Gå til innhold

Hvorfor ikke bare være slank om det er det du vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Jeg holder fremdeles en knapp på at den største grunnen til at folk er overvektige er fordi det er godt å spise.

Du er inne på noe, men for å si det på en litt mer utdypende måte: jeg holder en knapp på at millioner av år med evolusjon har programmert oss til å spise mest mulig så ofte som mulig, dessverre er det nå mismatch mellom vårt levemiljø og vår evolusjonære tilpasning, noe som 'føkker opp' metabolismen og helsen vår. 

 

Anonymkode: 3d943...b1b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er inne på noe, men for å si det på en litt mer utdypende måte: jeg holder en knapp på at millioner av år med evolusjon har programmert oss til å spise mest mulig så ofte som mulig, dessverre er det nå mismatch mellom vårt levemiljø og vår evolusjonære tilpasning, noe som 'føkker opp' metabolismen og helsen vår. 

 

Anonymkode: 3d943...b1b

YES!!

Du har helt rett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Var ikke klar over det. Trodde friske mennesker var like. Men om det var noe avvik/forstyrrelser så bør man ansett som syk. 

Anonymkode: 52231...b64

Man er vel ikke så frisk om man legger på seg , og sliter med å slanke seg etterpå. Overvekt et også en sykdom kan man si. Eller en intoleranse for ett eller annet man spiser. Eks intoleranse for mel, sukker, karbohydrater, melk osv. Om du kan spise det du vil, uten  legge på deg og også føler deg frisk, ja da er du heldig, som tåler maten du spiser bedre enn mange andre. 

Anonymkode: cf94f...d0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Var ikke klar over det. Trodde friske mennesker var like. Men om det var noe avvik/forstyrrelser så bør man ansett som syk. 

Anonymkode: 52231...b64

Jeg klippelimer mitt svar fra en annen tråd:

Metabolismen styres av hormoner, som igjen påvirkes av mange faktorer, endel vi ikke kan kontrollere, endel vi ikke vet om, herunder kjønn, alder, vekt, genetikk, /epigenetikk/, levemiljø, stress, miljøgifter, sykdomstilstander, medikamenter, hormonell balanse, kosthold, makronæringsstoffer og sikkert mer jeg ikke vet om pr nå. 

 Mennesker er ikke like, selv om de grunnleggende prinsippene som styrer metabolismen er det. 

 

 

Anonymkode: 3d943...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste overvektige kan, som jeg som også er overvektig, endre livsstil og bli mindre overvektig,  tynn etc. Det er bare ikke verdt det. Snacks og brus er og vil alltid være med fristende enn gulrøtter og vann. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 29. Har to barn. Har også hørt og vet om flere som ble overvektige etter de fikk barn. 

Anonymkode: 52231...b64

Jeg var også slank og frisk og kunne spise drt jeg ville som 29 årig tobarnsmor, men så gr tiden, man spiser fortsatt som man alltid har spist  og man lever som man alltid har levd. Livet skjer, forbrenningen og hormonene begynner å tulle. Maten man før spiste tåler.man ikke lenger ,kroppen beg å si fra at nå er det nok av mat den egentlig ikke tåler, mat som ikke gjør noe for kropp og helse. Kiloene kommer, i takt med sykdommene. Selv om du kan spise hva du vil nå, kan det kostholdet straffe seg om en 10-20 år . Eller før, eller senere, eller ikke.....

Anonymkode: cf94f...d0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Men er det virkelig så stor forskjell på folk? Når man ser på disse kalorikalulatorene(eller hva det heter). Så tas det vel bare hensyn til aktivitet, kalorier? Og alder kanskje? 

Anonymkode: 52231...b64

Det er dessverre ikke bare bare.... Det er vanskelig å leve med over tid med kaloriunderskudd. Det er også vanskelig å endre en vane. Gå litt i deg selv, TS, har du aldri opplevd å prøve noe, som deretter sklir ut? Jeg trener, er aktiv hele dagen, men går ikke ned i vekt. Keg sliter med maten. Kan ALT om ernæring, kalorier osv, men klarer ikke å holde en fast flyt. Jeg legger lett på meg. Det er en grunn til at man er overvektig. 

Anonymkode: 0d8c0...5fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må spørre for jeg forstår ikke dette. Sykdom kan være en grunn til overvekt. Det har jeg full forståelse for. Men alle andre. Som ønsker å være slanke og som sier det er så vanskelig? Hva er det som er så vanskelig? Jeg har ikke trent på over ti år, spiser akkurat det jeg vil og hvor mye jeg vil. Aldri telt en kalori, men likevel er jeg i normalskalaen (nesten undervektig, hender innimellom det også). 

Hvorfor blir det sagt at det er så vanskelig å slanke seg og forbli slank? Noen sier høy forbrenning og lav forbrenning, men dette har blitt sagt flere ganger at ikke stemmer.. 

Hvor mye spiser og beveger dere dere som er store? Og syns dette er så vanskelig? Hva gjør det så vanskelig? 

Anonymkode: 52231...b64

For gener betyr ingenting? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Var ikke klar over det. Trodde friske mennesker var like. Men om det var noe avvik/forstyrrelser så bør man ansett som syk. 

Anonymkode: 52231...b64

Hvorfor trener ikke du? Selv om du er tynn/slank, re det ikke sunt å være inaktiv.

Anonymkode: 0d8c0...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dessverre ikke bare bare.... Det er vanskelig å leve med over tid med kaloriunderskudd. Det er også vanskelig å endre en vane. Gå litt i deg selv, TS, har du aldri opplevd å prøve noe, som deretter sklir ut? Jeg trener, er aktiv hele dagen, men går ikke ned i vekt. Keg sliter med maten. Kan ALT om ernæring, kalorier osv, men klarer ikke å holde en fast flyt. Jeg legger lett på meg. Det er en grunn til at man er overvektig. 

Anonymkode: 0d8c0...5fe

Beklager å si det, men "aktiv hele dagen" og "kan alt om ernæring og kalorier" og "men går ikke ned i vekt" er bare ikke mulig.

Det er en svikt på minst ett av punktene.

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse som kan spise hva de vil ser jeg for meg er de samme som har et høyt aktivitetsnivå. Ikke nødvendigvis at de trener aktivt, men har en aktiv jobb, har denne indre uroen som forbrenner kalorier ubevisst. Det er de samme som løp rundt som barn, som alltid må holde på med noe, og som er rastløse. Har også inntrykk av at disse menneskene egentlig ikke er så glad i mat, men at mat er mer for å overleve.

Jeg har aldri vært av denne typen. Jeg har alltid foretrukket å sitte stille og lese eller tegne. Jeg har aldri vært rastløs, eller følt at jeg har trengt å måtte gjøre noe for å få ut energi. I tillegg er jeg ekstremt glad i mat, og aller helst fet mat.

Jeg må alltid tenke på hva jeg spiser, og jeg må alltid ta meg et tak for å holde meg i aktivitet. Antar det er litt hardere for meg å bare holde meg slank enn det er for deg, TS. Jeg klarer det sånn noenlunde, men må forsake mye for å holde det slik.. 

Anonymkode: 31656...efd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar medisiner jeg legger på meg av - i tillegg til at de gjør meg skrubbsulten, uansett hvor mye jeg spiser. Nå veide jeg for mye før også. Mye mat og snop og slikt. Jeg har ingen viljestyrke og vil gjerne ha kakestykke nummer to. Alltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må spørre for jeg forstår ikke dette. Sykdom kan være en grunn til overvekt. Det har jeg full forståelse for. Men alle andre. Som ønsker å være slanke og som sier det er så vanskelig? Hva er det som er så vanskelig? Jeg har ikke trent på over ti år, spiser akkurat det jeg vil og hvor mye jeg vil. Aldri telt en kalori, men likevel er jeg i normalskalaen (nesten undervektig, hender innimellom det også). 

Hvorfor blir det sagt at det er så vanskelig å slanke seg og forbli slank? Noen sier høy forbrenning og lav forbrenning, men dette har blitt sagt flere ganger at ikke stemmer.. 

Hvor mye spiser og beveger dere dere som er store? Og syns dette er så vanskelig? Hva gjør det så vanskelig? 

