Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
23 timer siden, @Freyja skrev:

F.eks her, ser det ut til at tyngdepunktet på skosålen er større på den ene siden enn den andre siden. (Det ser ut til å være en skarpere avtegning av sålen på den ene siden).

5972826f-07e1-4930-a4ad-bfba1760afcd?fit
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbpA4/loerenskog-forsvinningen-politiet-har-sikret-skoavtrykk-paa-aastedet

Noen her stiller spørsmål om hvorfor fugene mellom flisene er så rene https://www.flashback.org/t3009055p611

Har gulvet eventuelt blitt vasket av gjerningspersonen etter angrepet, og så har gjerningspersonen deretter satt nye spor (skosåleavtrykk m.m.) i forbindelse med at han tok med seg AEH?

22 timer siden, SoWhat? skrev:

Riktig. Gjerningsmannen tok en veldig stor sjanse. Det skal litt til å utføre dette alene på en tidlig formiddag. Og tok han seg av både henne og hunden? Det er jo mulig at han ble bedt inn, avhengig av hvem han presenterte seg som, og at EH satte hunden på rommet. Men hvorfor skulle hun det? Hun var jo erfaren hundeeier om jeg husker rett. Da er det rart at hun lukker hunden inn på et rom om det kommer noen. Kald gjerningsmann dette. Det er ikke sånn at noen handlet i affekt her. 

Enig. Gjerningsmannen risikerte at familiemedlemmer eller venner av AEH plutselig kunne ha kommet mens gjerningsmannen var på åstedet.

Endret av @Freyja
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, @Freyja skrev:

Enig. Gjerningsmannen risikerte at familiemedlemmer eller venner av AEH plutselig kunne ha kommet mens gjerningsmannen var på åstedet.

Ja, og naboer. Veldig spesielt. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, SoWhat? skrev:

Syns det er rart at ikke brukte noe utenpå skoene jeg også. 

Mye de kan finne ut. Håper de vet mye mer enn de gir uttrykk for. Eller, det regner jeg jo selvsagt med, men at de kanskje er nærmere en løsning enn vi vet.

Her er det en som mener at han ser spor etter sokker på gulvflisene under skosåleavtrykkene:
 https://www.flashback.org/sp68529546

22 timer siden, @Freyja skrev:

Orderud-saken har jo også vært tema i media flere ganger gjennom årene, bl.a. i denne artikkelen fra 25. juni 2018. Fra innholdet: "Inne i kårboligen er det funnet fragmenter av fottøyavtrykk av en bestemt damestøvlett. Hvorfor i all verdens rike er det ingen fottøyspor på verandaen"
https://www.nrk.no/norge/dette-er-orderud-sporene-privatetterforsker-tore-sandberg-sar-tvil-om-1.14099376

"27. juli 2018 skrev Dagens Næringsliven artikkel om Tom Hagens rekordomsetning i 2017." 
https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-denne-artikkelen-kan-knyttes-til-kidnappingsdramaet/70639403
Og var det slik at det rett etter denne datoen (eller på samme dato?) var bevegelser på den monerokontoen som er aktuell i saken?

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, @Freyja skrev:

Politiet med ny teori etter mystisk skosåleavtrykk: Kun én gjerningsmann
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/08/28/195605739/politiet-med-ny-teori-etter-mystisk-skosaleavtrykk-kun-en-gjerningsmann
"– Stedet og måten dette såleavtrykket er avsatt på, mener vi er svært relevant for den straffbare handlingen vi etterforsker."

En av etterforskernes  teorier er at det ser ut til å være et nytt par sko. 

Hvis man sleper noen er det vel kanskje helen på skoen som trykker mest ned i bakken. Dytter man noen er det kanskje fremsiden av foten som får mest tyngde?

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, Callisto83 skrev:

Hvis man sleper noen er det vel kanskje helen på skoen som trykker mest ned i bakken. Dytter man noen er det kanskje fremsiden av foten som får mest tyngde?

Det høres riktig ut ja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kom til å tenke på en ting, tror dere politiet har sjekket ut tidspunktet for søppeltømming i akkurat dette område i fjor? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 8/26/2019 at 11:06 PM, Happy-Face said:

Men hvordan kan noen som henger i ett debatt-forum på Internett vite hva som foregår i denne saken?

