Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Capitan Fracassa said:

DU påstår at det finnes mange observasjoner og eksperimenter som beviser flat jord, men når jeg ber deg om å bevise det, så er det altså JEG som skal finne bevisene for deg!

Det å ha krystallklare bevis er langt vanskeligere enn å snakke om det.
Det kan kalles bevis, men hvem sjekker om forskeren bak ei bok faktisk snakker sant?

21 minutter siden, Capitan Fracassa said:

Du kan jo se på f.eks. denne som tydelig viser krumningen: https://www.zmescience.com/science/news-science/power-lines-curvature-earth-04233/

Eller et hvilket som helst bilde av en solnedgang som tydelig viser at den nedre delen av sola forsvinner først.

Du hopper over problemet med at observasjoner kan ha forskjellig årsak.
Det du vil hevde er krumming kan være bølger eller landmasse langt der borte som hindrer nedre del å være visuelt synlig.
Du vil ikke klare å se forskjell, men det er ikke vanskelig å forstå at f.eks. bølgetopper er vann som er mye høyere enn vannflaten forøvrig.  Bølger langt utpå havet vil blokkere sikten helt ned. Det er også andre naturlige fysiske fenomener mellom luft og vannflate som hindrer sikt på lange avstander som vi snakker om.

Jeg sier ikke at du skal finne bevisene, men mener du også må godta at det er gjort utrolig mange eksperimenter som må ses på. Du ønsker visst bare å snakke deg bort fra at de eksisterer, med skråskre og selvsikre utsagn, som om det er bevis.

Samme problem med den Lake Pontchartrain-saken. Hva har du gjort for å avklare om det er optisk bedrag, feil bruk av kamera, eller bildemanipulasjon på andre måter?  Det gir forresten ikke noe godt stempel når datahackeren Mick West er i kildematerialet. Han bruker jeg ikke mer tid på.

Du vet at kameralinser har geometrisk forvrengning som blir større lenger ut mot kanten? Noen kan fristes til å misbruke dette :)

Anonymkode: f6cbc...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Hvorfor stemmer avstander og vinkler på en globus perfekt med virkeligheten på jorda, mens det ikke finnes ett eneste flatjordkart som stemmer med virkeligheten?

Ok se bort fra forum og youtube. Se i realiteten i det virkelige livet. Se for deg lars Monsen på tur. Se for deg kartet han holder. Holder han en ball earth kart eller flatt jord kart?

Så kan man spørre seg. Hvorfor bruker våre eventyrere nettopp flate kart når de er ute og navigerer på tur? Aldri globus? Kan det forklares med at hvis de hadde brukt globe så hadde de havnet feil?

Anonymkode: 74a59...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok se bort fra forum og youtube. Se i realiteten i det virkelige livet. Se for deg lars Monsen på tur. Se for deg kartet han holder. Holder han en ball earth kart eller flatt jord kart?

Ok, så vi er på barnehagenivå nå. Kartet Lars Monsen har med seg på tur er flatt, fordi en globus ville vært veldig upraktisk. Men kartet han har med seg, dekker så liten del av jorda at misvisningen er minimal.

Ta derimot et flatt kart som viser hele verden, og du får enorme feil, som feks. at Grønland ser ut som det er like stort som Australia. På en globus derimot, er det ingen feil - hvordan forklarer du det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kanskje 2-3 år siden fant jeg frem avisartikler om dette. Litt usikker på hvor jeg gjorde kopier.
Det var noe om straff og rettsak. Skal forsøke å lete opp igjen.

------
Tror jeg fant den saken jeg husker.
Dette nettstedet sies å være ikke helt pålitelig, og hvem vet om dette er sant. Uansett er det linker og video...
Jeg fant den gang avisartikler om saken, men den løypa må noen gå opp på nytt, eller søke mer på nett etter andre som har gjort jobben.

Teacher Jailed for teaching Earth Round, 1900s
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=82460.0

Ellers er denne damen kjent for å fortelle om sin barndom.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For kanskje 2-3 år siden fant jeg frem avisartikler om dette. Litt usikker på hvor jeg gjorde kopier.
Det var noe om straff og rettsak. Skal forsøke å lete opp igjen.

Takk for at du i hvert fall forsøker å dokumentere påstanden om at man lærte at jorda var flat før. Dokumentasjonen din er altså en åpenbar falks artikkel postet hos The Flat Earth Society, og en ubekreftet YT-video om hva en 100 år gammel dame husker, postet av «Flat Out Conspiracy» hvor kommentarer er skrudd av.

Til dette kan jeg bare si at hvis påstanden din var sann, så må det jo finnes gamle lærebøker som viser dette, og at hvis de to kildene du kom med er nok til å få deg til å tro på det, så er din standard for troverdige bevis enormt mye lavere enn min.

Men dette er uansett irrelevant når det gjelder om jorda faktisk er flat eller en globe.

Jeg merker meg at du ikke er villig til å gå inn konkrete diskusjon om noen av bevisene for det ene eller det andre, og jeg antar det er fordi du som flatjordere flest egentlig ikke har forstått fysikken, astronomien eller geometrien som trengs, men bare svelger det du blir fortalt i videoene. Men det ville selvsagt glede meg om du motbeviser meg ved å faktisk forklare noe konkret du mener beviser flat jord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett noen av videoene hans.
Han er ikke best på forklaringer, på ingen måte, men han lager presentasjoner som gir oversikt og snakker norsk.
Er jo tusenvis av andre som gjør det samme, men på andre språk, og ikke så egnet til å dele på norsk gruppe.

Siden det er lørdag passer det med en musikkvideo innen tema.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tro du var "vitenskapsmann" evt. forfatter/journalist som har vært med å forfalske en rekke store ting her i verden og derfor ikke ønsker noen ting avslørt for da forsvinner status, stilling, fet lønn osv.
Men det var bare en tanke...

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

image.thumb.png.6b5b6f516cb3c173c4b2835ae28aa48f.png

Er dette et bilde av en fotball? Hvorfor er det ikke en fotball, eller en nøyaktig 3d-gjengivelse av en fotball? Hvorfor er ikke den ballen du ser nå tredimensjonell, når en ball åpenbart er det?

Anonymkode: 9d17d...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette et bilde av en fotball? Hvorfor er det ikke en fotball, eller en nøyaktig 3d-gjengivelse av en fotball? Hvorfor er ikke den ballen du ser nå tredimensjonell, når en ball åpenbart er det?

Nyttig innspill fordi ikke alle tenker over forskjellen på et troverdig godt detaljert bilde og det ekte 3-dimensjonale objektet.
Et bilde (foto) kan som kjent bare gjengi 2 dimensjoner, eventuelt 2 stk 2-dimensjonale bilder tatt med riktig avstand og riktig vinkel kan danne grunnlag for 3D-gjengivelse/oppfattelse takket være vår gode hjerne og samarbeidende sensorer og tilbehør.
For et trenet øye og hjerne kan det være vanskelig å forfalske virkeligheten v.h.a. fotografier, men man kommer som forfalsker langt med store ressurser når disse er tilgjengelige som tyvgods, ofte kamuflert som skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bare sett noen av videoene hans.
Han er ikke best på forklaringer, på ingen måte, men han lager presentasjoner som gir oversikt og snakker norsk.
Er jo tusenvis av andre som gjør det samme, men på andre språk, og ikke så egnet til å dele på norsk gruppe.

Siden det er lørdag passer det med en musikkvideo innen tema.

Fin video med mange interessante spørsmål jeg selv har stilt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om det er en ball eller 3d data grafikk er vanskelig å si. Ser ut som data grafikk da det er tåkete bak ballen. Ballen er mye klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om det er en ball eller 3d data grafikk er vanskelig å si. Ser ut som data grafikk da det er tåkete bak ballen. Ballen er mye klarere.

Er det det nivået en skal argumentere på? Datagrafikk pga uklar/tåkete bakgrunn? Til og med jeg, som kun har drevet pittelittegranne med fotografering, vet at det et en enkel og vanlig effekt en får ved bruk av lav blenderåpning..

Men, kanskje alt er datagenerert?! Til og med virkeligheten? Dermed har du jo allikevel rett i dine antakelser.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (7 timer siden):

Er det det nivået en skal argumentere på? Datagrafikk pga uklar/tåkete bakgrunn? Til og med jeg, som kun har drevet pittelittegranne med fotografering, vet at det et en enkel og vanlig effekt en får ved bruk av lav blenderåpning..

Men, kanskje alt er datagenerert?! Til og med virkeligheten? Dermed har du jo allikevel rett i dine antakelser.. 

Det sér ut til å være datagenerert. Uansett hva du sier om blender.

Hvis krum-jord var datagenerert, hvorfor er det da ikke mulig for vanlig folk å reise til syd Polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en seiglivet myte at "vanlige" folk ikke får reise til Antarktis. Sannheten er at det er ganske mye (for mye?) turisme der, rundt 170 000 mennesker hvert år. Men det er dyrt, og jeg er ikke en så stor digger av is og pingviner at jeg gidder å bla opp over 100 000 for å dra dit:

https://www.silversea.com/lp-leader-in-luxury-cruising-antarctica-1-b.html

Det finnes formodentlig rimeligere alternativer, men vær forberedt på at det koster mer enn en pakketur til Magaluf.

Her er en timelapse-video av midnattssol i Antarktis:

Flatjordtilhengerne vil sikkert påstå at det er juks, men de har som nevnt muligheten til å dra og sjekke det selv,

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 12.37):

Det er ikke konspirasjonsteorier når han går gjennom den store mengden regler og lovverk som faktisk hindrer folk å dra til antarktis. Alle tv-programmer om folk som liksom har vært på sydpolen er ikke bevis.

Pussig. For jeg kjenner for folk som har vært der...

Rett over her så er det linket til midnattssol i Antarktis. Kan du først forklare midnattssol her i Arktis og kan du bruke samme modell og forklare midnattssol i Antarktis?

Anonymkode: ea664...217

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vann er vannrett, derfor kan ikke jorden være en kule!

Anonymkode: 3fcb2...038

En bakke kan likevel være krum. Krumjord.

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

En bakke kan likevel være krum. Krumjord.

Anonymkode: 87f8b...5d7

Vann legger seg alltid flatt. Derav utrykket vannrett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vann legger seg alltid flatt. Derav utrykket vannrett!

Så det beste beviset for flat jord, er at man skal ta et uttrykk bokstavelig, og se bort fra alle reelle målinger og nøyaktige observasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...