Anonymkode: 52231...b64

Jeg har null problemer med å gå opp i vekt, det er easy peasy. Skjønner ikke hvorfor noen sliter med å gå opp i vekt. Hvorfor kan de ikke bare gå opp i vekt da?

La meg gi deg et hint: fordi det ikke er så lett. Hadde det vært lett hadde alle gått rundt og vært normalvektig.
Rart det der hvordan andres problemer alltid er så mye lettere å fikse enn sine egne...

Anonymkode: 2d456...a2c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge kan vi spise hva vi vil. Mennesker elsker god mat, og det er for mange vanskelig å styre seg fra å spise akkurat det man har lyst på. Mange forbinder også god mat med kos. Sultfølelsen er forskjellig fra person til person, så ofte er det slik at de som tror de spiser masse, ofte allikevel ligger på under 2000 kcal om dagen. Andre tror de spiser mindre enn det de gjør, fordi de ser på mengden mat, ikke kalorimengden i maten. Det finnes forskning som tyder på at sulthetsfølelse er medfødt og arvelig, mens lite tyder på at overvekt i seg selv er arvelig. Hvor/hvordan man legger på seg er arvelig, men det å bli overvektig, er ikke arvelig. Du blir ikke overvektig selv om foreldrene dine er usunne og spiser for mye, dersom du spiser sunt og trener. Mange glemmer også at det er som regel er mer vanskelig å miste vekten enn å legge den på seg. De blir frustrerte og skjønner ikke hvorfor de er overvektige, fordi de over en periode har spist sunt. De skjønner ikke hvorfor deres slanke venner er slanke, når de spiser det samme. 

Anonymkode: af58b...f23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ts dette problemet her har jo ikke du. Du kan som veldig få andre kan, spise hva F*** du vil og når du vil og mye uten å legge på deg. Kalles å ha høy forbrenning, men betyr ikke nødvendigvis at du er sunn innvendig. Kanskje du skal komme deg ned fra din høye hest, og se forbi din egen nesetipp ;) 

Anonymkode: 4f71b...200

TS sier h*n kan spise hva h*n vil uten å legge på seg. Det betyr ikke nødvendigvis høy forbrenning, men kan like godt dreie seg om lav appetitt eller å ha lite lyst på usunne varer.

Anonymkode: a5564...b96

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS sier h*n kan spise hva h*n vil uten å legge på seg. Det betyr ikke nødvendigvis høy forbrenning, men kan like godt dreie seg om lav appetitt eller å ha lite lyst på usunne varer.

Anonymkode: a5564...b96

Ts er fortsatt ung, og tåler dermed fortsatt maten. Jo eldre man blir jo større sajanse er det gor  at kiloene øker, og formen daler , med vanlig kosthold. Men drt skjer ikke med alle, det er ikke dermed sagt at disse slanke, sunne holder seg friskest i kropp og sinn. 

Anonymkode: cf94f...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Husholdning1 skrev:

De fleste overvektige kan, som jeg som også er overvektig, endre livsstil og bli mindre overvektig,  tynn etc. Det er bare ikke verdt det. Snacks og brus er og vil alltid være med fristende enn gulrøtter og vann. 

Det er bare tull at man må leve på gulrøtter og vann skal en holde seg slank. Man kan spise akkurat hva man vil, men passe mengde, ikke fråtse. 

Anonymkode: bc51c...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette er det dummeste spørsmålet jeg har lest i år. Og muligens i 2018 også. Selv om din kropp foreløbig ikke legger på seg av den maten du nå spiser (og ja, jeg sier foreløbig da dette lett kan snu med alderen), er det mest vanlig å legge på seg av å spise "feil" (les: raske karbohydrater), da det hele styres av hormoner (insulin og glukagon). Har man insulinresistens i tillegg (nedsatt insulinfølsomhet), noe veldig mange uvitende har, skal det ikke mye til heller før vekta går oppover, selv om man spiser i kaloriunderskudd.

Anonymkode: 079df...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste tilfeller av overvekt skyldes dårlig kosthold og lite aktivitet. En liten prosten av tilfellene skyldes nok sykdom. Flere og flere barn sliter med overvekt pga. dårlig kosthold og at de er inaktive.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...