Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Neida. ingenting å tape. Men syns du kan finne denne infoen selv. Det er tross alt du som er ute etter den, siden du har etterspurt denne gjentatte ganger. Det falt deg aldri inn at du brukte et flatt kart som skal vise en rund klode:-)

Anonymkode: ad009...319

Det var ikke jeg som postet det kartet.

Mensiden du påstår noe som ingen andre er enige i, så er det opp til deg å legge frem det du mener er et gyldig kart. Ellers står påstanden kun igjen som en falsifisert hypotese og en løgn.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet du at dette stemmer? Har du fått sjekket det selv eller har du bare lest det? Du vet at det atlaset du refererer til sannsynligvis skal vise en rund klode, sant?

Ja, jeg vet at det stemmer. Det har jeg konstatert ved selvsyn, og jeg kjenner mange som har opplevd det. 

Når det gjelder årstider, kan du jo ringe noen i australia og spørre hvilken årstid det er der nå.

Anonymkode: af18f...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke jeg som postet det kartet.

Mensiden du påstår noe som ingen andre er enige i, så er det opp til deg å legge frem det du mener er et gyldig kart. Ellers står påstanden kun igjen som en falsifisert hypotese og en løgn.

Ja, jeg vet at det stemmer. Det har jeg konstatert ved selvsyn, og jeg kjenner mange som har opplevd det. 

Når det gjelder årstider, kan du jo ringe noen i australia og spørre hvilken årstid det er der nå.

Hvordan kan du ved selvsyn ha opplevd at vindene snur ved ekvator (som var det jeg uthevet i siteringen)? Og hvordan opplevde vennene dine denne vindsnuingen?

Om jorden er flat og det er sommer i Australia og vinter hos oss, betyr at solen skinner på ca halve jordplaten, mens den snurrer sakte rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan du ved selvsyn ha opplevd at vindene snur ved ekvator (som var det jeg uthevet i siteringen)? Og hvordan opplevde vennene dine denne vindsnuingen?

Om jorden er flat og det er sommer i Australia og vinter hos oss, betyr at solen skinner på ca halve jordplaten, mens den snurrer sakte rundt

Tror du ikke noen i verden har vært til sjøs?

Forklaringen din om årstider henger ikke på greip. Hvis solen skinner på halve jordplaten, blir det natt - ikke vinter.

Jeg tror ikke du er seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

"Vi er kommet til the Doldrums. Det beryktede stillebeltet under ekvators brennende sol, der alt kan skje. I seilskutetiden kunne skipene bli liggende her og drive i dagesvis og ukesvis. Vindstille avløst av voldsomme regnskyll og brå, kortvarige kulinger fra alle kanter."

https://jordomseiling2014.wordpress.com/2018/04/05/the-doldrums-stillebeltet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kart-tjenester bruker slike bilder hele tiden, og de oppdateres med visse mellomrom.
Det er ingen marginal gruppe.
Kan ikke skjønne annet enn at sånne bilder har markedsverdi, alt etter evne til å utnytte dem.

Anonymkode: f6cbc...be6

Jeg forsto deg muligens feil. Trodde du mente det burde være tilgjengelig en live videostream for at folk kunne få bekreftet/avkreftet sin skepsis ang jordas form. Som du sier så er det mange som faktisk bruker disse bildene. Jeg nevnte meterologien og du nevner karttjenester. Det er sikkert flere også som bruker disse bildene.

En serie flyfoto som settes sammen med data-teknologi må vel kunne brukes.
Hva er "den" høyden?
Kan du se høyden ut fra et foto?
Kan du se at de ikke er sammensatt?

Joda, det lar seg sikkert gjøre å sette sammen et lappeteppe av flyfoto slik at man til slutt har bilde av hele verden om man vil. Da mistenkeliggjør man ethvert fotografi og bilder vil ikke kunne bevise noe. "Den" høyden er rundt 800 km ifølge forskning.no, men det er klart det brukes linser av forskjellige typer så det er umulig å si noe om høyden et bilde er tatt fra. Et fly vil likevel ikke kunne få med så mye på et bilde som satellitter gjør om man da ikke mistenker bildemanipulering.

Interessant om eksen, din. Takk for forklaringen.

Det var litt diffust forklart. Poenget var altså å henge seg på sporingssignalet fra satellitten så tok automatikken over. At det flere ganger i døgnet skulle fly et fly over Sør-Norge som skulle simulere en satellitt er temmelig søkt i mine øyne. Det flyet ville blitt observert.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nasa sine bilder er jo åpenbart fake, og dermed skulle ekte bilder være svært så ettertraktet om det kan bevitnes - bekreftes at de er ekte. Eierne av satellittene burde være særdeles interessert i å få dette med på kjøpet.

Premisset ditt er at NASA faker bildene dine. Problemet er at det er det svært få som tror. Dermed er det ikke noe marked for "ekte" bilder. Dessuten er det da ikke bare NASA som tar bilder fra satellittene sine. Se på https://himawari8.nict.go.jp/. Japansk værsatellitt som overfører bilder temmelig direkte. Sjekk også knappen nest nederst til høyre for avspilling av animasjon. Tror du det er fake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart kommer det masse sjømenn med historier om vinden som snudde da de krysset ekvator. Rart ingen astronauter har svart enda, fins de egentlig? Har noen sett en astronaut annet en fra NASA studio? 

Anonymkode: 74a59...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke noen i verden har vært til sjøs?

Forklaringen din om årstider henger ikke på greip. Hvis solen skinner på halve jordplaten, blir det natt - ikke vinter.

Jeg tror ikke du er seriøs.

Det kan selvfølgelig også være sommer og vinter. Varmen fra solen trenger ikke komme i form av lys. Dette bør også være åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi er kommet til the Doldrums. Det beryktede stillebeltet under ekvators brennende sol, der alt kan skje. I seilskutetiden kunne skipene bli liggende her og drive i dagesvis og ukesvis. Vindstille avløst av voldsomme regnskyll og brå, kortvarige kulinger fra alle kanter."

https://jordomseiling2014.wordpress.com/2018/04/05/the-doldrums-stillebeltet/

Ja, dette var jo en kjempeforklaring. Skrevet av noen som tror stillebeltet eksisterer. Da blir det jo bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, dette var jo en kjempeforklaring. Skrevet av noen som tror stillebeltet eksisterer. Da blir det jo bra

Er du klar over hvor mange mennesker som har krysset ekvator til sjøs? Vet du at noen har sin arbeidsplass på sjøen? Har folk løyet i hundrevis av år?

Er du klar over hvor mange som seiler gjennom stillebeltet hvert eneste år?

Slutt å trolle!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mange mennesker som har krysset ekvator til sjøs? Vet du at noen har sin arbeidsplass på sjøen? Har folk løyet i hundrevis av år?

Er du klar over hvor mange som seiler gjennom stillebeltet hvert eneste år?

Slutt å trolle!

Det er bekreftet gjennom hundrevis av år at dette området er stille. Jeg har aldri benektet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bekreftet gjennom hundrevis av år at dette området er stille. Jeg har aldri benektet det.

Hvordan kan det forklares hvis jorden er flat, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stille områder på en flat jord akkurat som det er steder der det blåser mye. Begge deler er dokumentert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er stille områder på en flat jord akkurat som det er steder der det blåser mye. Begge deler er dokumentert 

Den dokumentasjonen vil jeg gjerne se. Du vet vel hvordan vindretninger oppstår? Hvis jorden er flat, er alt vi vet om været galt. Da ville det heller ikke være noe skille i vindretning ved ekvator.

Dette er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den dokumentasjonen vil jeg gjerne se. Du vet vel hvordan vindretninger oppstår? Hvis jorden er flat, er alt vi vet om været galt. Da ville det heller ikke være noe skille i vindretning ved ekvator.

Dette er bare tull.

Du vet vel hva konveksjon er? Når sola går over himmelen skapes det varme og vindbølger som går i hver retning. Alt vi vet om været er ikke galt, vi vet fortsatt masse om vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du vet vel hva konveksjon er? Når sola går over himmelen skapes det varme og vindbølger som går i hver retning. Alt vi vet om været er ikke galt, vi vet fortsatt masse om vær. 

Konveksjon handler ikke om solens bevegelse, men om oppvarming av strukturer på bakkenivå, med påfølgende fordampning og termiske søyler.

Hvis jorden var flat, hadde vi ikke hatt årstider, og vi hadde hatt et mye roligere vær.

Forklaringene dine går ikke særlig bra. Kanskje du heller skal prøve å forklare hvorfor Coriolis-effekten oppstår hvis jorden er flat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konveksjon handler ikke om solens bevegelse, men om oppvarming av strukturer på bakkenivå, med påfølgende fordampning og termiske søyler.

Hvis jorden var flat, hadde vi ikke hatt årstider, og vi hadde hatt et mye roligere vær.

Forklaringene dine går ikke særlig bra. Kanskje du heller skal prøve å forklare hvorfor Coriolis-effekten oppstår hvis jorden er flat?

Dette må du gjerne dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hevdet at det handler om solens bevegelse, derimot resultatet av bevegelsen skaper vind bølger. 

Du kan gjerne utføre et eksperiment for å teste og vise oss "coriolis effekten" din. Venter i spenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hevdet at det handler om solens bevegelse, derimot resultatet av bevegelsen skaper vind bølger. 

Du kan gjerne utføre et eksperiment for å teste og vise oss "coriolis effekten" din. Venter i spenning. 

Her blir det jo vist i praksis på hver side av "ekvator"😂:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette må du gjerne dokumentere.

Tvert i mot. Det er allerede godt dokumentert, gjennom århundrer med observasjoner, eksperimenter og reproduserbarhet.

Det er du som må dokumentere hvordan årstider kan eksistere, og at været oppfører seg som det gjør på en flat jord. Jeg er enig med resten av verden og vitenskapen.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Den er ikke min. Den tilhører naturen. Den bel beskrevet av matematikeren Gaspard-Gustave Coriolis på tidlig 1800-tall, og forklarer hvorfor vind og havstrømmer bøyer av mot henholdsvis øst og vest på hver sin side av ekvator.

Se gjerne videoen som en annen bruker postet i innlegget over, for et enkelt eksperiment. Du kommer vel sikkert til å hevde at denne videoen er forfalsket. Hvis du ikke påberoper deg dette billige retoriske knepet - hvordan forklarer du at rotasjonen i avløpet endrer retning?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se gjerne videoen som en annen bruker postet i innlegget over, for et enkelt eksperiment. Du kommer vel sikkert til å hevde at denne videoen er forfalsket. Hvis du ikke påberoper deg dette billige retoriske knepet - hvordan forklarer du at rotasjonen i avløpet endrer retning?

Nei den er nok ikke forfalsket men hun bruker er triks for å lure deg. Først ligger vannet helt stille så etter hun har flyttet karet heller hun i ene hjørnet og lar ikke vannet komme til ro og "skaper" dermed motsatt rotasjon.

Du påberoper deg mye i innleggene dine for å fremstå vitenskapelig men kildekritikk er meget viktig å ha hvis du ikke har tenkt å utføre eksperiment selv slik jeg oppfordret til. Det er lett å la seg lure av youtube videoer som ofte er ensidige og laget med en klar agenda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...