Ingen har et liv kun på nettet, de som skriver her har et virkelig liv, med virkelige kontakter, virkelig bosted og virkelige observasjoner. At de skriver på nettet er ikke en diskvalifiserende faktor.

Endret av Limbo 2014
  • Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg kom til å tenke på en ting, tror dere politiet har sjekket ut tidspunktet for søppeltømming i akkurat dette område i fjor? 

Det vil jeg tro at de har gjort. Men du kan jo skrive til politiet om det, om du ønsker det?
All søppel fra området rundt åstedet og i en viss omkrets derfra bør jo ha vært gått gjennom.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, @Freyja skrev:

Her er det en som mener at han ser spor etter sokker på gulvflisene under skosåleavtrykkene:
 https://www.flashback.org/sp68529546

Hm. Men det har jo politiet undersøkt. De har fått med seg det som er i sporet. Så nei, den teorien tror jeg ikke har noe for seg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg vet ikke hvordan tømmeplanen var på forsvinningstidspunktet, men nå tømmes Papp, papir og kartong på onsdager med 4 ukers mellomrom, og Mat- og restavfall inkl. plast tømmes hver torsdaghttps://www.roaf.no/ditt-avfall/privat/hentekalender/

Hvilken ukedag forsvant AEH på? Onsdag 31. oktober.

Endret av @Freyja
  • Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Callisto83 skrev:

Alt vi på nett kommer på, og deler, er nok noe politiet har tenkt på og gjort forlengst  🙂

men syns det er interessant å lese visse kommentarer, og mye blir jo delt. Men veldig få har kommet med noe ingen har tenkt på. Eller om noen har kommet med det i det hele tatt. Så politiet tenker nok lengre mye kjappere enn oss amatører. Men noen skriver ting ikke alle tenker på, så interessant å se hva andre tenker rundt dette. Litt kjedelig på vg.debatt da de ser ut til å ha pekt ut gjerningsmann. Med noen unntak.

• Liker 6
Skrevet

Eventuell beskyttelsesdrakt og annet har jeg liten tro på at er kastet i søpla. Det er mer trolig at det er fraktet langt av gårde og tilintetgjort eller eventuelt gjemt på et skjult sted.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Alt vi på nett kommer på, og deler, er nok noe politiet har tenkt på og gjort forlengst  🙂

men syns det er interessant å lese visse kommentarer, og mye blir jo delt. Men veldig få har kommet med noe ingen har tenkt på. Eller om noen har kommet med det i det hele tatt. Så politiet tenker nok lengre mye kjappere enn oss amatører. Men noen skriver ting ikke alle tenker på, så interessant å se hva andre tenker rundt dette. Litt kjedelig på vg.debatt da de ser ut til å ha pekt ut gjerningsmann. Med noen unntak.

Det er jeg helt enig i. Det er fort gjort å glemme at nyhetene vi får - sånn som i dag - er gammelt nytt for de som etterforsker saken. Samtidig vil man jo gjerne hjelpe til, om så bare i teorien, for denne saken engasjerer veldig.

Skulle veldig gjerne likt og visst om det har kommet inn noen tips i dag i forbindelse med disse skoene. Man føler jo nesten at tampen brenner når man får se slike konkrete spor.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det er jeg helt enig i. Det er fort gjort å glemme at nyhetene vi får - sånn som i dag - er gammelt nytt for de som etterforsker saken. Samtidig vil man jo gjerne hjelpe til, om så bare i teorien, for denne saken engasjerer veldig.

Skulle veldig gjerne likt og visst om det har kommet inn noen tips i dag i forbindelse med disse skoene. Man føler jo nesten at tampen brenner når man får se slike konkrete spor.

Ja, det er gammelt nytt for dem 🙂

Enig i at denne saken engasjerer. Jeg tror også at politiet sjekker steder på nett hvor det diskuteres. Ikke sånn kontinuerlig, men iblant. Plutselig kan noe som blir sagt eller skrevet være noe som interesserer. Politiet er veldig avhengig av publikums hjelp iblant, og noen vet som regel noe. 

Jeg tror nok noen har meldt seg, men ikke sikkert at alle får med seg alt i løpet av en dag. Håper alle melder seg, men det spørs. 

• Liker 3
Skrevet

Politiet håper at skosporet kan være med på å føre til et gjennombrudd i saken. Skosåleavtrykket er et av de virkelige prosjektene som det nå er stor innsats rundt. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/08/28/195605739/politiet-med-ny-teori-etter-mystisk-skosaleavtrykk-kun-en-gjerningsmann

Jeg håper at skosporet fører til et gjennombrudd  saken. Men er det stor sjanse for at det vil føre til et gjennombrudd?
I Orderudsaken så fant jo ikke etterforskerne ut hvem som hadde kjøpt skoene. Og hvis skosåleavtrykkene bevisst er plantet på åstedet i denne saken, så har vel gjerningsmannen sikret seg 100 % på at skokjøpet ikke kan ledes til han?

"Ifølge VG ble det i juli betalt ut over ti millioner kroner i løsepenger, uten at familien fikk noe livsbevis. Man kan nok si at dette styrker politiets teori. Og utbetalingen kan forklare hvorfor man i ettertid ikke har hørt noe mer fra den såkalte motparten." https://www.nrk.no/ytring/skosporet-kan-gi-nytt-hap-1.14678247

"også dersom skoene er kastet er det mulig å finne svar, for eksempel ved å undersøke spor hjemme hos den mistenkte."

Her er det en som skriver om det sirkel-avtrykket midt i skosåleavtrykket:

"Det sirkulære ser ikke ut til å passe med mønsteret i skoen. "Noe" rundt på ca 6 cm i diameter kan ha ligget på gulvet og blitt tråkket på. Man ser at det ikke har blitt presset ned i fugen, så noe fast og stivt materiale. Ser også et par hår eller fibre i bildet"
5972826f-07e1-4930-a4ad-bfba1760afcd?fit

"Politiet har tidligere varslet at det i høst vil være behov for å gå ut med mer informasjon til offentligheten. Brøske vil ikke utelukke at politiet vil få et behov for å gå ut med ytterligere informasjon ved et senere tidspunkt."
 https://www.aftenposten.no/norge/i/wPbkyA/Forsvinningssaken-Gar-ut-med-skosaleavtrykk-etter-antatt-gjerningsperson

Det betyr at den informasjonen de kom med i dag, og informasjon som eventuelt kommer senere, er fordi etterforskerne har behov (for hjelp fra personer?)?

• Liker 2
Skrevet

"Behov for å gå ut med mer informasjon" kan både bety at politiet ønsker at gjerningspersonen skal bli stresset, og at de ber om hjelp fra vitner.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, mikrobe skrev:

"Behov for å gå ut med mer informasjon" kan både bety at politiet ønsker at gjerningspersonen skal bli stresset, og at de ber om hjelp fra vitner.

Takk 😊

Skrevet

Angående såletrykk og slepespor, så tenker jo jeg at det kan være at hun ble angrepet på en måte der hun ble dopet ned/stukket eller gjort noe med, i og med at det er slepespor? Hvis hun ble dratt så ville jo antagelig hun skreket slik at naboer og andre ute hørte det, og hvis hun ble truet med våpen "for å være stille" så hadde hun ikke blitt slept, men gått selv?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Ida Sofie MA skrev:

Angående såletrykk og slepespor, så tenker jo jeg at det kan være at hun ble angrepet på en måte der hun ble dopet ned/stukket eller gjort noe med, i og med at det er slepespor? Hvis hun ble dratt så ville jo antagelig hun skreket slik at naboer og andre ute hørte det, og hvis hun ble truet med våpen "for å være stille" så hadde hun ikke blitt slept, men gått selv?

Gode poeng! 👍

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, @Freyja skrev:

Gode poeng! 👍

Ja, lurer veldig på slepespor, og hva dem legger i det. De har jo ikke gått ut med noen teori på hvordan de kan ha fått henne med seg ut?

Hvis døra var åpen, så kan de ha gått inn og holdt hun typ for munn eller noe sånt?

Kan det ha vært blod på åstedet, at hun har blitt stukket/besvimt? Vi vet jo ingenting om hvordan det så ut?

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...