Gå til innhold

Mere kjøtt 2019!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært så viktig hadde du ikke spist kjøtt 

Anonymkode: 170f3...538

Åja, så fordi jeg spiser kjøtt bryr jeg meg ikke om dyrevelferd? Du forstår heller ikke hva dyrevelferd betyr. At du velger la være å spise kjøtt er greit for meg, men det er rimelig ufint å påstå at jeg ikke bryr meg om hvordan dyrene har det mens de lever pga. at jeg spiser kjøtt. Jeg er ikke interessert i å snakke med noen som er så lite reflektert og som ikke tenker lenger enn nesetippen. 

Anonymkode: 036e8...cae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dokumentasjon har du på at dyr ikke har evnen til å håpe?

Nei, jeg har ikke fulgt dyr til slakt. Fordi jeg er empatisk nok og har selvinnsikt nok til at jeg vet at jeg aldri hadde klart det. Jeg hadde fått panikk og prøvd å redde disse uskyldige skapningene fra disse unaturlige massemordene som vi prøver å rettferdiggjøre. Som ikke kan rettferdiggjøres.

Så derfor spiser jeg ikke kjøtt.

Anonymkode: d8736...504

Du hevder oksen har håp. Da må du jo kunne dokumentere det. Jeg har bare sett i div dokumentarer at dyr ikke har håp og drømmer. De har sterkt forplantningstrang, men det er alt så vidt jeg vet.

Du gir dyra mennesklige egenskaper, og det er ikke dyra tjent med.

Anonymkode: 8187d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Paprika91 skrev:

Du er åpenbart svært reflektert. 

Like reflektert som deg som tror propagandaen påvirker folk i positiv retning og sikkert lurer på hvorfor «ingen vil høre på meg!!!» 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Industrigårdsdrift tror jeg de fleste er enige om at ikke er bra. Men å dra det til at all kjøttproduksjon ikke er bra er en feilkonklusjon.

Veganere og vegetarianere er så korttenkte. Hvorfor er det bare store dyr som ligner mer som mennesker som teller? Ikke fugler, amfibier, insekter, bakterier og så videre? Du forårsaker faktisk mer død ved å spise plantebasert enn gressfôret kjøtt. Det finnes ikke et kosthold som ikke forårsaker noen død. Det kan ikke være liv uten død. Alle organismer spiser andre organismer.

Jordbruk ødelegger jordkloden vår, mens beitedyr bygger den opp. Gressbeitende kjøttproduksjon er av det mest bærekraftige, med gressbeitende melkeproduksjon på topp.

Vi er ikke på toppen av næringskjeden ved å spise kjøtt. Vi er en del av næringssirkelen. Planter trenger døde planter og dyr for næring. All næring går i sirkel. Man skal ikke tulle for mye med naturen. Store åkre med ettårige eller toårige planter er ikke naturlig eller bra. Det er mange årsaker til det. Her er noen:

  • Hver gang jorda pløyes forsvinner store mengder med næring ut i lufta og blir skylt bort med regnet siden det ligger ubeskyttet. Det som blir skylt ut i elver ødelegger i tillegg livet i elvene. Pløying øker drivhusgassene noe enormt siden gresset og matjorda holder på drivhusgasser.
  • Ettårige og toårige planter krever enormt med næring. De har spesialisert seg på å vokse fort, lage frø og så dø. Noen år med ettårige eller toårige planter kan bruke så mye næring som naturen har brukt 1000 år på å bygge opp. Og hvordan tilføre næring til matjorda igjen? Da har du valget mellom kunstgjødsel (fra stein som gir store kratere i form av gruver og er en ressurs vi bruker opp fortere enn den bygges opp) eller naturgjødsel. Naturgjødsel er enten bæsj eller blod- og beinmel. Man må altså gi døde dyr til plantene.
  • Ettårige og toårige planter har korte røtter. Fordi de har et så kort liv så bruker de ikke energi på lange røtter. Regnvann følger røtter ned i jorda. Uten lange røtter renner regnvannet bort i stedet for å gå ned i jorda. Og tar med seg næring bort i samme slengen...
  • Jordbruk krever enorme mengder vann (det hjelper ikke på at regnvannet renner bort på grunn av pløying og korte røtter) og har endret mange vannløp og innsjøer. Ørkenifisering er et stort problem i verden. Jordbruk bidrar til ørkenifisering mens beitedyr motvirker ørkenifisering. De har til og med klart å få ørkenområder fruktbare igjen med beiting! Sakte men sikkert.
  • Jordbruk ødelegger faunaen. Når man pløyer dreper man økosystemet i matjorda. Man dreper bakterier, insekter, smådyr og fugler. Bakterier i jorda trengs for å bryte ned mineraler fra stein og naturgjødsel til næring plantene kan bruke.
  • Vi får mindre og mindre matjord på planeten. Dette er et enormt problem. Hvordan har dere tenkt å gro planter når det ikke er noe næring igjen i bakken etter at dere har drevet rovdrift på den?

Det jobbes med å prøve å endre flerårige planter til å gi oss bedre næring, men det ser ikke lyst ut.

 

Så har du helseaspektet som jeg skrev et langt innlegg om i går her: 

 

Det er faktisk ingen gode grunner for å kutte ut kjøtt. Ikke på grunn av helse, miljø eller dyrevelferd. Bryr du deg om dyrevelferd velger du heller kildene dine med omhu.

Kjenner du en bonde som du vet behandler dyrene sine bra, så kan du kjøpe kjøtt direkte av bonden. Bonden har rett på å kjøpe tilbake kjøttet de sender til slakt. De må bare kjøpe minst et halvt dyr fra slakteriet. Du kan også da bestille oppkutting, kverning av de stykkene du vil for en ekstra penge. For eksempel kan du si at du vil ha indrefiléten hel, mens du vil ha ytrefileten skivet. Du får et skjema med alle de forskjellige stykkene og hvordan du ønsker dem.

Noen bønder kjøper tilbake kjøtt og selger i mindre pakker enn halve dyr, andre sier at du må kjøpe halve dyret. Hvis du ikke har plass til et halvt dyr, så kan du jo gå sammen med noen og dele.

Noen velassorterte butikker har også gressfôret kjøtt og/eller kjøtt fra bønder som behandler dyrene bra. Er du riktig heldig har du kanskje en butikk som er villig til å ta inn produkter for deg. Det er bare å spørre. Det hjelper jo hvis du er stamkunde og de kjenner deg, men noen butikker strekker seg langt for alle kundene sine. Min lokale butikk er helt fantastisk og ble faktisk årets butikk i den kjeden. De har tatt inn mange varer for meg.

Anonymkode: 2b058...2c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict said:

Like reflektert som deg som tror propagandaen påvirker folk i positiv retning og sikkert lurer på hvorfor «ingen vil høre på meg!!!» 😊

I motsetning til deg så tror jeg ikke på propaganda men fakta, så nei, vi er ulike. Og jeg lurer ikke på hvorfor ingen hører på meg, men det tror jeg du gjør siden du tenkte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, så fordi jeg spiser kjøtt bryr jeg meg ikke om dyrevelferd? Du forstår heller ikke hva dyrevelferd betyr. At du velger la være å spise kjøtt er greit for meg, men det er rimelig ufint å påstå at jeg ikke bryr meg om hvordan dyrene har det mens de lever pga. at jeg spiser kjøtt. Jeg er ikke interessert i å snakke med noen som er så lite reflektert og som ikke tenker lenger enn nesetippen. 

Anonymkode: 036e8...cae

Vet ikke hvem som ikke tenker lenger enn nesetippen sin jeg. Jeg som verdsetter livet til alle levende vesner eller du som betaler for at at levende vesner skal avles opp,.utnyttes også drepes kun for å please noen smaksløker

Anonymkode: 170f3...538

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

in lokale butikk er helt fantastisk og ble faktisk årets butikk i den kjeden. De har tatt inn mange varer for meg.

Anonymkode: 2b058...2c9

Ut i fra hvordan du skriver, så tror jeg du har misforstått veganisme og vegetarverden. I tillegg oppgir du mye feil rundt dine refleksjoner rundt økosystemet, spesielt rundt ressursbruk (vann, aeralbruk osv).  

 

Legger med noen linker så du kan oppdatere deg:

https://www.theguardian.com/environment/2018/may/31/avoiding-meat-and-dairy-is-single-biggest-way-to-reduce-your-impact-on-earth

https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/helsefordeler/

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn

https://www.bbc.com/news/health-34615621

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211601X15001315

http://www.onegreenplanet.org/environment/world-hunger-population-growth-ditching-meat/ 

https://www.forksoverknives.com/animal-agriculture-hunger-and-how-to-feed-a-growing-global-population-part-one-of-two/#gs.8siWRnfd

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Industrigårdsdrift tror jeg de fleste er enige om at ikke er bra. Men å dra det til at all kjøttproduksjon ikke er bra er en feilkonklusjon.

Veganere og vegetarianere er så korttenkte. Hvorfor er det bare store dyr som ligner mer som mennesker som teller? Ikke fugler, amfibier, insekter, bakterier og så videre? Du forårsaker faktisk mer død ved å spise plantebasert enn gressfôret kjøtt. Det finnes ikke et kosthold som ikke forårsaker noen død. Det kan ikke være liv uten død. Alle organismer spiser andre organismer.

Jordbruk ødelegger jordkloden vår, mens beitedyr bygger den opp. Gressbeitende kjøttproduksjon er av det mest bærekraftige, med gressbeitende melkeproduksjon på topp.

Vi er ikke på toppen av næringskjeden ved å spise kjøtt. Vi er en del av næringssirkelen. Planter trenger døde planter og dyr for næring. All næring går i sirkel. Man skal ikke tulle for mye med naturen. Store åkre med ettårige eller toårige planter er ikke naturlig eller bra. Det er mange årsaker til det. Her er noen:

  • Hver gang jorda pløyes forsvinner store mengder med næring ut i lufta og blir skylt bort med regnet siden det ligger ubeskyttet. Det som blir skylt ut i elver ødelegger i tillegg livet i elvene. Pløying øker drivhusgassene noe enormt siden gresset og matjorda holder på drivhusgasser.
  • Ettårige og toårige planter krever enormt med næring. De har spesialisert seg på å vokse fort, lage frø og så dø. Noen år med ettårige eller toårige planter kan bruke så mye næring som naturen har brukt 1000 år på å bygge opp. Og hvordan tilføre næring til matjorda igjen? Da har du valget mellom kunstgjødsel (fra stein som gir store kratere i form av gruver og er en ressurs vi bruker opp fortere enn den bygges opp) eller naturgjødsel. Naturgjødsel er enten bæsj eller blod- og beinmel. Man må altså gi døde dyr til plantene.
  • Ettårige og toårige planter har korte røtter. Fordi de har et så kort liv så bruker de ikke energi på lange røtter. Regnvann følger røtter ned i jorda. Uten lange røtter renner regnvannet bort i stedet for å gå ned i jorda. Og tar med seg næring bort i samme slengen...
  • Jordbruk krever enorme mengder vann (det hjelper ikke på at regnvannet renner bort på grunn av pløying og korte røtter) og har endret mange vannløp og innsjøer. Ørkenifisering er et stort problem i verden. Jordbruk bidrar til ørkenifisering mens beitedyr motvirker ørkenifisering. De har til og med klart å få ørkenområder fruktbare igjen med beiting! Sakte men sikkert.
  • Jordbruk ødelegger faunaen. Når man pløyer dreper man økosystemet i matjorda. Man dreper bakterier, insekter, smådyr og fugler. Bakterier i jorda trengs for å bryte ned mineraler fra stein og naturgjødsel til næring plantene kan bruke.
  • Vi får mindre og mindre matjord på planeten. Dette er et enormt problem. Hvordan har dere tenkt å gro planter når det ikke er noe næring igjen i bakken etter at dere har drevet rovdrift på den?

Det jobbes med å prøve å endre flerårige planter til å gi oss bedre næring, men det ser ikke lyst ut.

 

Så har du helseaspektet som jeg skrev et langt innlegg om i går her: 

 

Det er faktisk ingen gode grunner for å kutte ut kjøtt. Ikke på grunn av helse, miljø eller dyrevelferd. Bryr du deg om dyrevelferd velger du heller kildene dine med omhu.

Kjenner du en bonde som du vet behandler dyrene sine bra, så kan du kjøpe kjøtt direkte av bonden. Bonden har rett på å kjøpe tilbake kjøttet de sender til slakt. De må bare kjøpe minst et halvt dyr fra slakteriet. Du kan også da bestille oppkutting, kverning av de stykkene du vil for en ekstra penge. For eksempel kan du si at du vil ha indrefiléten hel, mens du vil ha ytrefileten skivet. Du får et skjema med alle de forskjellige stykkene og hvordan du ønsker dem.

Noen bønder kjøper tilbake kjøtt og selger i mindre pakker enn halve dyr, andre sier at du må kjøpe halve dyret. Hvis du ikke har plass til et halvt dyr, så kan du jo gå sammen med noen og dele.

Noen velassorterte butikker har også gressfôret kjøtt og/eller kjøtt fra bønder som behandler dyrene bra. Er du riktig heldig har du kanskje en butikk som er villig til å ta inn produkter for deg. Det er bare å spørre. Det hjelper jo hvis du er stamkunde og de kjenner deg, men noen butikker strekker seg langt for alle kundene sine. Min lokale butikk er helt fantastisk og ble faktisk årets butikk i den kjeden. De har tatt inn mange varer for meg.

Anonymkode: 2b058...2c9

 

Hva spiser dyrene?Spiser ikke dyr bakterier og insekter? Vis vi bytter ut plantebasert mat med kjøtt, hva skjer da med kjøttproduksjonen? Hvordan tenker du at man skal kunne fø hele populasjonen på gressbeitende kuer, sauer, geiter osv? Skal vi i tillegg drepe alle andre dyr som også spiser gressbeitene dyr, slik at de ikke spiser opp maten vår? 

Visste du at kjøttindustrien er de som forurenser mest? At det krever mer å produsere kjøtt enn samme mengde grønt og frukt? At dyrene du spiser, spiser også grønt og frukt, altså de spiser opp resursene våres for å gi mennesker kjøtt?  At kjøttindustrien bruker større areal og mer vann og produserer mindre mat enn samme mengde grønt? Hvem sa du var korttenkt? 

Anonymkode: 19480...959

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Paprika91 skrev:

I motsetning til deg så tror jeg ikke på propaganda men fakta, så nei, vi er ulike. Og jeg lurer ikke på hvorfor ingen hører på meg, men det tror jeg du gjør siden du tenkte på det.

Mhm 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Industrigårdsdrift tror jeg de fleste er enige om at ikke er bra. Men å dra det til at all kjøttproduksjon ikke er bra er en feilkonklusjon.

Veganere og vegetarianere er så korttenkte. Hvorfor er det bare store dyr som ligner mer som mennesker som teller? Ikke fugler, amfibier, insekter, bakterier og så videre? Du forårsaker faktisk mer død ved å spise plantebasert enn gressfôret kjøtt. Det finnes ikke et kosthold som ikke forårsaker noen død. Det kan ikke være liv uten død. Alle organismer spiser andre organismer.

Fordi det er forskjell på insekter, bakterier og dyr. På samme måte er det forskjell på babyer og voksne mennesker, eller mennesker og dyr. Man kan ikke likestille alle disse. Det er heller ikke poenget. Poenget er at dyr har empati med hverandre, de har følelser, de kan lide og bli redde. Det betyr da at vi har et etisk ansvar for å ta vare på de vi har i fangenskap. Å avle dyr på den måten vi gjør nå, og hvordan vi holder dyrene og avlivingen er brutal og horribel. 

Jeg ser at det er forskjell på hvor mye en baby forstår og hva en voksen person forstår, men jeg mener alikevel at man ikke skal være slemme mot babyer. På samme måte ser jeg at dyr ikke forstår ting på samme nivå som mennesker, men jeg mener fortsatt at man ikke skal være slemme mot de. 

Det er de som ikke er veggiser som misforstår dette konseptet. 

https://www.nationen.no/kronikk/motkultur/mindre-kjott-mer-mat/

Ellers finnes det diverse planter som gir næring til jorda. Om vi dyrker mye linser i Norge, så er disse en god næringskilde, samt gir nitrogen til jorden. Linser går også i dvale når det er lite vann, og gror når det er mer vann. I tillegg blir også noen typer brukt for å bekjempe ørkenspredning. 

En metode er også å dyrke ulike planter i ulike deler av verden, slik som vi gjør idag. Å frakte soya og ris til Norge er mer miljøvennlig enn å ha kuer og sauer brukt til kjøtt. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002118

Å ha dyr til kjøtt krever mye mer landareal enn å spise planter direkte, noe det også står om i linken. 

Anonymkode: 74b98...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...