Gå til innhold

Forslag til god og rimelig tre retters.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 29, ikke innlogget

Hælle.

Vi skal ha middagsfest for 10 mennesker neste lørdag. Noen som har forslag til god og rimelig tre-retters?

Hvor mye vin og øl trenger vi tror dere? Festen kommer forhåpentligvis og vare ut i de lyse morgentimer.

Gleder meg jeg.

Hilsen jente 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Desserten bør vel være grei på denne tida, frisk frukt og bær i massevis er godt.

Når det er mange til middag synes jeg ofte det er greit å lage en gryte eller noe annet som man kan lage i stand på forhånd. Indisk curry for eksempel eller heilnorsk finnbiff, begge med ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til forrett kan dere lage fat med div fingermat:

-ost

-oliven

-skinke

-melon

(bare noen eksempler)

Til hovedrett kan dere lage

-fiskepudding i hvit saus med gulrotter, erter, asparges, mais, reker, osv i terteskjell

-lasagne

-moussaka

-helstekt lammelaar

-surret svinesteik eller oksesteik

-helstekt orret

til dessert:

-epler med toscasaus over og hakkede mander (varmes i ovnen rett for servering) med is til

-lettvint: is med nonstop, dajm og peanutter (i skaaler saa folk kan forsyne seg selv)

-hjemmelaget karamellpudding (billig og kan lages paa forhaand)

Jeg ville beregnet 1 flaske vin paa hver eller 6-8 ol. Det er jo bedre aa ha for mye enn for lite, og sitter man lenge til bords gaar det ofte en del.

Fortell oss hva dere lagde og hvor mye drikke som gikk med!!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hovedretten!

Ha en panne, sånn som du setter i ovnen, full med potet"båter". Hell over godt med olivenolje og rosmarinkrydder, rot litt rundt så det får blandet seg. La det stå i ovnen til potetene er litt gyldne.

Den varianten gir nydelig tilbehør, men hvis du legger kjøtt sammen med potetene, lammekjøtt er kjempegodt, blir det hele middagen. Her går det kjapt å lage masse!

Vet ikke helt med prisen, men... det funker her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei bidragsytere.

Takk for gode forslag.

Jeg ble desverre syk, så vi serverte kun middag, uten forrett eller etterrett. Vi hadde lammestek med fløtegratinerte poteter, brokkoli og rosenkål.

Sausen ble kjempegod. Jeg lagde den på følgende måte: Fikk låne et fat som er beregnet til å steke stek på, består av en ildfast form med en rist over. I forma helte jeg en flaske eplemost, et par desiliter rødvin, vann og grønnsaker ( 3 gulrøtter som jeg kutta i biter og en hel løk i båter ).

Helte på mer vann under stekingen. Da den var ferdig, kastet jeg grønnsakene og helte sausen over i en kjele, hadde opp i litt mer rødvin + en pakke med rødvinsaus( kun pulveret). Salte og pepre. Deretter kokte den i over en time. Nydelig!!

Det gikk med litt drikke ja.. Har ikke den fulle oversikt men jeg tror det gikk med ca 10 liter øl og 2 liter vin til maten ( hadde nok gått med en liter vin til hadde jeg vært frisk he,he)

Ble en vellykket og fuktig kveld for alle.

( bortsett fra meg som hadde feber og halsvondt) ( Kosa meg litt da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa bra at du koste deg selv om du var syk, da!!

Har en saann form med rist selv, jeg og jeg skal jammen prove den sausen din!!!!

Tusen takk for supert tips!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...