Capitan Fracassa Skrevet 18. mars 2023 #1141 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 100 milliarder galakser, da snakker vi så store avstander som ikke er mulig å tenke seg til. Så hvis det er mulig, da burde det også være mulig å observere mer detaljert på de som er nærmest. Hvorfor skriver du "burde", som om dette ikke er tilfelle? Sitat Finner det forunderlig at akkurat vi på denne bittelille jorda skal være det eneste livet og ha mulighet til å observere så mye, selv i vårt solsystem. I vårt solsystem vet vi jo at det ikke finnes annet intelligent liv, og antagelig ikke liv i det hele tatt. Det er vel kun jorda og mars som er i en avstand til sola hvor det ville være mulig, så en av to er da ikke så forunderlig. Når det gjelder de 5-600 eksoplanetene som har blitt bekreftet, av de milliarder på milliarder som nok er der, så har vi foreløpig ingen måte å observere dem direkte på. Hvordan i all verden mener du vi med nåværende teknologi skulle kunne finne liv utenfor eget solsystem? Det er da ikke merkelig at vi ikke har funnet noe vi ikke er i stand til å finne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1142 Del Skrevet 18. mars 2023 Capitan Fracassa skrev (20 minutter siden): Hvorfor skriver du "burde", som om dette ikke er tilfelle? I vårt solsystem vet vi jo at det ikke finnes annet intelligent liv, og antagelig ikke liv i det hele tatt. Det er vel kun jorda og mars som er i en avstand til sola hvor det ville være mulig, så en av to er da ikke så forunderlig. Når det gjelder de 5-600 eksoplanetene som har blitt bekreftet, av de milliarder på milliarder som nok er der, så har vi foreløpig ingen måte å observere dem direkte på. Hvordan i all verden mener du vi med nåværende teknologi skulle kunne finne liv utenfor eget solsystem? Det er da ikke merkelig at vi ikke har funnet noe vi ikke er i stand til å finne. Poenget mitt er at med teknologi til å klare og oppdage 100 milliarder galakser, så er det rart at det ikke har blitt observert noe mer detaljert på noen av galaksene. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1143 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget mitt er at med teknologi til å klare og oppdage 100 milliarder galakser, så er det rart at det ikke har blitt observert noe mer detaljert på noen av galaksene. Anonymkode: ca6fd...973 Vi observerer jo ikke 100.000.000.000 galakser direkte. Det er et estimat basert på hva vi faktisk _kan_ observere av universet. Dermed kan vi jo heller aldri kunne detaljstudere hver enkelt galakse og langt (langt!) mindre hver enkelt planet i disse galaksene. Anonymkode: 0059e...1a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 18. mars 2023 #1144 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Poenget mitt er at med teknologi til å klare og oppdage 100 milliarder galakser, så er det rart at det ikke har blitt observert noe mer detaljert på noen av galaksene. Anonymkode: ca6fd...973 Hele premisset ditt er da feil, man har da observert noe mer detaljert i de nærmeste galaksene. Der kan man f.eks. skille ut enkeltstjerner, og jeg tror også noen få planeter har blitt verifisert via indirekte observasjon. Men hvis du mener at man burde være i stand til direkte observasjon av planeter i andre galakser, så tror jeg du bør kontakte verdens astronomer og fortelle dem hvordan. 🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 18. mars 2023 #1145 Del Skrevet 18. mars 2023 Det kan ha blitt observert både det ene og det andre som ikke vi vet om. NASA forteller jo ikke alt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1146 Del Skrevet 18. mars 2023 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Hele premisset ditt er da feil, man har da observert noe mer detaljert i de nærmeste galaksene. Der kan man f.eks. skille ut enkeltstjerner, og jeg tror også noen få planeter har blitt verifisert via indirekte observasjon. Men hvis du mener at man burde være i stand til direkte observasjon av planeter i andre galakser, så tror jeg du bør kontakte verdens astronomer og fortelle dem hvordan. 🤓 Hvis man ser bort i fra galaksene da og kun tenker på melkeveien, så synes jeg det er merkelig at det ikke skulle være noe liv der også mtp den enorme størrelsen som videoen jeg la ut illustrerer godt. Hvorfor er det kun bittelille jorda som knapt er synlig i melkeveien at det skal finnes liv? Jeg har en mistanke om at jorda og vi ikke minst, er ganske mye større enn vi tror. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1147 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man ser bort i fra galaksene da og kun tenker på melkeveien, så synes jeg det er merkelig at det ikke skulle være noe liv der også mtp den enorme størrelsen som videoen jeg la ut illustrerer godt. Hvorfor er det kun bittelille jorda som knapt er synlig i melkeveien at det skal finnes liv? Jeg har en mistanke om at jorda og vi ikke minst, er ganske mye større enn vi tror. Anonymkode: ca6fd...973 Ser bort i fra de andre galaksene, mente jeg. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1148 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det kun bittelille jorda som knapt er synlig i melkeveien at det skal finnes liv? Ingen har vel utelukket annet liv i Melkeveien? Intelligent liv slik vi kjenner det er kanskje ikke normalen, men at det kan ha oppstått selvbevisst liv der ute er jo ikke helt utenkelig. Anonymkode: 0059e...1a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1149 Del Skrevet 18. mars 2023 Flat earth-ere er to grupper. Den en er sprø tankeforstyrrede alternativister som ofte vil mene det motsatte av folk flest. Siden de jo (i eget hode) er de smart som står opp mot saueflokken. Og hvis noen klarer å sause sammen noe som parodierer vitenskap mot rund jord, så klamrer de seg til det. De er allergiske mot kunnskap og meninger som deles av mer enn 90%. Den andre gruppen er de ensomme provokatørene og kranglefantene som vil trene seg i debatt og måle kranglekrefter mot etablert viten. Hvis de kan, etter eget syn, overvinne både fornuft og sunt bondevett så gir de seg selv et klapp på skulderen. Selve saken bryr de seg ingenting om. Anonymkode: 268d3...d4d 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1150 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen har vel utelukket annet liv i Melkeveien? Intelligent liv slik vi kjenner det er kanskje ikke normalen, men at det kan ha oppstått selvbevisst liv der ute er jo ikke helt utenkelig. Anonymkode: 0059e...1a7 Det er da jeg tenker at hvis vi har teknologi til å observere 100 millioner galakser, så skulle evt annet liv i melkeveien vært observert for lenge siden. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1151 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da jeg tenker at hvis vi har teknologi til å observere 100 millioner galakser, så skulle evt annet liv i melkeveien vært observert for lenge siden. Anonymkode: ca6fd...973 Milliarder galakser, ikke millioner. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1152 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flat earth-ere er to grupper. Den en er sprø tankeforstyrrede alternativister som ofte vil mene det motsatte av folk flest. Siden de jo (i eget hode) er de smart som står opp mot saueflokken. Og hvis noen klarer å sause sammen noe som parodierer vitenskap mot rund jord, så klamrer de seg til det. De er allergiske mot kunnskap og meninger som deles av mer enn 90%. Den andre gruppen er de ensomme provokatørene og kranglefantene som vil trene seg i debatt og måle kranglekrefter mot etablert viten. Hvis de kan, etter eget syn, overvinne både fornuft og sunt bondevett så gir de seg selv et klapp på skulderen. Selve saken bryr de seg ingenting om. Anonymkode: 268d3...d4d Bæææ, sa sauen. Ha en fin dag. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 18. mars 2023 #1153 Del Skrevet 18. mars 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen har vel utelukket annet liv i Melkeveien? Intelligent liv slik vi kjenner det er kanskje ikke normalen, men at det kan ha oppstått selvbevisst liv der ute er jo ikke helt utenkelig. Anonymkode: 0059e...1a7 Melkeveien og solsystemet er ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1154 Del Skrevet 18. mars 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da jeg tenker at hvis vi har teknologi til å observere 100 millioner galakser, så skulle evt annet liv i melkeveien vært observert for lenge siden. Anonymkode: ca6fd...973 Det rådende estimatet nå virker å være mellom 100 og 200 milliarder galakser. Ikke millioner somdu skriver. Disse er ikke observert, de er estimert ut fra hvor mange de ser med teleskop og teller i en liten flik/vinkel av utsikten og så ganger de det opp med antall vinkler de ikke har tellet i. Omtrent som å estimere antall riskorn i en pose ved å dele haugen i to ca like store hauger ti ganger og så gange tellingen i minste haug med 1024. Anonymkode: 268d3...d4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1155 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det rådende estimatet nå virker å være mellom 100 og 200 milliarder galakser. Ikke millioner somdu skriver. Disse er ikke observert, de er estimert ut fra hvor mange de ser med teleskop og teller i en liten flik/vinkel av utsikten og så ganger de det opp med antall vinkler de ikke har tellet i. Omtrent som å estimere antall riskorn i en pose ved å dele haugen i to ca like store hauger ti ganger og så gange tellingen i minste haug med 1024. Anonymkode: 268d3...d4d Hvis du ser, så rettet jeg opp det i et innlegg etterpå. Skrev feil. Alle disse milliardene av galakser tilhører det observerbare universet. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 18. mars 2023 #1156 Del Skrevet 18. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis man ser bort i fra galaksene da og kun tenker på melkeveien, så synes jeg det er merkelig at det ikke skulle være noe liv der også mtp den enorme størrelsen som videoen jeg la ut illustrerer godt. Hvorfor er det kun bittelille jorda som knapt er synlig i melkeveien at det skal finnes liv? Vi aner da virkelig ikke om det finnes liv andre steder i Melkeveien. Dette blir akkurat like dumt som om en person på ei lita øy synes det er merkelig at dette er den eneste øya med mennesker, til tross for at han aldri har sett noen av de andre tusen øyene i havet og ikke aner noe om den. Sitat Jeg har en mistanke om at jorda og vi ikke minst, er ganske mye større enn vi tror. Anonymkode: ca6fd...973 Den mistanken viser i så fall bare at du ikke bryr deg om fakta og ikke om å finne det ut. Lær deg litt grunnleggende astronomi og gjør noen forsøk. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er da jeg tenker at hvis vi har teknologi til å observere 100 millioner galakser, så skulle evt annet liv i melkeveien vært observert for lenge siden. Anonymkode: ca6fd...973 Hvordan mener du liv i Melkeveien burde vært oppdaget? At vi kan se lys fra fjerntliggende stjerner sier da absolutt ingen ting om planeter eller liv på dem. Akkurat nå virker skepsisen din som en blanding av konspirasjonsteori og Dunnig-Kruger-effekten. Men motbevis meg gjerne ved å forklare hvordan og hvorfor du mener liv på andre planeter burde vært oppdaget nå, hvis det finnes. Sitat Alle disse milliardene av galakser tilhører det observerbare universet. Anonymkode: ca6fd...973 Men det betyr ikke at de er observerbare med vår nåværende teknologi. Det betyr bare at de er så «nære» oss at stråling fra dem vil ha rukket fram hit, ikke at vi er i stand til å oppdage denne strålingen. Endret 18. mars 2023 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1157 Del Skrevet 18. mars 2023 Capitan Fracassa skrev (17 minutter siden): Vi aner da virkelig ikke om det finnes liv andre steder i Melkeveien. Dette blir akkurat like dumt som om en person på ei lita øy synes det er merkelig at dette er den eneste øya med mennesker, til tross for at han aldri har sett noen av de andre tusen øyene i havet og ikke aner noe om den. Den mistanken viser i så fall bare at du ikke bryr deg om fakta og ikke om å finne det ut. Lær deg litt grunnleggende astronomi og gjør noen forsøk. Hvordan mener du liv i Melkeveien burde vært oppdaget? At vi kan se lys fra fjerntliggende stjerner sier da absolutt ingen ting om planeter eller liv på dem. Akkurat nå virker skepsisen din som en blanding av konspirasjonsteori og Dunnig-Kruger-effekten. Men motbevis meg gjerne ved å forklare hvordan og hvorfor du mener liv på andre planeter burde vært oppdaget nå, hvis det finnes. Men det betyr ikke at de er observerbare med vår nåværende teknologi. Det betyr bare at de er så «nære» oss at stråling fra dem vil ha rukket fram hit, ikke at vi er i stand til å oppdage denne strålingen. Vi kan jo diskutere dette fram og tilbake i hele dag. JEG synes det er rart at med all teknologien vi har at det fortsatt ikke er observert noe annet liv. Det er blant annet observert supermassive sorte hull. Kan ta f.eks Sagittarius A i sentrum av melkeveien, med en masse som visstnok tilsvarer rundt 4 millioner stjerner som vår sol. Men et noe annet liv har vi til gode å oppdage. Og vil nå ha meg frabedt det stadige fordummende kjaset om konspirasjonsteorier bare folk tenker litt utenfor boksen. Jeg har mine forundringer som jeg med full rett kan lufte som jeg vil. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 18. mars 2023 #1158 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kan jo diskutere dette fram og tilbake i hele dag. JEG synes det er rart at med all teknologien vi har at det fortsatt ikke er observert noe annet liv. Det er blant annet observert supermassive sorte hull. Kan ta f.eks Sagittarius A i sentrum av melkeveien, med en masse som visstnok tilsvarer rundt 4 millioner stjerner som vår sol. Men et noe annet liv har vi til gode å oppdage. Det er egentlig ikke noe å diskutere når du ikke er i stand til å engang forsøke å forklare hvordan du mener vi skulle kunne oppdage liv med vår nåværende teknologi. Sitat Og vil nå ha meg frabedt det stadige fordummende kjaset om konspirasjonsteorier bare folk tenker litt utenfor boksen. Jeg har mine forundringer som jeg med full rett kan lufte som jeg vil. Anonymkode: ca6fd...973 Du har full rett til å lufte all verdens synspunkter som er fullstendig motbevist, men du har ingen rett til å nekte andre å påpeke hvor dumme disse synspunktene da er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1159 Del Skrevet 18. mars 2023 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Det er egentlig ikke noe å diskutere når du ikke er i stand til å engang forsøke å forklare hvordan du mener vi skulle kunne oppdage liv med vår nåværende teknologi. Du har full rett til å lufte all verdens synspunkter som er fullstendig motbevist, men du har ingen rett til å nekte andre å påpeke hvor dumme disse synspunktene da er. Det har jeg gjentatte ganger prøvd å forklare nå. Les en gang til. Nekter ingen noe som helst, men å titulere andre basert på tankegang kan du holde deg for god til. Diskuter gjerne sak, og forhold deg til det. Anonymkode: ca6fd...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #1160 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): JEG synes det er rart at med all teknologien vi har at det fortsatt ikke er observert noe annet liv. Det har du all rett til, selvsagt. Personlig synes jeg ikke det er rart i det hele tatt. Vi snakker ikke om ei nål i en høystakk her, vi snakker om ei nål i "en milliard høystakker". Hvordan i all verden vi skulle klare å oppdage denne ene "nåla" med den teknologien vi besitter i dag, er meg helt ubegripelig. Anonymkode: 0059e...1a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå