Gå til innhold

Irriterende 3 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Jeg vet dårlig gjort av meg. Men svigerinna mi skulle sikkert tenke at jeg ikke vil gi den til barnet hennes. At jeg er så slem mot hennes barn. Så for å avslutte denne saken  lot jeg henne åpne pakken😔

Tenker å lage en liste over de tingene jeg må "gjemme" hver gang hun kommer. Som for eksempel fjernkontroll...det har skjedd 3 ganger på en måned at hun tar ut batterier og slenger dem under sofa eller gud vet hvor.  Og da får vi ikke slått på TV en gang fordi fjernkontroll mangler batterier. Veldig irriterende.

 

Ts

Anonymkode: ee46f...3ba

Men egentlig skjønner jeg problemstillingen.  Foreldrene til niesen din er tafatt og vet ikke hvordan det er å oppdra et barn. Håper du lære litt her og ikke oppdra dine barn til å bli lik - nå ser du utfallet av manglende grensesettinger! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er ikke dette normalt oppførsel på treåring? Jeg vet ikke, føler jeg hadde en sånn helt lik irriterende 3 åring selv, og han er nå fireåring. Joda man må jo si ifra og snakke med de, om det er ikke lov. Og ja, barna kjeder seg, og hun kjeder seg ihjel på besøk hos dere. Du har jo ingen leker hjemme. Ikke inviter de på besøk, gå heller og møtes på lekeplassen f.eks. Eller, hvis de er på besøk, gjør det kort og gi barnet noe å drive med, plastelina, tegnesaker, noe frukt å spise. Sjekk pinterest for «toddler activities», masse gøy å finne på, og de fleste ideene er enten gratis eller billig. Så kommer du til å være favoritt tanta. Vil ikke hjelpe med grensetting når det er barnet som går på veggene av vettet, og det er bare treåring. 

Anonymkode: 4bc2a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig foreldrene hennes som burde tenke på å aktivisere barnet sitt, ta med leker eller noe, men det er jo tydelig at de ikke tenkte på det. Det er ingenting i verden som er mer kjedelig for barna enn å være på besøk hos noen som ikke har leker. 

Se, jeg fant noen tips til deg: https://www.theleangreenbean.com/indoor-activities-for-toddlers/ Fluesmekker og balkong er fulltreffer hos oss. 

mer - https://www.howweelearn.com/quiet-time-activites-2-year-olds/

som sagt, søk på toddler actitvities på pinterest.

Anonymkode: 4bc2a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må finne altnerativer til jenta! Det nytter ikke å kun si nei. De klarer ikke å tenke hva de skal gjøre i stedet.

Fortell henne hva hun kan gjøre i stedet for. Tegnesaker ser jeg er mye nevnt, flott aktivitet! Bøker hun kan bla i, musikk. Lego/duplo. Biler, dukker. Få foreldrene til å ta med noen av hennes leker, så kan det stå hos deg permanent siden dem tydeligvis tilbringer en del tid hos dere. 

Anonymkode: 97f90...d2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei aldri i livet!! Hadde barnet mitt hatt slik atferd skulle jeg ikke dratt på besøk. Hadde barnet mitt mast om å åpne gaven som ike er til han skulle jeg tatt med han hjem. 

Barnet mitt r bare en mnd gammel. Jeg er veldig forsiktig type. Jeg vil ikke at barnet mitt skal være plagsomt for andre. Er barnet det så er det foreldrene som står bak dette. Alle barn er like men det er foreldrene som forteller hva som er rett og galt.

 

Ts

Anonymkode: ee46f...3ba

Om du aldri skal besøke noen fordi ungen kjeder seg på besøk så må du enten alltid bli hjemme eller tilrettelegge besøket. Når vi er på besøk så har vi med noen favorittleker og så passer vi på å leke med han på skift. Man kan ikke forvente at barnet skal underholde seg selv mens en sitter og har «voksenprat» med kaffe og kake.

Ungen min elsker å lukke og åpne skuffer og skap. Og oppvaskmaskinen er dødsspennende. Det er også utrolig morsomt å ta ut bestikk og slenge det på gulvet fordi de lager morsom lyd.

