Ida Sofie MA Skrevet 28. august 2019 #1521 Skrevet 28. august 2019 1 minutt siden, @Freyja skrev: Så det kan bety at baderommet (+ eventuelt andre rom) er rengjort etter forbrytelsen, og at såleavtrykkene er plantet i ettertid? Ja, det kan bety badet eller ved slepe sporene utenfor, et sted som har betydning. Ang. «måten», så kan det være av betydning som du sier at f eks noen kan ha vasket etter et drap, også «fiksert» en kidnapping. At merkene er plantet senere. Samtidig er politi mennesker også, så formuleringen behøver ikke ha en skjult betydning. Kan bare bety at måten er interessant. For eksempel at de er på vei ut bakdøren til en sti, foran huset til garasjen så «måten» avgjør flykt vei. Behøver ikke at ordvalget er av så stor årsak som forplanting? 4
Fjellgeita27 Skrevet 28. august 2019 #1522 Skrevet 28. august 2019 En kvinne er kidnappet og dere sitter på et forum og kommenter saken!? Har ikke hun og familien det ille nok?.. 3
@Freyja Skrevet 28. august 2019 #1523 Skrevet 28. august 2019 (endret) 1 time siden, Ida Sofie MA skrev: Ja, det kan bety badet eller ved slepe sporene utenfor, et sted som har betydning. Ang. «måten», så kan det være av betydning som du sier at f eks noen kan ha vasket etter et drap, også «fiksert» en kidnapping. At merkene er plantet senere. Samtidig er politi mennesker også, så formuleringen behøver ikke ha en skjult betydning. Kan bare bety at måten er interessant. For eksempel at de er på vei ut bakdøren til en sti, foran huset til garasjen så «måten» avgjør flykt vei. Behøver ikke at ordvalget er av så stor årsak som forplanting? Takk 😊 Jeg har også en teori om at det etterforskerne mener med det de sier om "måten såleavtrykket er avsatt på" kan bety at etterforskerne har funnet ut at sporene eventuelt viser at AEH kun ble hentet av den som avsatte såleavtrykkene. Og at noen hadde vært der på forhånd og gjort AEH bevisstløs eller drept henne. Fordi: Det vil vel være stor forskjell på bevegelsesmønsteret på skosåleavtrykkene etter den som avsatte skosåleavtrykkene, ut i fra om vedkommende angrep AEH og hentet henne eller om vedkommende kun hentet henne. Endret 29. august 2019 av @Freyja Tillegg 4
Ida Sofie MA Skrevet 29. august 2019 #1524 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, Sporty92 skrev: En kvinne er kidnappet og dere sitter på et forum og kommenter saken!? Har ikke hun og familien det ille nok?.. Det er jo en merkelig sak som er publisert i medier med uklar informasjon som åpner opp for tolking blant interesserte. Dette gjelder de fleste saker av slik art. Det finnes mange diskusjoner og dokumentarer av lignende saker så jeg vil da ikke påstå at denne tråden er unik? Det er ingen her som ikke påstår at dette er ille, og de fleste her regner jeg med ønsker dem alt godt, samt et positivt utfall. Så vidt jeg vet er det regler å følge på et forum, og ingen er da skyldig før bevist i rettsak. Så lenge man holder seg saklig, diskuterer bevis så tar da ingen skade av det. Tvert i mot kanskje noen oppdager noe nytt? 19
Filla_2375 Skrevet 29. august 2019 #1525 Skrevet 29. august 2019 Har hele tiden hatt mistanke om at denne saken er pil råtten. Kommer til å bli en god true crime serie om noen år. 5
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1526 Skrevet 29. august 2019 8 timer siden, Sporty92 skrev: En kvinne er kidnappet og dere sitter på et forum og kommenter saken!? Har ikke hun og familien det ille nok?.. Feil forum du hakker på nå. Her modereres det og er av de strengeste forum å debbatere ang denne saken på. Her diskuteres det som blir offentligjort, og spekulasjoner rettet mot noen spesielle er ikke lov. Ta deg en svipp innom andre nettsteder og se hva de skriver der. Det er lov til å diskutere sak. Tror ikke en sjel her ønsker familien noe vondt, tvert i mot. Tror også de selv godtar at saken blir diskutert. Den dagen noe slikt skjer og ingen snakker om det, den dagen har vi blitt skremmende ignorante og likegyldige. 16
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1527 Skrevet 29. august 2019 Lurer på hvorfor politiet sier at de har indikasjoner på at dette har vært planlagt i uker og måneder. Alle skjønner jo at dette ikke akkurat var en impulshandling. Hvilke indikasjoner har de? 4
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1528 Skrevet 29. august 2019 (endret) 8 timer siden, SoWhat? skrev: Lurer på hvorfor politiet sier at de har indikasjoner på at dette har vært planlagt i uker og måneder. Alle skjønner jo at dette ikke akkurat var en impulshandling. Hvilke indikasjoner har de? Jeg vet ikke, men det kan kanskje ha med trusselbrevet å gjøre (at det trolig ville tatt mye tid å planlegge og å produsere et slikt brev)? Og kanskje monerokontoen (som det var bevegelse på nært inntil (eller rett etter?) den artikkelen i DN som omtalte TH ble publisert)? Og det å tenke ut og planlegge alle detaljene relatert til forbrytelsen? Brøske ønsker ikke å kommentere hva denne planleggingen eventuelt går ut på og når det eventuelt er foretatt planleggingshandlinger. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awpdoA/polititeori-om-motparten-planla-i-uker-og-maaneder?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 8 timer siden, SoWhat? skrev: Lurer på hvorfor politiet sier at de har indikasjoner på at dette har vært planlagt i uker og måneder. Alle skjønner jo at dette ikke akkurat var en impulshandling. Hvilke indikasjoner har de? Luger99 skrev:" som noen har nevnt tidligere, tidsrommet fra bevegelse på monerokontoen (og DN artikkel) til forsvinningen skal være bare litt lengre enn tidsrom teledata kan lagres. tilfeldig eller god/nøye planlegging " Adrtrt svarte:"Dette er sant. Og en av detaljene som gjør at jeg fortsatt holder en knapp på organiserte kriminelle, som har gjort dette som en avledningsmanøver. Det eneste politiet virker sikre på er at det ikke er noen som har AE, og de ønsker ikke penger. Det er ingen i andre enden. De ønsker kun å skape forvirring." Endret 29. august 2019 av @Freyja 4
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1529 Skrevet 29. august 2019 9 minutter siden, @Freyja skrev: Jeg vet ikke, men det kan kanskje ha med trusselbrevet å gjøre (at det trolig ville tatt mye tid å planlegge og å produsere et slikt brev)? Og kanskje monerokontoen (som det var bevegelse på nært inntil (eller rett etter?) den artikkelen i DN som omtalte TH ble publisert? Og det å tenke ut og planlegge alle detaljene relatert til forbrytelsen? Brøske ønsker ikke å kommentere hva denne planleggingen eventuelt går ut på og når det eventuelt er foretatt planleggingshandlinger. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awpdoA/polititeori-om-motparten-planla-i-uker-og-maaneder?utm_source=vgfront&utm_content=row-1 Tenkte også på den kontoen. At det må ha tatt tid. Mye på jo testes før en utfører handlingen også, så ja, er nok mye her å sette seg inn i. Men desto rarere er det å ikke beskytte skoene slik at det ikke ble spor. De/han må ha vært rimelig sikker på at de ikke ble sporet opp. Eller om de er avsatt med vilje,som en distraksjon eller noe. Selv om siste blir litt rart. Men er allerede mye rart her. 3
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1530 Skrevet 29. august 2019 11 minutter siden, @Freyja skrev: Luger99 skrev:" som noen har nevnt tidligere, tidsrommet fra bevegelse på monerokontoen (og DN artikkel) til forsvinningen skal være bare litt lengre enn tidsrom teledata kan lagres. tilfeldig eller god/nøye planlegging " Adrtrt svarte:"Dette er sant. Og en av detaljene som gjør at jeg fortsatt holder en knapp på organiserte kriminelle, som har gjort dette som en avledningsmanøver. Det eneste politiet virker sikre på er at det ikke er noen som har AE, og de ønsker ikke penger. Det er ingen i andre enden. De ønsker kun å skape forvirring." Jeg klarer ikke helt å forstå hva siste mener? Hvorfor skulle noen skape forvirring uten noe annet mål? 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1531 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg klarer ikke helt å forstå hva siste mener? Hvorfor skulle noen skape forvirring uten noe annet mål? Bl.a. for å forsinke etterforskningen? Slik at viktige vitneobservasjoner ikke når politiet (ved at vitner glemmer detaljer etter en viss tid), og slik at eventuelle videoopptak etc kanskje blir slettet, og at også andre eventuelle spor kanskje forsvinner? 4
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1532 Skrevet 29. august 2019 4 minutter siden, @Freyja skrev: Bl.a. for å forsinke etterforskningen? Slik at viktige vitneobservasjoner ikke når politiet (ved at vitner glemmer detaljer etter en viss tid), og slik at eventuelle videoopptak etc kanskje blir slettet, og at også andre eventuelle spor kanskje forsvinner? Ok. Ja, jeg tenkte ikke særlig klart der 😄 ja, jeg skjønner. Jeg tenker at hvis dette kun er en person, så er han dyktig. Det skal litt til å planlegge dette alene. Ordet "dyktig" føles litt feil å bruke, men dumme mennesker kunne aldri planlagt og utført dette. Det er jo også en grunn til at politiet ikke slapp opplysningene om dette før nå. Lurer veldig på hva de sitter med av info. Hva de har funnet ut av. Skulle gjerne vært flue på veggen når politiet jobber her! 4
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1533 Skrevet 29. august 2019 12 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg klarer ikke helt å forstå hva siste mener? Hvorfor skulle noen skape forvirring uten noe annet mål? Jeg er usikker på om det er mulighet for at gjerningspersonen(e) ønsket og håpet at saken skulle bli stående som en uoppklart kidnappingssak, hvis det som ble gjort mot AEH var et planlagt drap kamuflert som kidnapping? 2
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1534 Skrevet 29. august 2019 Akkurat nå, @Freyja skrev: Jeg er usikker på om det er mulighet for at gjerningspersonen(e) ønsket og håpet at saken skulle bli stående som en uoppklart kidnappingssak, hvis det som ble gjort mot AEH var et planlagt drap kamuflert som kidnapping? Ja, det må jo ha vært planen? 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1535 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Ok. Ja, jeg tenkte ikke særlig klart der 😄 ja, jeg skjønner. Jeg tenker at hvis dette kun er en person, så er han dyktig. Det skal litt til å planlegge dette alene. Ordet "dyktig" føles litt feil å bruke, men dumme mennesker kunne aldri planlagt og utført dette. Det er jo også en grunn til at politiet ikke slapp opplysningene om dette før nå. Lurer veldig på hva de sitter med av info. Hva de har funnet ut av. Skulle gjerne vært flue på veggen når politiet jobber her! Takk 😊 Du har rett i at all den planleggingen krever mye. Du kan spørre om du kan få hjelpe til og jobbe sammen med etterforskerne 😊
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1536 Skrevet 29. august 2019 Akkurat nå, @Freyja skrev: Takk 😊 Du har rett i at all den planleggingen krever mye. Du kan spørre om du kan få hjelpe til og jobbe sammen med etterforskerne 😊 Jeg tror virkelig at jeg hadde vært for utålmodig. Hadde blitt alt for frustrert 🙂 det er uten tvil en veldig spennende jobb, men ikke noe som passer alle. Men skulle veldig mye likt å vite hva de vet 🙂 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1537 Skrevet 29. august 2019 7 timer siden, SoWhat? skrev: Ja, det må jo ha vært planen? Kanskje. Jeg vet ikke. Hvis det var planen, tenker jeg at gjerningspersonen(e) eventuelt har: 1) gjort feil og/eller tabber som førte til at politiet forsto at dette dreide seg om et drap kamuflert som kidnapping. og/eller at de eventuelt har 2) glemt å tenke på ting som ville forårsake at politiet forsto at dette dreide seg om et drap kamuflert som kidnapping. 09:24: Øst politidistrikt opplyser i en pressemelding torsdag at responsen etter at politiet gikk ut med informasjon om et såleavtrykk onsdag, ikke har vært så god som de håpet på. De gjentar derfor budskapet om å komme i kontakt med alle som har kjøpt Sprox-sko hos Spar Kjøp, kontant, og i størrelsene 44 til 46, om å ta kontakt med politiet. Ifølge politiet har det kommet inn flere tips, noen omhandlende sko, men også andre forhold. Av hensyn til etterforskningen vil politiet ikke gå inn på innholdet i tipsene. https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/sporsmal Interessant om bl.a. den runde klistrelappen under skoen som avga avtrykk på åstedet: brukerinne skrev:"Hvis en slik nummerlapp sitter på, er nok skoen helt ny eller nesten ubrukt. Tror en klistrelapp slites fort i kantene. Tenker at dette kan tyde på et visst hastverk og stress. Det samme kan den noe oppsiktsvekkende kjøreruta til bilen på en gangvei/gressplen ved blokka. Samtidig som forbrytelsen synes å være godt planlagt, kan det være at tidspunktet har blitt fremskyndet, at sko måtte kjøpes inn i siste liten og at veinettet ikke var godt studert." 1
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1538 Skrevet 29. august 2019 13 minutter siden, @Freyja skrev: Kanskje. Jeg vet ikke. Hvis det var planen, tenker jeg at gjerningspersonen(e) eventuelt har: 1) gjort feil og/eller tabber som førte til at politiet forsto at dette dreide seg om et drap kamuflert som kidnapping. og/eller at de eventuelt har 2) glemt å tenke på ting som ville forårsake at politiet forsto at dette dreide seg om et drap kamuflert som kidnapping. Jeg tipper at de også mener at de ser på dette som drap da kidnappere ikke handler slik som dette. De vil jo selvfølgelig opprettholde kontakt og sendt livsbevis for å innkassere pengene. Alt annet er jo helt absurd. Så ja... De har nok den teorien med god grunn. De har nok også fått underbygget den mistanken med mer ja. 1
SoWhat? Skrevet 29. august 2019 #1539 Skrevet 29. august 2019 Men Holden nevnte vel at ved siste kontakt med kidnapperne, så fikk familien info om noe kun familien kunne vite? Det skulle gjøre sånn at de fortsatt trodde hun var i live... spesielt 1
@Freyja Skrevet 29. august 2019 #1540 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Men Holden nevnte vel at ved siste kontakt med kidnapperne, så fikk familien info om noe kun familien kunne vite? Det skulle gjøre sånn at de fortsatt trodde hun var i live... spesielt Det var noe helseopplysninger om AEH? Det kunne i så fall også andre enn familiemedlemmer av AEH ha kjennskap til. Noen kan i perioden før forbrytelsen ha avlyttet AEH's eventuelle samtaler om sin helse med andre f.eks. Det er også mange eldre mennesker som snakker om sin helse med mennesker utenfor familien. 3
Anbefalte innlegg