Gå til innhold

Har noen kuttet sukker fullstendig?


Supernova17

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Plannergirl skrev:

Da må du belage deg på å lage alt fra bunnen med råvarer som bønner/ linser/ rent kjøtt/ grønnsaker/ frukt, poteter/ ris osv. Alle bearbeidede produkter har en del sukkerarter så om du vil kutte alt er dette løsningen. Om du sikter mer til varer med mye sukker er det bare å kutte det tvert, sukkersuget går over etter 2-3 uker (de første ukene er supertøffe). 

Ris omdannes vel til sukker i tarmen?? 

Anonymkode: ab30a...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Plannergirl
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med Salt, underforstått vanlig bordsalt/havsalt, menes i dagligtale natriumklorid (sodiumklorid). Å få for lite natrium er svært uheldig, livsfarlig, langt mer enn å kanskje få for litt mye. Hva er for mye? Hvordan har man kommet frem til denne verdien. Hvilken evidens er anbefalingene du snakker om basert på? 

Når man reduserer karbohydrater i kosten, vil saltbehovet øke. 

Anonymkode: 1d876...972

Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger som er basert på forskning, har også lest mye forskning om det (orker ikke å finne igjen alle da jeg ikke har tilgang etter ferdig studie). Det er ekstremt vanskelig å få i seg for lite sodium/ natrium med mindre man har en spiseforstyrrelse eller ekstreme allergier. På sykehus blir det andre regler da sodium har mange funksjoner og kan ikke sammenlignes med dette scenarioet. Nå er ikke jeg tilhenger av keto-diett, men det er høyst usannsynlig å få for lite sodium på den dietten om man spiser et variert kosthold (selv om man vil ned i vekt). Og sorry, men den linken du kommer med er ikke forskning. Dietdoctor er bullshit diettpromotering for profitt, ikke for helse. Og før du sier at helsedirektoratets tips har gjort Norge overvektige; statistikk viser at under 10% faktisk følger rådene. Prøv Google scholar og sett deg inn i hvordan man kritiserer forskning basert på hvilken metode som er brukt. 

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ris omdannes vel til sukker i tarmen?? 

Anonymkode: ab30a...4b5

Ris består hovedsaklig av stivelse, et polysakkarid, dvs mange glukosemolekyler (monosakkarider) bundet sammen. M.a.o., ris er sukker. Det samme gjelder potet og det meste av frukt. For at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien i stivelsen må den brytes ned til glukose, som kan tas opp i tynntarmen.  (Dette starter allerede i munnen)Hvor raskt kroppen bryter ned et polysakkarid til glukosemolekyler er beskrevet av såkalt glykemisk indeks. 

 

 

 

 

Anonymkode: 1d876...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Plannergirl skrev:

Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger som er basert på forskning, har også lest mye forskning om det (orker ikke å finne igjen alle da jeg ikke har tilgang etter ferdig studie). Det er ekstremt vanskelig å få i seg for lite sodium/ natrium med mindre man har en spiseforstyrrelse eller ekstreme allergier. På sykehus blir det andre regler da sodium har mange funksjoner og kan ikke sammenlignes med dette scenarioet. Nå er ikke jeg tilhenger av keto-diett, men det er høyst usannsynlig å få for lite sodium på den dietten om man spiser et variert kosthold (selv om man vil ned i vekt). Og sorry, men den linken du kommer med er ikke forskning. Dietdoctor er bullshit diettpromotering for profitt, ikke for helse. Og før du sier at helsedirektoratets tips har gjort Norge overvektige; statistikk viser at under 10% faktisk følger rådene. Prøv Google scholar og sett deg inn i hvordan man kritiserer forskning basert på hvilken metode som er brukt. 

Du har altså påstander uten evidens. Den linken jeg kommer med viser til evidens. Eller rettere sagt, mangel på sådan, hva saltrestriksjon gjelder. At du forsøker å deskreditere dietdoctor, og deretter meg, understreker bare at du ikke har reelle agumenter å komme med. 

Anonymkode: 1d876...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ris består hovedsaklig av stivelse, et polysakkarid, dvs mange glukosemolekyler (monosakkarider) bundet sammen. M.a.o., ris er sukker. Det samme gjelder potet og det meste av frukt. For at kroppen skal nyttiggjøre seg av energien i stivelsen må den brytes ned til glukose, som kan tas opp i tynntarmen.  (Dette starter allerede i munnen)Hvor raskt kroppen bryter ned et polysakkarid til glukosemolekyler er beskrevet av såkalt glykemisk indeks. 

 

 

 

 

Anonymkode: 1d876...972

Nå spurte trådstarter om å kutte sukker, ikke karbohydrater. Innlegget er basert på enkle sukkerarter FØR de havner i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har altså påstander uten evidens. Den linken jeg kommer med viser til evidens. Eller rettere sagt, mangel på sådan, hva saltrestriksjon gjelder. At du forsøker å deskreditere dietdoctor, og deretter meg, understreker bare at du ikke har reelle agumenter å komme med. 

Anonymkode: 1d876...972

Ett eksempel. https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jafc.5b05897 hypertension er så opplagt at du finner det i teksten sitert til andre kilder. Din link er ikke evidens fordi det ikke er forskning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Plannergirl skrev:

Nå spurte trådstarter om å kutte sukker, ikke karbohydrater. Innlegget er basert på enkle sukkerarter FØR de havner i kroppen. 

Jeg svarte på et innlegg som spurte om ris omdannes til sukker i tarmen..

Anonymkode: 1d876...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
1 minutt siden, Plannergirl skrev:

Ett eksempel. https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jafc.5b05897 hypertension er så opplagt at du finner det i teksten sitert til andre kilder. Din link er ikke evidens fordi det ikke er forskning. 

Ett til. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-38007-5_6 beklager at jeg trodde du klarte å søke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Plannergirl skrev:

Ett eksempel. https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jafc.5b05897 hypertension er så opplagt at du finner det i teksten sitert til andre kilder. Din link er ikke evidens fordi det ikke er forskning

Hvis du faktisk leste linken så vil du se det sitert forskning. Men klart lettere å avfeie basert på dogmer. 

Anonymkode: 1d876...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faktisk leste linken så vil du se det sitert forskning. Men klart lettere å avfeie basert på dogmer. 

Anonymkode: 1d876...972

Lest den, ikke avfeid. Men du tror hva du vil om meg, men anbefaler deg å faktisk lese forskningen selv. Alle typer, og lære å kritisere hvor god forskningen er. Og nei, at det er forskning i teksten, gjør det ikke til forskning. 

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en studie med variabelt saltinntak (mellom 6-12 g) for seks forsøksspersoner i et høy karbohydratmiljø (>350g) er ikke særlig relevant for saltinntak til en person som spiser lavkarbo/ketogent.. Det er også viktig å merke seg salt-kalium forholdet. 

På den annen side har man https://www.dietdoctor.com/salt-restriction-lacks-credible-evidence

Man kan mene hva man vil om både keto og dietdoctor, men fakta forblir. 

Det er altså ingen grunn til å være redd for salt, og om man spiser stort sett hel, ekte mat vil man uansettt ikke klare å spise for mye salt. 

Anonymkode: 1d876...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den linken jeg kommer med viser til evidens

"A new study adds to the evidence "

"Salt restriction lacks credible evidence"

"Should you eat more salt to improve your health? Possibly according to Dr. James..."

"Should you eat less salt, like most guidelines state? Or could it be the other way around – that too little salt may cause…"

Må si at du har sterke "evidens"

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At du forsøker å deskreditere dietdoctor, og deretter meg,

Deskridetere deg faktisk? Hvilke forskningsresultater har du kommet med?

Her har du faktisk vitenskap

"If you eat too much salt, the extra water stored in your body raises your blood pressure. So, the more salt you eat, the higher your blood pressure. The higher your blood pressure, the greater the strain on your heart, arteries, kidneys and brain. This can lead to heart attacks, strokes, dementia and kidney disease."

"If you take too much salt, extra water will be stored in your body and raises your blood pressure,high blood pressure will affect on the heart functioning, arteries, kidneys and brain. Having too much salt can increase the amount of protein found in your urine, sodium has been linked to stomach ulcers."

 

Ikke den bullshit-vitenskapen til dietdoctor:

"Our guides are written or reviewed by medical doctors, and based on science. To stay unbiased we’re funded by the people, via an optional membership. We show no ads, take no industry money and sell no products."

Bare fordi de ikke tar støtte fra industrien, betyr ikke at de er unbiased... 

Anonymkode: f7d0e...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte sukker, som i all sukker eller som i tilsatt, hvitt sukker? All sukker betyr alle karbohydrater - glukose, fruktose, sukrose, laktose osv. Altså alt av korn, frukt, melk... 

Hva er det du vil kutte ut og hvorfor? Å redusere inntaket er fornuftig og gjennomførbart, å kutte det fullstendige til null er hverken hensiktsmessig, nødvendig eller lett å gjennomføra over tid da en finner sukker i allslags, til og med i ting som bacon, buljong, surkål og "sunne" proteinbarer 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"A new study adds to the evidence "

"Salt restriction lacks credible evidence"

"Should you eat more salt to improve your health? Possibly according to Dr. James..."

"Should you eat less salt, like most guidelines state? Or could it be the other way around – that too little salt may cause…"

Må si at du har sterke "evidens"

Deskridetere deg faktisk? Hvilke forskningsresultater har du kommet med?

Her har du faktisk vitenskap

"If you eat too much salt, the extra water stored in your body raises your blood pressure. So, the more salt you eat, the higher your blood pressure. The higher your blood pressure, the greater the strain on your heart, arteries, kidneys and brain. This can lead to heart attacks, strokes, dementia and kidney disease."

"If you take too much salt, extra water will be stored in your body and raises your blood pressure,high blood pressure will affect on the heart functioning, arteries, kidneys and brain. Having too much salt can increase the amount of protein found in your urine, sodium has been linked to stomach ulcers."

 

Ikke den bullshit-vitenskapen til dietdoctor:

"Our guides are written or reviewed by medical doctors, and based on science. To stay unbiased we’re funded by the people, via an optional membership. We show no ads, take no industry money and sell no products."

Bare fordi de ikke tar støtte fra industrien, betyr ikke at de er unbiased... 

Anonymkode: f7d0e...23f

Det eneste du demonstrerer her at du klarer å bruke anførselstegn. Gratulerer. 

Anonymkode: 1d876...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mistet all lyst og aksept(aksept som iform av lukt) for sukker etter graviditeten. Mistet også lyst på salt. Begynte å spise mye grønnsaker,og fikk pga grønnsaker nyrestein. Nå lever jeg på kjøtt og grønnsaker og har aldri hatt det bedre. Hadde tre dårlige mnd som veganer, men de vil jeg helst ikke nevne...

Jeg kuttet sukker naturlig som følge av graviditet og har mistet all lyst. Jeg liker ikke noe som smaker eller lukter søtt. Det er mulig det har med avvenning å gjøre, eller ikke...sukker er bra for hjernen så jeg spiser jevnlig likevel.

Anonymkode: 4085a...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste du demonstrerer her at du klarer å bruke anførselstegn. Gratulerer. 

 

Er nettopp det samme du har gjort.

Anonymkode: f7d0e...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste du demonstrerer her at du klarer å bruke anførselstegn. Gratulerer. 

Anonymkode: 1d876...972

Og du klarte ikke å komme med motargumenter. I guess I win

Anonymkode: f7d0e...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut raffinert sukker for over 10 år siden, ingen problem. Om man spiser nok frukt så får man ikke noe sukkersug. Og ikke kom og si at sukker er sukker, for det er det ikke. Det de tester med i laboratorier er genmanipulert maissirup som har et utall negative helseeffekter, de har aldri funnet noen negative virkninger av frukt.

Anonymkode: d62f3...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...