Da griper vi inn og viser han hvordan han skal åpne og lukke skap og kjøleskap forsiktig. Slenges bestikket på gulvet så må vi rydde på plass igjen etterpå. Om han ikke følger de reglene så avsluttes det asap og han får ikke gjøre det mer.

Han vet dette og er da forsiktig fordi han vil fortsette leken. Drar han det for langt og vi avslutter så gidder han ikke engang å lage noe bråk ut av det fordi han vet at han ikke får viljen sin nettopp fordi vi er konsekvente og ikke ettergivende når han protesterer med hyl.

Det er flott at du tenker at du skal gjøre ting på en helt annen måte med din, men alle barn er faktisk ikke like. Barn er like forskjellige som oss og noen vil kreve mer grenser enn andre. Noen er mer aktive og urolige, høylydt og utagerende, mens andre er forsiktig, tilbakeholden og rolig. Du vil nok bli temmelig overrasket når barnet ditt går igjennom de forskjellige utviklingssprangene og tester alt av grenser og tålmodighet. 

Det viktigste er hvordan en møter barnet og hvordan en veileder dem ved å sette grenser og vise dem hva som er riktig atferd. Gjør barnet noe det ikke skal så er det ikke nok å bare si nei.

Man må vise dem den rette måten. Smeller de med skuffer, vis hvordan skuffen skal lukkes. Om ikke er konsekvensen at de straks fjernes fra situasjonen uten noe om og men. 

Om fjernkontrollen med batterier er for fristende så legges den ut av rekkevidde. Men med nok beskjeder om at det ikke skal røres på en ordentlig og konsekvent måte så vil barnet la fjernkontrollen være etterhvert. 

Husk at alt i et hjem ofte er veldig spennende og det er mye man har lyst å se og ta på. Hjemme blir en etterhvert vant med disse tingene og det mister spenningen, men et nytt sted er det en ny verden med mange fristelser. Om sønnen min vil se eller ta på noe så viser jeg han hvordan han kan se og ta på det uten å ødelegge det og om det er farlig så er jeg klar på at det ikke er lov å røre og han fjernes med en gang uten nåde. 

Når man er sånn i det daglige uansett så vil ungen respektere det du sier de fleste steder, men et normalt barn vil alltids prøve å teste grenser igjen og igjen i mange år fremover. Man må være i forkant og man må se hva situasjoner som kan oppstå. Som at besøk til andre voksne uten barn på samme alder kan bli dørgende kjedelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Treåringen høres fullstendig normal ut, så det der kan du bare glede deg til. 

Det som er feil er at foreldrene ikke reagerer, og at barnet ikke aktiviseres. Kanskje du kan ha litt leker hos deg som passer for barnet? Du får jo bruk for det selv en gang. Play dough er veldig populært her. Eller klistremerker, gjerne sånne gjenbrukbare. Ballonger? Prøv å finne noe barnet ikke har hjemme. 

Og så er det lov å si ifra til foreldrene. Si at de må se etter barnet sitt og ta ansvar. Ikke vær redd for hva de tenker om deg. Det er jo egentlig foreldrenes ansvar å ta med underholdning til barnet, men hvis barnet er der så ofte er det jo greit at du også skaffer noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig å måtte gjete en treåring på besøk og legge ned innsats i å holde dem med aktiviteter som er ok for alle. At barnet går hvileløst omkring og gjør «rampestreker», gjør henne ikke til en unormalt irriterende unge, det betyr bare at besøket er for dårlig planlagt og de voksne har logget av.

Enhver unge vil hyle til hun får viljen sin når de voksne så effektivt lærer henne at det er akkurat det som skal til, det betyr ikke at hun er unormalt viljesterk eller sta. Er ikke så viktig akkurat hva hun skal få lov til og ikke, men bestem dere for Guds skyld på forhånd og ikke la hennes hyling få dere til å ombestemme dere. Hun er tre år, ikke baby. Hun forstår mer enn godt nok om hyling fungerer eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en ting jeg tenkte på, treåringer er ekstremt oppfinnsomme og nysgjerrige. 

Og som du sier, at foreldrene til niesen din sier at du må gjemme ting - så tenker jeg at det er strategi de bruker hjemme. Så tenkt så gøy for niesen din hos der der kjøkkenskap ikke har barnelås! Så mye å utforske. Men ja, det høres helt normalt og ditt barn er sikkert akkurat lik i samme alder - men til den tid har du jo haug av leker hjemme, og er vant til å syselsette barnet store deler av døgnet. 😃

Anonymkode: 4bc2a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Du har baby selv sier du. Så du kan like gjerne montere barnesikringen nå med en gang. 

 

Anonymkode: 75a7e...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Har hatt småbarn selv, er barneskolealder nå. Aldri hatt sikring hjemme på annet enn skarpe bordhjørner. Bodde da på en flate vel å merke, hvis ikke hadde trappa blitt sikret.

Anonymkode: 97f90...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Nei det har de aldri, det sier jeg selv som småbarnsmor som går veldig sjeldent på besøk hos folk som ikke har barn. Spesielt gamle damer med masse nips. Og om vi går dit, er det svart kort besøk og jeg tar med leker. 

Anonymkode: 4bc2a...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

TS - når barnet ditt blir tre år, vil du forhåpentligvis skjønne at en treåring ikke skal tas med på lange voksenbesøk til steder der det ikke er andre barn eller leker å holde på med. Det skjønner du ikke nå. Og det skjønner tydeligvis heller ikke barnets foreldre.

At treåringen slipper bestikket på gulvet i stua, tolker jeg som en reaksjon på at dere voksne gir blaffen i å «bli med på leken» - hvilket gode voksne gjør.

Jeg er sjokkert over at folk her i denne tråden presterer å kalle en treåring som kjeder vettet av seg mens mor og tante drikker kaffe, som en drittunge.

Anonymkode: 75a7e...18e

Det går helt fint å ha med en treåring på besøk. Jeg har hatt 4 stk av dem oppigjennom årene, aldri noe problem, spes ikke med første da hun var alenebarn når hun var 3 år. 

Ikke generaliserer og si at alle barn er sånn og sånn. For det stemmer ikke. Det finner rolige flinke barn også, ikke alle er apekatter. Barn må lære å tilpasse seg, og 3-åringer er mer enn store nok til å begynne å lære seg det. Men noen unger er og blir vanskelige å ha med å gjøre, andre ikke. 

Anonymkode: 42cbe...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.1.2019 den 16.48, AnonymBruker skrev:

 

Jeg vet dårlig gjort av meg. Men svigerinna mi skulle sikkert tenke at jeg ikke vil gi den til barnet hennes. At jeg er så slem mot hennes barn. Så for å avslutte denne saken  lot jeg henne åpne pakken😔

Tenker å lage en liste over de tingene jeg må "gjemme" hver gang hun kommer. Som for eksempel fjernkontroll...det har skjedd 3 ganger på en måned at hun tar ut batterier og slenger dem under sofa eller gud vet hvor.  Og da får vi ikke slått på TV en gang fordi fjernkontroll mangler batterier. Veldig irriterende.

 

Ts

Anonymkode: ee46f...3ba

Du er IKKE slem når du setter grenser, om noe skulle være slemt så er det å ikke sette grenser for barnet. Dersom moren faktisk skulle tenkt at du ikke likte niesen fordi du sa ifra, så er det faktisk så enkelt at det er moren som feiler. Når hun ikke sa ifra, så er det selvfølge at andre må si ifra. Hvis ikke ender det opp med en uoppdragen unge som ikke har lært folkeskikk.

 

Du skrev at du ikke ville dratt på besøk med "sånn unge", hvordan skal du ellers få oppdratt barnet til å oppføre seg hos andre? Dette gjelder i butikk også. De lærer fort dersom du er konsekvent og forberedt. (Ha med leker, avledning og å dra når ungen ikke hører etter)

 

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Nei, fordi jeg sier ifra dersom ungene bryter grenser. Oftest er foreldrene på barna selv, men har hatt besøk av småbarnsfamilie der foreldrene ikke satte grenser. Ungene kan virke leende og usikre på grensesettingen min, men jeg gjentar bestemt dersom de fortsetter og da forstår de. 

Anonymkode: 9c858...f8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Ingenting her er barnesikret og jeg har en 3 åring. Men er selvsagt mer obs på at farlige gjenstander ikke er tilgjengelig som klor, kniver etc. Utover det så har han lært hva som er lov og ikke. Han kan teste grensen nye steder, men innser at reglene er de samme i andre sine hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint å ha med en treåring på besøk. Jeg har hatt 4 stk av dem oppigjennom årene, aldri noe problem, spes ikke med første da hun var alenebarn når hun var 3 år. 

Ikke generaliserer og si at alle barn er sånn og sånn. For det stemmer ikke. Det finner rolige flinke barn også, ikke alle er apekatter. Barn må lære å tilpasse seg, og 3-åringer er mer enn store nok til å begynne å lære seg det. Men noen unger er og blir vanskelige å ha med å gjøre, andre ikke. 

Anonymkode: 42cbe...87d

Hvem har sagt at alle barn er like? Og hvordan kan du kalle et barn som kjeder seg for apekatt??

Det må faktisk gå an å si at på generelt grunnlag bør man ta hensyn også til barna dersom man skal ha dem med på kaffebesøk hos voksne. 

Anonymkode: 75a7e...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det jo de voksne som er problemet, ikke barnet. 

Dere lærer henne jo at bare hun hyler nok så får hun viljen sin. Dere gjør henne en bjørnetjeneste som hun må betale for senere bare fordi dere voksne ikke takler den "dårlige samvittigheten". 

Håper virkelig ungen har noen skikkelige oppdragere rundt seg, for det dere driver med er ikke oppdragelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Vi har til en viss grad barnesikret huset pga besøk. Skarpe kniver og vaskemidler oppbevares utenfor rekkevidde, vi har trappegrind, sikkerhetslås på ytterdøra (bor slik at småbarn ikke kan være ute alene). Og alt som ikke skal røres (fjernkontroller, telefoner, PC, dyrt fotoutstyr osv) legges vekk. Har en kasse med noen leker og tegnesaker barna kan bruke, ellers pleier de ha med seg leker. For de litt større barna har vi TV og en gammel PlayStation på et rom i 2. etasje.

Anonymkode: a0a88...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres normalt ut. Det du beskriver drev/driver mine med når de er i 1 års alderen. Minste er ett år og holder på slik. Eldste som snart er 4 er ferdig med det for lenge siden. Du har lov til å sette grenser i ditt hjem, selvom foreldrene er der. Dette er faktisk ikke ok adferd. Ingen barn er like, men dette høres ikke normalt ut. Som flere skriver kan det hjelpe å kjøpe noe å aktivisere henne med.

Anonymkode: 47a92...ba6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Ts her...dere som ikke har små barn men får ofte besøk av barnefamilier, har dere sikring på kjøkkenskap? Og gjemmer andre ting dere er redde for ?

Anonymkode: ee46f...3ba

Ikke til så store barn som treåringer, -de klarer gjerne å åpne en del av barnesikringene uansett. Hvor mye man stripper hjemmet, kommer ellers mye an på barnet.

Her har dere jo en treåring som ikke veiledes i hva som er greit å ta, både for å leke forsiktig med eller herje med, så da må dere enten gjete henne eller fjerne alt hun ikke kan få. 

Med egne småbarn har jeg ikke fjernet så mye. Har sikret skarpe kniver og sakser samt potensielt skadelige stoffer. Og så har jeg ikke latt fjernkontroller og andre spennende «trykketing» ligget synlig dersom de ikke fikk lov å trykke på dem, for knapper har rett og slett vært uimotståelig. Ellers har de stort sett undersøkt inventar noen ganger og deretter mistet interessen. Men da har vi jo hatt massevis av leker de heller kunne bruke, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...