Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å gjøre med jordas form med eller uten vann?

Anonymkode: ea664...217

Det vet jeg ikke.

Anonymkode: ad009...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra Mulhacén fjellet i Sierra Nevada i Spania 3490 meter over havet ser man over til Afrika på en klar dag - over 200 kilometer borte. På en kulejord som beskrevet over ville kurvaturen her være omtrent 5 kilometer og Afrika under horisonten

Selv om man står på et fjell 3490 meter over havet? Synes egentlig det var forklaring nok i seg selv.

Anonymkode: ae3b3...8e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra Mulhacén fjellet i Sierra Nevada i Spania 3490 meter over havet ser man over til Afrika på en klar dag - over 200 kilometer borte. På en kulejord som beskrevet over ville kurvaturen her være omtrent 5 kilometer og Afrika under horisonten

Hvis du står 3490 meter over havet så vil du se horisonten ca 213 km unna. Dvs at du kan se Afrika fra den høyden er helt rett.

Sjekk "horisontkalkulatoren".  http://www.ringbell.co.uk/info/hdist.htm

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man står på et fjell 3490 meter over havet? Synes egentlig det var forklaring nok i seg selv.

Forklaring på hvorfor man kan se Afrika når man står i den høyden mente jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tyv1 skrev:

Hvis du står 3490 meter over havet så vil du se horisonten ca 213 km unna. Dvs at du kan se Afrika fra den høyden er helt rett.

Sjekk "horisontkalkulatoren".  http://www.ringbell.co.uk/info/hdist.htm

Javel?

Vi har blitt fortalt at jordas radius er 6371 km, og det gir en omkrets på 40 030 km. Siden jorda skal være en ball kan vi finne ut hvor mye kurven faller mellom to punkter på jorden med enkel matematikk:

Vi ønsker å finne høyden (h) over distansen (d)

Jordas radius (r) = 6371 km, basert på tall fra Wikipedia

Omkretsen er 2πr = 40 030 km

Siden en sirkel har 360°, finner vi at 1 kilometer er 360°/40 030 km = 0,009°

Vi ganger så distansen (d) med 0,009° og finner ut vinkelen (a)

Ut i fra dette kan vi finne formelen h = r * (1 - cos a) som er riktig for alle distanser (d)

Hvis vi for eksempel bruker 20 km som distansen (d), finner vi at vinkelen (a) er 20 km * 0,009° = 0,18°. Høyden (h) blir da h = 6371 km * (1 - cos 0,18°) = 0.03139 km, så jordens kurvatur over 20 km skal være 31,4 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en avstand på 170 kilometer tilsvarende lengden tvers over Middelhavet nær Malaga i Spania vil kurven være 2268 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklaring på hvorfor man kan se Afrika når man står i den høyden mente jeg.

På Jeløya ved Moss der Oslofjorden er på det bredeste er det lett å se Holmestrand på andre sida av fjorden litt over 20 km borte. Med kikkert ser du lett stranda på andre siden. Den beregnede kurven på 31.4 meter er det ingen som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel?

Vi har blitt fortalt at jordas radius er 6371 km, og det gir en omkrets på 40 030 km. Siden jorda skal være en ball kan vi finne ut hvor mye kurven faller mellom to punkter på jorden med enkel matematikk:

Vi ønsker å finne høyden (h) over distansen (d)

Jordas radius (r) = 6371 km, basert på tall fra Wikipedia

Omkretsen er 2πr = 40 030 km

Siden en sirkel har 360°, finner vi at 1 kilometer er 360°/40 030 km = 0,009°

Vi ganger så distansen (d) med 0,009° og finner ut vinkelen (a)

Ut i fra dette kan vi finne formelen h = r * (1 - cos a) som er riktig for alle distanser (d)

Hvis vi for eksempel bruker 20 km som distansen (d), finner vi at vinkelen (a) er 20 km * 0,009° = 0,18°. Høyden (h) blir da h = 6371 km * (1 - cos 0,18°) = 0.03139 km, så jordens kurvatur over 20 km skal være 31,4 meter

Jeg innrømmer at jeg ikke gidder å gå inn i matematikken nå, men det jeg skrev kan bekreftes flere steder.

Matematikk her https://en.wikipedia.org/wiki/Horizon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyv1 skrev:

Jeg innrømmer at jeg ikke gidder å gå inn i matematikken nå, men det jeg skrev kan bekreftes flere steder.

Matematikk her https://en.wikipedia.org/wiki/Horizon

Det bekrefter i så fall det umulige. Regnestykket jeg viste deg over er ikke feil. Det er en fysisk umulighet at det da stemmer på alle andre fysiske runde objekter, men altså ikke Jorden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bekrefter i så fall det umulige. Regnestykket jeg viste deg over er ikke feil. Det er en fysisk umulighet at det da stemmer på alle andre fysiske runde objekter, men altså ikke Jorden...?

Jeg kan ikke argumentere matematisk for dette. Den delen har nok du et bedre grunnlag for. Foreslår at du går gjennom det som står på wikipedia og evt foreslår en rettelse der om det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyv1 skrev:

Jeg kan ikke argumentere matematisk for dette. Den delen har nok du et bedre grunnlag for. Foreslår at du går gjennom det som står på wikipedia og evt foreslår en rettelse der om det er feil.

Det er nettopp den matematiske utregningen som gjør det umulig at jorda kan være rund. 

Hvordan forklarer man at på Jeløya ved Moss der Oslofjorden er på det bredeste er det lett å se Holmestrand på andre sida av fjorden litt over 20 km borte? Med kikkert ser du lett stranda på andre siden. Den beregnede kurven i regnestykket jeg viste deg, på 31.4 meter er det ingen som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp den matematiske utregningen som gjør det umulig at jorda kan være rund. 

Hvordan forklarer man at på Jeløya ved Moss der Oslofjorden er på det bredeste er det lett å se Holmestrand på andre sida av fjorden litt over 20 km borte? Med kikkert ser du lett stranda på andre siden. Den beregnede kurven i regnestykket jeg viste deg, på 31.4 meter er det ingen som ser.

Dersom du er 5 meter over havet så skal du i følge kalkulatoren se horisonten ved 8 km. Du må huske på at landet på andre siden er høyere enn horisonten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tyv1 skrev:

Dersom du er 5 meter over havet så skal du i følge kalkulatoren se horisonten ved 8 km. Du må huske på at landet på andre siden er høyere enn horisonten.

Perspektiv er nok her viktigere å være klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.11.2019 den 8.06, AnonymBruker skrev:

Går sola opp og ned?? Har selv sett at den går rundt og rundt 

Anonymkode: 87f8b...5d7

Neste gang du ser på solnedgangen, tenk over dette:

Solen går i samme høyde over bakken hele tiden, det bare ser ut som om den går ned.

Solen går over, rundt og bort fra deg, ikke ovenfra og ned. Ser du det?

Skyene i horisonten, de som er rett foran sola, har samme høyde over bakken som skyene rett over deg. Dette er viktig å innse for å forstå perspektiv.

Solen er mye mindre og mye nærmere enn du har blitt fortalt, den er rett der oppe på himmelen, innenfor det blå (atmosfæren).

Hvorfor er ikke hele horisonten opplyst hvis sola er over 100 ganger bredere enn jorda? I det sola går ned ser vi helt klart at det bare er lyst i nærheten av sola, lyset er lokalt.

Legg merke til størrelsen på sola, film det gjerne og sjekk med linjal. Sola blir mye mindre i løpet av få minutter, noe som viser at sola beveger seg bort fra oss og ikke står stille.

Anonymkode: 8bf66...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang du ser på solnedgangen, tenk over dette:

Solen går i samme høyde over bakken hele tiden, det bare ser ut som om den går ned.

Solen går over, rundt og bort fra deg, ikke ovenfra og ned. Ser du det?

Skyene i horisonten, de som er rett foran sola, har samme høyde over bakken som skyene rett over deg. Dette er viktig å innse for å forstå perspektiv.

Solen er mye mindre og mye nærmere enn du har blitt fortalt, den er rett der oppe på himmelen, innenfor det blå (atmosfæren).

Hvorfor er ikke hele horisonten opplyst hvis sola er over 100 ganger bredere enn jorda? I det sola går ned ser vi helt klart at det bare er lyst i nærheten av sola, lyset er lokalt.

Legg merke til størrelsen på sola, film det gjerne og sjekk med linjal. Sola blir mye mindre i løpet av få minutter, noe som viser at sola beveger seg bort fra oss og ikke står stille.

