Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, slask skrev:

Er vel naturlig å gå et nummer opp/ned for å ta høyde for målefeil og usikkerhet.
Kanskje noen kan huske feil om hvilken størrelse de selv kjøpte. Selv om de bruker 45, så kan det være at de kjøpte 46 f.eks., men det de husker er tallet 45, fordi det er det som "er deres skonummer".
Det finnes nok også tilfeller der nr preget inn fra støpeform kan være feil også. Industriarbeidere kan gjøre feil - slurve.  Mulig dette ikke er så relevant da formen trolig er en komplett enhet, laget en gang og ikke noen grunn til å skifte nummeret.
Jøtul vedovner har ofte et modellnummer på seg fra støpeformen (f.eks. No 602). Har sett Jøtul-ovn med speilvendt bokstav "N", noe som sikkert kan forklares av at støpeform-nummer må lages speilvendt, men her glemte man seg.
Nok å fundere på i slike saker....

Takk for svar og informasjon og gode poeng 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"sko av merket Sprox i størrelse 45. Flere sko av dette merket har såle som samsvarer med avtrykket, og to av disse modellene har vært i salg i fysiske butikker i Norge." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRq270/loerenskog-forsvinningen-her-kan-den-etterlyste-skoen-ha-blitt-kjoept

Vil dette si at det i andre land finnes enda flere skomodeller med samme såle? Burde det ikke offentliggjøres bilde av alle disse skomodellene?

Brøske sa at "det er sant at de også selges i utlandet, men i denne omgangen tar vi utgangspunkt i de som har blitt solgt i Norge".https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbpA4/loerenskog-forsvinningen-politiet-har-sikret-skoavtrykk-paa-aastedet

Endret av @Freyja
  • Liker 3
Skrevet

Ble skosåleavtrykkene på åstedet sannsynligvis funnet og fotografert av etterforskere allerede samme dag som AEH forsvant?
Har etterforskerne lett etter de samme avtrykkene også på andre steder enn inne i boligen og utenfor boligen, fra og med samme dag? (Jeg tenker på steder som i og utenfor andre bygninger, inne i gulvet og på pedaler i biler etc).

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, @Freyja skrev:

Ble skosåleavtrykkene på åstedet sannsynligvis funnet og fotografert av etterforskere allerede samme dag som AEH forsvant?
Har etterforskerne lett etter de samme avtrykkene også på andre steder enn inne i boligen og utenfor boligen, fra og med samme dag? (Jeg tenker på steder som i og utenfor andre bygninger, inne i gulvet og på pedaler i biler etc).

Det første de alltid gjør er å sikre spor, og de holdt jo på noen døgn. Klart de sikret disse sporene ganske raskt. De har sikkert undersøkt det de skal ifh bil(er) osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
23 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det første de alltid gjør er å sikre spor, og de holdt jo på noen døgn. Klart de sikret disse sporene ganske raskt. De har sikkert undersøkt det de skal ifh bil(er) osv. 

Du har rett 😊 Jeg tenker at det må være en spesiell årsak til at den personen som hadde på seg de skoene inne og utenfor åstedet, ikke brukte fotposer el.l. for å skjule skosåleavtrykkene.

"Avtrykket er videre funnet på et sted, og avsatt på en slik måte, at politiet vurderer det som sannsynlig at det tilhører en gjerningsperson" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbpA4/loerenskog-forsvinningen-politiet-har-sikret-skoavtrykk-paa-aastedet

Det kan være f.eks retningen på skrittene (feks om skosåleavtrykkene viser at personen har gått baklengs ut fra badet mens vedkommende eventuelt har slept AEH med seg). Og tyngdepunktet på skosåleavtrykkene, kan fortelle noe om hvordan personen beveget seg.

Skosåleavtrykkene var muligens svakere på vei inn på åstedet enn de var på vei ut fra åstedet, dersom vedkommende slepte med seg AEH ut.

Endret av @Freyja
  • Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, @Freyja skrev:

Du har rett 😊 Jeg tenker at det må være en spesiell årsak til at den personen som hadde på seg de skoene inne og utenfor åstedet, ikke brukte fotposer el.l. for å skjule skosåleavtrykkene.

"Avtrykket er videre funnet på et sted, og avsatt på en slik måte, at politiet vurderer det som sannsynlig at det tilhører en gjerningsperson" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbpA4/loerenskog-forsvinningen-politiet-har-sikret-skoavtrykk-paa-aastedet

Det kan være f.eks retningen på skrittene (feks om skosåleavtrykkene viser at personen har gått baklengs ut fra badet mens vedkommende eventuelt har slept AEH med seg). Og tyngdepunktet på skosåleavtrykkene, kan fortelle noe om hvordan personen beveget seg.

Skosåleavtrykkene var muligens svakere på vei inn på åstedet enn de var på vei ut fra åstedet, dersom vedkommende slepte med seg AEH ut.

Syns det er rart at ikke brukte noe utenpå skoene jeg også. 

Mye de kan finne ut. Håper de vet mye mer enn de gir uttrykk for. Eller, det regner jeg jo selvsagt med, men at de kanskje er nærmere en løsning enn vi vet.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Syns det er rart at ikke brukte noe utenpå skoene jeg også. 

Mye de kan finne ut. Håper de vet mye mer enn de gir uttrykk for. Eller, det regner jeg jo selvsagt med, men at de kanskje er nærmere en løsning enn vi vet.

Etterforskerne vet helt sikkert mye mer enn de går ut med. Jeg kom til å tenke på en annen mulig årsak til at skosåleavtrykkene ikke ble skjult, men det skal jeg ikke skrive om her.

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, @Freyja skrev:

F.eks her, ser det ut til at tyngdepunktet på skosålen er større på den ene siden enn den andre siden. (Det ser ut til å være en skarpere avtegning av sålen på den ene siden).

5972826f-07e1-4930-a4ad-bfba1760afcd?fit
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbpA4/loerenskog-forsvinningen-politiet-har-sikret-skoavtrykk-paa-aastedet

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, @Freyja skrev:

Etterforskerne vet helt sikkert mye mer enn de går ut med. Jeg kom til å tenke på en annen mulig årsak til at skosåleavtrykkene ikke ble skjult, men det skal jeg ikke skrive om her.

Så du tenker at de er etterlatt der med vilje? Tja, en kan lure på det.

Hvis dette er en kidnapping, som på bestilling eller en som har fått ideen ut av eget hode(Jeg tviler), så tror jeg vedkommende satte kursen ut av Norge så fort han kunne. Har alltid tenkt at i så fall er ikke vedkommende norsk. Tenker mest på hva som hadde vært smartest. De/han hadde tiden på sin side. Så er han trygg i utlandet, så er det ikke så nøye med skoavtrykk.

Spørs om vi får vite noe om bilspor da. Det har jo vært det også, om det har vært en bil der..Spørs hva neste "drypp" blir. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, @Freyja skrev:

F.eks her, ser det ut til at tyngdepunktet på skosålen er større på den ene siden enn den andre siden. (Det ser ut til å være en skarpere avtegning av sålen på den ene siden).

5972826f-07e1-4930-a4ad-bfba1760afcd?fit
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbpA4/loerenskog-forsvinningen-politiet-har-sikret-skoavtrykk-paa-aastedet

I øverste tredjedel av den flisen til venstre, ser man også deler av avtrykk fra forfoten på en lik skosåle rett ved helavtrykket på det hele såleavtrykket.

Endret av @Freyja
  • Liker 2
Skrevet

For å generalisere litt så er folk som har tjent mye penger ofte gjerrige. Gjerrighet kan være hele motivet for "kidnappingen". Og hvis man er gjerrig så er man ofte det på de fleste områder. Oppgraderer ikke levestandard selv om man har råd til det og kjøper billig klær og sko.

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Så du tenker at de er etterlatt der med vilje? Tja, en kan lure på det.

Hvis dette er en kidnapping, som på bestilling eller en som har fått ideen ut av eget hode(Jeg tviler), så tror jeg vedkommende satte kursen ut av Norge så fort han kunne. Har alltid tenkt at i så fall er ikke vedkommende norsk. Tenker mest på hva som hadde vært smartest. De/han hadde tiden på sin side. Så er han trygg i utlandet, så er det ikke så nøye med skoavtrykk.

