Gå til innhold

KaBom prøver, livsstilsdagbok


KaBom

Anbefalte innlegg

Da har vi vært på tidlig ultralyd og sett en veldig søt reke-lignende sak 😍 Hjertet slo og den lå der den skulle i livmoren. Ble målt til å være 8+0, noe som stemmer på en prikk med det vi trodde. Fikk 19. september som estimert termin. :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden alt så bra ut på UL har vi nå fortalt det til begge sett med foreldre, og i tillegg har jeg sagt det til noen av de nærmeste kollegene mine. Jeg trives egentlig veldig med å holde det litt hemmelig enn så lenge, men siden formen svinger fra dag til dag så har det vært en lettelse å si det til de jeg jobber tettest med enn å prøve å skjule det. Vi har flexitid på jobb og det er jo mange som har lagt merke til at jeg plutselig har begynt å komme mye seinere på jobb og at jeg sjeldent legger møter til tidlig på dagen og da er det greit å bare være åpen fremfor å finne på ville historier om at jeg plutselig har blitt B-menneske. 

Likevel så tenker jeg at det kan være kjekt med en UL til før vi begynner å annonsere det til flere. Ligger og lurer på enten uke 12 (for å få en rask bekreftelse på at vi har klart oss over "den magiske grensa") eller uke 14 (for å kunne se kjønn). Klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best. Vet ikke om jeg klarer å vente så lenge som 5-6 uker, og jeg vet ikke om det er noe vits i å se etter kjønn rett før ordinær UL. I alle fall ikke hvis kjønnet er mer tydelig rundt uke 18. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er straks 13 fullgåtte uker passert og alt så bra ut på UL i uke 12. :) Formen er også litt stigende, selv om det fortsatt varierer litt fra dag til dag. 

Var hos legen i dag og fikk startet på helsekort og tatt blod og urin. Fikk søkt fødeplass på AHUS og får forhåpentligvis innkalling til ordinær UL snart. Er med i en termingruppe på Facebook for de som venter barn i september og det virker som om de fleste i den gruppa allerede har fått time, noe som gjør meg litt stresset for at jeg kanskje må vente litt lenge. Min lege mente nemlig at det var alt for tidlig til å tenke på slikt da jeg var der forrige gang, noe som får meg til å tenke at hun kanskje ikke har allverdens erfaring med å følge opp svangerskap. Uansett så har jeg tenkt å ta neste svangerskapskontroll til jordmor. Har hørt mye fint om den lokale helsestasjonen og tror kanskje at de har mer tid enn det fastlegen min har. 

Ellers har jeg vært litt bekymret etter et fall jeg hadde i forrige uke. Det var ikke veldig vondt og jeg ble ikke skadet, men det ble et relativt kraftig støt og terskelen min for å engste meg er nok ganske lav. Tok det opp med legen, men hun ble ikke bekymret nok til å sende videre henvisning, noe som er positivt, men samtidig slitsomt. Så nå sitter jeg her og vurderer om vi skal bestille enda en TUL. Vi har jo råd til det, så pengene er ikke et problem, men samtidig så vil jeg jo ikke bli helt hysterisk heller. Hvis det blir slik at jeg vil ha en UL for hver gang jeg blir bekymret, så vil jeg jo aldri lære meg å leve med at jeg ikke kan kontrollere dette svangerskapet hele tiden heller. 

Huff, nei, vi får se hva det blir til. Nå som formen er bedre og vinteren forhåpentligvis gir seg snart så skal jeg i alle fall prøve å trene opp kroppen slik at det ikke blir så tungt å bli tung etter hvert. Etter mange uker med kvalme, ekstrem trøtthet og kaldt vær så er nok både kondisjon og muskelmasse på et minimum. Skal ikke prøve meg på hard trening med det første, men enkel styrketrening og gåturer er gjennomførbart og sikkert veldig bra for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Starter uke 17 på tirsdag! :) Bare to og en halv uke igjen til OUL. 

Jeg merker at andre trimester går raskere enn første og det er deilig. Formen er også bedre, selv om energinivået er lavere enn til vanlig og kvalmen fortsatt kan komme snikende hvis jeg er veldig sliten og sulten. Jeg sliter litt med mye sult, selv om jeg spiser mer enn nok, noe som er irriterende, for jeg vil jo ikke bli større en nødvendig, men heldigvis så frister sunn mat mer enn usunne greier, og jeg håper at det stabiliserer seg etter hvert. 

Har følt liv siden uke 14 og det er utrolig koselig 😍 Hadde ikke regnet med det som førstegangsfødende, men det har vært tydelige bevegelser der inne i flere uker nå. Dessverre blir jeg veldig stresset for at det skal avta, for eksempel så kjente jeg tydelige spark flere ganger i forrige uke, men de siste dagene har bevegelsene vært litt svakere. 

Jeg prøver å trøste meg med at det sikkert har med hvordan baby ligger. Jeg kjenner fortsatt liv, bare ikke så tydelig. Mulig at h*n har fått en ny favorittstilling og legger seg slik at jeg ikke kjenner de sterkeste sparkene. Jeg får vel uansett ikke gjort noe med det, så lenge jeg bare følger med frem mot OUL. 

Føler meg utrolig heldig som får lov til å være gravid, men samtidig er bekymringene tyngre å bære på enn det jeg hadde trodd. Jeg kan bli veldig innadvendt og deprimert hvis en bekymring først har begynt å gro i hodet. 

Krysser fingrene for positive nyheter på OUL. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Halvveis i svangerskapet og OUL overstått. :) Kanskje på tide å flytte denne dagboken over til graviddagbøkene (og hvordan gjør man egentlig det? :P

Alt så bra ut på ordinær ultralyd. ❤️ Fikk vite at vi venter en liten jente. :) Termin ble flyttet litt tilbake, til 22.09. Spent på om det blir en septemberbaby eller oktoberbaby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...