Gå til innhold

Bare jeg som synes startlønn på 600-700 000 er dårlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser i ettertid at IKT-servicefag og læring på jobben hadde vært en langt gunstigere vei til samme sted.

:klo: Du har valgt indøk og drømmer om IKT-servicefag. OKEI. Ja, da er du nok definitivt på feil plass ja.

Anonymkode: d2d69...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Du har valgt indøk og drømmer om IKT-servicefag. OKEI. Ja, da er du nok definitivt på feil plass ja.

Anonymkode: d2d69...6a3

Ikke bare valgt Indøk, men snart ferdig med Indøk. Og ja, jeg skulle ønske jeg kunne velge på nytt og få tiden min tilbake. Som sagt, kontantstrømmene mine ville hatt høyere verdi med IKT-servicefag.

Anonymkode: 7ebf5...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skriver du 600000 til 700000 kr. Og bare differansen på 100000 kr er veldig mye. Så hvilke forhold du har til penger og tall virker å være på lavmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600-700k i startlønn er langt fra lite. Hvis det er filthy rich som er målet, er ikke ansatt veien å gå. Da bør du heller eie bedriften enn å jobbe der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morsomt (og stereotypisk indøk) at du synes det er dårlig startlønn. Hilsen lege med doktorgrad som tjener dårligere enn deg.

Anonymkode: d232a...0fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/25/2018 at 5:14 PM, AnonymBruker said:

Jeg går der jo. Det er du som prøver å ta fra meg legitimiteten min fordi du synes det er utrolig at noen kan være misfornøyd med 600k etter mange år med innsats og tipp topp prestasjoner.

Anonymkode: bd09d...7c2

Det var ditt valg å legge alle jernene på karakterjaget, og leve fattig som student i 5 år. Det er ingen som jobber ekstra for deg fordi du ikke gidder å jobbe ved siden av studiene og overrekker alle de pengene til deg som en belønning når studiene dine er ferdig. 

En god utdanning er ikke ensbetydende med en god jobb heller. Og om penger er alt som står i hodet på deg vil nok mange av de beste og mest erfarne arbeidsgiverne styre unna nettopp deg i de viktigste og best betalte rollene i bransjen. 

Anonymkode: 00386...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Egenskap skrev:

nå skriver du 600000 til 700000 kr. Og bare differansen på 100000 kr er veldig mye. Så hvilke forhold du har til penger og tall virker å være på lavmål. 

Det er høyst sannsynlig fordi TS mottar overtidsbetaling og/eller bonus som er vanskelig å kvantifisere nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og om penger er alt som står i hodet på deg vil nok mange av de beste og mest erfarne arbeidsgiverne styre unna nettopp deg i de viktigste og best betalte rollene i bransjen. 

Anonymkode: 00386...535

2px0dj.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/26/2018 at 11:09 PM, AnonymBruker said:

Dette bekrefter jo at startlønn er 600. Og det var i 2015. Nå er den vel 650

Om du drar frem den undersøkelsen når du skal forhandle om startlønn, så tror jeg arbeidsgiver kommer til å angre.

Anonymkode: ac762...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev:

Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. 

Et ganske dårlig forsøk på trolling :)

Anonymkode: 09d5d...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at indøkere har et dårlig rykte på NTNU og i Trondheim forøvrig. De lever på sin egen planet, som er hevet et par km fra jordas overflate. 

Anonymkode: 082fb...d7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at indøkere har et dårlig rykte på NTNU og i Trondheim forøvrig. De lever på sin egen planet, som er hevet et par km fra jordas overflate. 

Anonymkode: 082fb...d7b

Fordi lønna stort sett er bedre enn andre sivinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du drar frem den undersøkelsen når du skal forhandle om startlønn, så tror jeg arbeidsgiver kommer til å angre.

Angrer arbeidsgiver, så angrer jeg enda mer på intervjuet. Hvorfor tenker du arbeidsgivere blir forlegne av at du minner dem på hvor observert markedslønn ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Angrer arbeidsgiver, så angrer jeg enda mer på intervjuet. Hvorfor tenker du arbeidsgivere blir forlegne av at du minner dem på hvor observert markedslønn ligger?

Jeg tenker at arbeidsgiver stusser litt på at TS har misforstått hva undersøkelsen forteller. Den sa ingen ting om startlønn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tro at det alltid er utdannelse som lønner seg. Butikksjefer kan tjene 1 000 000 uten mer enn vgs. 

Anonymkode: 5c0df...b16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.14):

Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. 

Du har litt store forventninger når du sammenligner din startlønn med gjennomsnittlig inntekt. En med gjennomsnittlig inntekt har jobbet 20-25 år mer enn deg. Mener du at kompetansen gjennom de årene ikke skal bety noe?

Det hadde vært mer relevant hvis du sammenlignet din startlønn med startlønnen til en industriarbeider.

Uansett er 600 000 ikke en dårlig lønn. Sammenlign med andre i viktige yrker som lærere og sykepleiere så ser du at du kommer godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker

Jeg er enig. Og jeg har ikke en gang videregående 😂 Men, det er litt riktig som noen få andre har påpekt. Det er ikke som ansatt du kan vente og tjene mest. 

Skal du tjene mest må du også ta risiko, og bli en bedriftseier. 

Jeg driver for meg selv nå, men har nylig søkt på en lederstilling i en annen tilsvarende bedrift. Får jeg tilbudt en lønn på 600 tar jeg ikke jobben. 

Jeg skal vurdere om jeg tar den om lønn ligger på 700 og jeg får en fleksibel arbeidshverdag. Savner ferie 😂  

Min eksmannen er forøvrig professor og tjener vel nå etter flere år og ufattelig mange arbeidstimer rundt en million i året.( Skjønner ikke at han gidder...)

Anonymkode: 43252...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.14):

Det er en vanlig misoppfatning i Norge, at veien til «rikdom» er utdanning.

Det økonomisk mest lønnsomme er å så raskt som mulig komme seg i betalt arbeid+raskest mulig inn på boligmarkedet.

Når indøk-studenten har tatt igjen tømreren økonomisk, så er tømreren snart pensjonist. 

Anonymkode: 8d6c8...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...