Gå til innhold

Hva er lyssignal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig hatt oppkjøring og fikk først spørsmål om å sjekke at lydsignalet virket, og deretter om «lyssignalet» virker.

Jeg har aldri vært borti det ordet brukt om noe på en bil, og skjønte ikke hva sensor egentlig ville frem til. Var stressa og avviste det spørsmålet fordi jeg rett og slett ikke kom på hva i alle dager det kunne være. Jeg kom hjem til samboer og spurte ham hva dette er, han har aldri hørt om det heller og han har hatt lappen i 10 år.

Nå i ettertid har jeg tenkt at hun kanskje mente nødblinken (også kalt nødsignallys?). Men er det noen her inne som vet hva lyssignal er? Hva hadde dere svart? Min første tanke var at det er lysene du gjerne møter i kryss som viser om du kan kjøre eller ei som gir deg «lyssignal», men jeg skal jo ikke sjekke om disse virker før oppkjøring 😅 Er ganske nyskjerrig!

Anonymkode: 58dac...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har du åpnet teoriboken og hvor grundig har du lest? 

For at du skal lære deg dette, og mer til, så ber jeg deg finne boka og lese til du finner svaret. 

Anonymkode: 68add...17c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du åpnet teoriboken og hvor grundig har du lest? 

For at du skal lære deg dette, og mer til, så ber jeg deg finne boka og lese til du finner svaret. 

Anonymkode: 68add...17c

Jeg besto teorien på første forsøk og har god peiling på teori, men dette ordet sto ikke i min teoribok ihvertfall. Vis meg gjerne bilde av dette avsnittet i din 🙂 TS

Anonymkode: 58dac...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet er ikke entydig. I en bil kan det dreie seg om alt av lys unntatt kjørelys og tåkelys: blinklys, bremselys, nødblink, parkeringslys. Alle disse signaliserer noe til andre i trafikken. Du burde spurt sensor hva hen mente.

(Det går an å si at kjørelys/tåkelys signaliserer tilstedeværelse, men den synes jeg blir ullen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydsignal er jo egentlig alt av lys utvendig på bilen, blinklys, bremselys, ryggelys osv.

Anonymkode: 698b6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyssignal er blinklys, nødblink, og når du blinker med langlys (lyshorn).

Anonymkode: 8fb20...6a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lydsignal er jo egentlig alt av lys utvendig på bilen, blinklys, bremselys, ryggelys osv.

Anonymkode: 698b6...e5e

Autokorrekten slo inn. Det skal selvfølgelig stå lyssignal.

Anonymkode: 698b6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg besto teorien på første forsøk og har god peiling på teori, men dette ordet sto ikke i min teoribok ihvertfall. Vis meg gjerne bilde av dette avsnittet i din 🙂 TS

Anonymkode: 58dac...bca

De glemte vel å gi deg spørsmål om lyssignal på teoriprøven da? 

Lettvinte løsninger, der andre skal slå opp og legge ting på sølvfat for deg lærer du ikke noe av. Folk uten grunnleggende kunnskap vil vi ikke ha ut i trafikken. 

Anonymkode: 68add...17c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir jo mening, men det er vel ikke vanlig å få spørsmål om å sjekke absolutt alle lydsignalene på bilen på sikkerhetskontrollen? Burde sikkert spurt hva hun mente ja. TS

Anonymkode: 58dac...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De glemte vel å gi deg spørsmål om lyssignal på teoriprøven da? 

Lettvinte løsninger, der andre skal slå opp og legge ting på sølvfat for deg lærer du ikke noe av. Folk uten grunnleggende kunnskap vil vi ikke ha ut i trafikken. 

Anonymkode: 68add...17c

Du er sikkert gøy på fest. Jeg bruker jo lyssignaler i trafikken selv om jeg ikke visste hva sensor mente med det ordet.

Man skal ikke få spørsmål om å sjekke alle lys på et sikkerhetskontrollspørsmål på oppkjøring, derfor ble jeg forvirret, 

Anonymkode: 58dac...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo mening, men det er vel ikke vanlig å få spørsmål om å sjekke absolutt alle lydsignalene på bilen på sikkerhetskontrollen? Burde sikkert spurt hva hun mente ja. TS

Anonymkode: 58dac...bca

Det er, av en eller annen grunn, ikke alt av lys som regnes som lyssignaler, selv om alle lys signaliserer noe.

Kun blinklys ( og med det nødblink), og lyshorn.

Anonymkode: 8fb20...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikkert gøy på fest. Jeg bruker jo lyssignaler i trafikken selv om jeg ikke visste hva sensor mente med det ordet.

Man skal ikke få spørsmål om å sjekke alle lys på et sikkerhetskontrollspørsmål på oppkjøring, derfor ble jeg forvirret, 

Anonymkode: 58dac...bca

Skal man ikke? Hvorfor ikke det? Det er jo en av de tingene man er forpliktet til å vite at er i orden når man setter seg inn i en bil og kjører, og attpåtil ganske enkelt å sjekke.

Anonymkode: 570c6...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ikke? Hvorfor ikke det? Det er jo en av de tingene man er forpliktet til å vite at er i orden når man setter seg inn i en bil og kjører, og attpåtil ganske enkelt å sjekke.

Anonymkode: 570c6...3a6

Det vanlige (og det som står på øvearkene kjøreskolene bruker) er at de spør om en og en ting. F.eks. sjekk at langlysene fungerer, eller sjekk at nødblinklys fungerer.

Trodde jeg i hvertfall. Nå vet jeg at man tydeligvis kan få spørsmål om dette.

Men folk her inne må skjerpe seg og slutte å si at folk ikke hører hjemme i trafikken for all slags vas. Jeg ser daglig folk som begår vikepliktsbrudd, bryter fartsgrensen, ligger for nærme forankjørende, legger seg inn i farlige luker og folk som ikke klarer å BRUKE signallys - jeg vil si at disse tingene er mye farligere enn å ikke vite hvilke lys som går under kategorien man kaller signallys.

Har bestått oppkjøring, men det var tydeligvis en tabbe av sensor.

TS

Anonymkode: 58dac...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt begrepet lyssignal, og jeg har hatt førerkort i mange år. Når jeg googler lyssignal og bil finner jeg ingenting om lysene på bilen. Bare om lyssignal i bompasseringer, trafikklys o.l. Det gjør at jeg tviler på at lyssignal er et veldig utbredt navn på blinklys, nødblink og lyshorn. 

Anonymkode: 03a09...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok lappen på lastebil måtte vi før HVER kjøretime gå rundt hele bilen og sjekke lys, dekk og peile oljen. 

Anonymkode: 8b5b9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg tok lappen på lastebil måtte vi før HVER kjøretime gå rundt hele bilen og sjekke lys, dekk og peile oljen. 

Anonymkode: 8b5b9...de2

Alle bør kunne disse tingene, men hadde du forstått hva du skulle gjøre hvis du fikk beskjed om å sjekke at lyssignalet virker? Hadde du forstått at du skulle sjekke blinklysene, nødblinken og blinking med fjernlyset? Og at du IKKE skulle sjekke bremselyset og nærlyset? Det hadde ikke jeg forstått sånn helt uten videre.

Anonymkode: 03a09...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle bør kunne disse tingene, men hadde du forstått hva du skulle gjøre hvis du fikk beskjed om å sjekke at lyssignalet virker? Hadde du forstått at du skulle sjekke blinklysene, nødblinken og blinking med fjernlyset? Og at du IKKE skulle sjekke bremselyset og nærlyset? Det hadde ikke jeg forstått sånn helt uten videre.

Anonymkode: 03a09...ece

Trøste deg med at på lastebil må du kunne redegjøre for støtdempere, bremsearmvandring og gjerne legge på kjetting også.  Hadde jeg ikke forstått oppgaven hadde jeg spurt sensor. 

Jeg har jobbet på bensinstasjon og måtte lære folk å fylle bensin og bytte vindusviskere og lyspærer for dem. De to siste tingene ble det slutt på når det ble bollebaking og hamburgersteking, for da hadde vi ikke tid. 

Anonymkode: 8b5b9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2019 at 2:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hørt begrepet lyssignal, og jeg har hatt førerkort i mange år. Når jeg googler lyssignal og bil finner jeg ingenting om lysene på bilen. Bare om lyssignal i bompasseringer, trafikklys o.l. Det gjør at jeg tviler på at lyssignal er et veldig utbredt navn på blinklys, nødblink og lyshorn. 

Anonymkode: 03a09...ece

Det er derfor ikke du har hørt om det. Alle som driver med opplæring vet at man må forandre litt hvert år, ellers kan man risikere at studenter kjøper brukte bøker. Det blir ikke penger av det.

Anonymkode: 84488...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...