minister-mio Skrevet 3. januar 2019 #1 Del Skrevet 3. januar 2019 Er det noen som vet hva det kommer av at en del skriver «uføre» der man vanligvis ville skrevet «ufør». har sett disse eksemplene på kg: «jeg er uføre» »jeg fyller kriteriene for å søke ung uføre». er det kanskje kort for uføretrygdet/uføretrygd? Det virker jo som om det er flertall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
merano Skrevet 3. januar 2019 #2 Del Skrevet 3. januar 2019 Det kan være en forkortelse som du er inne på eller dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Del Skrevet 3. januar 2019 Uføre er sånn det er i Oslo nå, med masse is på fortauene og litt vann oppå. Da kan folk fort bli uføre. Anonymkode: 56c0c...865 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 4. januar 2019 #4 Del Skrevet 4. januar 2019 18 timer siden, minister-mio skrev: Er det noen som vet hva det kommer av at en del skriver «uføre» der man vanligvis ville skrevet «ufør». Det kommer av at de har så begrenset ordforråd at de ikke kjenner til adjektivene før og ufør. Det eneste ordet i den sammenheng de kan, er uføretrygd, og den som får det, må jo logisk nok være uføre? Derimot er det ingen som sier "Hun er blinde" eller "Han er døve" på tross av ord som blindebukk, blindesaken, døveskole osv. Til det er både blind og døv altfor kjente ord. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, Vox_populi skrev: Det kommer av at de har så begrenset ordforråd at de ikke kjenner til adjektivene før og ufør. Det eneste ordet i den sammenheng de kan, er uføretrygd, og den som får det, må jo logisk nok være uføre?Derimot er det ingen som sier "Hun er blinde" eller "Han er døve" på tross av ord som blindebukk, blindesaken, døveskole osv. Til det er både blind og døv altfor kjente ord. Jeg er sogning og sier det du påstår ingen sier. Alle andre i indre Sogn sier det også. Anonymkode: 49515...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medullaoblongata Skrevet 4. januar 2019 #6 Del Skrevet 4. januar 2019 Hva med østlendinger (stort sett) som sier og skriver "hvem bil er det?" når de lurer på hva slags type bil det er? Utrolig lite kunnskap om norsk rettskriving der ute. Sikkert mer enn nok skrivefeil i mitt innlegg også! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 4. januar 2019 #7 Del Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sogning og sier det du påstår ingen sier. Alle andre i indre Sogn sier det også. Anonymkode: 49515...f7e Det er noe annet, for da uttales ordet med et annet trykk. I dialekter med svarabhaktivokal uttales siste ord i "Han er blinde" med tonem 1 (som badet), mens i "De er alle blinde" uttales ordet med tonem 2 (som (å) bade). Denne e-en fins etter både adjektiver og substantiver ("Ein snill'e gut'e") og er nokså utbredt på Vestlandet, men er nå sjelden i dialekter på Østlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå