Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har jeg gjentatte ganger prøvd å forklare nå. Les en gang til.

Du har sagt at det er merkelig at liv ikke kan oppdages når stjerner og galakser kan oppdages, men jeg kan ikke se at du har sagt noe som helst om hvordan du mener man skulle oppdage liv. 

Det er jo åpenbart at liv ikke kan oppages ved strålingen det sender ut eller dets gravitasjonspåvirkning på andre objekter. 

Så selv om jeg leser dine innlegg, klarer jeg ikke å se noe om hvordan liv skulle kunne oppdages. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan kan en tråd om «flat jord» nå 60 sider?

Absurd

Anonymkode: ffbaf...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Du har sagt at det er merkelig at liv ikke kan oppdages når stjerner og galakser kan oppdages, men jeg kan ikke se at du har sagt noe som helst om hvordan du mener man skulle oppdage liv. 

Det er jo åpenbart at liv ikke kan oppages ved strålingen det sender ut eller dets gravitasjonspåvirkning på andre objekter. 

Så selv om jeg leser dine innlegg, klarer jeg ikke å se noe om hvordan liv skulle kunne oppdages. 

Lete etter liv på andre planeter og utenfor vårt solsystem har man gjort i lang tid, men uten og lykkes. Trodde da det var godt kjent. Lytting via radiosignaler er en metode blant annet. Legger ved en link fra Norsk Romsenter der du kan lese om metodene:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.romsenter.no/no/Laer-om-rommet/Universet/Hvordan-leter-vi-etter-liv-i-universet&ved=2ahUKEwiHisT8hOb9AhXJl4sKHWPuAd0QFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw1ElhMH-Sl1cSDsjaj0zJEp

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 19.27):

Lete etter liv på andre planeter og utenfor vårt solsystem har man gjort i lang tid, men uten og lykkes. Trodde da det var godt kjent. Lytting via radiosignaler er en metode blant annet. Legger ved en link fra Norsk Romsenter der du kan lese om metodene:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.romsenter.no/no/Laer-om-rommet/Universet/Hvordan-leter-vi-etter-liv-i-universet&ved=2ahUKEwiHisT8hOb9AhXJl4sKHWPuAd0QFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw1ElhMH-Sl1cSDsjaj0zJEp

Anonymkode: ca6fd...973

Det lyttes etter intelligent liv andre steder, ja. SETI-prosjektet er kanskje kjent for mange. Det er likevel ekstremt mye som skal klaffe. Hvis vi snur på det så kan vi late som om noen utenomjordiske mange lysår unna gjør det samme. Ville de da oppdaget oss? Hvis vi tar hele Jordens levetid i betraktning så er det svært liten sjans for det. Vi har produsert slike signaler på Jorden i ca 100 år. Jorden er ca 4,5 milliarder år gammel. Dvs vi har sendt ut signaler i en brøkdel av tiden Jorden har eksistert. Hvis noen "der ute" fanger opp det så har de griseflaks!

Dessuten er det langt fra sikkert at en avansert sivilisasjon vil produsere radiosignaler. Men det er det eneste vi har å gå etter så dermed leter vi etter det. Og når det er sagt så har det vært mottatt signaler som mange mener ikke er "naturlige".  Som feks "WOW"-signalet i 1977.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det vårjevndøgn. Et av de beste bevis på at jorden er rund, for i morgen står solen opp rett i øst, og går ned rett i vest, over hele verden, uansett om man er i Canada, Sør-Afrika, Chile, eller Norge.

Endret av GinaT
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GinaT skrev (14 minutter siden):

I morgen er det vårjevndøgn. Et av de beste bevis på at jorden er rund, for i morgen står solen opp rett i vest over hele verden, uansett om man er i Canada, Sør-Afrika, Chile, eller Norge.

