slask Skrevet 3. mai 2020 #2761 Del Skrevet 3. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, blasfeminist said: Ja, jeg så Holden nevne det på nyhetene nå. "Han greier ikke". Jeg har hørt om folk som ikke ønsker å forholde seg til "nye ting" som sms, men ikke at normalt oppegående folk ikke forstår hvordan det brukes. Noen eldre har bare ikke interessen. Telefon er for å ringes med er deres motto. De gidder ikke sitte å trykke for å lære seg sms. Selv en ingeniør trenger ikke å lære mobilens banale funksjoner utover å taste nummer og ringe. En riking har gjerne folk til å kommunisere. Endret 3. mai 2020 av slask 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MsKris Skrevet 3. mai 2020 #2762 Del Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, blasfeminist skrev: Ja, jeg så Holden nevne det på nyhetene nå. "Han greier ikke". Jeg har hørt om folk som ikke ønsker å forholde seg til "nye ting" som sms, men ikke at normalt oppegående folk ikke forstår hvordan det brukes. Ja, enig. Vil også tro at han har et stort foretningsnettverk som hadde satt pris på kommunikasjon, også på sms. Sånn de fremstiller han nå så kan han vel bare snakke i telefon. Vil vel si at mail er vel så "komplisert "som en sms. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. mai 2020 #2763 Del Skrevet 3. mai 2020 Det er vel ca 30 år siden mobiler begynte å bli vanlig i Norge, så det er ikke slik at TH først som 70-åring fikk sin første mobil, vil jeg tro. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hansern Skrevet 3. mai 2020 #2764 Del Skrevet 3. mai 2020 17 minutter siden, Made4u skrev: Dette blir for dumt! Du er klar over at Lørenskog er mellom Oslo og Lillestrøm, altså et veldig befolkningstett område, intet er mer risikabelt enn å kvitte seg med et lik i et så befolkningstett område. Klart det er mindre risikabelt nær sagt dess lenger bort man kommer, og helst et sted det bor og oppholder seg få mennesker. Så det du hevder her er fullstendig ulogisk. Ville ikke vært så skråsikker her. TH har hatt måneder, kanskje år til å planlegge dette. Å gjemme liket på et nøye forberedt sted ved eller i egen bolig har sine fordeler. Det gir en full kontroll over situasjonen uten å risikere at turgåere eller andre finner liket, samtidig som en unngår en risikabel transport. Her er det fortsatt flere muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 3. mai 2020 #2765 Del Skrevet 3. mai 2020 16 minutter siden, Made4u skrev: Dette blir for dumt! Du er klar over at Lørenskog er mellom Oslo og Lillestrøm, altså et veldig befolkningstett område, intet er mer risikabelt enn å kvitte seg med et lik i et så befolkningstett område. Klart det er mindre risikabelt nær sagt dess lenger bort man kommer, og helst et sted det bor og oppholder seg få mennesker. Så det du hevder her er fullstendig ulogisk. Enig. I tillegg gikk det hele 10 uker før saken ble kjent i mediene. Siden saken var såpass hysj hysj, så kan AEH blitt fraktet ganske langt av sted, siden folk ikke visste det var noe på ferde. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 3. mai 2020 #2766 Del Skrevet 3. mai 2020 On 5/1/2020 at 11:57 PM, The Kitten said: Du er nok ganske alene om å tro det var kidnapping. Nei, Callisto83 tror også det. Så vi er hele to stk 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 3. mai 2020 #2767 Del Skrevet 3. mai 2020 (endret) 4 hours ago, helen123 said: Her var det ikke snakk om å betale løsepenger til en bestemt person. Dette er internett-penger hvor man ikke kan spore noen, det er også usikkert om pengene i det hele tatt har eksistert. Klart at politiet frarådet å sende penger når det ikke var kommet livstegn fra Anne-Elisabeth. De kan selvsagt spore at/om TH tar ut fra konto Eur 1 million til å kjøpe kryprovaluta. Han hadde neppe pengene cash i madrassen, og å bruke de cash er også vanskelig. Hvem han så sender pengene til, er ikke sporbart når det er snakk om monero. Men å verifisere at han har brukt en mill euro bør være en smal sak. Endret 3. mai 2020 av Limbo 2014 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helen123 Skrevet 3. mai 2020 #2768 Del Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Callisto83 skrev: Man må ikke glemme at i det øyeblikket TH tok kontakt med politiet den 31. oktober 2018, så kan han umulig ha visst på det tidspunktet hvordan politiet ville etterforske saken i tiden fremover. Da TH tok kontakt med politiet var det som anmelder. Han visste at han ville bli betraktet som en anmelder. Hvis de skulle betrakte han som noe annet må han ha vært så påfallende at politiet hadde fått mistanke om at han hadde utført noe kriminelt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helen123 Skrevet 3. mai 2020 #2769 Del Skrevet 3. mai 2020 49 minutter siden, Limbo 2014 skrev: De kan selvsagt spore at/om TH tar ut fra konto Eur 1 million til å kjøpe kryprovaluta. Han hadde neppe pengene cash i madrassen, og å bruke de cash er også vanskelig. Hvem han så sender pengene til, er ikke sporbart når det er snakk om monero. Men å verifisere at han har brukt en mill euro bør ikle være noen smal sak. Ja det er riktig man må ta en million euro ut av en bankkonto. Imidlertid finnes det bank-kontorer som er anonyme i noen få utvalgte land. Dessuten kan han også bruke internettkonto i forretninger da kan godt ha en million og kanskje mer stående der fra før. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 3. mai 2020 #2770 Del Skrevet 3. mai 2020 Han valgte jo selv å kontakte politiet etter så kort tid. Jeg tror ikke han ville møtt politiet med et lik i bagasjen, da ville han nok heller ventet lenger med å kontakte dem, og kvitte seg ordentlig med liket. Det tar tid å lese og forstå så mange sider, og deretter summe seg og bestemme seg for å ringe politiet eller ikke. Så helt forståelig om han hadde ventet noen timer med å ta kontakt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. mai 2020 #2771 Del Skrevet 3. mai 2020 1 hour ago, Limbo 2014 said: De kan selvsagt spore at/om TH tar ut fra konto Eur 1 million til å kjøpe kryprovaluta. Han hadde neppe pengene cash i madrassen, og å bruke de cash er også vanskelig. Hvem han så sender pengene til, er ikke sporbart når det er snakk om monero. Men å verifisere at han har brukt en mill euro bør ikle være noen smal sak. Han er milliardær. Han sitter ikke nødvendigvis med én brukskonto og én sparekonto i DNB og dett er dett. Penger er ikke alltid så lett å spore nei, og for en forretningsmann av det kaliberet har han jo mange muligheter til å skjule transaksjoner under legitime forklaringer. Men for alt vi vet kan suspekte transaksjoner være en del av mistankegrunnlaget. 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helen123 Skrevet 3. mai 2020 #2772 Del Skrevet 3. mai 2020 2 minutter siden, Pupsilure skrev: Han valgte jo selv å kontakte politiet etter så kort tid. Jeg tror ikke han ville møtt politiet med et lik i bagasjen, da ville han nok heller ventet lenger med å kontakte dem, og kvitte seg ordentlig med liket. Det tar tid å lese og forstå så mange sider, og deretter summe seg og bestemme seg for å ringe politiet eller ikke. Så helt forståelig om han hadde ventet noen timer med å ta kontakt. Jeg skal våre enig med deg at han nok hadde kvittet seg med liket før han møtte politiet. Dette tok jeg opp som en teoretisk mulighet i og med han hevdet han var på kontoret til ved ett tiden. Da måtte han ha gjort det på den måten. Imidlertid hevder politiet nå (sagt i offentlige sammenhenger ) at Hagen ikke kan følges lengre enn maks 20 minutter på kontoret. Hvis det er han som har gjort det har han hatt nok av tid til å kvitte seg med liket. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helen123 Skrevet 3. mai 2020 #2773 Del Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, slask skrev: Noen eldre har bare ikke interessen. Telefon er for å ringes med er deres motto. De gidder ikke sitte å trykke for å lære seg sms. Selv en ingeniør trenger ikke å lære mobilens banale funksjoner utover å taste nummer og ringe. En riking har gjerne folk til å kommunisere. 2 timer siden, MsKris skrev: At han ikke kan sende eller motta sms er utrolig rart mtp at han er utdannet ingeniør. 2 timer siden, blasfeminist skrev: Ja, jeg så Holden nevne det på nyhetene nå. "Han greier ikke". Jeg har hørt om folk som ikke ønsker å forholde seg til "nye ting" som sms, men ikke at normalt oppegående folk ikke forstår hvordan det brukes. Det forundrer meg veldig at Holden bruker det som argument. Selv om TH ikke er teknisk på høyden leser og sender han mailer ifølge politiet. Mer skal det ikke til, dessuten greier TH å spørre om hjelp. Direkte sjokkerende at Holden ikke har bedre argumenter. Si meg har han en svak sak? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dikteren Skrevet 3. mai 2020 #2774 Del Skrevet 3. mai 2020 Forsvarers argument om at Hagen har lav digital kompetanse er ikke det sterkeste argumentet i skuffa, for å prøve å overbevise folket og retten. Bruker ikke fyren pc på jobb? Eller skriver han med penn og papir der også? Han sender jo e-post? Hadde ikke de også en Ipad i huset, som jeg har lest et sted? Føles ut som at dette argumentet brukes for å «undertrykke» Hagen og hans evner. Det brukes virkemidler, slik at man skal oppfatte han annerledes enn han egentlig er - og hva kan egentlig klarer å gjøre. Eksempler: «Han har så lav digital kompetanse, og lever i gammel tiden, så han kan jo ikke være gjerningsmann.» «Han kan så vidt å bruke et bankkort» Hvis dere leser bak ordene, så forstår dere hva jeg mener. Hva er egentlig meningen med dette? Er disse utsagnene egentlig ensbetydet med hva en person kan gjøre av handlinger? Fordi at han har så lav digital kompetanse, så kan han ikke stå bak drapet? Jeg har sett denne tankegangen i veldig mange andre situasjoner som ikke er relevant her. Er det for å stakkarsliggjøre folk? Beskytte de? Jeg vet folk klarer, og er villig til å gjøre ting - mer enn mange egentlig tror. Selv de mest «uskyldige», kan være de mest kalkulerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MsKris Skrevet 3. mai 2020 #2775 Del Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, helen123 skrev: Det forundrer meg veldig at Holden bruker det som argument. Selv om TH ikke er teknisk på høyden leser og sender han mailer ifølge politiet. Mer skal det ikke til, dessuten greier TH å spørre om hjelp. Direkte sjokkerende at Holden ikke har bedre argumenter. Si meg har han en svak sak? Ja, helt enig. Kan ikke si det styrker saken når politiet tror at han ikke er alene om dette. Heller motsatt i mine øyne. Veldig rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokodillen Skrevet 3. mai 2020 #2776 Del Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, helen123 skrev: Det forundrer meg veldig at Holden bruker det som argument. Selv om TH ikke er teknisk på høyden leser og sender han mailer ifølge politiet. Mer skal det ikke til, dessuten greier TH å spørre om hjelp. Direkte sjokkerende at Holden ikke har bedre argumenter. Si meg har han en svak sak? Er enig i dette høres svakt ut. Jeg synes Holden sine påstander/uttalelser om TH sine (manglende) tekniske finesser virker fordummende. Han kommer i tillegg med ekspemler som gjør at det blir vanskelig å tro på uttalelsene; bl.a. at TH trenger hjelp for å sende vedlegg i e-poster. Altså, hallo. Hvordan kan man drive omfattende forretningsvirksomhet og ikke kunne sende et vedlegg engang? Kjøper ikke den.. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 3. mai 2020 #2777 Del Skrevet 3. mai 2020 1 minutt siden, Krokodillen skrev: Er enig i dette høres svakt ut. Jeg synes Holden sine påstander/uttalelser om TH sine (manglende) tekniske finesser virker fordummende. Han kommer i tillegg med ekspemler som gjør at det blir vanskelig å tro på uttalelsene; bl.a. at TH trenger hjelp for å sende vedlegg i e-poster. Altså, hallo. Hvordan kan man drive omfattende forretningsvirksomhet og ikke kunne sende et vedlegg engang? Kjøper ikke den.. Det faller jo på sin egen urimelighet. Er det noen andre som har sendt den mystiske smsen fra telefonen hans også da? Eller er han i stand til å motta sms og den mystiske smsen er innkommende? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokodillen Skrevet 3. mai 2020 #2778 Del Skrevet 3. mai 2020 1 minutt siden, kvinneguide skrev: Det faller jo på sin egen urimelighet. Er det noen andre som har sendt den mystiske smsen fra telefonen hans også da? Eller er han i stand til å motta sms og den mystiske smsen er innkommende? 😅🤷♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 3. mai 2020 #2779 Del Skrevet 3. mai 2020 (endret) 56 minutter siden, Albbas said: Han er milliardær. Han sitter ikke nødvendigvis med én brukskonto og én sparekonto i DNB og dett er dett. Penger er ikke alltid så lett å spore nei, og for en forretningsmann av det kaliberet har han jo mange muligheter til å skjule transaksjoner under legitime forklaringer. Men for alt vi vet kan suspekte transaksjoner være en del av mistankegrunnlaget. 🤷♀️ Her skriver du om ting du åpenbart ikke har greie på. Du bør slå opp begrepet mansplaining. Du skriver «muligheter til å skjule transaksjoner under legitime forklaringer». Men det handler jo ikke om at han skal skjule noen transaksjon, tvert i mot handler det om at han skal bevise at han har betalt. Men ang det å skjule transaksjoner: Penger er lett å spore såfremt det ikke er cash - og cash et vanskelig å omsette. Alle plasseringer på konti, i verdipapirer og eiendom er registrert og rapporteres til skattemyndighetene. Alle banker, meglere, finansieringsforetak mm er underlagt hvitvaskingsbestemmelser og skal rapportere større kontantuttak og innskudd til Økokrim. Dette gjelder i hele EU. Skal du gjemme penger må det være i cash, i verdigjenstander (kunst, smykker ol) eller illegale «aktiva» som feks narkotika - eller i kryptovaluta. Selgere av gjenstander kan kun motta inntil 40.000 kontant i oppgjør. Så problemet er å få hvite penger ut av betalingssystemet når det er så begrenset hva man kan få av kontantuttak og kjøp med kontanter. Tom Hagens milliarder er i bedriften og i eiendom. Disse selskapene har ingen kontantbeholdning/kasse som han kunne tappe eller «låne fra» - og som også ville vært vanskelig når det gjelder så store beløp. Skal han ha ut penger fra disse foretakene, møter det samme problemstilling som over; det må ut av en (bedrifts-)konto og vis privat konto. Hagen må i så fall over tid ha tatt penger ut av virksomheten som utbytte, eller feks solgt fiktive konsulenttjenester pg fakturert eget selskap, men det vil da også gå vis konto (selskapene er underlagt revisjonsplikt og revisor er også underlagt rappprteringsplikt ved mistenkelige transaksjoner), og deretter kontantuttak over mange år for å nå ti mill, og plassert dem i realaktiva eller kjøpt kryptovaluta. Igjen; han kunne ikke gjort det i en håndvending fordi bankene ville rapportert til Økokrim, og flere rapporter eller store beløp ville fått alarmen til å gå. Nå har det også vært stadfestet at han betalte disse pengene, så det er ikke egentlig noe tema at «det bare er noe han sier». Men skjerpede lovkrav og elektronisk overvåking, redusert aksept for kontantprinsippet, har lenge gjort det mye vanskeligere å operere med svarte penger på de tradisjonelle måtene. Men de kriminelle finner alltid nye måter og kryptovaluta er jo et slikt virkemiddel. Og du? Vær så grei å sette deg inn i hva du prater om før du skal belære andre. For her står du med buksene nede. Endret 3. mai 2020 av Limbo 2014 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 3. mai 2020 #2780 Del Skrevet 3. mai 2020 1 hour ago, helen123 said: Ja det er riktig man må ta en million euro ut av en bankkonto. Imidlertid finnes det bank-kontorer som er anonyme i noen få utvalgte land. Dessuten kan han også bruke internettkonto i forretninger da kan godt ha en million og kanskje mer stående der fra før. Men da må han ha overført penger til disse kontoene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg