Gå til innhold

Fant en veps i vedsekken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg vil gi den sukkervann nå, da blir den vel forvirret. Men kanskje inntektshotell eller ligende er tingen.

Anonymkode: cd0d2...8cc

Ja og å plassere det der hvor vedsekkenble funnet slik at den får den samme temperaturen og luftfuktigheten som den hadde.

Anonymkode: 63d4e...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag skulle vi fyre og fant en stor og forvirret veps fra vedsekken. Hvordan kan vi hjelpe den? Ga den sukkervann og det satte den meget stor pris på, men hva nå? 🤔

Anonymkode: 1cdba...93f

Husk å aldri vask sengetøyet ditt, det bor "vesen" i de også og mange av de dør når du vasker tøyet, samt maten (dine hudceller etc) forsvinner i vask så de som overlever vasken dør av sult, alle liv har verdi!

Lykke til ;) 

Anonymkode: 2bf2a...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor skal man? De er ikke en truet art. Selv er jeg allergisk mot vepsestikk, og uansett om man ikke er så er det smertefullt. Bier er noe annet, selv om jeg ikke hadde giddet å være barnevakt for en noe hele vinteren, så planter jeg bievennlige planter. Men en veps? Nei. 

Spiller det noen rolle om det ikke er en truet art? Er alle liv som ikke tilhører en utrydningstruet art helt uten egenverdi? Jeg forstår at du som er allergisk ikke ønsker veps i huset, men antar at TS ikke er det, og selv synes jeg det vitner om et flott menneske som bryr som en liten krabat på en så hjertevarme måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Spiller det noen rolle om det ikke er en truet art? Er alle liv som ikke tilhører en utrydningstruet art helt uten egenverdi? Jeg forstår at du som er allergisk ikke ønsker veps i huset, men antar at TS ikke er det, og selv synes jeg det vitner om et flott menneske som bryr som en liten krabat på en så hjertevarme måte. 

Kanskje ts skulle få seg en hund istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Kanskje ts skulle få seg en hund istedet...

Eller en veps. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og å plassere det der hvor vedsekkenble funnet slik at den får den samme temperaturen og luftfuktigheten som den hadde.

Anonymkode: 63d4e...953

Kanskje TS kjøpte vedsekken på Plantasjen? Da kan hun sikkert ta vepsen med tilbake dit, og spørre betjeningen om de har et sted den kan overvintre trygt på vedsekklageret. 

Jo mer jeg tenker på det jo bedre liker jeg denne løsningen! :danse:

Anonymkode: be178...28c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

En veps ja, en veps... du kakker den i hodet med en avis og går videre i livet...

Kakker den i hodet med en avis, faktisk. En bitte-bitte-bitteliten avis 😂

Anonymkode: 135e1...149

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Eller en veps. 

I disse dager så trodde jeg at det var sølvkre og skjeggkre som var tingen 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å ville redde en veps. Når den har fått all kraften tilbake så skal den få lage bol i husveggen og spise opp huset? Hva gjør du da? Er vel ikke mulig å flytte et vepsebol fra treverket på huset, så da må det sprayes, og skifte bordkledning. Da dør vel flere hundre. Skjønner ikke hva du vil oppnå. 

Anonymkode: d45ef...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje TS kjøpte vedsekken på Plantasjen? Da kan hun sikkert ta vepsen med tilbake dit, og spørre betjeningen om de har et sted den kan overvintre trygt på vedsekklageret. 

Jo mer jeg tenker på det jo bedre liker jeg denne løsningen! :danse:

Anonymkode: be178...28c

Hva med å bare glemme den der😛

Anonymkode: 63d4e...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare glemme den der😛

Anonymkode: 63d4e...953

Gledesdreper. Vil du frata de ansatte på Plantasjen muligheten til å gjøre en god gjerning? Jeg ser for meg scenen der TS kommer med vepsen i en fyrstikkeske e.l. og ber betjeningen på Plantasjen om hjelp, og de sammen leter etter et passende sted der vepsen kan overvintre. Kanskje TS kan få besøke den i løpet av vinteren, sjekke at den har det bra? 

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Sølvkre er den nye chihuahua 😊

Og skjeggkre er den nye pitbull! :fnise:

Anonymkode: be178...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gledesdreper. Vil du frata de ansatte på Plantasjen muligheten til å gjøre en god gjerning? Jeg ser for meg scenen der TS kommer med vepsen i en fyrstikkeske e.l. og ber betjeningen på Plantasjen om hjelp, og de sammen leter etter et passende sted der vepsen kan overvintre. Kanskje TS kan få besøke den i løpet av vinteren, sjekke at den har det bra? 

Og skjeggkre er den nye pitbull! :fnise:

Anonymkode: be178...28c

Hvorfor skal en butikkbetjening hjelpe til med dette? Om det er en dronning, og de hjelper den til overleve vinteren, vil den lage en hel koloni som stikker kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så trist at så mange av dere dreper så lett, jeg. For et kjipt liv, hvis dere ikke betrakter store og små skapninger? Dette sender ikke gode signal til barna våre, gjør det vel? Kakk en veps, trakk på maur... det er jo bare småkryp ingen bryr seg om.

Syns jeg ser dere der dere tar dere bryet med å gå inn hit, svare på en tråd og lage «morsomheter». Jeg synes pittelitt syns på dere. Det virker så stusselig.

Jeg er oppvokst med foreldre der man ikke skal drepe dyr uansett størrelse. Min far slapp ut fluer i vinduskarmen i steder for å slå de med en avis som så mange andre gjør. Og det skal jeg lære videre til mine barn. Finnes andre løsninger enn å drepe selv om vi er store og sterke.

Så beklager hvis jeg ikke ser lett på å drepe en dronning-veps som har klart seg av en koloni der alle andre døde. 

Har fått biologhjelp og skal la dronningen få overvintre i garasjen. Å nei. Så får vi et bol til våren?! Vepsen er hjertelig velommen, vi skal ikke forstyrre de 😊

✌️Spre litt love da folkens, redd en veps✌️

TS ❤️

 

Anonymkode: 1cdba...93f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den var utenfor bolet når du fant den, er den sagablott anyways. Flertallet av vepsen dør på høsten, bare noen få igjen til å passe på dronninga. Resten blir jaget ut i det fri. Det er da disse som lager livet surt for oss på høsten, de er blitt sure av å blitt kasta ut.

Vepsen er en jævel uansett. Den har sin plass i naturen men det er for mange av dem og enkelte veps lever av drepe bier. Knert, er det beste rådet.

 

Anonymkode: dfc89...706

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Hvorfor skal en butikkbetjening hjelpe til med dette? Om det er en dronning, og de hjelper den til overleve vinteren, vil den lage en hel koloni som stikker kundene.

Fordi vi alle har ansvar for å ta vare på naturens små skapninger. Alle har en funksjon, og lik rett til liv! 

 

 

 

 

 

 

:ironi: (Beklager, jeg trodde jeg dro på så mye at denne var overflødig. Men jeg innser nå at jeg ikke skilte meg nok ut i dette selskapet her. :P)

Anonymkode: be178...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er så trist at så mange av dere dreper så lett, jeg. For et kjipt liv, hvis dere ikke betrakter store og små skapninger? Dette sender ikke gode signal til barna våre, gjør det vel? Kakk en veps, trakk på maur... det er jo bare småkryp ingen bryr seg om.

Syns jeg ser dere der dere tar dere bryet med å gå inn hit, svare på en tråd og lage «morsomheter». Jeg synes pittelitt syns på dere. Det virker så stusselig.

Jeg er oppvokst med foreldre der man ikke skal drepe dyr uansett størrelse. Min far slapp ut fluer i vinduskarmen i steder for å slå de med en avis som så mange andre gjør. Og det skal jeg lære videre til mine barn. Finnes andre løsninger enn å drepe selv om vi er store og sterke.

Så beklager hvis jeg ikke ser lett på å drepe en dronning-veps som har klart seg av en koloni der alle andre døde. 

Har fått biologhjelp og skal la dronningen få overvintre i garasjen. Å nei. Så får vi et bol til våren?! Vepsen er hjertelig velommen, vi skal ikke forstyrre de 😊

✌️Spre litt love da folkens, redd en veps✌️

TS ❤️

 

Anonymkode: 1cdba...93f

👏👏👏💓

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apis skrev:

La den gå i dvale i et mest mulig lignende miljø som du fant den i, ikke bruk sukker vann eller liggnende , oppe på loftet i isolasjonen, har du flaks og den overlever har du et stort og flott vepsebol på loftet til sommeren  

😂😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...