Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det trenger ikke å stemme med en spinnende globe. Eneste grunnen til at det stemmer er at jorda liksom står på skrå, og det har vi heller ikke noe bevis på. 

Det at polarstjernen er i nord, og sydkorset er i sør har ingenting å gjøre med at jordas akse om seg selv er på skrå i forhold til banen rundt sola. Hvis jordas rotasjonsakse hadde vært en annen vinkel, ville nord og sør pekt i andre retninger, og da på andre stjerner som ville hatt samme funksjon.

Hvis du mener dette ikke trenger å stemme med en globe, står du fritt til å komme med en annen modell som dette stemmer med. 

Sitat

Synes ikke eksempelet du nevnte med snurrebassen er noe rart. Men det er et eksempel som stemmer bedre med flat jord og stjerner som går rundt, enn en rund klode.

At vi ser den samme stjernen nordover fra alle lengdegrader stemmer godt med både flat jord og globe. At mennesker i sør også ser samme stjerne rett sørover fra alle lengdegrader samtidig, er kun mulig hvis sør også er ett punkt. Så du lukker bevisst øynene for halvparten av faktaene vi diskuterer. 

Og jeg venter på en forklaring hvorfor det skal stemme bedre med flat jord enn globe at polarstjernen alltid er i nord.

Sitat

Nå svarte jeg på det i forrige innlegg. Kan du forklare meg hvordan det er mulig at månefasene ser helt like ut året rundt, da jorda har en varierende stilling til sola igjennom året? 

Jeg aner virkelig ikke hvorfor du mener det er et problem, og hvordan du mener det ikke stemmer med det vi observerer. Jeg skjønner at du ikke har så lett for å være konkret, men prøv.

Sitat

Kanskje mer riktige teorier kommer etterhvert?

Ja, sikkert 😂

Det at det er geometrisk umulig forholder du deg ikke til, men har heller en blind tro på at noen engang skal klare å lage en modell...

Sitat

Med andre ord, så har du igjen ikke noe bevis på hvordan globemodellen blir beregnet?

Jeg skjønner virkelig ikke hva du er ute etter. Basert på jordas rotasjonsakse, nøyaktig bane og hastighet er det fullt mulig å regne ut nøyaktig tidspunkt for soloppgang/nedgang og solas vinkel på ethvert sted på jorda i framtida. Jeg er ikke astronom, og har ikke regnet ut dette selv, men jeg har mer enn en gang sett at disse utregningene som før ble publisert i almanakker og nå på diverse nettsider stemmer perfekt. Hvordan tror du astronomer kan regne ut dette nøyaktig år fram i tid?

Sitat

Du kan jo se det sånn at jeg bare finner på fornektende konspirasjoner, men faktum er at jeg er kritisk til tanken om en spinnende globe.

To sider av samme sak det.

Sitat

Av den grunn så stiller jeg kritiske spørsmål som jeg gjerne vil ha bevis på.

Dessverre viser mange av spørsmålene dine at du ikke forstår grunnleggende geometri. Du burde vurdere å lære det, så ville du selv kunne finne svar på mange av disse såkalte kritiske spørsmålene.

Og så mangler du visst samtidig totalt kritisk sans når det gjelder flat jord. Merkelig hvordan den kritiske sansen bare går en vei...

Sitat

Og du kommer ikke med noe bevis i denne tråden, du kommer med innlærte teorier. Vi har ikke virkelig bevis på at jorda står på skrå eller noen ting.

Anonymkode: ca6fd...973

Jeg har kommet med flere forklaringer, tegninger og utregninger jeg ikke kunne ha gjort hvis jeg ikke forsto geometrien. Jeg skjønner at du heller vil lukke øynene for dette enn å innrømme at det ikke bare er innlært, men der tar du altså feil.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du mener at den vinkelen er for liten til å se på noe som er så langt unna, så er det rart at vinkelen er stor nok til å se båter synke i horisonten.

Jeg mener at å se at vannet skråner med en vinkel på 0,045 grader 5km unna er umulig å se ja. At noe skråner med vinkel på 0,045 grader er umulig å se selv på en meters avstand. Du er vel enig i det?

Samtidig mener jeg at det er fullt mulig å se at de nederste 2 meterne på en båt (eller annet objekt) 10km unna er skjult, i sær hvis du zoomer inn. Du er vel enig i det også?

Dette er ikke tall jeg har funnet på, men regnet ut. At du synes det er rart kommer antagelig av at du stoler på din intuisjon og aldri har regnet på geometrien.

Sitat

Husk at når vi ser horisonten langt unna, så er den i realiteten mye lengre enn det ser ut som pga avstanden. Du kan sammenligne med at ting blir mindre jo lenger unna det er.

Når din øyehøyde er 2 meter, er horisonten 5km unna (pluss litt avhengig av lysbrytning). Dette er lett å regne ut. Hvis du mener dette ikke stemmer kan du gjerne forklare hvorfor, men jeg vil helst ha noe mer enn fri synsing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Det at polarstjernen er i nord, og sydkorset er i sør har ingenting å gjøre med at jordas akse om seg selv er på skrå i forhold til banen rundt sola. Hvis jordas rotasjonsakse hadde vært en annen vinkel, ville nord og sør pekt i andre retninger, og da på andre stjerner som ville hatt samme funksjon.

Hvis du mener dette ikke trenger å stemme med en globe, står du fritt til å komme med en annen modell som dette stemmer med.

Det har du helt rett i, skrev feil der. Det påvirker ikke nord og sør, men jordas akse blir vinklet på skrå mot sola i forskjellige retninger i løpet av året, derav årstidene. Og det ville normalt sett påvirke hvor stjernene på sør- og nordsiden er plassert. Hvordan er det da mulig at polarstjernen kan være på samme punkt på himmelen?

At vi ser den samme stjernen nordover fra alle lengdegrader stemmer godt med både flat jord og globe. At mennesker i sør også ser samme stjerne rett sørover fra alle lengdegrader samtidig, er kun mulig hvis sør også er ett punkt. Så du lukker bevisst øynene for halvparten av faktaene vi diskuterer. 

Og jeg venter på en forklaring hvorfor det skal stemme bedre med flat jord enn globe at polarstjernen alltid er i nord

Det stemmer som sagt bedre med flat jord at polarstjernen befinner seg på et punkt i sentrum, mens de andre stjernene går rundt. Viser til svaret ovenfor 

Jeg skjønner virkelig ikke hva du er ute etter. Basert på jordas rotasjonsakse, nøyaktig bane og hastighet er det fullt mulig å regne ut nøyaktig tidspunkt for soloppgang/nedgang og solas vinkel på ethvert sted på jorda i framtida. Jeg er ikke astronom, og har ikke regnet ut dette selv, men jeg har mer enn en gang sett at disse utregningene som før ble publisert i almanakker og nå på diverse nettsider stemmer perfekt. Hvordan tror du astronomer kan regne ut dette nøyaktig år fram i tid

Har sagt nå flere ganger at jeg er ute etter bevis. Kan du legge ut dokumentasjon på det du har sett ang utregningsmetoden av globemodellen?

Dessverre viser mange av spørsmålene dine at du ikke forstår grunnleggende geometri. Du burde vurdere å lære det, så ville du selv kunne finne svar på mange av disse såkalte kritiske spørsmålene.

Og så mangler du visst samtidig totalt kritisk sans når det gjelder flat jord. Merkelig hvordan den kritiske sansen bare går en vei.

Her synes jeg du bedriver litt hersketeknikk. Du er tydeligvis selv som du fremstiller det ganske god i geometri, og hvis du mener at andre ikke er det, så er det opp til deg å formulere det slik at det er forståelig. Har som sagt fortsatt ikke sett noe beviselig ut i fra dine geometriske utregninger.

Uansett hvor mye/lite man kan av geometri, så har man øyne, sanser og logisk tankegang. Og vis meg et sted hvor du faktisk kan se krumningen? Når ikke en gang værballonger oppe i stratosfæren kan bevise det, så vet jeg ikke.

Har heller ikke manglende kritisk sans når det gjelder flat jord. Har flere ganger påpekt det jeg ikke finner logisk med flatjord, men det er ikke det jeg fremhever mest i denne tråden, det er det du og andre som gjør. Skulle vi begge to konsentrert oss om kritiske forhold rund flatjordteorien, så hadde det ikke blitt noen diskusjon😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):
Sitat

Nå svarte jeg på det i forrige innlegg. Kan du forklare meg hvordan det er mulig at månefasene ser helt like ut året rundt, da jorda har en varierende stilling til sola igjennom året? 

Jeg aner virkelig ikke hvorfor du mener det er et problem, og hvordan du mener det ikke stemmer med det vi observerer. Jeg skjønner at du ikke har så lett for å være konkret, men prøv

Hva mener du jeg ikke er konkret med?

I følge globeteorien så lyser månen pga sollys, ikke sant? Og siden jordas rotasjonsakse står på skrå i forhold til jordas bane rundt sola, som igjen fører til at vi får en varierende stilling til sola igjennom året, hvordan er det da mulig at sollyset treffer likt slik at månefasene ser like ut hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Jeg mener at å se at vannet skråner med en vinkel på 0,045 grader 5km unna er umulig å se ja. At noe skråner med vinkel på 0,045 grader er umulig å se selv på en meters avstand. Du er vel enig i det?

Samtidig mener jeg at det er fullt mulig å se at de nederste 2 meterne på en båt (eller annet objekt) 10km unna er skjult, i sær hvis du zoomer inn. Du er vel enig i det også?

Dette er ikke tall jeg har funnet på, men regnet ut. At du synes det er rart kommer antagelig av at du stoler på din intuisjon og aldri har regnet på geometrien.

Når din øyehøyde er 2 meter, er horisonten 5km unna (pluss litt avhengig av lysbrytning). Dette er lett å regne ut. Hvis du mener dette ikke stemmer kan du gjerne forklare hvorfor, men jeg vil helst ha noe mer enn fri synsing.

Hvor har jeg nevnt en meters avstand? Jeg snakker om langs hele horisonten over et stort område.

Hvis du kan se en båt synke på grunn av krumning bort fra oss, så skal man på en rund kule også se dette langs horisonten. Vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har du helt rett i, skrev feil der. Det påvirker ikke nord og sør, men jordas akse blir vinklet på skrå mot sola i forskjellige retninger i løpet av året, derav årstidene. Og det ville normalt sett påvirke hvor stjernene på sør- og nordsiden er plassert. Hvordan er det da mulig at polarstjernen kan være på samme punkt på himmelen?

Har du sjekket avstandene i det heliosentriske systemet? 323 lysår tilsvarer … oh, shit. Her ser du hva ett lysår er i kilometer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Lysår

Med sånne avstander er det ikke så rart at polarstjernen ser ut til å stå rett i nord hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (25 minutter siden):

Har du sjekket avstandene i det heliosentriske systemet? 323 lysår tilsvarer … oh, shit. Her ser du hva ett lysår er i kilometer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Lysår

Med sånne avstander er det ikke så rart at polarstjernen ser ut til å stå rett i nord hele tiden.

Ja har alltid vært opptatt av universet, så det er jeg godt kjent med. Men her er det i følge globeteorien snakk om jordas akse som dreier seg på skrå i forskjellige retninger mot sola og ikke stjernene som forflytter seg.

Går ut i fra at du er kjent med at denne dreiningen er såppas stor at det avgjør hvilke årstider vi har. Da er det uforståelig for meg at det ikke også påvirker polarstjernens plassering som alltid befinner seg i sentrum på samme punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du misforstår geometrien i dette. Se på bildet fra wikipedia:

North_season.jpg

Som du ser er jordas rotasjonsakse ca 23 grader vinklet i forhold til rotasjonen rundt sola, men rotasjonsaksen peker jo i samme retning hele tiden, her med nord oppover mot høyre. Hvis du hadde fulgt den lilla rotasjonsaksen noen hundre lysår oppover på skrå, ville du kommet til polarstjernen.

Hvorfor mener du at den lilla rotasjonsaksen ikke skulle peke i samme retning hele tiden? Den peker jo hele tiden på skrå opp til høyre.

Sitat

Det stemmer som sagt bedre med flat jord at polarstjernen befinner seg på et punkt i sentrum, mens de andre stjernene går rundt. Viser til svaret ovenfor 

Hvorfor? Forklar gjerne med utgangspunkt i figuren her. Og forklar hvordan sydkorset kan være synlig fra alle steder i sør - noe du ser ut til å ignorere.

Sitat

Har sagt nå flere ganger at jeg er ute etter bevis. Kan du legge ut dokumentasjon på det du har sett ang utregningsmetoden av globemodellen?

Beviset er jo alle almanakker og alle nettsider du kan bruke til å lese nøyaktig hvordan alle himmellegemer vil være plassert på hvilketsomhelst tidspunkt. Hvordan tror du de har regnet ut dette hvis de ikke har en helt riktig modell?

At en modell har prediktiv kraft - at man kan forutsi noe ut fra modellen - er en av de beste bevisene på at en modell er riktig. Og når det gjelder globemodellen med solsystemet kan man forutsi absolutt alt helt nøyaktig. Beviset er disse prediksjonene som er fritt tilgjengelig for alle. 

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du jeg ikke er konkret med?

I følge globeteorien så lyser månen pga sollys, ikke sant?

Ja, lyset fra den er reflektert sollys. 

Sitat

Og siden jordas rotasjonsakse står på skrå i forhold til jordas bane rundt sola, som igjen fører til at vi får en varierende stilling til sola igjennom året, hvordan er det da mulig at sollyset treffer likt slik at månefasene ser like ut hele året?

Uansett årstid, så vil jo sola alltid lyse på halvparten av jorda og halvparten av månen til enhver tid. Månefasen avgjøres av hvor mye av den siden av månen som er opplyst som vender mot jorda og er synlig for oss. Når det er fullmåne er månen på motsatt side av jorda enn sola, slik at (nesten) hele den opplyste delen er synlig fra jorda. Motsatt, når månen er mellom sola og jorda (men den er nesten aldri rett foran, derimot litt over eller litt under), er den opplyste delen av månen ikke synlig.

Siden månen snurrer rundt jorda med fast hastighet, skjer månefasene likt hele året.

Det er ikke noe ved dette som tilsier at månefasene skal se annerledes ut i løpet av året. 

Det som derimot blir annerledes i løpet av året bl.a. pga. jordas rotasjonsakse, er når på døgnet vi ser månen. Dette endrer seg kraftig i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg nevnt en meters avstand? Jeg snakker om langs hele horisonten over et stort område.

Altså at du vender hodet fra høyre mot venstre og forventer at horisonten ikke skal være like høyt overalt? Dette har jeg allerede svart deg på et par ganger ved å vise til de grønne strekene på tegningen min.

Siden jorda krummer akkurat like mye i alle himmelretninger, vil horisonten nødvendigvis være like høy overalt, så å forvente en synlig krumning fra bakkenivå når du ser et stort område av horisonten er simpelthen misforstått geometri.

Sitat

Hvis du kan se en båt synke på grunn av krumning bort fra oss, så skal man på en rund kule også se dette langs horisonten.

HVA konkret mener du man skal se av krumningen? At den er høyere i en himmelretning enn en annen (slik det er fra stor nok høyde), eller at du skal se i en spesifikk retning og se at den heller mer og mer nedover?

Det første er misforstått geometri, det siste er altså så svak krumning (0,045 grader på 5 km) at det er komplett umulig å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja har alltid vært opptatt av universet, så det er jeg godt kjent med. Men her er det i følge globeteorien snakk om jordas akse som dreier seg på skrå i forskjellige retninger mot sola og ikke stjernene som forflytter seg.

Går ut i fra at du er kjent med at denne dreiningen er såppas stor at det avgjør hvilke årstider vi har. Da er det uforståelig for meg at det ikke også påvirker polarstjernens plassering som alltid befinner seg i sentrum på samme punkt.

Nå skjønner jeg mer hvorfor du ikke godtar globemodellen. Du har rett og slett misforstått det heliosentriske systemet. CF har allerede korrigert deg, men det kan være opplysende å lese dette også:

https://snl.no/årstider

Edit: Jeg tolker deg dit at du mener norddelen av jordaksen alltid peker innover mot et punkt rett over sola. Da vil den ganske riktig peke i helt forskjellige retninger i løpet av året – men da ville vi ikke hatt årstidene. Når du ser diagrammene og har i bakhodet at Polaris er ørten billiarder kilometer kilometer unna, er det mulig å forstå hvordan jordaksen alltid peker mot denne stjernen. Κατάλαβες;

Endret av Pawn Hearts
Forklarende tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (35 minutter siden):

Jeg tror du misforstår geometrien i dette. Se på bildet fra wikipedia:

North_season.jpg

Som du ser er jordas rotasjonsakse ca 23 grader vinklet i forhold til rotasjonen rundt sola, men rotasjonsaksen peker jo i samme retning hele tiden, her med nord oppover mot høyre. Hvis du hadde fulgt den lilla rotasjonsaksen noen hundre lysår oppover på skrå, ville du kommet til polarstjernen.

Hvorfor mener du at den lilla rotasjonsaksen ikke skulle peke i samme retning hele tiden? Den peker jo hele tiden på skrå opp til høyre.

Hvorfor? Forklar gjerne med utgangspunkt i figuren her. Og forklar hvordan sydkorset kan være synlig fra alle steder i sør - noe du ser ut til å ignorere.

Har riktignok tenkt feil her ja. Bevis i form av tegnede illustrasjoner, og jeg er overbevist😅 Hvorvidt det faktisk er sånn, eller om det er fantasi for å passe globeteorien er noe annet. Hvorvidt om det er tilfelle at jorden faktisk i det hele tatt står på skrå, har jeg også påpekt tidligere også, og ikke noe jeg kommer med nå.

Gjeldende sydkorset, har du tidligere fått noen fornuftige svar fra noen som har flatjordere som har mer peiling på geometri enn meg? Vet det finnes mange av dem også. Vet ikke hvorfor du fortsatt forventer svar fra meg, når jeg hele tiden har forklart at årsaken til at jeg er i denne tråden er for å få ekte BEVIS på en rund klode, ikke for å BEVISE at jorden er flat. Ser du har hatt diskusjoner vedr dette temaet i mange år på nettet, og du har nok av den grunn mange ferdige spørsmål og svar fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Nå skjønner jeg mer hvorfor du ikke godtar globemodellen. Du har rett og slett misforstått det heliosentriske systemet. CF har allerede korrigert deg, men det kan være opplysende å lese dette også:

https://snl.no/årstider

Spørs om du visste det selv også, siden svaret først kom like etter at CF kom med bildeillustrsjonen. Bare en bitteliten mistanke.

Når det er sagt, så var ikke dette eneste grunnen til at jeg er skeptisk til kulejord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørs om du visste det selv også, siden svaret først kom like etter at CF kom med bildeillustrsjonen. Bare en bitteliten mistanke.

Når det er sagt, så var ikke dette eneste grunnen til at jeg er skeptisk til kulejord.

Selvsagt visste jeg det, og jeg tok det for gitt at du visste det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt mange ganger i denne tråden så er det et overveldende antall bevis som indikerer at vi lever på en kuleformet jord. Alt vi observerer og måler kan forklares ved rund-jord-modellen.

I tillegg har vi alle observasjoner som er gjort av astronauter, flyvere og satellitter. Og det er litt interessant. Den som påstår at Jorden er flat sier også at et verdensomspennende vitenskaps - og romfartsmiljø lyver. At de bevisst undergraver sannheten. Det må igjen bety at det ligger en gigantisk konspirasjon bak som av en eller annen grunn skulle finne det formålstjenlig at Jordens innbyggere ikke skal få vite "sannheten". Og da er man ganske langt nedi konspirasjonssuppa. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tyv1 skrev (5 timer siden):

Som flere har nevnt mange ganger i denne tråden så er det et overveldende antall bevis som indikerer at vi lever på en kuleformet jord. Alt vi observerer og måler kan forklares ved rund-jord-modellen.

I tillegg har vi alle observasjoner som er gjort av astronauter, flyvere og satellitter. Og det er litt interessant. Den som påstår at Jorden er flat sier også at et verdensomspennende vitenskaps - og romfartsmiljø lyver. At de bevisst undergraver sannheten. Det må igjen bety at det ligger en gigantisk konspirasjon bak som av en eller annen grunn skulle finne det formålstjenlig at Jordens innbyggere ikke skal få vite "sannheten". Og da er man ganske langt nedi konspirasjonssuppa. 

Igjen må jeg si at vi har fortsatt ikke fått noe bevis på at vi lever på en kuleformet klode, vi har derimot fått teorier basert på nøye uttenkte illustrasjoner som passer med en kuleformet jord, men som man selv ikke kan undersøke. At jorda står på skrå er bare et eksempel på det. Hva slags observasjoner og målinger er det du sikter til som beviser en rund klode? Ikke observasjoner av horisonten ihvertfall. Det hadde vært noe av det klareste beviset vi noen gang kunne fått hvis vi kunne se det med våre egne øyne, men allikevel det kan vi altså ikke se.

Vis meg et eneste bevis på at jorda krummer seg? Og da vil jeg ikke høre mer om båter som synker i horisonten. Hvis det hadde vært tilfelle, så skulle man også kunne sett krumning langs horisonten over et større område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Igjen må jeg si at vi har fortsatt ikke fått noe bevis på at vi lever på en kuleformet klode, vi har derimot fått teorier basert på nøye uttenkte illustrasjoner som passer med en kuleformet jord, men som man selv ikke kan undersøke. At jorda står på skrå er bare et eksempel på det. Hva slags observasjoner og målinger er det du sikter til som beviser en rund klode? Ikke observasjoner av horisonten ihvertfall. Det hadde vært noe av det klareste beviset vi noen gang kunne fått hvis vi kunne se det med våre egne øyne, men allikevel det kan vi altså ikke se.

Vis meg et eneste bevis på at jorda krummer seg? Og da vil jeg ikke høre mer om båter som synker i horisonten. Hvis det hadde vært tilfelle, så skulle man også kunne sett krumning langs horisonten over et større område. 

Det er presentert så mange ganger at jeg lar det ligge.

Men du kan kommentere det jeg skrev om hvilken utrolig sammensvergelse som måtte til for å skjule at vi bor på en flat jord. For samtlige astronomer, astronauter og mange piloter måtte jo være med på dette. For disse ville da vært med på løgnen all den tid de kan rapportere om at Jorden ved selvsyn er rund som en kule. I tillegg har vi en svær industri som lager satellitter som er beregnet å gå rundt en rund jord. Disse satellittene fungerer akkurat som som forventet. Og de er konstruert for å kretse rundt Jorden.

Er alt dette en stor løgn? Hvem mener du i tilfelle står bak? Og hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jorden var flat, ville det være natt hele døgnet på den ene siden, og dag hele døgnet på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...