Supernova17 Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Jeg hadde interessert meg for alle erfaringer dere har med å kutte sukker. Mitt mål for det neste året er å redusere sukker fra kostholdet mitt. Har noen tips til hvordan det går an å gjøre dette på best mulig måte? Hvordan kutte sukkersuget? 3
Gjest Plannergirl Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Da må du belage deg på å lage alt fra bunnen med råvarer som bønner/ linser/ rent kjøtt/ grønnsaker/ frukt, poteter/ ris osv. Alle bearbeidede produkter har en del sukkerarter så om du vil kutte alt er dette løsningen. Om du sikter mer til varer med mye sukker er det bare å kutte det tvert, sukkersuget går over etter 2-3 uker (de første ukene er supertøffe).
Supernova17 Skrevet 28. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2018 1 minutt siden, Plannergirl skrev: Da må du belage deg på å lage alt fra bunnen med råvarer som bønner/ linser/ rent kjøtt/ grønnsaker/ frukt, poteter/ ris osv. Alle bearbeidede produkter har en del sukkerarter så om du vil kutte alt er dette løsningen. Om du sikter mer til varer med mye sukker er det bare å kutte det tvert, sukkersuget går over etter 2-3 uker (de første ukene er supertøffe). Takk for svaret ditt! Det hjelper😁 1
Gjest Plannergirl Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Akkurat nå, Supernova17 skrev: Takk for svaret ditt! Det hjelper😁 Så bra. Har kuttet sukker selv i perioder og de første ukene kan være kjempevanskelige, men hvis du kommer over de så klarer du det 👍🏻.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 Hvilke positive virkninger merket dere? Anonymkode: 55df1...e8c 1
Gjest theTitanic Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Jeg prøver å kutte mest mulig karboer. Sukker er selvsagt utelukket. Begynte i går og søtsuget og hodepinen kommer snikende, men vet at energi kommer etterhvert og sutsuget vil forsvinne.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Jeg sluttet å kjøpe sjokolade, kjeks, snop. Men jeg unner meg en sjelden gang sukkerfri brus, og enda sjeldnere et glass sjokoladepålegg til å ha på knekkebrød. Sjokoladepålegg finnes vel også i sukkerfri utgave kanskje? Anonymkode: 0682a...af6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Å kutte sukker fullstendig er nesten umulig. Jeg droppet alt med "høyt" sukkerinnhold. Ingen sjokolade, brus, desserter, kaker osv... De første ukene var tøffe, man føler stadig et søtsug. Men så forsvant det bare. Null lyst på sjokolade, når fredagskaken ble satt frem på jobb hadde jeg ikke lyst på, jeg ber om en kopp kaffe i stedet for dessert. Kan fint ta meg en sjokoladebit nå fire år senere, men holder fint med den, det gir meg ingenting og smaker ikke godt. Merket ingenting direkte i form av humør, følelser og vekt. (men trur vekten raskt hadde økt og formen ville vært mye dårligere om jeg hadde hatt det samme behovet for sjokolade nå). Men det å slippe søtsuget er uendelig mye verdt. Anonymkode: ff173...548 2
Gjest Plannergirl Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 Min erfaring er omtrent helt lik som anonym over. Kuttet ut bare de varene med høyt sukker og søtsuget forsvant. Jeg kuttet ikke andre karbohydrater. Får ikke tilbake søtsug selv om jeg av og til spiser både pasta, poteter, ris og rundstykker.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 Ketogen kost dreper søtsuget. Dropp produkter, og spis ekte mat. Altså kjøtt/fisk, egg, overjordsgrønnsaker, nøtter, bær, litt frukt. Og nok salt! Dropp kunstig søtning og erstatningsgreier. Anonymkode: 1d876...972 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, theTitanic skrev: Jeg prøver å kutte mest mulig karboer. Sukker er selvsagt utelukket. Begynte i går og søtsuget og hodepinen kommer snikende, men vet at energi kommer etterhvert og sutsuget vil forsvinne. Ved hodepine/søtsug: ta en halv teskje salt i et glass vann. Kan gjentas flere ganger pr dag/ ved behov. Anonymkode: 1d876...972 1
Gjest Plannergirl Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved hodepine/søtsug: ta en halv teskje salt i et glass vann. Kan gjentas flere ganger pr dag/ ved behov. Anonymkode: 1d876...972 Saltvann er vel ikke akkurat anbefalt. 😂Drikk vanlig vann, det hjelper også mot hodepine.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, Plannergirl skrev: Saltvann er vel ikke akkurat anbefalt. 😂Drikk vanlig vann, det hjelper også mot hodepine. Salt er essensielt for liv og helse. Anonymkode: 1d876...972 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #14 Skrevet 28. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved hodepine/søtsug: ta en halv teskje salt i et glass vann. Kan gjentas flere ganger pr dag/ ved behov. Anonymkode: 1d876...972 Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Nordmenn får i seg over dobbelt så mye salt som anbefalt. Anonymkode: 4b6d9...332 11
Gjest Plannergirl Skrevet 28. desember 2018 #15 Skrevet 28. desember 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Salt er essensielt for liv og helse. Anonymkode: 1d876...972 Salt er ikke essensielt for liv og helse, sodium er. Sodium får vi i oss mer enn nok av via vanlig mat. Gjennomsnittsnormannen får i seg 9 g salt (NaCl) per dag, og anbefalingene sier maks 5 g. Derfor vil å drikke mer salt være helt på jordet og et dårlig råd uten substans i virkeligheten. Endret 28. desember 2018 av Plannergirl
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Nordmenn får i seg over dobbelt så mye salt som anbefalt. Anonymkode: 4b6d9...332 De som spiser lavkarbo, altså de som kutter ut , trapper ned på karbohydrater, og spiser ren mat, får automatisk mindre salt i seg. Blir man slapp og svimmel, trenger man å spise salt. Salt er livsviktig. Anonymkode: 0eb1d...747 12
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #17 Skrevet 28. desember 2018 17 minutter siden, Plannergirl skrev: Salt er ikke essensielt for liv og helse, sodium er. Sodium får vi i oss mer enn nok av via vanlig mat. Gjennomsnittsnormannen får i seg 9 g salt (NaCl) per dag, og anbefalingene sier maks 5 g. Derfor vil å drikke mer salt være helt på jordet og et dårlig råd uten substans i virkeligheten. Med Salt, underforstått vanlig bordsalt/havsalt, menes i dagligtale natriumklorid (sodiumklorid). Å få for lite natrium er svært uheldig, livsfarlig, langt mer enn å kanskje få for litt mye. Hva er for mye? Hvordan har man kommet frem til denne verdien. Hvilken evidens er anbefalingene du snakker om basert på? Når man reduserer karbohydrater i kosten, vil saltbehovet øke. Anonymkode: 1d876...972 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #18 Skrevet 28. desember 2018 https://www.dietdoctor.com/?s=Salt Anonymkode: 1d876...972
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #19 Skrevet 28. desember 2018 Kanskje, bare, kanskje, det er en faktisk grunn til at noe av det første man får hvis man havner på sykehus er -wait for it -saltvann.. (altså Natriumklorid i vandig løsning, for å være presis. ) Anonymkode: 1d876...972 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #20 Skrevet 28. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Nordmenn får i seg over dobbelt så mye salt som anbefalt. Anonymkode: 4b6d9...332 Da bør du lese mer. Feks om salt. Anonymkode: 1d876...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå