Gå til innhold

KaBom prøver, livsstilsdagbok


KaBom

Anbefalte innlegg

Siden prøveprosessen ikke akkurat er offentlig, tenkte jeg å lage en dagbok for å få ut tanker og frustrasjoner. 

Kort om meg: Kabom er 29 og bor i Oslo. Har vært gift med herr Kabom i to år, sammen i fem. :) Drømmen om baby har vært tilstede i et par år, men vi har vært litt trege med å få ut fingeren. Merket likevel at ønsket om baby ble veldig sterkt med en gang vi begynte å prøve aktivt. 

I tillegg til babyprøvingen holder jeg også på å endre livsstil. Jeg er overvektig og har egentlig vært ganske likegyldig til det, men nå som vi prøver å bli gravide ønsker jeg å ha en sunnere og sterkere kropp og mer overskudd. Jeg ønsker også å ta grep om kostholdet da jeg har en tendens til å overspise på usunn mat, noe som er dumt, ettersom jeg elsker sunn mat også. 

På sikt har jeg et mål om å gå ned 10 kg, men jeg ønsker av naturlige grunner ikke å haste med ned i vekt under prøving og eventuell graviditet. Fokus nå fremover kommer til å ligge på variert og sunn mat i passelige mengder og aktivitet. 

Akkurat nå er vi midt i en prøvesyklus. Jeg hadde EL for 3/4 dager siden (ikke målt med test) og kjenner litt på en ømhet i livmoren. Jeg trodde først at dette var symptomer på EL, men nå har det vart i fire dager, så vi får se om det er et tegn eller bare innbilning. Tenker å teste lørdag 5. januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går hadde jeg en stor runde der jeg kastet mye småkaker og søtt fra jula. Ulempen med å være vert flere dager på rad er at folk tar med seg så mye. Det føles kjipt å kaste det, med nå som jula er på hell er det vanskelig å få gitt det bort og noe begynner å føles litt tørt fordi det har stått fremme. 

Min verste fiende når det kommer til mat er når det ligger i skap og skuffer hjemme, for da klarer jeg ikke å la være å røre det. 😜 Nå skal jeg lage en sunn handleliste og handle inn masse digg og riktig mat. 

Akkurat nå er jeg rundt 5 dpo. Det er litt tidlig å forvente symptomer, men våknet opp kvalm og uggen i dag og hadde veldig sterke drømmer om graviditet. Jeg lurer på om jeg kan ha hatt eggløsning tidligere enn forventet, men heldigvis har jeg ingen tidlig-tester liggende hjemme, for da hadde jeg gått bananas 🤪 Venter på noen i posten, men håper litt for egen del at de ikke kommer før 2. januar. Jeg har veldig vansker med å la være å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg en svaak strek på en graviditetstest og valgte å prøve med en annen test i samme slengen og den svake streken var der også. I dag testet jeg også svakt positiv, på babyplan tidlig og babyplan vanlig. Noen timer senere var CB digital negativ.

Jeg er fortsatt bare 9/10 dpo, så mye kan fortsatt skje (inkludert kjemisk), men det blir spennende å se hva testene sier i morgen. Hvis streken på en analog test er sterkere i morgen tenker jeg å prøve meg på en digital igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Patriotpaula skrev:

Håpet er ikke ute før mensen kommer 😊🤞🏻

Det hadde du jaggu rett i! Jaggu slo ikke CB med ukeindikator ut i morges! ❤️

Veldig deilig å få bekreftelse på det! Har hatt en del symptomer underveis og har lurt på om det var jeg som begynte å bli gal. 😜 

Skal prøve å slappe av og «nyte» følelsen. Er mye å sette seg inn i som førstegangsgravid. Var halvveis i en brødskive med spekepølse her om dagen da jeg plutselig kom på at jeg sikkert ikke kunne spise det som gravid. 

Har heller ikke vært hos legen siden min forrige fastlege sluttet, så må vel bestille etter hvert for å se hvordan min nye lege er. 

FE2897F3-8C0C-4B43-9772-D5B775739AAE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, KaBom skrev:

Det hadde du jaggu rett i! Jaggu slo ikke CB med ukeindikator ut i morges! ❤️

Veldig deilig å få bekreftelse på det! Har hatt en del symptomer underveis og har lurt på om det var jeg som begynte å bli gal. 😜 

Skal prøve å slappe av og «nyte» følelsen. Er mye å sette seg inn i som førstegangsgravid. Var halvveis i en brødskive med spekepølse her om dagen da jeg plutselig kom på at jeg sikkert ikke kunne spise det som gravid. 

Har heller ikke vært hos legen siden min forrige fastlege sluttet, så må vel bestille etter hvert for å se hvordan min nye lege er. 

FE2897F3-8C0C-4B43-9772-D5B775739AAE.jpeg

Gratulerer ❤️👶🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.1.2019 den 11.31, Patriotpaula skrev:

Gratulerer ❤️👶🏻

Tusen takk! ❤️ 

Håper bare at den klamrer seg fast. Våknet uten symptomer i dag og er litt bekymret for at det kanskje har skjedd noe. Brystvortene, som har vært ekstremt ømme, er nesten tilbake til normalt og den milde kvalmen jeg har følt på er også så og si borte. Men jeg har lest at symptomene kan kommeH og gå uten at noe behøver å være galt. 

Testen i dag var sterkere enn den har vært tidligere, men det kan jo fortsatt bety at noe er galt og at kroppen prøver å kvitte deg med hcg også. Jeg har hatt kjemisk før og da har testene så vidt blitt positive, så jeg tror i alle fall at egget har festet seg, siden jeg testet positivt veldig tidlig og har fått sterkere tester regner jeg med at egget har festet seg i alle fall. 

Er tom for tester, bortsett fra digital, som jeg har tenkt å vente litt med å ta, for å se om hcg stiger til jeg får 2-3 uker på skjermen, men kanskje er det sunt å ikke teste for mye også. Jeg får bare prøve å leve som gravid uten å prøve å tenke for mye på det. Vil ikke bruke all energi på å bekymre meg, men vil heller ikke få for mange forhåpninger og forestillinger i tilfelle det ikke skulle gå. :) 

Heldigvis går dagene raskt nå som jeg er godt i gang på jobb etter vinterferien. Slipper å ha så mye tid til å tenke på prøving og baby som det jeg hadde i romjula. :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt en travel og lang dag på jobb, men merker nesten ingen symptomer lengre. Er ikke en gang spesielt sliten og det eneste jeg har merket er svaake murringer og at jeg blir andpusten når jeg løper trapper, så det lover ikke spesielt godt. :( Jeg har hatt en slags svak kvalme de siste dagene, men den er søkk borte. 

Har hørt fra andre at det slett ikke er uvanlig å være symptomfri i uke 4, men jeg synes det høres rart ut å gå fra å kjenne svake symptomer døgnet rundt til ingenting over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper spiren klamrer seg fast 🤞🏻 Og at symptomene tar seg opp igjen, hvis det er det som skal til for at du skal føle deg «bedre» ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Patriotpaula skrev:

Håper spiren klamrer seg fast 🤞🏻 Og at symptomene tar seg opp igjen, hvis det er det som skal til for at du skal føle deg «bedre» ❤️

Haha jo takk! Det er rart at man har lyst til å gå rundt og føle seg dårlig. 

Symptomene har i alle fall tatt seg opp litt. Er ikke skikkelig kvalm eller noe, men uvel og kjenner at det "er noe på gang i kroppen". Våknet i natt klokka 03 av at jeg følte meg rar og kvalm. Vanskelig å beskrive, men det er som om drømmene mine tilpasser seg symptomene mine og at jeg opplever de som sterkere når jeg drømmer. 

Det er veldig rart at IKM er i morgen, for jeg føler allerede at jeg har vært gravid veldig lenge :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ikke følt meg spesielt gravid. Føler at jeg har kommet i et mønster der jeg er uvel annenhver dag 😜 Men tok en ny CB for å se om hcg hadde steget, og det har den tydeligvis ❤️ Fikk 1-2 på søndag og vil nok teste igjen en gang i neste uke for å se om jeg får 3+.

I dag overrasket kjæresten min meg med å ha bestilt en eske med alkoholfrie drikkevarer fra leske.no. Er er ikke noen stordrikker, men vi liker å ta en øl eller et glass vin av og til, så nå har også jeg noe å drikke de gangene han gjør det. Er lite pluss er at ingen av drikkevarene er merket «alcohol free», så det er ikke så veldig tydelig at man ikke drikker 😬🙈

84ED0485-45FA-40CD-8293-0A75E1EE0958.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få symptomer de siste dagene. Føler meg egentlig ikke særlig gravid lengre. Synes selv at jeg merka det tydeligere på kroppen forrige helg, men kanskje kroppen har vent seg til hormonene eller noe, hvem vet. :vetikke:

Har litt lyst til å bestille legetime snart, men vet ikke helt hva legen evt. kan hjelpe med så lenge det er så tidlig og jeg ikke er spesielt plaget med symptomer. Tenker å ringe i neste uke og høre om å få time i kalenderuke 4. Da. vil jeg være 6 uker på vei og enten ha symptomer/plager eller muligens større grunn til å frykte mangelen på symtomer. 

Jeg er jo fryktelig glad for å være gravid, og veldig glad for at det skjedde i 2. PP, men jeg var ikke helt forberedt på at jeg skulle kjenne så mange bekymringer. Er nesten litt redd for å diskutere graviditets-/ babyting med samboeren fordi jeg er redd for å bygge opp forhåpninger hos han. 

Har også tenkt å bestille TUL, men vil helst vente til etter uke 7 for å være helt sikker på at man kan se hjertet slå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt TUL. :) Føler fortsatt veldig få symptomer, og er egentlig litt redd for å gå å glede meg til UL, i tilfelle noe skulle skje før, eller om vi skulle få negative nyheter på UL. Men for å få et godt tidspunkt, så er det jo lurt å være tidlig ute med å bestille, så da er datoen 5. mars bestilt! 

Da vil jeg være 8+0, så hjerteslag og levende foster bør være relativt greit å se. I tillegg skal vi på familietur helgen etterpå, så hvis alt ser bra ut på UL passer det fint å si det til foreldrene mine, spesielt hvis formen er dårlig. Det er jo ofte avslørende i seg selv når man skal bo sammen på en hytte over flere dager. 😜 

Så langt har jeg følt meg i ganske fin form. Har hatt noe murringer og stikk i magen, men det har roet seg veldig og var egentlig verst rundt EL. Er svakt kvalm og uvel, men det går i bølger og går veldig raskt over. Er spent på hvordan den neste uka blir. 

Jeg prøver å holde meg aktiv, men trening frister ikke så mye. Jeg blir andpusten bare av å se på en trapp og har mye dårligere kondis enn det jeg hadde for noen uker siden bare. Men jeg synes der går helt greit å gå tur, så lenge jeg kan bestemme tempoet selv. Føler en slags vag aversjon mot å presse kroppen. Kan hende det er det psykiske rundt redsel for å miste som spiller inn, men jeg synes det er viktig å lytte litt til kroppen, selv om jeg vet at det skal være trygt å røre på seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5+1 i dag og fortsatt ingen symptomer 😕 Eller milde symptomer for å være nøyaktig. Treg mage, utflod, lette murringer som kommer og går, temperaturfølsomhet og av og til svak kvalme. Men dette er så vagt at jeg hadde nok ikke mistenkt en graviditet hvis jeg ikke allerede visste det. 

Jeg fikk "Gravid 3+" på Clearblue for noen dager siden og får sterke streker, så jeg vet at hcg har økt i det minste. Jeg håper selvsagt ikke på ekstrem svangerskapskvalme, men jeg føler at jeg leser så mye om at 1. trimester ofte innebærer mange plager og da er det antiklimaks å føle på så lite. 

Det positive med få plager er at dagene går litt raskere. Jeg har kommet over den største overraskelsen ved å være gravid (de første dagene var virkelig unntakstilstand der jeg tenkte på det hele tiden), mens nå kan jeg "glemme" det med jevne mellomrom. Det er også passe travelt på jobb, noe som passer meg fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, KaBom skrev:

5+1 i dag og fortsatt ingen symptomer 😕 Eller milde symptomer for å være nøyaktig. Treg mage, utflod, lette murringer som kommer og går, temperaturfølsomhet og av og til svak kvalme. Men dette er så vagt at jeg hadde nok ikke mistenkt en graviditet hvis jeg ikke allerede visste det. 

Jeg fikk "Gravid 3+" på Clearblue for noen dager siden og får sterke streker, så jeg vet at hcg har økt i det minste. Jeg håper selvsagt ikke på ekstrem svangerskapskvalme, men jeg føler at jeg leser så mye om at 1. trimester ofte innebærer mange plager og da er det antiklimaks å føle på så lite. 

Det positive med få plager er at dagene går litt raskere. Jeg har kommet over den største overraskelsen ved å være gravid (de første dagene var virkelig unntakstilstand der jeg tenkte på det hele tiden), mens nå kan jeg "glemme" det med jevne mellomrom. Det er også passe travelt på jobb, noe som passer meg fint. 

Tror jeg selv hadde blitt beroliget av å masse symptomer den dagen jeg forhåpentligvis blir gravid ... Alt som kan skje når man er gravid og så skal man tenke på at man har lite symptomer i tillegg 😬😬😬 Kan prøve å skjønne meg på hvordan det kan oppleves, ikke fullt og helt selvsagt, men bittelitt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.1.2019 den 19.33, Dovendyr1 skrev:

Gratulerer :babyjente:

Tusen takk! ❤️

5+5 nå og jeg merker i større grad at jeg er gravid nå. Blir veldig lett sliten og tåler generelt litt mindre av det meste. Var og gikk en tur i byen med en venninne som ikke vet at jeg er gravid på lørdag og det var kjempeslitsomt. Jeg endte opp med å gå rundt og lete etter unnskyldninger for å sette meg ned, haha! 

Kvalmen har også blitt tydeligere, men jeg klarer å holde den i sjakk så lenge jeg spiser relativt ofte. Blir mer kvalm hvis jeg stresser mye og ikke rekker å spise. 

Våkner også hver natt for å tisse, noe jeg aldri har pleid å gjøre før. Klarer ikke å holde meg våken til etter klokka 10, men våkner i 5-tiden igjen uten å klare å sovne igjen, så hele døgnrytmen har på en måte blitt vridd. Det er jo litt ensomt å legge seg lenge før samboeren og stå opp like lenge før, men på en annen måte er det praktisk, for da har jeg god tid til å spise før jobb. 

Trenger forsåvidt tips til små, sunne mellommåltider som er enkle å ta med på jobb. Til i morgen har jeg tenkt å ta med: 

Knekkebrød + pålegg

Cottage cheese med bær

En liten boks smoothie 

Nøtteblanding i en liten kopp

Tidligere har middagsrester alltid vært greia i lunsjen, men har fått litt avsmak fra «tunge» måltider tidlig på dagen. Vil heller spise 3-4 ganger i stedet for å ha en større lunsj, som jeg er vant til. 😂 Savner også mine 3-4 kaffekopper om dagen. Prøver å holde meg til en, men det blir som regel 2. Skal prøve å bytte kaffen med te, for da kan jeg drikke litt flere kopper uten å få i meg like mye koffein. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å blø litt i dag, så dette ser ikke bra ut. :( 

Tidligere i dag fikk jeg små stikk og noe smerter. Ikke ekstremt mye, men vesentlig sterkere enn tidligere. Og nå når jeg gikk på do var det rosa utflod 😕 Blør ikke kraftig og har heller ikke sterke smerter, men det er kjipt å sitte i uvisshet. Er det en abort vil det jo ikke være så mye å gjøre med det, men det er så ekkelt å ikke vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blødningen har stanset nå (rosa utflod er dessuten en mer presis beskrivelse), men de fleste graviditetssymptomene har så og si forsvunnet. Jeg vet at det kan være normalt og ufarlig, og når jeg googler det ser jeg at folk har opplevd det samme med alt fra normalt fullgått svangerskap til begynnende spontanabort som utfall. 

Siden jeg bare er 5+6 i dag så tror jeg ikke det har noe for seg å dra på UL, da sjansen er stor for at man ikke ser så mye uansett. Men jeg skal prøve å ringe legen etterpå og høre om jeg kan få en time i løpet av uka for blodprøver. I mellomtiden prøver jeg å ha i bakhodet at symptomene mine har vært flyktige i flere uker og at de KAN komme tilbake. Men dersom dette er en SA vil jeg helst bare få det overstått med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har vært veldig forvirrende. Mandag morgen var jeg ganske sikker på at det var en MA/SA på gang etter blødning på søndag hvor alle symptomer forsvant. Tirsdag kom kvalme og ømme pupper tilbake og onsdag var jeg sengeliggende med sterk kvalme og hodepine. Formen bedret seg kraftig i løpet av torsdagen og nå sitter jeg her, fredag morgen, og har nok en gang ganske få symptomer. 

Så nå har jeg i alle fall gitt opp å prøve å tolke symptomene. Det får gå som det går uansett. 

Jeg var til legen denne uka for å måle hcg og skal tilbake på onsdag for 2. måling, så da vet jeg nok litt mer. Ellers er det bare 1,5 uke til TUL, så det blir veldig spennende og deilig å få det overstått. Jeg har tenkt ut så mange "verste" scenarioer at nå tror jeg at jeg skal takle å eventuelt få dårlige nyheter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...