Gå til innhold

Tips til BRA proteinpulver (som ikke smaker pulver)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å gå ned i vekt, og ser at jeg ikke får i meg nok proteiner. Per dags dato veier jeg 83 kg, er 170 cm høy, og ligger på ca 1700 kalorier daglig. Jeg prøver å holde meg på 130 gram proteiner, men det er søren meg ikke lett. Mye av maten jeg spiser er veldig proteinrik (egg, kylling, laks, quinoa, tunfisk, linser osv), så jeg vil gjerne prøve proteinpulver som et supplement til et allerede variert og sunt kosthold.

Noen tips til gode proteinpulver hvor man ikke kan smake pulveret? Jeg vil gjerne bruke det både i maten jeg spiser blandet sammen (f.eks havregrøt, pannekaker osv), men også til shakes etter trening :)  

Anonymkode: ef67d...562

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du er dame er det et proteinpulver fra Star Nutrition som heter "Lean Protein" og kan kjøpes på gymgrossisten. Jeg har prøvd en del forskjellige, og faller alltid tilbake på denne. Den er dyr i forhold til mange andre, men det er et høykvalitets proteinpulver som inneholder fordøyelsesenzymer og lavt fett og sukkerinnhold. Jeg har brukt den med sjokoladesmak før og synes den var god, men har nå den med vaniljesmak som jeg blander i smoothies og den gjør at smoothien smaker litt søtere så jeg trenger ikke tilsette noe sukker eller søtning i smoothien :)

Anonymkode: 05851...5c1

Gjest Rossin
Skrevet

Veldig kjekt å kunne supplere med shake når man er på diett. 

Hva er bra pulver? Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Vanlig myse (whey) holder i massevis. Jeg er litt sensitiv mot laktose, så jeg bruker isolat. Det er litt "renere" enn konsentrat, men konsentrat duger det også, så lenge det er 75-80% protein. Om du kan tenke deg å betale litt, så kan jeg anbefale prozyme fra tech nutrition. Det er 80-20 myse/kasein, så du får litt langsomme proteiner der også. Det er ren isolat, så det koster litt. Smaken er god, synes jeg. 

Gjest Rossin
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er dame er det et proteinpulver fra Star Nutrition som heter "Lean Protein" og kan kjøpes på gymgrossisten. Jeg har prøvd en del forskjellige, og faller alltid tilbake på denne. Den er dyr i forhold til mange andre, men det er et høykvalitets proteinpulver som inneholder fordøyelsesenzymer og lavt fett og sukkerinnhold. Jeg har brukt den med sjokoladesmak før og synes den var god, men har nå den med vaniljesmak som jeg blander i smoothies og den gjør at smoothien smaker litt søtere så jeg trenger ikke tilsette noe sukker eller søtning i smoothien :)

Anonymkode: 05851...5c1

Ser ut som et helt ok produkt det, men jeg lurer litt på det enzymegreiene. Bullshitalarmen min ringer. Klarer ikke å finne noe sted hvilket enzym de tilsetter. Vet du det? 

AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt til mengde? Hvor har du fått det fra at du trenger så mye? 

Anonymkode: c3886...d18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke det ut 😄 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til mengde? Hvor har du fått det fra at du trenger så mye? 

Anonymkode: c3886...d18

Jeg har lest diverse artikler, og sett mye på youtube, og de fleste er enige i at 1,5 - 2 gram protein per kilo per dag er spesielt gunstig for muskelvekst, og ikke minst for meg (som kvinne) som går ned i vekt og må passe på kaloriinntak. Jeg trener ganske tung styrke 3 - 4 ganger i uken (øker ofte i vekter) samtidig som jeg går ned i vekt. Har til nå gått ned 6 kg, men har også blitt sterkere. Så ja, for å gjøre ting litt lettere (og billigere) vil jeg gjerne prøve pulver som et supplement.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Rossin skrev:

Veldig kjekt å kunne supplere med shake når man er på diett. 

Hva er bra pulver? Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Vanlig myse (whey) holder i massevis. Jeg er litt sensitiv mot laktose, så jeg bruker isolat. Det er litt "renere" enn konsentrat, men konsentrat duger det også, så lenge det er 75-80% protein. Om du kan tenke deg å betale litt, så kan jeg anbefale prozyme fra tech nutrition. Det er 80-20 myse/kasein, så du får litt langsomme proteiner der også. Det er ren isolat, så det koster litt. Smaken er god, synes jeg. 

Er det denne du snakker om? Veldig kjekt om jeg bare kan stikke ned på min lokale XXL og kjøpe, og ser ut som den har fått mye god omtale :)  Jeg vil også bruke proteinpulver i mat (eks havregrøt, pannekaker), egner denne seg for det? 

https://www.xxl.no/tech-nutrition-prozyme-proteintilskudd-750g-brun/p/1076233_1_style 

Gjest Rossin
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det denne du snakker om? Veldig kjekt om jeg bare kan stikke ned på min lokale XXL og kjøpe, og ser ut som den har fått mye god omtale :)  Jeg vil også bruke proteinpulver i mat (eks havregrøt, pannekaker), egner denne seg for det? 

https://www.xxl.no/tech-nutrition-prozyme-proteintilskudd-750g-brun/p/1076233_1_style 

Ja, det er den!

Den egner seg for oppvarming også (tror egentlig de fleste pulver gjør det, men på denne står det i hvert fall eksplisitt).

Forresten er jeg ganske sikker på at designet ikke lenger er "eske" (gammelt bilde), men et lite spann. Lykke til, da.

Gjest Rossin
Skrevet

Forresten må jeg legge til at den er 50/50 myse/kasein, ikke 80/20, som jeg skrev før. Da bør du også være klar over at den har en tendens til å "tykne" litt i konsistens når den får stått litt. Kaseinprotein gjør ofte det - det er denne prosessen (etter hvert klumping i magesekken) som gjør at det frigjøres langsomt. Ta denne shaken før trening, hvis du ikke spiser et vanlig måltid rett før.

AnonymBruker
Skrevet

Som vegetarianer som ikke spiser egg har jeg stort sett ikke hatt noe problemer med å få i meg nok proteiner, og jeg har ligget på 120 gram (teller makroer). Har pulver, men bruker det sjelden.

Har spist yoghurt, mager cottage cheese, (litt pulver - da gjerne Whey fra bodylab eller bitec nutrition siden det var det du ville ha tips om), proteinbarer, linser, bønner, quinoa, erter, edamame, kikerter, soya, tofu, mock meat...

Nå er jeg med på Veganuary (veganer i en måned) og håper jeg greier å fortsette etter det. Da syns jeg det er mye vanskeligere, fordi selv om jeg vet hvillke steder jeg finner gode proteinkilder, inneholder de langt mer karbohydrater og fett i tillegg enn melkeprodukter gjør.

Anonymkode: b8f79...85d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å bytte ut noe av stivelsen med proteinrik mat, rett og slett. Mere egg, feks omelett med ost, er en lett måte å øke proteinmengden på. 

Anonymkode: 5ff1d...2d8

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Rossin skrev:

Forresten må jeg legge til at den er 50/50 myse/kasein, ikke 80/20, som jeg skrev før. Da bør du også være klar over at den har en tendens til å "tykne" litt i konsistens når den får stått litt. Kaseinprotein gjør ofte det - det er denne prosessen (etter hvert klumping i magesekken) som gjør at det frigjøres langsomt. Ta denne shaken før trening, hvis du ikke spiser et vanlig måltid rett før.

Er det "bra" at den tykner (og klumper seg i magesekken)? 

Jeg kjøpte den istad og har smakt på den, og jeg må si at selv med vann hadde den god smak! Så jeg gleder meg til å ha den i havregrøt til frokost med jordbær 😄 Siden det er så høyt proteininnhold per 100 g, vil den bidra til metthetsfølelse også? Og hvordan tar egentlig kroppen opp proteinet som da kommer fra pulver? Hvis du kan svare på det da 😄 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som vegetarianer som ikke spiser egg har jeg stort sett ikke hatt noe problemer med å få i meg nok proteiner, og jeg har ligget på 120 gram (teller makroer). Har pulver, men bruker det sjelden.

Har spist yoghurt, mager cottage cheese, (litt pulver - da gjerne Whey fra bodylab eller bitec nutrition siden det var det du ville ha tips om), proteinbarer, linser, bønner, quinoa, erter, edamame, kikerter, soya, tofu, mock meat...

Nå er jeg med på Veganuary (veganer i en måned) og håper jeg greier å fortsette etter det. Da syns jeg det er mye vanskeligere, fordi selv om jeg vet hvillke steder jeg finner gode proteinkilder, inneholder de langt mer karbohydrater og fett i tillegg enn melkeprodukter gjør.

Anonymkode: b8f79...85d

Jeg spiser allerede mye av det du nevner her, i tillegg til at det er proteiner i havregryn og mager kesam, men det blir for mye kalorier. Når jeg har gått ned ønskelig vekt skal jeg begynne å bygge muskler, og da tenker jeg nok å spise mer. Siden jeg går ned i vekt nå, må jeg passe på kaloriinntaket, og da kan proteinpulver bidra som en "lettere" metode for å få i meg nok proteiner :) 

TS

Gjest Rossin
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det "bra" at den tykner (og klumper seg i magesekken)? 

Jeg kjøpte den istad og har smakt på den, og jeg må si at selv med vann hadde den god smak! Så jeg gleder meg til å ha den i havregrøt til frokost med jordbær 😄 Siden det er så høyt proteininnhold per 100 g, vil den bidra til metthetsfølelse også? Og hvordan tar egentlig kroppen opp proteinet som da kommer fra pulver? Hvis du kan svare på det da 😄 

Jeg spiser allerede mye av det du nevner her, i tillegg til at det er proteiner i havregryn og mager kesam, men det blir for mye kalorier. Når jeg har gått ned ønskelig vekt skal jeg begynne å bygge muskler, og da tenker jeg nok å spise mer. Siden jeg går ned i vekt nå, må jeg passe på kaloriinntaket, og da kan proteinpulver bidra som en "lettere" metode for å få i meg nok proteiner :) 

TS

Konge, ass! *high five*

Du valgte jordbær, eller?

Ja, det er jo i utgangspunktet en bra ting, men i noen tilfeller ønsker man å virkelig kickstarte proteinsyntesen, f.eks. om morgenen eller i forbindelse med trening, så det spørs litt på bruksområde. Så lenge den inneholder såpass med myse, så vil du på ingen som helst måte merke noen forskjell på resultat. Det er i det store og hele den totale mengden protein som betyr noe. Fordelen med en slik blend er jo at du får hurtigvirkende proteiner og "time released" også. I mitt hode åpner det for å kunne innta større mengder på en gang også, så jeg kjører på med ganske store shaker :P Jeg kan se om jeg finner noen kilder om det. Kasein er uansett et mye dyrere produkt, noe som gjenspeiler seg i prisen produktet du har kjøpt. Men det er i hvert fall bra, og det er antakelig det beste jeg har smakt!

Kroppen tar opp dette proteinet som vanlig mat. Spiller ingen rolle om det er pulver eller ikke. Om noe, er det bare enda bedre, f.eks. med tanke på at det ikke er så mye myse i vanlig mat. Myse tas veldig got opp i kroppen.

Jeg tror det at proteinrik mat gir mer metthetsfølelse, er litt overvurdert. Tror forskninga er litt delt på det området. Jeg har sett begge deler. Jeg har uansett aldri merka noe til det selv, uten at jeg skal bruke det som et argument den eller andre veien. For meg er det ingenting som metter som karbohydrater, men kanskje man er litt forskjellige?

Interessant forskning:

Har du treninga i orden, forresten? Lykke til uansett :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rossin skrev:

Konge, ass! *high five*

Du valgte jordbær, eller?

Ja, det er jo i utgangspunktet en bra ting, men i noen tilfeller ønsker man å virkelig kickstarte proteinsyntesen, f.eks. om morgenen eller i forbindelse med trening, så det spørs litt på bruksområde. Så lenge den inneholder såpass med myse, så vil du på ingen som helst måte merke noen forskjell på resultat. Det er i det store og hele den totale mengden protein som betyr noe. Fordelen med en slik blend er jo at du får hurtigvirkende proteiner og "time released" også. I mitt hode åpner det for å kunne innta større mengder på en gang også, så jeg kjører på med ganske store shaker :P Jeg kan se om jeg finner noen kilder om det. Kasein er uansett et mye dyrere produkt, noe som gjenspeiler seg i prisen produktet du har kjøpt. Men det er i hvert fall bra, og det er antakelig det beste jeg har smakt!

Kroppen tar opp dette proteinet som vanlig mat. Spiller ingen rolle om det er pulver eller ikke. Om noe, er det bare enda bedre, f.eks. med tanke på at det ikke er så mye myse i vanlig mat. Myse tas veldig got opp i kroppen.

Jeg tror det at proteinrik mat gir mer metthetsfølelse, er litt overvurdert. Tror forskninga er litt delt på det området. Jeg har sett begge deler. Jeg har uansett aldri merka noe til det selv, uten at jeg skal bruke det som et argument den eller andre veien. For meg er det ingenting som metter som karbohydrater, men kanskje man er litt forskjellige?

Interessant forskning:

Har du treninga i orden, forresten? Lykke til uansett :)

Jeg valgte sjokolade 😄 Men liker å kutte opp jordbær og ha i havregrøten min :) Har også chiafrø, mager kesam, hakkede hasselnøtter, mandler, banan og blåbær oppi :) Elsker frokosten min :P 

Fra 750 gram (som boksen inneholder) regna jeg meg fram til 18 og en halv "scoops", som i utgangspunktet er ganske bra. Det betyr at hver "scoop" koster ca 18 kr og inneholder 36 (!) gram protein. For å ta et eksempel så koster mine favoritt proteinbarer fra Barebells nesten 40 kr per stykk og inneholder 20 gram protein. Så ja, selv om kanskje pulveret er dyrt i sin helhet, så ser jeg jo at jeg får mye mer for pengene.

Jeg spiser greit med karbohydrater i løpet av en dag. Noen ganger er jeg på 120 gram, andre ganger kan jeg overstige 200 g (hvis jeg spiser f.eks quinoa, ris, mer havregryn etc), men har også proteinkilder og fettkilder (er veldig glad i kylling og laks, samt søtpotet fries og poteter). Er veldig glad i avokadotoast med stekt egg, som jeg har på proteinbrød (mindre karbohydrater og mer proteiner). Altså, er det noe jeg ikke sparer penger på, så er det mat :P Men maten jeg spiser holder meg ganske mett i løpet av dagen, så det er også en av grunnene til at proteinpulver blir beleilig for meg. 

Føler jeg har treninga i orden ja :) Jeg trente så og si aldri før jeg begynte i August, og har merket vanvittig forskjell! Det er vel også en av grunnene til at jeg har blitt sterkere samtidig som jeg har gått ned i vekt, fordi jeg var såpass utrent til å begynne med. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt er det jo rart å spise såpass mye karbs og proteiner samtidig. De aller færreste vanlige mennesker trenger proteinpulver/barer. (Unntak er eldre, undervektige, syke). 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ned i vekt er det jo rart å spise såpass mye karbs og proteiner samtidig. De aller færreste vanlige mennesker trenger proteinpulver/barer. (Unntak er eldre, undervektige, syke). 

Spiser jeg mye karbohydrater? Ligger på 120 - 200 gram daglig. Jeg vet ikke helt om du tror jeg spiser sukker, pasta og hvetemel når jeg snakker om karbohydrater, men det er ikke den type karbohydrater jeg snakker om. Jeg spiser havregryn, quinoa, frukt og bær (da spesielt banan, rå ananas, jordbær, blåbær), husman/rugsprø knekkebrød, poteter, og generelt trege karbohydrater som er bra for kroppen og gir meg masse energi :) 

Det er i tillegg anbefalt å ligge høyere på proteininntak når man går ned i vekt for å øke eller ikke miste muskelmasse. Ligger på ca 60 - 70 g fett (da er det snakk om lite mettet fett og mye flerumettet fett som nøtter, avokado, men også ost). Jeg har et variert og sunt kosthold, men er ikke interessert i å stappe i meg en boks Cottage cheese og bær fordi jeg på død og liv MÅ få i meg proteiner gjennom mat. Da er pulver genialt 😄 

• Liker 1
Gjest Rossin
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å få i seg karbo og proteiner samtidig? Det er jo oppskriften på suksess innenfor muskelbygging og styrketrening.

Nå har det seg slik at uansett hva lavkarbomenigheten skal ha det til, så er det klar sammenheng mellom inntak av karbohydrater og prestasjon på trening. Protein og trening er også viktig, og proteintilskudd er ekstra praktisk når man er på diett av to grunner:

1. Forskning viser at høyt proteinntak er nøkkelen bak det å redusere muskelsvinn under diett. Noen kan til og med bygge muskler OG miste fett samtidig, hvis forholdene ligger til rette for det ellers.

2. Det er vanskeligere å få nok protein gjennom vanlig mat alene, fordi matmengden generelt er lavere enn vanlig. Du må gjerne prøve å sette opp en dagsplan som består av 1800 kcal og samtidig 150 g proteiner. For å få i seg den mengden proteiner, må man f.eks. spise 650 gram kyllingfilet. Hver dag. Be my guest.

Og for å understreke det Martin Norum skriver (du må gjerne ta en titt). Det er veldig få som TRENGER proteintilskudd, men det er i mange tilfeller veldig, veldig praktisk. Og TS er nøyaktig et slikt tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...