For det første så ser du tydelig at sola går ned under skyene. Sola ser nok ut som den blir mindre jo lenger ned den kommer fordi sollyset rundt blir mindre på grunn av tykkere atmosfære. At selve sola ser liten ut er jo fordi den er 149600000 km unna. Hele horisonten er jo opplyst, men i en mer rød og varmere farge på grunn av gassmolekyler og støvpartikler i atmosfæren. Dette fordi når sola nærmer seg horisonten passerer lyset igjennom en mye tykkere atmosfære enn når den står høyt på himmelen, og derfor spres ikke lyset like mye.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første så ser du tydelig at sola går ned under skyene. Sola ser nok ut som den blir mindre jo lenger ned den kommer fordi sollyset rundt blir mindre på grunn av tykkere atmosfære. At selve sola ser liten ut er jo fordi den er 149600000 km unna. Hele horisonten er jo opplyst, men i en mer rød og varmere farge på grunn av gassmolekyler og støvpartikler i atmosfæren. Dette fordi når sola nærmer seg horisonten passerer lyset igjennom en mye tykkere atmosfære enn når den står høyt på himmelen, og derfor spres ikke lyset like mye.

Vi kan alle se at solen forsvinner med bunnen først, uansett hvor du befinner deg geografisk, og uansett årstid. Hvis jorden spinner rundt sin egen akse, og solen står stille i forhold til jorden, hvilken mekanisme helt nøyaktig er det som gjør at vi ser det vi ser og ikke at solen forsvinner sidelengs eller med en annen vinkel? Å si "rotasjonen" blir for enkelt. Svaret bør ha mer enn ett ord for å overbevise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan alle se at solen forsvinner med bunnen først, uansett hvor du befinner deg geografisk, og uansett årstid. Hvis jorden spinner rundt sin egen akse, og solen står stille i forhold til jorden, hvilken mekanisme helt nøyaktig er det som gjør at vi ser det vi ser og ikke at solen forsvinner sidelengs eller med en annen vinkel? Å si "rotasjonen" blir for enkelt. Svaret bør ha mer enn ett ord for å overbevise deg.

Kanskje du bør lese litt om hva meteorologisk institutt sier også, og ikke bare klippe ut tekster fra tilfeldige sider fra flatjordtilgjengere med synsbedrag som svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du bør lese litt om hva meteorologisk institutt sier også, og ikke bare klippe ut tekster fra tilfeldige sider fra flatjordtilgjengere med synsbedrag som svar.

Kanskje du heller burde prøve å få svar selv, istedenfor å liste opp sider som du ikke aner stemmer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har blitt lurt trill rundt alle som en... Vi farer ikke av gårde i verdensrommet på ei kule i bane rundt sola uten mål og mening. Den heliosentriske modell er en løgn skapt av Djevelen for å lokke menn og kvinner vekk fra sannheten som er å finne i Bibelen. I Bibelen står det at jorden står i ro og at vi bor under en himmelhvelving. Over oss, bokstavelig talt, er himmelen og Guds trone. Hvis dere av et oppriktig hjerte søker Gud, vil Den Hellige Ånd fjerne sløret for øynene deres og vise dere sannheten om denne verden, som er langt fra det dere lærer på skolen og får innprentet flere ganger daglig gjennom nyheter og sosiale medier. 

Jeg vet hva jeg tror, og dere har fri vilje til å tro på nøyaktig det dere vil. Imidlertid stoler jeg fullt ut på Bibelen, og at Gud vet nøyaktig hvordan den verden Han har skapt ser ut. "Gud er sannferdig, men hvert menneske er en løgner", Romerne 3:4. Vedlagt følger noen smakebiter fra "verdensrommet".. Ser det ekte ut? Herren Jesus Kristus er Sannheten, ingen andre...

IMG_1465.GIF

lunarlanding.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller burde prøve å få svar selv, istedenfor å liste opp sider som du ikke aner stemmer eller ikke.

Det prøver jeg også, og det fra mennesker som er utdannet innen dette og vet hva de holder på med. Ikke tilfeldige folk som snur alt til å være noe annet basert på egne antagelser. Du kan se på videoen jeg la ut her i tråden tidligere av solnedgang. Da ser du tydelig at sola ikke går bort fra oss. Den går nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...