Gå til innhold

Er det stor arbeidsledighet nå?


elle

Anbefalte innlegg

Jeg slutter i jobben min i oktober og er på leting etter ny jobb, men jeg syntes det er så lite ledige jobber!

Og det skremmer meg litt....

Er det noen andre jobb søkende her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge har veldig lav arbeidsledighet sammenlignet med andre land, men den har økt de siste par årene. Jeg tror det er spesielt innen industri og IT at ledigheten har gått opp.

Hvis man er flink til å ta eget initiativ, og til å "selge seg selv", så tror jeg at det bare er et spørsmål om tid før man får jobb. Det er ikke alltid drømmejobben utlyses i avisene, så da må du finne den på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette er et utdrag av en pressemelding fra Aetat....

Ved utgangen av juli 2002 var det registrert 79.900 helt ledige. Justert for vanlige sesongvariasjoner er summen av helt ledige og ordinære tiltaksdeltakere gått opp med 1000 personer den siste måneden. Den registrerte ledigheten har økt med om lag 12.000 personer (19 %) det siste året. Det er fortsatt en stor nedgang i antall utlyste stillinger, noe som bekrefter at etterspørselen etter arbeidskraft avtar.

Det siste året har ledigheten økt kraftigst i Oslo og Akershus. Også for fylkene Buskerud, Vestfold, Telemark og Aust-Agder har veksten blitt mer markant. Alle fylkene fra Nord-Trøndelag og nordover har en forholdsvis beskjeden økning i ledigheten sammenlignet med landsgjennomsnittet. Målt i prosent av arbeidsstyrken er ledigheten høyest i Finnmark, Oslo og Sør-Trøndelag, lavest i Sogn og Fjordane, Oppland og Akershus.

Ledigheten øker innenfor de fleste yrkesgrupper. Økningen er sterkest innenfor naturvitenskapelige yrker, særlig de IT-relaterte yrkene. Økningen er også stor innenfor administrativt og humanistisk arbeid. I juli er det også registrert 1.100 flere ledige innenfor industriarbeid, mens det i begynnelsen av året var nedgang i denne gruppen.

Antall annonserte stillinger har det siste året gått ned med 23 prosent. Dette viser at etterspørselen etter arbeidskraft fortsatt avtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...