Spørs om vi får vite noe om bilspor da. Det har jo vært det også, om det har vært en bil der..Spørs hva neste "drypp" blir. 

Ja. I en slik sak med en forbrytelse med så mange detaljer som må ha vært nøye uttenkt, ser jeg på det som ulogisk at den/de som planla dette ikke planla å skjule skosålene dersom det skulle vært viktig for den/de at skosåleavtrykkene ikke ble funnet.
Ingen glemmer vel å ha på fotposer el.l. heller, hvis det er planlagt å ha slik beskyttelse på skoene?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, @Freyja skrev:

Ja. I en slik sak med en forbrytelse med så mange detaljer som må ha vært nøye uttenkt, ser jeg på det som ulogisk at den/de som planla dette ikke planla å skjule skosålene dersom det skulle vært viktig for den/de at skosåleavtrykkene ikke ble funnet.
Ingen glemmer vel å ha på fotposer el.l. heller, hvis det er planlagt å ha slik beskyttelse på skoene?

Nei, det skulle en ikke tro. En overlater nok ikke mye til tilfeldighetene i en sånn sak. Det er noe en planlegger til minste detalj. Så ja, det er rart med avtrykkene. Det som kan ha skjedd, er at planen har blitt fremskyndet iom at EH hadde bestilt alarm som skulle bli satt inn dagen etter? 

Men hastverk eller ei, å ta på seg beskyttelse før en går inn skal det nok mye til for å glemme. Det viktigste er liksom og ikke legge igjen spor. 

• Liker 2
Skrevet

Ingen ukjent DNA ble funnet på åstedet? Ble det da eventuelt benyttet beskyttelsesdrakt(er)?

Var gjerningspersonen(e) eller eventuelt planleggeren bak forbrytelsen (dersom dette er forskjellige personer), inspirert av detaljer fra Orderudsaken?

Skrevet

Den Orderud dokumentaren og alt oppstusset der rundt fotavtrykk og at de fant hvor skoene var kjøpt, var ikke den ute før fru Hagen forsvant?

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Madame Butterfly skrev:

Den Orderud dokumentaren og alt oppstusset der rundt fotavtrykk og at de fant hvor skoene var kjøpt, var ikke den ute før fru Hagen forsvant?

Jo. Den 28. oktober 2018. Men serien ble vel omtalt også i avisartikler før den startet.

Endret av @Freyja
Skrevet
22 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Den ble omtalt her  4. okt. 2018   https://www.nrk.no/kultur/ny-nrk-serie_-_-har-funnet-nye-orderud-spor-1.14234683

22 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Orderud-saken har jo også vært tema i media flere ganger gjennom årene, bl.a. i denne artikkelen fra 25. juni 2018. Fra innholdet: "Inne i kårboligen er det funnet fragmenter av fottøyavtrykk av en bestemt damestøvlett. Hvorfor i all verdens rike er det ingen fottøyspor på verandaen"
https://www.nrk.no/norge/dette-er-orderud-sporene-privatetterforsker-tore-sandberg-sar-tvil-om-1.14099376

Politiet med ny teori etter mystisk skosåleavtrykk: Kun én gjerningsmann
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/08/28/195605739/politiet-med-ny-teori-etter-mystisk-skosaleavtrykk-kun-en-gjerningsmann
"– Stedet og måten dette såleavtrykket er avsatt på, mener vi er svært relevant for den straffbare handlingen vi etterforsker."

En av etterforskernes  teorier er at det ser ut til å være et nytt par sko. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, @Freyja skrev:

Riktig. Gjerningsmannen tok en veldig stor sjanse. Det skal litt til å utføre dette alene på en tidlig formiddag. Og tok han seg av både henne og hunden? Det er jo mulig at han ble bedt inn, avhengig av hvem han presenterte seg som, og at EH satte hunden på rommet. Men hvorfor skulle hun det? Hun var jo erfaren hundeeier om jeg husker rett. Da er det rart at hun lukker hunden inn på et rom om det kommer noen. Kald gjerningsmann dette. Det er ikke sånn at noen handlet i affekt her. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...