Gregarious Skrevet 29. september 2023 #1321 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De bildene her fra videoen illustrerer godt hva jeg mener. Kan du forklare meg hvorfor sola kun reflekterer deler av vannet? Og hvordan er det mulig hvis sola er så stor at den rommer 1,3 millioner jordkloder og befinner seg 150 millioner km unna? Anonymkode: ca6fd...973 Foreslår du leser deg opp om "Sunglint". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1322 Del Skrevet 29. september 2023 Gregarious skrev (15 minutter siden): Foreslår du leser deg opp om "Sunglint". Kan du forklare det her? Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 29. september 2023 #1323 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kan du forklare det her? Anonymkode: ca6fd...973 Sunglint er et fenomen som oppstår når sollys reflekteres av overflaten på et vannlegeme som havet i samme vinkel som en observatør ser overflaten. I det berørte området blir relativt rolig havvann til et sølvaktig speil. I den flate jord-modellen antas Solen å være en 'lokal lyskilde'. De liker å bruke en spotlight eller en lommelykt som en analogi. De fremstiller sunglint-fenomenet som 'bevis' på at sollys er lokalt. De tar feil. Et lignende fenomen til sunglint skjer også med ethvert objekt med en glatt overflate, som en biljardkule. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1324 Del Skrevet 30. september 2023 Gregarious skrev (På 29.9.2023 den 3.02): Sunglint er et fenomen som oppstår når sollys reflekteres av overflaten på et vannlegeme som havet i samme vinkel som en observatør ser overflaten. I det berørte området blir relativt rolig havvann til et sølvaktig speil. I den flate jord-modellen antas Solen å være en 'lokal lyskilde'. De liker å bruke en spotlight eller en lommelykt som en analogi. De fremstiller sunglint-fenomenet som 'bevis' på at sollys er lokalt. De tar feil. Et lignende fenomen til sunglint skjer også med ethvert objekt med en glatt overflate, som en biljardkule. Ja det er jo klart. Men forstår fortsatt ikke i denne sammenhengen hvordan det kan bli så lokalt. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1325 Del Skrevet 3. oktober 2023 On 9/28/2023 at 10:25 PM, AnonymBruker said: De bildene her fra videoen illustrerer godt hva jeg mener. Kan du forklare meg hvorfor sola kun reflekterer deler av vannet? Og hvordan er det mulig hvis sola er så stor at den rommer 1,3 millioner jordkloder og befinner seg 150 millioner km unna? Anonymkode: ca6fd...973 Anonymkode: e3311...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1326 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: e3311...025 At sola ser mindre ut fordi den er langt unna, betyr jo ikke at den faktisk er det og dermed forklarer mer lokal belysning😂 Prøv igjen. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1327 Del Skrevet 3. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: At sola ser mindre ut fordi den er langt unna, betyr jo ikke at den faktisk er det og dermed forklarer mer lokal belysning😂 Prøv igjen. Anonymkode: ca6fd...973 Det betyr heller ikke at den er liten og nærme. Prøv igjen. Du er kanskje ikke klar over at du kan sjekke dette selv..? Neste gang du ser både sola og månen samtidig og det er halvmåne, ta frem en gradskive og sikt på månen i nullpunktet i gradskiven. Så sjekker du hvor du ser sola på gradskiven. (Du vil finne at den befinner seg på cirka 89,8 grader) Siden du har halvmåne har du nå en rettvinklet trekant hvor kortsiden er avstanden til månen. Med en enkel pythagoras kan du nå regne ut hvor mange "måneavstander" det er til solen. Vil du prøve å gjette hvor mange du kommer frem til? (Cirka 400) Hva er det flat jord opererer med? Er det noe slik som godt over 3000km til månen i den modellen? Det gir 1.200.000km til solen. Uansett avstand til månen tror jeg du vil slite må å få det til å passe i modellen din. Anonymkode: e3311...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1328 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det betyr heller ikke at den er liten og nærme. Prøv igjen. Du er kanskje ikke klar over at du kan sjekke dette selv..? Neste gang du ser både sola og månen samtidig og det er halvmåne, ta frem en gradskive og sikt på månen i nullpunktet i gradskiven. Så sjekker du hvor du ser sola på gradskiven. (Du vil finne at den befinner seg på cirka 89,8 grader) Siden du har halvmåne har du nå en rettvinklet trekant hvor kortsiden er avstanden til månen. Med en enkel pythagoras kan du nå regne ut hvor mange "måneavstander" det er til solen. Vil du prøve å gjette hvor mange du kommer frem til? (Cirka 400) Hva er det flat jord opererer med? Er det noe slik som godt over 3000km til månen i den modellen? Det gir 1.200.000km til solen. Uansett avstand til månen tror jeg du vil slite må å få det til å passe i modellen din. Anonymkode: e3311...025 Trenger ikke å prøve igjen, for jeg har ikke påstått noe som helst. Stiller meg derimot undrende til hvordan en sol stor nok til å romme 1,3 millioner jordkloder og befinner seg 150 millioner km unna på noen som helst måte kan lyse så lokalt på jorda. Er derfor skeptisk til at sola virkelig er så stor og langt unna som vi blir fortalt. Venter på et godt svar. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyv1 Skrevet 4. oktober 2023 #1329 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Trenger ikke å prøve igjen, for jeg har ikke påstått noe som helst. Stiller meg derimot undrende til hvordan en sol stor nok til å romme 1,3 millioner jordkloder og befinner seg 150 millioner km unna på noen som helst måte kan lyse så lokalt på jorda. Er derfor skeptisk til at sola virkelig er så stor og langt unna som vi blir fortalt. Venter på et godt svar. Anonymkode: ca6fd...973 Hva mener du egentlig? Siden Solen er så stor så lurer du på hvorfor den kan lyse opp mindre områder på jorden? Det er jo slik at Solen lyser opp ca halve Jorden hele tiden. Ta med en fotball ut i solen så ser du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1330 Del Skrevet 4. oktober 2023 Tyv1 skrev (6 timer siden): Hva mener du egentlig? Siden Solen er så stor så lurer du på hvorfor den kan lyse opp mindre områder på jorden? Det er jo slik at Solen lyser opp ca halve Jorden hele tiden. Ta med en fotball ut i solen så ser du det. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyv1 Skrevet 6. oktober 2023 #1331 Del Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 20.41): Anonymkode: ca6fd...973 Kan du forklare litt nærmere hva du mener? Bildet viser Solen som lyser opp Jorden. Du kan også se at Solen reflekteres i vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1332 Del Skrevet 6. oktober 2023 On 10/3/2023 at 4:29 PM, AnonymBruker said: Trenger ikke å prøve igjen, for jeg har ikke påstått noe som helst. Stiller meg derimot undrende til hvordan en sol stor nok til å romme 1,3 millioner jordkloder og befinner seg 150 millioner km unna på noen som helst måte kan lyse så lokalt på jorda. Er derfor skeptisk til at sola virkelig er så stor og langt unna som vi blir fortalt. Venter på et godt svar. Anonymkode: ca6fd...973 Du trenger ikke bli fortalt det. Jeg ga deg en måte å finne ut av det selv. En ganske enkelt måte som ikke krever spesielt utstyr eller noe annet slikt som "dere" klager på at bare Nases har tilgang på. Når du har funnet avstanden kan du også finne størrelsen basert på hvor stor den ser ut. Det kan være at problemet her er at du vil at noen skal fortelle deg svaret i stedet for å finne ut av det selv. Jeg anbefaler å ikke projisere den holdningen på alle andre. Selv har jeg for eksempel målt avstanden til geostasjonære satellitter med tilsvarende metode som nevnt over. La oss bare si at de er langt utenfor hva flat jord krever av avstander. Anonymkode: e3311...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1333 Del Skrevet 9. oktober 2023 Tyv1 skrev (På 6.10.2023 den 10.39): Kan du forklare litt nærmere hva du mener? Bildet viser Solen som lyser opp Jorden. Du kan også se at Solen reflekteres i vannet. Men du svarer meg ikke på spørsmålet. Du tenker at det er normalt at en sol som rommer 1,3 millioner jordkloder og er 150 millioner km unna vil gi en så lokal speiling/refleksjon i vannet? Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1334 Del Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 14.32): Når du har funnet avstanden kan du også finne størrelsen basert på hvor stor den ser ut. Dette må du forklare nærmere? Og hold deg saklig i diskusjoner, så det ikke blir så mye utenom snakk. Jeg projiserer ikke holdninger over på noen, men lurer oppriktig. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gregory Skrevet 9. oktober 2023 #1335 Del Skrevet 9. oktober 2023 Er dere klar over hvor enkelt det vil være å bevise at jorden er flat/rundt? Alt du trenger er en seilbåt og horisonten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 9. oktober 2023 #1336 Del Skrevet 9. oktober 2023 Gregory skrev (3 timer siden): Er dere klar over hvor enkelt det vil være å bevise at jorden er flat/rundt? Alt du trenger er en seilbåt og horisonten. Det funker ikke med folk som ikke forstår noenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1337 Del Skrevet 9. oktober 2023 Gregory skrev (3 timer siden): Er dere klar over hvor enkelt det vil være å bevise at jorden er flat/rundt? Alt du trenger er en seilbåt og horisonten. Leifr skrev (20 minutter siden): Det funker ikke med folk som ikke forstår noenting. Det er gjort mange forsøk på det der. Det ser ut som båter forsvinner i horisonten, men når man zoomer inn så er hele båten synlig igjen. Hvis det i det hele tatt er tilfelle at båten forsvinner i horisonten, kan dere forklare meg hvordan det er mulig når man ikke engang ser at jorda krummer høyt oppe i stratosfæren? Forklar det gjerne til oss som ikke forstår noenting. Like flatt som man ser havet her nede Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1338 Del Skrevet 9. oktober 2023 Leifr skrev (55 minutter siden): Det funker ikke med folk som ikke forstår noenting. Her er nok en video. Og jeg klarer fortsatt ikke å se noen antydning til krumning stor nok til at vi med det blotte øye er istand til å se båter forsvinne bak noen horisont her nede på jorda Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. oktober 2023 #1339 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her er nok en video. Og jeg klarer fortsatt ikke å se noen antydning til krumning stor nok til at vi med det blotte øye er istand til å se båter forsvinne bak noen horisont her nede på jorda Anonymkode: ca6fd...973 Hvor mye krumning skulle du ha sett fra den høyden da? Og hva vet vi om objektiv og kamera som ble brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1340 Del Skrevet 10. oktober 2023 Snublefot62 skrev (1 time siden): Hvor mye krumning skulle du ha sett fra den høyden da? Og hva vet vi om objektiv og kamera som ble brukt? Hvis vi er istand til å se båter forsvinner i horisonten her nede på jorda pga krumnining, så burde krumningen fra en slik høyde vært synlig. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå