Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1421 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå er det flere versjoner av flat jord-teorien også. Flat Earth Society påstår at jorda er en flat tallerken som går i bane rundt sola, sammen med de andre planetene. Christian Paaske skildrer en flat jord-teori som sier at jorda er midten av ei plate med ukjent størrelse, der vår verden bare utgjør en liten del, avgrenset av en godt bevoktet ring av is. Utenfor denne ringen fortsetter verden med hav og uoppdagede kontinenter. Litt etter samme prinsipp som Middle Earth i "Ringenes herre". I denne versjonen av flat jord-teorien eksisterer ikke verdensrommet med planeter og galakser, slik det beskrives av astronomene. Anonymkode: 17c57...8f7 Ja, og nettopp derfor er Paasche så fascinerende. Han er jo ivrig astrolog. Har sin egen verden der og, der han utrolig nok diskuterer planeter og stjerners påvirkning på oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. oktober 2023 #1422 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det flere versjoner av flat jord-teorien også. Flat Earth Society påstår at jorda er en flat tallerken som går i bane rundt sola, sammen med de andre planetene. Christian Paaske skildrer en flat jord-teori som sier at jorda er midten av ei plate med ukjent størrelse, der vår verden bare utgjør en liten del, avgrenset av en godt bevoktet ring av is. Utenfor denne ringen fortsetter verden med hav og uoppdagede kontinenter. Litt etter samme prinsipp som Middle Earth i "Ringenes herre". I denne versjonen av flat jord-teorien eksisterer ikke verdensrommet med planeter og galakser, slik det beskrives av astronomene. Anonymkode: 17c57...8f7 Ja, som sagt en klarer ikke å bli enig om jordas form. Det eneste flatjordere ser ut til bli enig om er at den ikke er rund/sfærisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. oktober 2023 #1423 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan i all verden kan ideen om at jorda er flat være farlig?? Er du redd du en dag skal våkne og oppdage at du har tatt feil? 😁 Anonymkode: 17c57...8f7 Jeg skrev hva jeg mente med «farlig». Kunnskapsløshet er farlig. Spesielt når det sprer seg. Heldigvis er folk flest oppegående nok til at det ikke får fotfeste. I løpet av de siste 10-15 årene jeg har fulgt med på (og deltatt i) debatten så er det forsvinnende få som tror på det. For øvrig er jeg ikke redd for å ta feil. Heller ikke om jordas form. Jeg tar feil ofte nok til at det ikke er noe som skremmer meg eller truer egoet mitt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1424 Del Skrevet 15. oktober 2023 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Jeg skrev hva jeg mente med «farlig». Kunnskapsløshet er farlig. Spesielt når det sprer seg. Heldigvis er folk flest oppegående nok til at det ikke får fotfeste. I løpet av de siste 10-15 årene jeg har fulgt med på (og deltatt i) debatten så er det forsvinnende få som tror på det. For øvrig er jeg ikke redd for å ta feil. Heller ikke om jordas form. Jeg tar feil ofte nok til at det ikke er noe som skremmer meg eller truer egoet mitt Du er med andre ord redd for at "feil" kunnskap skal spre seg. Folk skal mene det samme som deg, hvis ikke blir det "oss" mot "dem" og det kan være farlig. Det er nok sikrest at alle mener det samme, ja. Og selvsagt det samme som deg. Er ikke det egentlig en ganske primitiv holdning? Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. oktober 2023 #1425 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er med andre ord redd for at "feil" kunnskap skal spre seg. Folk skal mene det samme som deg, hvis ikke blir det "oss" mot "dem" og det kan være farlig. Det er nok sikrest at alle mener det samme, ja. Og selvsagt det samme som deg. Er ikke det egentlig en ganske primitiv holdning? Anonymkode: 17c57...8f7 Dårlig forsøk på stråmann Jeg sa aldri noe om å ha like meninger som meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1426 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er med andre ord redd for at "feil" kunnskap skal spre seg. Folk skal mene det samme som deg, hvis ikke blir det "oss" mot "dem" og det kan være farlig. Det er nok sikrest at alle mener det samme, ja. Og selvsagt det samme som deg. Er ikke det egentlig en ganske primitiv holdning? Anonymkode: 17c57...8f7 Det å dele kunnskap og informasjon, samt hvordan man kom frem til den, er grunnen til at vi har utviklet oss enormt de siste par hundre årene. Ikke minst hvordan. Det gir mulighet til å sjekke om det vi har funnet ut stemmer. Vitenskap handler ikke bare om å bevise ting, det handler også om å motbevise ting. Det jeg kan lære deg slipper du å lære, og motsatt. Så lærer vi mer beggeto, med mindre innsats. Neste generasjon kan bygge videre på det vi lærer dem, så slipper de å lære det selv. Kunnskap og meninger er to forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1427 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 18.20): Hvordan vet jeg at min kompis i New Zealand snakker sant? Godt poeng Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1428 Del Skrevet 15. oktober 2023 Fjollefyr skrev (På 12.10.2023 den 9.49): Oki. Men jeg har jobbet som sjømann i 20 år. Har vært på åpent hav flere ganger enn jeg gidder å telle. Jeg er utdannet navigatør og vet at jorden er en kule, fordi jeg forstår og kan navigasjon ved hjelp av matematikk. Det er ikke bare båter som forsvinner under horisonten, det er og himmellegemer. Men det som forundrer meg er hvordan du kan forklare at man kan reise i flere dager mot horisonten, på samme kurs, så ser du lysrefleksjon i skylaget. Men det er ikke noe lys på horisonten. Så begynner det å dukke opp lys, som viser seg å være en by. Veldig vanlig å oppleve for sjøfolk. Hva skjer i disse tilfellene? Og hvordan kan jeg vite at du faktisk snakker sant ved det du skriver her? Ikke noe bevis for at det du sier stemmer. Sjømann er forøvrig en gammel tittel. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1429 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 20.23): Nei da. Du ba meg finne fram linjalen for å se at det ikke var kurve... Men så var det kurve allikevel. Anonymkode: 695b8...26a Nei, det var ikke det Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. oktober 2023 #1430 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hvordan kan jeg vite at du faktisk snakker sant ved det du skriver her? Ikke noe bevis for at det du sier stemmer. Sjømann er forøvrig en gammel tittel. Anonymkode: ca6fd...973 Hvordan verifiserer du at noe du leser/hører er sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1431 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvordan kan jeg vite at du faktisk snakker sant ved det du skriver her? Ikke noe bevis for at det du sier stemmer. Sjømann er forøvrig en gammel tittel. Anonymkode: ca6fd...973 Du kan ikke vite om jeg har vært sjømann. Men du kan lese mer om navigasjon, uavhengig av om jeg har vært sjømann. Du kan reise til Australia, uavhengig av om jeg har vært der. Hvordan kan jeg vite om du har ringt til noen i Australia? Du kan lyve om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 15. oktober 2023 #1432 Del Skrevet 15. oktober 2023 Kunnskap er ikke makt før den blir brukt! "Never argue with an idiot - they`ll drag you down to theit level and beat you through experience" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1433 Del Skrevet 15. oktober 2023 Fjollefyr skrev (1 minutt siden): Du kan ikke vite om jeg har vært sjømann. Men du kan lese mer om navigasjon, uavhengig av om jeg har vært sjømann. Du kan reise til Australia, uavhengig av om jeg har vært der. Hvordan kan jeg vite om du har ringt til noen i Australia? Du kan lyve om det. Jeg har ikke ringt noen i Australia, men du kan jo ikke vite om det er sant at jeg ikke har gjort det heller😅 Man må være skeptisk her i livet, og ikke tro på alt. Lær av oss som stiller spørsmål vedr rund klode😊 Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1434 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke ringt noen i Australia, men du kan jo ikke vite om det er sant at jeg ikke har gjort det heller😅 Man må være skeptisk her i livet, og ikke tro på alt. Lær av oss som stiller spørsmål vedr rund klode😊 Anonymkode: ca6fd...973 Sant nok. Jeg gir opp. Jorden er en kule i min verden og flat i din verden. Men er du i det minste enig i at vi er uenige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1435 Del Skrevet 15. oktober 2023 Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Hvordan verifiserer du at noe du leser/hører er sant? Ved å se det selv blant annet. Det har jeg undersøkt ved å studere videoer av ballonger i stratosfæren blant annet. Klarer ikke å se noen krumning, og da velger jeg å tro det jeg ser. Mye mulig at man ser at jorden krummer lenger opp, men det har jeg ikke fått mulighet til å se enda, som jeg med sikkerhet vet at ikke er manipulert. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1436 Del Skrevet 15. oktober 2023 Fjollefyr skrev (2 minutter siden): Sant nok. Jeg gir opp. Jorden er en kule i min verden og flat i din verden. Men er du i det minste enig i at vi er uenige? Neida, ikke uenige. Det er bare at du er sikker på noe, mens jeg er skeptisk. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 15. oktober 2023 #1437 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Neida, ikke uenige. Det er bare at du er sikker på noe, mens jeg er skeptisk. Anonymkode: ca6fd...973 Å være skeptisk er i utgangspunktet en sunn egenskap - kan jeg spørre om det finnes noe du i et hele tatt er sikker på, på noen områder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1438 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Neida, ikke uenige. Det er bare at du er sikker på noe, mens jeg er skeptisk. Anonymkode: ca6fd...973 Du er altså ikke enig i det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1439 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Neida, ikke uenige. Det er bare at du er sikker på noe, mens jeg er skeptisk. Anonymkode: ca6fd...973 Min erfaring som journalist er at det er uhyggelig kort avstand mellom skepsis og ignorans. Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1440 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Neida, ikke uenige. Det er bare at du er sikker på noe, mens jeg er skeptisk. Anonymkode: ca6fd...973 Men hvem og hvorfor skal noen skjule at jorden er flat? Hva er fordelene med å skjule at jorden flat? Hvem har gevinst av at jorden en kule som gjør at de påstår det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå