AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #1 Skrevet 2. januar 2019 Er så lei av rot! Har barn og lekene deres er overalt. prøver å begrense lekene til å ha litt fremme av gangen, men virker som de formerer seg.. Barna er snart to, så er ikke så store at de kan rydde etter seg enda, men de er flinke til å rote. Det er også klær og masse oppvask, og ting uten fast plass. Nyttårforsettet mitt er å få det med ryddig. Har tenkt til å gå gjennom huset og gi masse til bruktmarked. Lei ting jeg ikke bruker skaper rot. Har lest en bok om rydding der fokuset var å ta vare på det som du trenger og gir glede. Så startet med å rydde i boden , og har fire poser jeg skal kvitte meg med i dag. Vil skrive litt om prosessen her inne, så jeg kan holde fokuset oppe. Har lyst til å våkne til et ryddig hus, ikke starte dagen med å rydde. Bruke litt tid på å rydde hver dag, og ikke slike store prosjekter som det er nå. Vanskelig å rydde på kvelden, barna våkner mye på kvelden og jeg må være med dem. Så må rydde på et annet tidspunkt. Flere som vil bli med på å få det ryddig, en gang for alle? Anonymkode: 84b1f...61b 11
labine Skrevet 2. januar 2019 #2 Skrevet 2. januar 2019 Jeg også vil få det ryddig en gang for alle. Tror det også får bli et nyttårsforsett for meg En ting som kan være lurt for deg å gjøre er å få unga med på å "rydde" litt hver kveld. Det vil si at de legger på plass ett gitt antall ting hver før tannpuss. Trenger ikke være mer enn 3-4 ting. Det gjorde ikke jeg med mine da de var små og de er vanskelige å få til å rydde. Mye enklere å få de til å være med å ta av matbordet - de har fra de var små måtte tatt sin egen tallerken og satt inn i oppvaskmaskinen (evnt på benken om det var rent i maskinen). Om de glemmer det nå er det bare å kremte (de er i skolealder). Om de går i barnehage er jo dette også noe de gjør der (i barnehagen våre gikk i satte de tallerken på tralla). På storbarn der de gikk måtte de rydde minst tre ting om jeg ikke husker feil når de ble hentet. Det jeg skal fram til er iallefall: legg et godt grunnlag for å rydde opp om kvelden for barna dine allerede nå så blir det enklere når de blir eldre, både for deg og dem! Og en annen ting som er greit å ha: Noen som kan arve klær etter dine unger fra! Da må du rydde i klærne dems før de som skal arve også vokser ut av dem. Noe er også greit å høre om barnehagen har lyst å overta og ha som ekstra skift. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #3 Skrevet 2. januar 2019 Vil gjerne følge med på tråden din Jeg har lest boka selv (KonMari, ikke sant?) og har ryddet mye selv det siste året. Det er så deilig å bli kvitt ting! Anonymkode: e7080...635 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #4 Skrevet 2. januar 2019 Kan tipse om at KonMari også er som serie på Netflix nå! Jeg har lest en del av boken, og lest en del artikler om dette med rydding, men ting ble mye klarere og mer forståelig når jeg så serien! Hver episode følger rydding i en bolig, og jeg ser at i samtlige så begynner dem med klær. Så her begynner jeg med klær i morgen! Anonymkode: a4055...946 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #5 Skrevet 2. januar 2019 KonMari er supert, selv om jeg ikke bruker dette fullt ut. Begrenset med ting fremme gir mindre rot, og at alt har en plass. Se eksempler på YouTube. Det viktigste her er at vi begge tar unna ting med en gang - jakker og sko rett i skapet, skittentøy i kurven, oppvaskmaskin tømmes og alt settes rett inn i maskin, klesvask henges opp, tørre klær brettes, og så videre. Dette var en stor endring da vi fikk det til å skli. Jobben må jo gjøres uansett, men utsetter man det lever man jo bare i et evig rot. Målet mitt nå er å bli flinkere til å gå over huset 2-3 ganger om dagen, plukke med meg ting, vaske over servanten. Bare få det inn som en god vane. Så får vel gå og gjøre det nå i stedet for å sløve her inne... Anonymkode: 93b3b...0e4 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #6 Skrevet 2. januar 2019 Lykke til! Her er det to små på 10mnd og litt over 2, tror det ser ganske likt ut her🙈 vi flytter inn i nytt hus nå om noen mnd, håper virkelig jeg skal klare å gi alt jeg ikke kaster en fast plass. Leste forresten et godt ryddetips når hele huset har blitt kaos: rydd ett rom hver uke😊 driver med dette nå, har brukt to uker på vaskerommet men er ved godt mot😂 Anonymkode: 2989c...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #7 Skrevet 2. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan tipse om at KonMari også er som serie på Netflix nå! Jeg har lest en del av boken, og lest en del artikler om dette med rydding, men ting ble mye klarere og mer forståelig når jeg så serien! Hver episode følger rydding i en bolig, og jeg ser at i samtlige så begynner dem med klær. Så her begynner jeg med klær i morgen! Anonymkode: a4055...946 Åh, hva heter serien? Jeg har sett Consumption på Netflix, det er akkurat den serien som ga meg ny frisk til å gå igjennom en ny ryddeperiode som jeg er i nå Ifjor og året før fikk jeg ryddet ut masse søppelsekker og esker med søppel, med ting til loppemarked og bruktbutikker rundt om. Den effekten etter de store oppryddingene varer ennå, men jeg har enda flere områder jeg aldri ble helt ferdige med I tillegg samler det seg litt igjennom året, men ikke så ille som det har vært. Er mer reservert til å shoppe på salg og på nett, mer bevisst på forbruk sammenlignet før. Lykke til! Anonymkode: 78c6a...ba3 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 Vi starta i kjelleren, kastet 70% av det som var der, alt annet er i esker som det står skrevet på hva er. 4 av eskene med mitt tøy skal gjennomgås til sommeren igjen. Det jeg ikke bruker til sommeren kaster jeg. Så var det kjøkkenet, gangen, stua og spisestua. Absolutt alt har sin plass. Det eneste som mangler er mitt klesskap (ble tatt for 4 mnd siden) men jeg beholdt mye jeg kanskje skulle ha. Snudde kleshengerne feil vei i skapet så de som fortsatt er feil vei kastes. Dere må bare orke å rydde og sortere styret i 2-3 uker så får dere fjernet mesteparten! Vi fikk til 250 kvm på 1 uke. Med hjelp fra mor som passet baby og laget middag. Samtidig så hjalp hun meg å innse hva jeg absolutt ikke trengte. Nr to er her snart så vi var nødt til å ta det kjapt. Dessuten så legger jeg merke til det allerede nå at hjemmet er mye ryddigere. Anonymkode: bd1eb...abe 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 Så koselig med svar. Fint det ikke bare er meg som er lei rot. I går hadde jeg store planer om å brette all ren klesvask og henge opp nytt,men rakk bare å henge opp nytt. Fikk vasket opp en diger oppvask også, så nå ser det bra ut på kjøkkenet. I dag skal jeg grovrydde og støvsuge stua. Enig at det er vanen om å gjøre ting med en gang som må innordnes. Da jeg lagde mat istad ryddet jeg bort etter meg og vasket opp med en gang. bra start I morgen skal jeg på bruktbutikken med fire poser med ting fra boden. det som er mest frustrerende er at når jeg er motivert og vil gjøre masse så kommer det noe i veien. Barna krever oppmerksomhet eller noe må gjøres med dem. Anonymkode: 84b1f...61b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 Ts over en annen ting er at de roter fortere enn jeg kan rydde noen ganger. På 5 min nå har de spist og søla masse ris, melk og før det tømte de ut en kasse med leker.. Anonymkode: 84b1f...61b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 Lykke til. Jeg har forsøkt i årevis. Når jeg har organisert soverommene og vaskerommet er stuen, kjøkken, spisestue og gangen kaos. Når jeg er ferdig med stuen og kjøkken er fortsatt gangen kaos, pluss rot i klesskapene. Når jeg er ferdig med gangen, klesskapene og badet er plutselig vaskerommet og boden kaos igjen. Sånn fortsetter det, dag ut og dag inn. 😬😬 Anonymkode: f710d...966 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #12 Skrevet 3. januar 2019 Det er slik det har vært her også. Nå skal jeg gi bort og kaste masse. Så blir det mye mindre å rote med ts Anonymkode: 84b1f...61b 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #13 Skrevet 3. januar 2019 Blir så gjerne med, har en på 4 og en på 2, og et rotet hjem. Hav med leker, heldigvis er begge barna nå over baby-stadie så jeg har kvittet meg med masse babyting. Selger og gir bort på finn så det tar evighet, og går kjempesakte. Problem i Norge ano 2018 er ikke å skaffe seg ting, men å kvitte seg med ting. Anonymkode: 26926...f20 2
KatteLatte Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 Jeg vet ikke om det er mulig å holde det ryddig med så små barn i hus. Har en toåring og en fireåring selv (snart tre og fem). Den minste roter fortere enn jeg kan blunke. Alt som kan flyttes på skal flyttes på, og gjerne til et helt annet sted i huset enn der det skal være. Hun kan legge sokker i kjøkkenskuffen, tannbørsten i bokhylla osv. Umulig å holde 100% orden hele tida. Men jeg prøver. Skal også prøve å få kastet mye leiker fremover. Nytt år, nye muligheter! 1
Diamant20 Skrevet 3. januar 2019 #15 Skrevet 3. januar 2019 Du kan jo vurdere å bli med på 30 dagers utfordringen her
twig Skrevet 3. januar 2019 #17 Skrevet 3. januar 2019 Ville absolutt sett Tidying up with Marie Kondo på Netflix var vel en norsk serie som gikk på TVNorge i fjor en gang med samme tema, men husker ikke navnet på den. Med Synnøve Skarbø tror jeg? Jeg har også små barn som kan rote noe vanvittig, de er (snart) tre og fem. Jeg går gjennom lekene deres et par ganger i året, tar vekk det jeg ser de ikke bruker. Legger det i plastkasser ned i boden og lar det stå en viss periode før jeg enten selger det eller gir det bort hvis de ikke etterspør det, eller det er verdt å ta vare på. Orker ikke fylle bodene heller. Lar begge være med på å fjerne ting hvis de vil, spesielt femåringen deltar og er tydelig på hvilke leker og bøker han ikke trenger. Selger jeg noe han har valgt bort får han pengene på sparebøssa si Ville også delt lekene opp og hatt en rullering på hva som er tilgjengelig. Bytt ut hver tredje måned ca. Nå f.eks er mine mest opptatte av lekekjøkken, lego, dukkehus, togbane og tegnesaker. Da tar jeg bort kassene med lekebiler, dinosaurer og andre små figurer som lett lager mye rot. Ta de med i ryddingen, hvis de henter en ny lekekasse med duplo når det er strødd med puslespill overalt må duploen ryddes først. Smart oppbevaring hjelper oss mye! Alt har sitt eget «hjem» og ungene veit de må være med å holde orden. Hvis jeg kontinuerlig må rydde etter de samler jeg alt og bærer det i kjelleren og der får det stå noen uker, selv om de maser gnagsår i hjernebarken på meg. 🙈 Er ikke opptatt av at det skal være 100% strøkent, det blir det aldri, men synes det er veldig viktig å ta de med på dette sånn at de føler et eierskap og ansvar ovenfor tingene sine. Og de vet at det får en konsekvens hvis de ikke tar vare på tingene sine, da forsvinner de for en god periode. Er med på rydde og organiseringsutfordring! Ungenes leker og stæsj er kanskje det vi har mest kontroll på nemlig, må få orden i resten av sysakene 🙈 4
tweet Skrevet 3. januar 2019 #18 Skrevet 3. januar 2019 2 timer siden, Albafrau skrev: Hva går den utfordringen ut på? Du kaster/gir bort/selger én ting på dag 1, to ting på dag 2, tre på dag 3 osv. Blir over 400 ting til slutt!
_popcorn_ Skrevet 4. januar 2019 #19 Skrevet 4. januar 2019 On 1/3/2019 at 12:09 AM, AnonymBruker said: Åh, hva heter serien? Jeg har sett Consumption på Netflix, det er akkurat den serien som ga meg ny frisk til å gå igjennom en ny ryddeperiode som jeg er i nå Ifjor og året før fikk jeg ryddet ut masse søppelsekker og esker med søppel, med ting til loppemarked og bruktbutikker rundt om. Den effekten etter de store oppryddingene varer ennå, men jeg har enda flere områder jeg aldri ble helt ferdige med I tillegg samler det seg litt igjennom året, men ikke så ille som det har vært. Er mer reservert til å shoppe på salg og på nett, mer bevisst på forbruk sammenlignet før. Lykke til! Anonymkode: 78c6a...ba3 Tidying up with Marie Kondo 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #20 Skrevet 4. januar 2019 ts her Nå går det fremover I går kveld fikk jeg grovryddet stue og ryddet unna mye rot i hyller og slikt. i dag ble det støvsuging og gulvvask. Ommøblerte i tillegg litt. Får jeg tid ikveld skal jeg vaske opp. Har 3 poser med klær , en med leker og to med diverse som skal på gjenbruk. Har tatt vekk masse leker fra stua også og gjemt dem. Nå er duplo,litt biler og noen bamser fremme. Det andre ble ikke lekt med bare rota med. Holder på litt i alle rom. Er vi opp rydder jeg litt der, er vi nede gjør jeg litt der. Har sett litt cosum serien på netflix og det var inspirerende. Kondo har mye bra å si hun også.,men jeg er ikke så gladi å brette som hun er. Fint at flere er med på dette Det er jammen ikke enkelt hed små barn i hus. Målet mitt er ikke at det skal være strøkent,men at man kan få uanmeldte gjester uten å bli flau. Eller at man kan invitere folk uten å måtte rydde 2 timer først. Det viktigste er å slippe stresset rundt rot Anonymkode: 84b1f...61b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå