Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

1777466880_Skjermbilde2022-12-19kl_23_09_27.thumb.png.02bb124ed32f0cf6b3730783197535d4.png

Hvor er resten av båten?

Har du hørt om bølger?

Nå så du også flere båter i samme video hvor du så hele båten, men måtte velge akkurat den hvor det var mest bølger foran.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du hørt om bølger?

Nå så du også flere båter i samme video hvor du så hele båten, men måtte velge akkurat den hvor det var mest bølger foran.

Bølger ja...

Jeg såg mange båter og de fleste der var da alt for nærme til å bevise noe som helst. Men det var ganske åpenbart for meg at de som virkelig var langt borte manglet en del av den nedre delen av båten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Bølger ja...

Jeg såg mange båter og de fleste der var da alt for nærme til å bevise noe som helst. Men det var ganske åpenbart for meg at de som virkelig var langt borte manglet en del av den nedre delen av båten ja.

Altfor nærme til å bevise noe som helst, men allikevel langt nok unna til at de ikke synes når det ble zoomet tilbake.

At du faktisk kun velger å se den båten som befinner seg i bølger, beviser jo bare at du ønsker ikke å tro det du ser.

Båter blir ikke borte bak horisonten. Vi burde snart være bedre opplyst enn som så i snart 2023, med masse bra kamerautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Capitan Fracassa said:

Forresten, hvis vann skal være så fantastisk rett som dere flatjordere påstår, hvordan forklarer du at det alltid er tidevann flere steder rundt omkring på jorda? Et hav kan ikke samtidig være helt, helt rett og ha høydeforskjell på flere meter.

Dæven, den har jeg ikke tenkt på før, men du har helt rett (pun intended). Eller kanskje jordskiven bikker litt fram og tilbake og rundt omkring? Nei, forresten, det funker jo ikke det heller, for da ville horisonten ha skrånet. Konklusjonen må jo bli at flatjordistene har et verdensbilde som ikke stemmer med erfaringen. Det er litt trist for dem siden det nettopp er erfaringen de bruker som argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altfor nærme til å bevise noe som helst, men allikevel langt nok unna til at de ikke synes når det ble zoomet tilbake.

At du faktisk kun velger å se den båten som befinner seg i bølger, beviser jo bare at du ønsker ikke å tro det du ser.

Båter blir ikke borte bak horisonten. Vi burde snart være bedre opplyst enn som så i snart 2023, med masse bra kamerautstyr.

Nå vet jeg ikke hvor langt unna disse båtene var, det er jo noe av essensen her, jeg kan jo enkelt peke på en robåt på andre siden av andedammen her og si at den ikke forsvinner bak horisonten. Jeg har i hvert fall aldri sett en båt brått falle av verden heller.

Ser ut til å være ganske stille sjø her:

main-qimg-f243060079a7857e443ccf57c1152b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du nesten bestemme deg. I andre innlegg så skriver du at det ikke er mulig å se krumningen fordi jorda er så stor, så derfor ser alt vannrett ut. Samtidig så mener du nå at krumningen tydeligvis er så stor at vi kan se båter forsvinne bak horisonten.

Nå har jeg lagt ut en video hvor du hele båten når det zoomes inn. Ikke noe delvis der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, DuMåkkeKommeHer said:

Jepp, på samme måte irriterer jeg meg når jeg går inn på et bibliotek og sier "jøss, her var det stille" for det er jo bare tullprat, det finnes jo lydbølger det. Man må heller si "her høres det stille ut". Semantikk er gøy

Stille betyr kanskje ordrett "dødt" stille, men brukes det sånn?
Snakker man om stille vann er det likevel vibrasjoner, krusninger, små bevegelser.
Hva med "her er det nokså stille"?

Det første jeg reagerte på var at du skrev "her *var* det stille", mens det burde vært "her *er* det stille".
En vanlig feil mange gjør. Jeg også.

Anonymkode: cd0a0...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stille betyr kanskje ordrett "dødt" stille, men brukes det sånn?
Snakker man om stille vann er det likevel vibrasjoner, krusninger, små bevegelser.
Hva med "her er det nokså stille"?

Det første jeg reagerte på var at du skrev "her *var* det stille", mens det burde vært "her *er* det stille".
En vanlig feil mange gjør. Jeg også.