Det er i dag faktisk 🌱 Kl. 2224 i Norge. Jeg trodde også det var i morgen, men det varierer litt. 🌎🌍🌏 ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du ha sett på maken. Da må det feires litt i kveld i stedet :)

Har også rettet opp i posten min. Solen går så klart opp i øst og ned i vest :D 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GinaT skrev (1 minutt siden):

Skulle du ha sett på maken. Da må det feires litt i kveld i stedet :)

Har også rettet opp i posten min. Solen går så klart opp i øst og ned i vest :D 

Haha ja det la jeg ikke merke til!  God vårjevndøgnfeiring 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Christian Paaske i Stavanger er overbevist om at jorda er flat og har skrevet bok om det!
https://christianpaaske.wordpress.com/category/flat-earth/

Jeg har lest boka og der står det mye rart:

- Jorda er ei flat plate med ukjent størrelse. Nordpolen er midtpunktet på denne overflata. "Midgard" fra Snorres "Edda" eller "Middle Earth" fra Tolkiens "Ringenes Herre" kan bidra til å illustrere prinsippet.

- Den flate jorda, slik den er illustrert på FN-logoen, er avgrenset av isen som på globusen kalles Antarktis. På ei flat jord er isen i Antarktis altså utstrakt som kremen rundt kanten på ei kake.

- Utenfor isen vi kaller Antarktis finnes et ukjent antall uoppdagede kontinenter. Flat jord er altså ikke beskrevet som en flatpakka globus som svever som en tallerken i verdensrommet, men som en avgrenset del av ei større flate.

- Verdensrommet eksisterer ikke. Jorda verken svever i vacuum eller beveger seg. Sola og månen sirkler i plan over flata vi kaller verden og forsyner oss med lys av forskjellig kvalitet.

Er det ikke tull at jorda er flat?

FN-logoen er faktisk kartet som viser jorda slik den er presentert av flat-earth'erne:

fn-logo.thumb.jpg.84b32dcebfc95dae861e069fdc61e68e.jpg

Og slik er flatjord-kartet, presentert av flat-earth'erne:

flatjordkartet.thumb.jpg.e06ed699aad739bba37f18921b152f85.jpg

Anonymkode: fcff4...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, slik er det. At jorda er rund er bare en konspirasjon som alle piloter i verden, alle sjømenn, alle som jobber med kart- og gps-data, NASA og alle andre private og offentlige romfartsorganisasjoner osv. osv. er en del av.

Endret av Jdz
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (2 minutter siden):

Ja, slik er det. At jorda er rund er bare en konspirasjon som alle piloter i verden, alle sjømenn, alle som jobber med kart- og gps-data, NASA og alle andre private og offentlige romfartsorganisasjoner osv. osv. er en del av.

Hvordan får du gyrokompass til å funke hvis du beveger deg på ei kule?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan får du gyrokompass til å funke hvis du beveger deg på ei kule?

Jeg er ikke stødig nok i fysikk til å verken forklare eller fullt ut forstå dette, men siden et gyrokompass utnytter jordrotasjonen for å finne faktisk nord vil jeg heller snu på det og spørre hvordan du kan forklare at gyrokompass fungerer på en stasjonær skive.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lykkedykker
Jdz skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke stødig nok i fysikk til å verken forklare eller fullt ut forstå dette, men siden et gyrokompass utnytter jordrotasjonen for å finne faktisk nord vil jeg heller snu på det og spørre hvordan du kan forklare at gyrokompass fungerer på en stasjonær skive.

Et gyrokompass på en flat jord vil ha noen begrensninger i forhold til å gi nøyaktige retninger over lange avstander. På en flat jord vil det ikke være noen tydelige referansepunkter for retning, slik som jordens magnetiske poler eller stjernene på himmelen. Derfor ville et gyrokompass på en flat jord være mindre nyttig for navigasjon over lange avstander enn på en rund jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

slik som jordens magnetiske poler

Jorden har bare en magnetisk pol: Nordpolen. Alle kompass peker mot nord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...