Gå til innhold

Kreta-kaste toalettpapir i kurv?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! Jeg har et litt merkelig spørsmål, men prøver likevel. Jeg mener å ha hørt at på Kreta er avløpene så trange at man må legge toalettpapir i en kurv i stedet for å skylle det ned? Er det noen som kan fortelle meg om dette stemmer eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, har vært flere steder i Hellas, og har alltid måttet kaste papiret i en kurv ved siden av toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Det er vanlig i Hellas. Kloakknettet er ikke særlig bra. Og hvis man ikke overholder det, og doen går tett så er de ikke akkurat raske med å fixe det, grekerne har god tid :)

Husker da jeg var i Hellas for første gang, og jeg syns det var ekkelt å kaste dopapiret i kurven, men det gikk fort over. Ikke no problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar dere! Det høres ikke akkurat så veldig lekkert ut, nei.. Men det går sikkert bra. Det står mellom Kreta og Malta. Noen som vet om det er slik på Malta også? Ikke at dopapiret bestemmer hvor vi skal dra, hehe, jeg bare lurer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var i Kreta i fjor, måtte vi kaste toalettpapiret i en egen kurv. Ekkelt i begynnelsen, men man ble nesten vandt til det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papphammer

Dere er lettlurte. Årsaken til at grekerne ikke ønsker at vi skal kaste dopapiret i toalettet, er at de sender kloakken rett ut i havet( ikke på badestrendene da...), og ikke ønsker at papiret skal flyte opp.

Slik har de lurt turistene i alle år. Det er ikke noe galt med dimensjonen på rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er på grunn av forurensing er nok ikke helt riktig. I alle fall ikke det alene. Har badet på "strendene" i Pireus blant annet, og også utenfor andre storbyer, men har ikke kommet opp av vannet tullet inn i dopapir akkurat.

Jeg har bodd i en eldre leilighetsbygning i Athen hvor det ble hevdet at papir kunne kastes i toalettet dersom leiligheten ikke lå på bakkeplan.

Ikke tilfelle....

Jeg bodde i sjette etasje, alene. (Og så stor forbruker av dopapir er jeg da ikke på tross av konsum av suspekt gyros) Dassen ble tett ja.... Rørene er også så dårlige at plumbo ikke anbefales... Greske rørleggere er et annen historie......

Dessuten er det et faktum at Hellas har noen av Europas reneste strender, og det gjelder også utenfor større steder i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dere er lettlurte. Årsaken til at grekerne ikke ønsker at vi skal kaste dopapiret i toalettet, er at de sender kloakken rett ut i havet( ikke på badestrendene da...), og ikke ønsker at papiret skal flyte opp.

Slik har de lurt turistene i alle år. Det er ikke noe galt med dimensjonen på rørene.

Nesten bra aprilsnarr...bare litt for sent og det faktum at bæsjeklumper også flyter...

Jeg vet ikke hva som er verst...bæsjeklump eller papir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
bæsjeklumper også flyter...

Gjør de det??

Satt som liten i badekaret med en mye mindre kusine. Hun bæsja. Den bæsjen fløyt ikke. Det minnet sitter som støpt i hodet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gloria

Jeg har så og si alltid kasta papiret når jeg har vært på ferie i Hellas. Det har likevel hendt at jeg har glemt det et par ganger, og kastet det i toalettet. Disse gangene har det ikke skjedd noen ting, og papiret har blitt "flushet" ned røret uten å tette igjen. Men man skal vel alltid være på den sikre siden..plutselig setter det seg fast og da blir nok ikke grekerne særlig blide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Revenka

Bare for å oppklare en ting: det er pga de dårlige rørene at det ikke skal skylles ned i toalettet. Om man gjør det en gang så er det kanskje ikke ødeleggende, men det tetter seg så fort det kommer mer papir der.

Litt pussig da, for grekerne var jo veldig flinke for 2000 år siden, hadde avansert kloakknett (det var avansert på den tiden). Men etter det har tiden stått stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papphammer
Bare for å oppklare en ting: det er pga de dårlige rørene at det ikke skal skylles ned i toalettet. Om man gjør det en gang så er det kanskje ikke ødeleggende, men det tetter seg så fort det kommer mer papir der.

Litt pussig da, for grekerne var jo veldig flinke for 2000 år siden, hadde avansert kloakknett (det var avansert på den tiden). Men etter det har tiden stått stille :)

Beklager, men dette er ikke sant. Såpass godt kjenner jeg både grekere, og greske rørleggere. Ikke alle av de klarer å holde på denne hemmeligheten med kloakken rett ut i havet.

Det er papiret som flyter oppå, og ikke løser seg opp, og derfor gjør strendene "synlig" uappetittlige, mens bæsjen løser seg opp.

Det er mange år siden jeg kastet dopapiret i bøtte i Hellas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grekerne er ikke så flinke til å ikke kaste papir i do de heller.. Skulle tro at de hadde lært men...

På den lokale baren over gata for der jeg bodde sto det med store bokstaver at papir ikke skulle i do.

Det gjorde imidlertid alle sammen likevel (på grunn av grekernes likegyldigeholdning til alle slags regler, noen ganger sjarmerende, noen ganger problematisk og irriterende, som her...)

Denne baren lå også på gateplan, så... :kvalm: Du kan si at i løpet av en lørdagskveld så var det mer fristende å løpe de hundre metrene hjem på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fruktfat

tror vel heller på en kombinasjon av trange rør og flytende papir; jeg har leid pedalbåt (er det det det heter? sykkelbåt?) og vært ganske langt ute pp vannet, og så smale (kloakk?)rør på havbunnen, så det tror jeg nok på ja.

men what the hell; hellas er jo kjempeflott ellers da! :-D

alt skal vel ikke være helt som i norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er fordi at kloakken går rett ut på stranda eller på grunn av at rørene er dårlige vet jeg ikke, men det stemmer ihvertfall at papiret skal kastes i ei bøtte ved sida av toalettet. Var på Rhodos for noen år siden, der sto det at vi ikke måtte kaste det i do under noen omstendigheter. Men de tømte ikke "dokurven" hver dag, snarer hver tredje dag (!!!) og i 40 grader pluss er det uholdbart. :kvalm: Så vi kasta det i do vi. Og ingenting skjedde...

By the way, noen bæsjer flyter og andre ikke...det er ihvertfall min erfaring :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de det??

Tro meg, bæsj kan flyte! Glemmer aldri da vi var små og søstern bæsja i innsjøen vi bada i. Rett etterpå møtte jeg (svømte på) bæsjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte

når vi var på kreta fikk vi kun kaste bæsje-papir i do :P ikke vet jeg hvorfor men. jeg hadde glatt reist tilbake selv om alt papiret skulle ligge i en kurv ved siden av. kreta var fantastisk flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...