Gå til innhold

Fant en veps i vedsekken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag skulle vi fyre og fant en stor og forvirret veps fra vedsekken. Hvordan kan vi hjelpe den? Ga den sukkervann og det satte den meget stor pris på, men hva nå? 🤔

Anonymkode: 1cdba...93f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du redde en veps?? Slipp den ut, så dør den raskt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor skal du redde en veps?? Slipp den ut, så dør den raskt. 

Fordi vi bryr oss om alle vesen.

Noen som vet hva vi kan gjøre? :)

 

Anonymkode: 1cdba...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mos den. Du har ingen mulighet til å få den levende frem til sommeren uansett, og den eneste takken du kan vente for hjelpen er et stikk. Og de er ikke på noen måte en truet art. 

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor skal du redde en veps?? Slipp den ut, så dør den raskt. 

Da er det mer skånsomt å slå den ihjel. Jeg hater krekene, men har ikke noe ønske om å seigpine dem for det. 

Anonymkode: be178...28c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi vi bryr oss om alle vesen.

Noen som vet hva vi kan gjøre? :)

 

Anonymkode: 1cdba...93f

Du får ta den med på soverommet og kose med den og gi den sukkervann frem til april da 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor «redde» den? Tror du virkelig det er bedre for den å bo inne helt til sommeren?

De er heller ikke pollenspredere så de har ingen nytteverdi sånn sett heller..

Anonymkode: f053d...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du får ta den med på soverommet og kose med den og gi den sukkervann frem til april da 

Og du kan fortsette med positiviteten 👍

Anonymkode: 1cdba...93f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du kan gjøre ts, men syns det er fint at dere bryr dere om alle skapninger. Vet ikke hvor lenge en veps lever. Kanskje dør den innen en måned eller to. Men kan jo la den  være inne et sted og passe på at det ligger noe fremme som den kan nære seg fra.

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå den med en avis! Hva om du fant masse maur i veggen? Eller de tusner insenter dere dreper hver gang dere slår plenen eller kjører bil? 

Anonymkode: 27ee7...c5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veps ja, en veps... du kakker den i hodet med en avis og går videre i livet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt er det ute? Du kan jo prøve å lage en sukkeroppløsning med vann/sukker og legge noen dråper foran den og se om den vil ta litt av det for energi, og så kanskje plassere den i lignende omgivelser som dere fant den i? I et skur eller vedskjul eller noe? Hvor det er litt sprekker osv den kan krype inn i :)

Pass på at du ikke blir stukket da 😊

Endret av Rumle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du kan fortsette med positiviteten 👍

Anonymkode: 1cdba...93f

Ja det skal jeg gjøre! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag skulle vi fyre og fant en stor og forvirret veps fra vedsekken. Hvordan kan vi hjelpe den? Ga den sukkervann og det satte den meget stor pris på, men hva nå? 🤔

Anonymkode: 1cdba...93f

Kan det være en dronningveps ettersom den fremdeles lever? Hvordan du kan hjelpe den best,, vet jeg ikke. Ligger de ikke i dvale på vinteren, tro? Prøv å google  og se hva du finner ut. Kanskje vepsen har det best sammen med noen vedkubber der du hentet veden fra? Hvor lå vedsekken før du  tok inn vedsekken i hus?


"Veps danner nye bol hver vår. Om høsten dør koloniene ut, med unntak av de befruktede hunnene (dronningene), som forlater bolet og overvintrer på et egnet sted. Et vepsebol brukes bare en sesong. Når dronningen forlater bolet på senhøsten, dør alle arbeiderne ut".http://www.veps-info.no/vepsebol

Anonymkode: a1a18...883

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor skal du redde en veps?? Slipp den ut, så dør den raskt. 

Hvorfor ikke redde en veps?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Insektshotell?

Anonymkode: 63d4e...953

Kanskje en liten eske med bark og tørt gress i - og god åpning til å komme inn og ut, så plasserer du den ute på et egnet sted :jepp:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hvorfor ikke redde en veps?

Hvorfor skal man? De er ikke en truet art. Selv er jeg allergisk mot vepsestikk, og uansett om man ikke er så er det smertefullt. Bier er noe annet, selv om jeg ikke hadde giddet å være barnevakt for en bie hele vinteren, så planter jeg bievennlige planter. Men en veps? Nei. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil gi den sukkervann nå, da blir den vel forvirret. Men kanskje inntektshotell eller ligende er tingen.

Anonymkode: cd0d2...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den gå i dvale i et mest mulig lignende miljø som du fant den i, ikke bruk sukker vann eller liggnende , oppe på loftet i isolasjonen, har du flaks og den overlever har du et stort og flott vepsebol på loftet til sommeren  

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...