Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja hvordan forklarer de at det er mørkt ett sted og lyst ett sted på kloden? Eller flaten da.... 

Vil gjerne ha forklaring om det er noen flat-jord-folk her..

Anonymkode: d1bdb...73a

Ved lav sol på horisonten går ikke solstrålene gjennom fjell og åser. Dalene blir ikke opplyst.
Når sola er rett over oss har den kort vei gjennom atmosfæren og eventuelle støv og vannpartikler filtrerer lyset til den jevne diffuse flaten og virker blåhvit.
Ved lav sol må strålene gjennom et enormt langt stykke støv og vannpartikler som helt naturlig vil stoppe lyset gradvis, og da blir det mørkt.  Ikke noe lys ned i dalene og heller ikke på fjelltoppene pga den enorme tykke eller lange veien gjennom luft.

Anonymkode: f6cbc...be6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Altså jeg har hele livet mitt trodd at jorda var rundt helt til jeg så en interessant video på youtube.

Det var en gutt som hadde en tallerken og en flaske med vann. Så helte han vann på tallerken og viste vannet samlet seg. Han mente det var derfor vi hadde oversvømmelser etter at det har vært masse regn. 

Så tok han frem en fotball og helte vann på den. Vannet rant jo bare av! Det fikk meg til å tenke. Hvis jorda er rund, ville ikke alt vannet bare ha falt ut i verdensrommet? 

Derfor har jeg konkludert med at jorda må være flat. Hvordan ellers kan man forklare oversvømmelser etter masse regn?

Anonymkode: 85e55...3d4

Det er faktisk et veldig godt poeng.

Anonymkode: 2cc3d...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja hvordan forklarer de at det er mørkt ett sted og lyst ett sted på kloden? Eller flaten da.... 

Vil gjerne ha forklaring om det er noen flat-jord-folk her..

Du kan teste det selv. Ring en i Australia og spør om det er mørkt.

Hadde flere testet hypotesene sine istedet for å stole blindt på "mass media" eller hysterikal media!

Jeg har testet dette før (for mange år siden) og da var det lyst her og der samtidig! Forklar det?

Anonymkode: 74a59...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan teste det selv. Ring en i Australia og spør om det er mørkt.

Hadde flere testet hypotesene sine istedet for å stole blindt på "mass media" eller hysterikal media!

Jeg har testet dette før (for mange år siden) og da var det lyst her og der samtidig! Forklar det?

Mellom Norge og Australia er det bare 6-9 timers forskjell.
Sola treffer begge disse landene samtidig i mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved lav sol på horisonten går ikke solstrålene gjennom fjell og åser. Dalene blir ikke opplyst.
Når sola er rett over oss har den kort vei gjennom atmosfæren og eventuelle støv og vannpartikler filtrerer lyset til den jevne diffuse flaten og virker blåhvit.
Ved lav sol må strålene gjennom et enormt langt stykke støv og vannpartikler som helt naturlig vil stoppe lyset gradvis, og da blir det mørkt.  Ikke noe lys ned i dalene og heller ikke på fjelltoppene pga den enorme tykke eller lange veien gjennom luft.

Så Australia ligger i en dal da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså jeg har hele livet mitt trodd at jorda var rundt helt til jeg så en interessant video på youtube.

Det var en gutt som hadde en tallerken og en flaske med vann. Så helte han vann på tallerken og viste vannet samlet seg. Han mente det var derfor vi hadde oversvømmelser etter at det har vært masse regn. 

Så tok han frem en fotball og helte vann på den. Vannet rant jo bare av! Det fikk meg til å tenke. Hvis jorda er rund, ville ikke alt vannet bare ha falt ut i verdensrommet? 

Derfor har jeg konkludert med at jorda må være flat. Hvordan ellers kan man forklare oversvømmelser etter masse regn?

I universet er det ikke noe som er "ned" og "opp", derfor kan heller ikke noe "falle av". Dette endrer seg når man kommer inn i Jordens atmosfære. Hva som gjør det aner jeg ikke, skjønner ikke hva denne "tyngdekraften" er. Men det er i alle fall ikke noe som renner noe sted ute i universet, alt blir vektløst. Mens her på Jorden renner alt mot Jorden, som er ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så Australia ligger i en dal da?

Ja, mange har sikkert besøkt Australia-dalen. Ikke?  Neida, men selv på øya Australia er det solnedgang, fordi sola går ned bak noe som gjerne er fjelltopper. De synes ikke med bare øynene, men du vet at de er der. Kikk på kartet og se at der sola går ned i vest for Australia, vest/nordvest, ligger det nok av landmasser med fjelltopper. Det er noe med å forstå avstander og perspektiver.
Prøv å lyse med lommelykt såvidt over kanten langs en bordflate og se på skyggene. Tenk at bordflaten er verdenskartet. Legg små gjenstander på bordet og se hvor enorme skyggene blir.
Store deler av Europa, Afrika og andre landmasser ligger jo høyt over havoverflaten, ikke bare fjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

I universet er det ikke noe som er "ned" og "opp", derfor kan heller ikke noe "falle av". Dette endrer seg når man kommer inn i Jordens atmosfære. Hva som gjør det aner jeg ikke, skjønner ikke hva denne "tyngdekraften" er. Men det er i alle fall ikke noe som renner noe sted ute i universet, alt blir vektløst. Mens her på Jorden renner alt mot Jorden, som er ned.

Men dette kan du ikke bevise på samme måte som denne gutten beviste på videoen

En annen video jeg så var av en fyr som hadde en globus og et fly. Og så sa han at hvis fly flyr lange distanser så betyr det jo at flyene må være litt skjeve ikke sant? Ta for eksempel en håndball og ta mobilen din. Så later du som at håndballen er jorda og mobilen flyet. Ser du ikke at flyet ikke er helt i vater?

Hvis det er slik at jorda er rund så kan det bevises ved å ta med seg et vater på et fly. Han tok med seg et lommevater på flyet og satte det på den lille benken foran seg. Og så observerte han vateret. Han prøvde å legge den i alle mulige retninger og observere. Det han fant var at jorda var i vater.

Det beviser at jorda må være flat. Etter å ha sett forrige video jeg skrev om og denne videoen han mannen kom med, så er jeg overbevist om at jorda må være flat.

Jeg har også lest om Bermuda Triangelet og skip som forsvinner. Det som er greia er at Bermuda Triangelet er bare et punkt hvor skip har seilet så langt at de har kommet til kanten og detter utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mellom Norge og Australia er det bare 6-9 timers forskjell.
Sola treffer begge disse landene samtidig i mange timer.

Aha! Så forklar dette med en rund jord teori. Hvordan kan sola skinne på oss og Australia samtidig når vi er på hver vår side?

Tenk litt logisk og gjør noen forsøk selv. Ta en fotball og lys på den med en lommelykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, mange har sikkert besøkt Australia-dalen. Ikke?  Neida, men selv på øya Australia er det solnedgang, fordi sola går ned bak noe som gjerne er fjelltopper. De synes ikke med bare øynene, men du vet at de er der. Kikk på kartet og se at der sola går ned i vest for Australia, vest/nordvest, ligger det nok av landmasser med fjelltopper. Det er noe med å forstå avstander og perspektiver.
Prøv å lyse med lommelykt såvidt over kanten langs en bordflate og se på skyggene. Tenk at bordflaten er verdenskartet. Legg små gjenstander på bordet og se hvor enorme skyggene blir.
Store deler av Europa, Afrika og andre landmasser ligger jo høyt over havoverflaten, ikke bare fjellene.

Beklager men dette gir bare ikke mening i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jorda er rund som du sier. Hvorfor kan jeg da ta et vater å legge på bakken så er bakken i vater? Hadde den vært rund ville vateret vært skjevt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jorda er rund som du sier. Hvorfor kan jeg da ta et vater å legge på bakken så er bakken i vater? Hadde den vært rund ville vateret vært skjevt

Du tuller nå?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tuller nå?

Nei test selv? Jeg bytta til og med vatervann for å sjekke om det var noe galt med vannet, og fikk samme resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei test selv? Jeg bytta til og med vatervann for å sjekke om det var noe galt med vannet, og fikk samme resultat

Jeg velger å tro at du troller.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg velger å tro at du troller.

Det er synd du velger å forkaste vitenskapelige forsøk som verifiserer at jorda er flat. 

Men det er vel lettere å stemple det man ikke liker som troll. Du kunne i det minste ha prøvd å måle selv så hadde du kanskje endret merking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er synd du velger å forkaste vitenskapelige forsøk som verifiserer at jorda er flat. 

Men det er vel lettere å stemple det man ikke liker som troll. Du kunne i det minste ha prøvd å måle selv så hadde du kanskje endret merking

Ok, så hvis du er seriøs: Man kan selvsagt ikke se kurven på to centimeter vann når jorda er så enorm som den er, det vannet blir paddeflatt. Det er ikke som når du legger en vanndråpe på en tennisball.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er månen flat?

Anonymkode: 0d55f...c34

Hadde månen vært rund så hadde vi sett baksiden idet den passerte oss i bane. (Rotasjonsteori)

Hvorfor ser vi alltid samme side av månen alltid?

Bonus spørsmål. Kan man reise til en flat måne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så så folkens, nå må vi kunne ha to tanker samtidig her. En pannekake feks, er ikke den både rund og flat? Og hvorfor er jeg rund, spessielt magepartiet? Skulle ønske jeg var flatere.

Anonymkode: fa0c0...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, vitenskapen bak et water og jordens kuleform er da ganske lett å se: Et vater  - i vater - vil uansett hvor på jorden det står være tangent til jorden, 90 grader på en tenkt strek mellom deg og jordens sentrum. Så kan du jo regne ut hvor mange nanomillimeter jorden krummer seg på lengden av et water....  (jeg kom til ca 0,000 000 078 meter)

Anonymkode: 96381...dad

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...