AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1401 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det der ser du vel selv at ikke stemmer. Hvis jorda virkelig er en rund klode, så er kurven altfor stor til og ikke være høyere. Det ser du ut i fra hvor lite område av jorda vi ser på bildet, og vi må langt høyere enn værballonger i stratosfæren klarer å vise oss for å se en tydelig krumning, hvis jorden skulle være rund. Det der er mest sannsynlig fisheye linse, eller ihvertfall at det har noe med kameraet å gjøre. Du kan ta en titt på starten av denne videoen f eks. Tenker du at jorden krummer så mye plutselig ikke langt over bakken også? Tror jeg snart avslutter denne diskusjonen nå, det her begynner bare å bli usaklig. Anonymkode: ca6fd...973 Så i flere sider har du nå brukt videoen som bevis for at det ikke synes noen krumming. I forrige innlegg skulle jeg se på videoen, for der var det ingen synlig krumming, noe jeg kunne bekrefte med en linjal. I innlegget så sier du det er en synlig krumming, men du tror ikke på det du ser og koker i hop en ulogisk forklaring på hvorfor man ser en krumming. 🤣 Anonymkode: 695b8...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1402 Del Skrevet 12. oktober 2023 Anonymkode: c8e04...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 12. oktober 2023 #1403 Del Skrevet 12. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vet ikke, aldri satt meg inn i eller prøvd. Vet ihvertfall at man kan se fra Lesbos til Tyrkia, det har jeg selv opplevd. Anonymkode: ca6fd...973 Oki. Men jeg har jobbet som sjømann i 20 år. Har vært på åpent hav flere ganger enn jeg gidder å telle. Jeg er utdannet navigatør og vet at jorden er en kule, fordi jeg forstår og kan navigasjon ved hjelp av matematikk. Det er ikke bare båter som forsvinner under horisonten, det er og himmellegemer. Men det som forundrer meg er hvordan du kan forklare at man kan reise i flere dager mot horisonten, på samme kurs, så ser du lysrefleksjon i skylaget. Men det er ikke noe lys på horisonten. Så begynner det å dukke opp lys, som viser seg å være en by. Veldig vanlig å oppleve for sjøfolk. Hva skjer i disse tilfellene? Kan også tipse deg om å lese om noe som heter "storesirkel-seilas". Dette er måten man navigerer over store områder, når man har store avstander å reise i lengdegrader. F. Eks fra Japan til USAs vestkyst. Eller fra den engelske kanal til USAs østkyst. Jeg har selv gjort matematikken på dette en rekke ganger. Poenget med å bruke storesirkel-beregninger er å konvertere jordens kuleform til et flatt kart. Man ender da opp med å reise i en bue på kartet, men får en kortere avstand enn om man setter en rett linje på kartet. Dette har jeg selv gjort, både matematisk og gjennomført selve reisen. Her er en enkel forklaring https://snl.no/storsirkelseilas Endret 12. oktober 2023 av Fjollefyr 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 12. oktober 2023 #1404 Del Skrevet 12. oktober 2023 Du kan på en enkel måte å sjekke selv at jorden er kuleformet. Kjøp en gps, ta frem bildet der alle satellittene er tegnet inn. Når de forsvinner under horisonten er de i ytterkant av den ytterste sirkelen. Hver satellitt har en ID. skaff deg en kompis på New Zealand med gps-mottaker. Når det forsvinner en satellitt i retning New Zealand på gps-bildet ditt, ringer du han og spør om han har den synlig på sin mottaker. Når han svarer ja, så prøver du å sette dette inn i flat-jord teorien. Det går ikke. Men prøv gjerne å forklare det for meg. Jeg er spent på den forklaringen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1405 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så i flere sider har du nå brukt videoen som bevis for at det ikke synes noen krumming. I forrige innlegg skulle jeg se på videoen, for der var det ingen synlig krumming, noe jeg kunne bekrefte med en linjal. I innlegget så sier du det er en synlig krumming, men du tror ikke på det du ser og koker i hop en ulogisk forklaring på hvorfor man ser en krumming. 🤣 Anonymkode: 695b8...26a Har tidligere prøvd å forklare at hvis du går inn og faktisk ser på videoen så ser du at horisonten stort sett er helt rett, men den vil se krummet ut iblant fordi kameraet vingler, og vil gi feil vinkling. Noen ganger ser til og med horisonten ut som en konveks bue. Se videoen før du uttaler deg. Et enkelt bilde vil selvfølgelig ikke gi riktig inntrykk. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1406 Del Skrevet 12. oktober 2023 Fjollefyr skrev (7 timer siden): Du kan på en enkel måte å sjekke selv at jorden er kuleformet. Kjøp en gps, ta frem bildet der alle satellittene er tegnet inn. Når de forsvinner under horisonten er de i ytterkant av den ytterste sirkelen. Hver satellitt har en ID. skaff deg en kompis på New Zealand med gps-mottaker. Når det forsvinner en satellitt i retning New Zealand på gps-bildet ditt, ringer du han og spør om han har den synlig på sin mottaker. Når han svarer ja, så prøver du å sette dette inn i flat-jord teorien. Det går ikke. Men prøv gjerne å forklare det for meg. Jeg er spent på den forklaringen. Hvordan vet jeg at min kompis i New Zealand snakker sant? Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere i tråden har forsøkt å teste noe lignende. Jeg ringte en i Australia og spurte om det var lyst eller mørkt. Han sa det var lyst. Men det kan ha vært mørkt men at han snakket usant. Anonymkode: 87f8b...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 12. oktober 2023 #1407 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvordan vet jeg at min kompis i New Zealand snakker sant? Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere i tråden har forsøkt å teste noe lignende. Jeg ringte en i Australia og spurte om det var lyst eller mørkt. Han sa det var lyst. Men det kan ha vært mørkt men at han snakket usant. Anonymkode: 87f8b...5d7 Oki. Der tok du meg.. Ja, folk kan lyve. Men linken om navigasjon? Hva får du ut av den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1408 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har tidligere prøvd å forklare at hvis du går inn og faktisk ser på videoen så ser du at horisonten stort sett er helt rett, men den vil se krummet ut iblant fordi kameraet vingler, og vil gi feil vinkling. Noen ganger ser til og med horisonten ut som en konveks bue. Se videoen før du uttaler deg. Et enkelt bilde vil selvfølgelig ikke gi riktig inntrykk. Anonymkode: ca6fd...973 Nei da. Du ba meg finne fram linjalen for å se at det ikke var kurve... Men så var det kurve allikevel. Anonymkode: 695b8...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 13. oktober 2023 #1409 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan vet jeg at min kompis i New Zealand snakker sant? Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere i tråden har forsøkt å teste noe lignende. Jeg ringte en i Australia og spurte om det var lyst eller mørkt. Han sa det var lyst. Men det kan ha vært mørkt men at han snakket usant. Anonymkode: 87f8b...5d7 Du trenger ikke oppgi satellitts ID. Han kan skrive ned ID, retning og klokkeslett. Så kan du sammenligne med dine data. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1410 Del Skrevet 15. oktober 2023 Fjollefyr skrev (På 12.10.2023 den 18.48): Oki. Der tok du meg.. Ja, folk kan lyve. Men linken om navigasjon? Hva får du ut av den? Har ikke sjekket linken enda. Driver fremdeles å tenker på hvor og hvem jeg kan ringe. Hva hvis jeg selv drar til Australia og ringer til Norge? Anonymkode: 87f8b...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1411 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har ikke sjekket linken enda. Driver fremdeles å tenker på hvor og hvem jeg kan ringe. Hva hvis jeg selv drar til Australia og ringer til Norge? Anonymkode: 87f8b...5d7 Ja, da trenger du ikke å ringe engang. Du kan ha en klokke, med 24 timers visning. Ikke juster for tidsforskjell. Så vil du se klokkeslettet i Norge. Så ser du ut vinduet om lyset stemmer med klokken. Om det er lyst når det er midnatt, er jorden kuleformet. Men les heller linken om navigasjon. Det er en enkel forklaring på hvordan man bruker flate kart, på en kuleformet planet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1412 Del Skrevet 15. oktober 2023 Utrolig fascinerende at denne tulletråden er på 70 sider. Anonymkode: ffbaf...de3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1413 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Utrolig fascinerende at denne tulletråden er på 70 sider. Anonymkode: ffbaf...de3 Artig tråd å henge i. Jeg blir mer og mer forundra over at så mange er villige å bruke så mye tid på å bevise at jorda er rund. Anonymkode: 17c57...8f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1414 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Artig tråd å henge i. Jeg blir mer og mer forundra over at så mange er villige å bruke så mye tid på å bevise at jorda er rund. Anonymkode: 17c57...8f7 Hehe.. Ja. Jeg er jo ikke helt uenig med det. Men det er faktisk fascinerende at noen benekter at jorden er en kule. Det er veldig interessant at folk samler seg for å snakke om at jorden er flat. Jeg lurer på hvorfor de gjør det. Paasche som lager filmer på YouTube, der han latterliggjør bevis på at jorden er en kule. Alle kan gjøre små enkle tester for å sjekke selv, men likevel klarer de å få jorden til å bli en pannekake. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1415 Del Skrevet 15. oktober 2023 Fjollefyr skrev (40 minutter siden): Hehe.. Ja. Jeg er jo ikke helt uenig med det. Men det er faktisk fascinerende at noen benekter at jorden er en kule. Det er veldig interessant at folk samler seg for å snakke om at jorden er flat. Jeg lurer på hvorfor de gjør det. Paasche som lager filmer på YouTube, der han latterliggjør bevis på at jorden er en kule. Alle kan gjøre små enkle tester for å sjekke selv, men likevel klarer de å få jorden til å bli en pannekake. Hva er egentlig problemet med at noen mener at jorda er flat da? Det ser ut til å fyre av et enormt behov hos enkelte for å forsvare ideen om at jorda er rund. Det er nesten som om noen ser på ideen om flat jord som farlig. Det synes jeg er merkeligere enn at noen få går rundt og tror på ideen om at jorda er flat. Anonymkode: 17c57...8f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1416 Del Skrevet 15. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er egentlig problemet med at noen mener at jorda er flat da? Det ser ut til å fyre av et enormt behov hos enkelte for å forsvare ideen om at jorda er rund. Anonymkode: 17c57...8f7 Fordi det bare er så ufattelig dumt? Men regner med at de fleste, kanskje bortsatt fra Paaske, troller. Anonymkode: c9964...710 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 15. oktober 2023 #1417 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er egentlig problemet med at noen mener at jorda er flat da? Det ser ut til å fyre av et enormt behov hos enkelte for å forsvare ideen om at jorda er rund. Det er nesten som om noen ser på ideen om flat jord som farlig. Det synes jeg er merkeligere enn at noen få går rundt og tror på ideen om at jorda er flat. Anonymkode: 17c57...8f7 Tja. Gode poeng. At én mener det er jo greit nok. Men når man spør hvorfor det blir skjult at jorden er flat, får man gjerne litt skumle svar. Konspirasjonsteorier om både det ene og andre. Det i seg selv er ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. oktober 2023 #1418 Del Skrevet 15. oktober 2023 Fjollefyr skrev (2 timer siden): Hehe.. Ja. Jeg er jo ikke helt uenig med det. Men det er faktisk fascinerende at noen benekter at jorden er en kule. Det er veldig interessant at folk samler seg for å snakke om at jorden er flat. Jeg lurer på hvorfor de gjør det. Paasche som lager filmer på YouTube, der han latterliggjør bevis på at jorden er en kule. Alle kan gjøre små enkle tester for å sjekke selv, men likevel klarer de å få jorden til å bli en pannekake. Vel. Det er ikke nødvendigvis enighet i formen på jorden heller. Det eneste en virker å være enig i er at overflaten vi bor på er relativt flat. Om den ellers er ei halvkule, trekantet, firkantet, avlang eller rund som ei pannekake er det ikke enighet om så lenge de som tror på flat jord klarer å enes om en fungerende felles modell. Og det er kanskje det mest imponerende av alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. oktober 2023 #1419 Del Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er egentlig problemet med at noen mener at jorda er flat da? Det ser ut til å fyre av et enormt behov hos enkelte for å forsvare ideen om at jorda er rund. Det er nesten som om noen ser på ideen om flat jord som farlig. Det synes jeg er merkeligere enn at noen få går rundt og tror på ideen om at jorda er flat. Anonymkode: 17c57...8f7 Men det er «farlig». Å tro på at jorden faktisk er flat betyr at man må overse både observasjoner som viser at den er rund, matematikk som viser at den er rund og vi må til og med overse eller motstride fysikk for å få det til. Man dør ikke av å tro at jorda er flat men idiotien rundt det kan være farlig ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #1420 Del Skrevet 15. oktober 2023 Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Vel. Det er ikke nødvendigvis enighet i formen på jorden heller. Det eneste en virker å være enig i er at overflaten vi bor på er relativt flat. Om den ellers er ei halvkule, trekantet, firkantet, avlang eller rund som ei pannekake er det ikke enighet om så lenge de som tror på flat jord klarer å enes om en fungerende felles modell. Og det er kanskje det mest imponerende av alt. Nå er det flere versjoner av flat jord-teorien også. Flat Earth Society påstår at jorda er en flat tallerken som går i bane rundt sola, sammen med de andre planetene. Christian Paaske skildrer en flat jord-teori som sier at jorda er midten av ei plate med ukjent størrelse, der vår verden bare utgjør en liten del, avgrenset av en godt bevoktet ring av is. Utenfor denne ringen fortsetter verden med hav og uoppdagede kontinenter. Litt etter samme prinsipp som Middle Earth i "Ringenes herre". I denne versjonen av flat jord-teorien eksisterer ikke verdensrommet med planeter og galakser, slik det beskrives av astronomene. Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Man dør ikke av å tro at jorda er flat men idiotien rundt det kan være farlig ja. Hvordan i all verden kan ideen om at jorda er flat være farlig?? Er du redd du en dag skal våkne og oppdage at du har tatt feil? 😁 Anonymkode: 17c57...8f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå