble tatt... Ja, jeg tror nok de to personene på overvåkingskamera har noe med saken å gjøre, selv om politiet nærmest har "sjekket dem ut" av saken. Merkelig? Vet ikke hva årsaken til dette er, men jeg tror da de overvåket jobben hans. 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1570 Skrevet 29. august 2019 40 minutter siden, Ida Sofie MA skrev: Kanskje samme bande? Utrolig at dem ikke ble tatt... Ja, jeg tror nok de to personene på overvåkingskamera har noe med saken å gjøre, selv om politiet nærmest har "sjekket dem ut" av saken. Merkelig? Vet ikke hva årsaken til dette er, men jeg tror da de overvåket jobben hans. Det kan hende (som flere tidligere har foreslått) at de to personene har fått i oppdrag fra gjerningspersonen(e), å "gå tur" foran kameraet utenfor Futurumbygget kun for å lage villedende spor i saken. 2
mam4ma Skrevet 29. august 2019 #1571 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, @Freyja skrev: Jeg lurer på hva alle skosåleavtrykkene fra den Sparkjøp-skoen på åstedet viser, og hvor alle avtrykkene er funnet, og om det er skosåleavtrykk som viser at gjerningsmannen eventuelt gikk ut fra en bil og inn på åstedet og deretter tilbake til en bil (hvis de fant spor etter bilkjøring rett utenfor åstedet). Men skosåleavtrykk utendørs i sørpeføre, vil jo ikke være like detaljert som skosåleavtrykk innedørs på gulvfliser. Det sto i en artikkel (link til den er postet i tråden i går) at de hadde funnet skosåleavtrykk fra samme sko også utendørs på åstedet. Skosåleavtrykkene viser UKJENTE fotavtrykk! Altså ingen i huset, eller noen de kjenner, har slike sko! (Det vil sannsynligvis bety at eventuelle reperatører o.l. som har vært på/rundt eiendommen også er sjekket ut.) Fotavtrykk fant de både ute og inne. Derfor leter de etter folk som har kjøpt desse skoene. De leter altså ikke etter DNA, men sko-eiere! Det kommer til å melde seg hundrevis som har kjøpt skoene, og de vil nok raskt bli sjekket ut av saken. Så blir det å gå gjennom kjøpene der folk IKKE har meldt seg, og få sjekket de ut også. SÅ kan det begynne å bli interessant! 6
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1572 Skrevet 29. august 2019 (endret) 3 timer siden, mam4ma skrev: Skosåleavtrykkene viser UKJENTE fotavtrykk! Altså ingen i huset, eller noen de kjenner, har slike sko! (Det vil sannsynligvis bety at eventuelle reperatører o.l. som har vært på/rundt eiendommen også er sjekket ut.) Fotavtrykk fant de både ute og inne. Derfor leter de etter folk som har kjøpt desse skoene. De leter altså ikke etter DNA, men sko-eiere! Det kommer til å melde seg hundrevis som har kjøpt skoene, og de vil nok raskt bli sjekket ut av saken. Så blir det å gå gjennom kjøpene der folk IKKE har meldt seg, og få sjekket de ut også. SÅ kan det begynne å bli interessant! Ja, det er de skosåleavtrykkene jeg mener 😊 Altså såleavtrykk fra de nevnte skoene som Sparkjøp solgte. Vi får håpe at mange av skokjøperne melder seg fremover. "Etter det NRK erfarer, vil politiet gå ut med ny informasjon fra åstedet og bilder av bevis fra det omfattende etterforskingsmaterialet." https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-etterlyser-kjopere-av-disse-skomodellene/3423836532.html Endret 29. august 2019 av @Freyja
Diamant Skrevet 29. august 2019 #1573 Skrevet 29. august 2019 "Siste kjente livstegn er derfor fortsatt 31. oktober 2018, sa Brøske videre." Det har da alltid blitt skrevet "Siste sikre" livstegn tidligere? https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-etterlyser-kjopere-av-disse-skomodellene/3423836532.html 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1574 Skrevet 29. august 2019 (endret) 7 minutter siden, Diamant skrev: "Siste kjente livstegn er derfor fortsatt 31. oktober 2018, sa Brøske videre." Det har da alltid blitt skrevet "Siste sikre" livstegn tidligere? https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-etterlyser-kjopere-av-disse-skomodellene/3423836532.html Det stemmer https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-dette-er-siste-sikre-livstegn-fra-anne-elisabeth-(68)/3423580379.html https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEov95/telefonsamtale-sentral-i-etterforskningen-skal-vaere-siste-sikre-livstegn Og her "Klokken 09.14. Siste livstegn" https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje Men at det blir brukt andre ord trenger ikke å bety noe spesielt. Samtidig som det kan hende at det betyr noe spesielt. Endret 29. august 2019 av @Freyja 1
Diamant Skrevet 29. august 2019 #1575 Skrevet 29. august 2019 8 minutter siden, @Freyja skrev: Det stemmer https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-dette-er-siste-sikre-livstegn-fra-anne-elisabeth-(68)/3423580379.html https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEov95/telefonsamtale-sentral-i-etterforskningen-skal-vaere-siste-sikre-livstegn Og her "Klokken 09.14. Siste livstegn" https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje Hvordan skal vi tolke det tro? Er ikke siste livstegn så sikkert lenger? 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1576 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, Diamant skrev: Hvordan skal vi tolke det tro? Er ikke siste livstegn så sikkert lenger? Det kan tolkes slik ja. Men det trenger ikke å bety at etterforskerne mener det. 2
Diamant Skrevet 29. august 2019 #1577 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, @Freyja skrev: Det kan tolkes slik ja. Men det trenger ikke å bety at etterforskerne mener det. Det er sant, men det var bare så merkelig at han sa siste kjente, når han alltid har sagt siste sikre. 1
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1578 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, @Freyja skrev: Det kan hende (som flere tidligere har foreslått) at de to personene har fått i oppdrag fra gjerningspersonen(e), å "gå tur" foran kameraet utenfor Futurumbygget kun for å lage villedende spor i saken. Ja, da har de jo noe med saken å gjøre da? Da kjenner dem jo til planen, uansett om dem går der for å villede, eller for å se at mannen hennes ikke går ut av bygget når han ikke skal.
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1579 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, Diamant skrev: Det er sant, men det var bare så merkelig at han sa siste kjente, når han alltid har sagt siste sikre. Jeg er enig med deg. Det kan hende at etterforskerne brukte det ordet fordi de vet mer nå enn tidligere og eventuelt fordi de ønsker å stresse gjerningspersonen(e)? 1
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1580 Skrevet 29. august 2019 3 minutter siden, Diamant skrev: Det er sant, men det var bare så merkelig at han sa siste kjente, når han alltid har sagt siste sikre. Kanskje han sa siste kjente fordi familien hele tiden påstår at de etter samtalen i juli er "sikre" på at hun lever, uten livsbevis? Som sagt de er mennesker så om de bytter ut sikre med kjente, så tror jeg ikke det er av betydning. Det er jo det siste kjente/sikre tegnet dem har? Ordvalget betyr vel i og for seg omtrent det samme?
Anbefalte innlegg