Gå til innhold

Har noen kuttet sukker fullstendig?


Supernova17

Anbefalte innlegg

På 19. januar 2019 den 17.46, Midgard skrev:

Heldigvis fordi en fullstendig fravær av sukker ville vært livstruende.

Det folk flest mener med "sukker" er tilført sukker i kostholdet, først og fremst i form av sukrose/sakkarose, kanskje også stivelse, og ikke feks ribose, eller endogent glukose. 

Anonymkode: 1d876...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kuttet ut raffinert sukker for flere tiår siden. Den første uka var fæl, og basert på erfaringer senere i livet, tror jeg rett og slett at jeg anbefaler å forsøke med vanlig smertestillende (Paracet), for å se om det hjelper.

Nå spiser jeg søtsaker sporadisk, og kan fremdeles få skikkelig søtsug, men veldig sjelden.

Anonymkode: 15931...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 0.16, AnonymBruker skrev:

Ris består hovedsaklig av stivelse, et polysakkarid, dvs mange glukosemolekyler (monosakkarider) bundet sammen. M.a.o., ris er sukker. Det samme gjelder potet og det meste av frukt. For at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien i stivelsen må den brytes ned til glukose, som kan tas opp i tynntarmen.  (Dette starter allerede i munnen)Hvor raskt kroppen bryter ned et polysakkarid til glukosemolekyler er beskrevet av såkalt glykemisk indeks. 

Anonymkode: 1d876...972

Selv om dette stemmer, så må du også ta hensyn til at folk flest spiser ris som tilbehør til annen mat og derfor er det begrenset hva kroppen rekker å ta opp av alt "det negative" med ris. Dessuten har ris mye vitaminer og mineraler som absolutt er veldig gunstig for helsa ;) 

På 29.12.2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

På fettrike dietter, altså lavkarbo så er ikke salt lov fordi salt binder fett. 

Anonymkode: 8fb4d...066

Altså, what? Haha. Salt binder vann 

Anonymkode: ca383...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dette stemmer, så må du også ta hensyn til at folk flest spiser ris som tilbehør til annen mat og derfor er det begrenset hva kroppen rekker å ta opp av alt "det negative" med ris. Dessuten har ris mye vitaminer og mineraler som absolutt er veldig gunstig for helsa 

Dette må du forklare nærmere hva du mener med.. At kroppen ikke "rekker" å ta opp glukosen fra risen? At det skulle være positivt å spise karbohydrater sammen med fett/proteiner? 

Hva ting inneholder versus hva kroppen kan ta opp er et veldig viktig poeng. Mange planter, inneholder vitaminer/mineraler som på papiret ser bra ut for oss. Men så er det disse upopulære anti-næringsstoffene da..

 

Anonymkode: 1d876...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du forklare nærmere hva du mener med.. At kroppen ikke "rekker" å ta opp glukosen fra risen? At det skulle være positivt å spise karbohydrater sammen med fett/proteiner? 

Hva ting inneholder versus hva kroppen kan ta opp er et veldig viktig poeng. Mange planter, inneholder vitaminer/mineraler som på papiret ser bra ut for oss. Men så er det disse upopulære anti-næringsstoffene da..

 

Anonymkode: 1d876...972

Nå er ikke jeg noe ekspert på kroppen, men det jeg har hørt og lest er at ja - ris i seg selv er ikke utelukkende positivt for kroppen din, men fordi man spiser det da med annen mat (fett og proteiner som du sier), så prioriterer ikke kroppen kun risen. Det er slik jeg forstod det, men jeg har ingen kilder til deg dessverre. Men at kroppen har godt av gode fettkilder, proteiner, og trege karbohydrater er jo ingen tvil om :) Men så spiser jeg så og si aldri ris lenger, rett og slett fordi det er mye kalorier i det. Erstattet det med quinoa som kroppen min tåler bedre :) Quinoa mister også en del kalorier når det kokes.  

Anonymkode: ca383...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde dette gjaldt sukker.no... snakk om å bli fintet helt ut.

Anonymkode: f1500...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

trodde dette gjaldt sukker.no... snakk om å bli fintet helt ut.

Anonymkode: f1500...7d4

Hvis du ble fintet helt ut på sukker.no , kan du prøve å kutte ut raffinert sukker. Der har du veldig god kontroll. Hvis du er overvektig, og går ned i vekt som følge av sukkerslutten, kan det tenkes at du kan prøve deg på sukker.no igjen.

Anonymkode: 15931...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ble fintet helt ut på sukker.no , kan du prøve å kutte ut raffinert sukker. Der har du veldig god kontroll. Hvis du er overvektig, og går ned i vekt som følge av sukkerslutten, kan det tenkes at du kan prøve deg på sukker.no igjen.

Anonymkode: 15931...eee

snakk om å forvrenge det man skriver, skulle tro du er journalist. 

Anonymkode: f1500...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ble fintet helt ut på sukker.no , kan du prøve å kutte ut raffinert sukker. Der har du veldig god kontroll. Hvis du er overvektig, og går ned i vekt som følge av sukkerslutten, kan det tenkes at du kan prøve deg på sukker.no igjen.

Anonymkode: 15931...eee

Datingsiden? Hæ? 

Anonymkode: 63d78...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bare litt fra Store Norske Leksikon:

Quote

I Sosial- og helsedirektoratets anbefalinger fra 2004 anbefales det at tilsatt sukker bør begrenses til 10 % eller mindre av energiinntaket. Begrensing av sukkerinntaket er særlig viktig for barn og voksne med lavt energiinntak for å sikre tilstrekkelig tilførsel av næringsstoffer og for å minske risikoen for overvekt og karies.

Et høyt sukkerinntak kan føre til karies og overvekt, og øker risikoen for sykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karlidelser.

https://sml.snl.no/sukker_-_ernæring

Står mye om sukker, karbohydrater og ernæring i SNL som er nyttig å lese.

Og siden det var så mye krangling om salt her:

Quote

Det fysiologiske behovet for salt er anslått til 0,5–1 g per person per dag, mens det gjennomsnittlige dagsforbruket i norsk kosthold er anslått til 10 g per person. Mesteparten av saltet kommer fra industribearbeidede matvarer og råvarer. Saltet som tilsettes under tilberedning og spising, utgjør bare ca. 30 % av forbruket.

Høyt innhold av salt, dvs. av natriumioner, i kosten kan gi høyt blodtrykk. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å redusere inntaket til under 5 g per person per dag for å redusere denne risikoen. Personer med høyt blodtrykk, eller hjerte- eller nyresvikt, anbefales saltfattig kost ned mot 2 g per person per dag.

https://snl.no/salt_-_anvendelse

Anonymkode: 461d5...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...