Strengt tatt *var* det vel stille helt frem til jeg uttalte "her var det stille", det medførte jo så klart litt lyd, så du måkke komme her og komme her😊 

Jepp, når det gjelder hva vi mener med "stille" var det nettopp det jeg ville frem til. Jeg skrev et ironisk innlegg basert på det jeg siterte for å få frem absurditeten i at begrepet "vannrett" vissnok tullprat når jorden er rund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må du nesten bestemme deg. I andre innlegg så skriver du at det ikke er mulig å se krumningen fordi jorda er så stor, så derfor ser alt vannrett ut. Samtidig så mener du nå at krumningen tydeligvis er så stor at vi kan se båter forsvinne bak horisonten.

Nå har jeg lagt ut en video hvor du hele båten når det zoomes inn. Ikke noe delvis der.

Det er nettopp fordi jorda er så stor at man ikke kan se krummingen direkte. Når store/høye ting er langt nok unna, kan man likevel se at de forsvinner bak horisonten. Det finnes ingen selvmotsigelser her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym11223344 said:

Sola forsvinner vel under jordskiva🤷

Så du benekter at det alltid er dag på halvparten av jorda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (5 timer siden):

Så du benekter at det alltid er dag på halvparten av jorda?

Når sola er i Norge er det mye fjell og luft mellom her og Australia. Prøv selv å se, det kommer fjell i mellom! 

Anonymkode: 87f8b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå blander du to forskjellige ting. Om du står på et punkt hvor du ser mye av havet rundt deg, og dine øyne er 4m over havoverflaten, så er horisonten ca 7 km unna. Det havet som er lengst unna, har da bøyd av knapt 0,05 grader, noe det er helt umulig for deg å se.

Samtidig vil et skip, en øy eller noe annet som er 20 km unna, ha sunket knapt 13 m under horisonten, akkurat slik du ser boreplattformen på bildet mitt. Det er mulig å se.

Begge deler er grei matematikk som kan kalkuleres nøyaktig ut fra den samme modellen, med en klode på omkrets drøyt 40.000km, og at noe synker undr horisonten, som på illustrasjonen min på forrige side, er enkel, logisk geometri.

Flatjordforklaring på at ting bare tilsynelatende forsvinner under horisonten, men kommer over den ved zoom derimot, har ingen logisk forklaring, hverken geometrisk, optisk eller annet. Det er bare forsøk på å bortforklare hva vi faktisk ser.

Anonym11223344 skrev (6 timer siden):

Sola forsvinner vel under jordskiva🤷

Men den forklaringen stemmer jo ikke med det faktum at samtidig som det er solnedgang eller natt her, så er det midt på dagen andre steder på jorda.
Dette er flatjord-problemet i et nøtteskall. Det går alltid an å finne på en mer eller mindre dårlig forklaring på et enkeltfenomen, men det er umulig å finne på en forklaring som har flat jord og stemmer med alle observasjonene av sola.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når sola er i Norge er det mye fjell og luft mellom her og Australia. Prøv selv å se, det kommer fjell i mellom! 

Hva skal det forklare? Det forklarer i hvert fall ikke hvordan vi tydelig kan se at sola går ned under horisonten ved solnedgang, hvis den egentlig bare beveger seg i en sirkel ca 3000km over oss, slik flat jord predikerer. Hvis den hadde gjort det på flat jord, ville det ikke vært noen fjell mellom. Det er enkel geometri.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sånn jeg ser det da. Objektivt og ikke subjektivt. Denne tråden har over 40 sider med gode argumenter for begge sider av saken. Det er ikke alltid så svart hvitt men likevel blir det ofte sånn. Se demokratene mot republikanerne i usa de er 50% mot 50% hvert valg. Hva er oddsen for det?

Da bør du se på det igjen. Alt vi observerer kan forklares av den rådende modellen; altså at Jorden er rund. Altså... vi har hatt satellitter i bane rundt Jorden kontinuerlig siden 50-tallet. Hvordan skal det kunne forklares med en flat jord-modell? Astronauter fra hele Jorda kan hver dag om du vil, bevitne at vi har en rund klode. Eneste grunnen til å tro på en flat jord er at man er du nede i konspirasjonsgryta at man tviler på absolutt alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja vi burde være mer opplyst i snart 2023, men så har vi slike tråder som dette da hvor det blir motbevist gang på gang.

Et generelt spørsmål til deg. Har du reist lengre enn en times tid fra hjemstedet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la inn en kommentar på videoen til Paaske, men den slettet han rimelig raskt.   Hm. 😮

Anonymkode: 3fcb2...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg la inn en kommentar på videoen til Paaske, men den slettet han rimelig raskt.   Hm. 😮

Anonymkode: 3fcb2...038

Hva skrev du da - ordrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...