AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #21 Del Skrevet 25. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skulle jeg få ut av å skryte anonymt på KG? Og hva er det egentlig å skryte av? At det er høyt snitt for å komme inn? Det er jo høyere på medisin. Anonymkode: bd09d...7c2 Jeg aner ikke hva du får ut av det. Du går vel ikke på studiet i det hele tatt og ønsker å få litt selvtillit ved å fremstå bedre enn du er på internett. Finnes nok av sånne på internett. Anonymkode: 50842...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #22 Del Skrevet 25. desember 2018 Du skjønner det, lille venn, at det er ingen som bryr seg om hva de jævla karakterene dine var på videregående!!! Og det er faktisk ikke sånn at de mest skoleflinke er de beste i jobben sin!! Så om du synes det er dårlig betalt, tross de "fantastiske" karakterer, så har du kanskje valgt feil yrke.....grådighet kommer en ikke langt med..... Anonymkode: fc061...b42 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #23 Del Skrevet 25. desember 2018 Ja du er urealistisk. Det er en veldig god startlønn Anonymkode: 27330...ca8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 25. desember 2018 #24 Del Skrevet 25. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo visst om det hele tiden men det er jo faktisk det beste i Norge. Har man tatt sivøk på NHH eller BI, jus eller medisin så er det enda dårligere. Hva mener du man skulle valgt hvis penger er det viktigste? Hele poenget er jo at i Norge er utdannelse nærmest verdiløst. Man tjener nesten likt som industriarbeider med kun yrkesfaglig VGS. Sykt. Anonymkode: bd09d...7c2 Et år som frivillig i en ideell organisasjon, for å få endret litt på perspektivene og verdiene dine...? 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #25 Del Skrevet 25. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke hva du får ut av det. Du går vel ikke på studiet i det hele tatt og ønsker å få litt selvtillit ved å fremstå bedre enn du er på internett. Finnes nok av sånne på internett. Anonymkode: 50842...b8e Jeg går der jo. Det er du som prøver å ta fra meg legitimiteten min fordi du synes det er utrolig at noen kan være misfornøyd med 600k etter mange år med innsats og tipp topp prestasjoner. Anonymkode: bd09d...7c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 25. desember 2018 #26 Del Skrevet 25. desember 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Hva er dette for en syting da Det er en meget god lønn i Norge faktisk, selv om du har god utdannelse så er en slik startlønn meget bra. Glem de andre, de har ikke den muligheten du har til å få meget godt betalt i fremtiden om du er dyktig, du innhenter de andre raskt. Din starlønn ligger langt over hva de fleste arbeidere i Norge får noengang. De som starter som 18 åringer å arbeide idag, og for 10 år siden, de går en usikker fremtid i møte når det gjelder å få nye jobber, beholde den de har faktisk. Du er så mye bedre stilt en de med en dårlig utdannelse at du ikke engang vet det selv. Jeg har en meget god lønn, har et spesialfelt som ikke gir mange andre muligheter utenfor det fagfeltet jeg faktisk har idag. Men jeg har brukt mange år for å oppnå dette. Ta kontakt om 25 år, så kan vi diskutere den "dårlige lønnen din" Endret 25. desember 2018 av Duftavsommerregn 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #27 Del Skrevet 25. desember 2018 Det er litt gøy at så mange som har høyere utdannelse og får massevis av gjeld derfra, ser ned på oss som "bare" tar et fagbrev. Gjerne vi som fikser bilen din på verkstedet, bygger drømmehuset ditt, fikser all elektrisitet eller også røropplegget i huset ditt. Helt til dere innser at vi har jobbet med inntekt fra vi var 18 år, tjent opp litt og null gjeld innen 25. Så kommer det frem at dere i tillegg ser ned på en STARTlønn på 600k i året. Fordi dere som har prioritert slik burde jo tjene millioner fra dag én. Deres livs- og verdisyn må jo være blåst helt fra dag én på videregående? Kanskje du nå kan se at et fagbrev ikke er noe "bare." Anonymkode: b1385...0db 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #28 Del Skrevet 25. desember 2018 teite menneske. jeg har 200.000 i årslønn jeg. lever likevel i overflod omtrent. ønsker ikke barn jeg da. Anonymkode: 69b10...df9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 25. desember 2018 #29 Del Skrevet 25. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du nå kan se at et fagbrev ikke er noe "bare." Et fagbrev er ikke bare noe! Det rette fagbrevet er gull verdt, det sikrer deg jobb og mat på bordet. Alle fagbrev gir ikke like mye lønn, men det kan de med fagbrev gjøre noe med, de kan videreutdanne seg, eventuelt starte egen bedrift. Men har uansett fagbrevet å falle tilbake på, gull verdt! De som tar høyere utdannelse i riktig retning får høye studielån ja, men også mye høyere lønn som innhenter den forskjellen som et fagbrev gir ganske raskt. Vi alle har forskjellige veier vi går her, alt etter interesse. Men trådstarter sin syting er bare patetisk. Starte på 700.000 i lønn er meget bra, og klage på dette viser at utdannelse ikke er noe garanti for sunt vett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dr_zhivago Skrevet 25. desember 2018 #30 Del Skrevet 25. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Husk at dette er første året ditt. Du har tross alt ikke mye relevant erfaring. I løpet av de neste 5 årene kan du, om du er dyktig, antageligvis øke denne lønna betraktelig. Gode karakterer i seg selv betyr ikke at du er guds gave til en bedrift, det er sannsynligvis mange av dine kollegaer som også hadde det. Så ikke syt. Og du hadde mest sannsynlig ikke fått i nærheten av denne lønna i de fleste andre land. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 25. desember 2018 #31 Del Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, dr_zhivago skrev: Husk at dette er første året ditt. Du har tross alt ikke mye relevant erfaring. I løpet av de neste 5 årene kan du, om du er dyktig, antageligvis øke denne lønna betraktelig. Gode karakterer i seg selv betyr ikke at du er guds gave til en bedrift, det er sannsynligvis mange av dine kollegaer som også hadde det. Så ikke syt. Og du hadde mest sannsynlig ikke fått i nærheten av denne lønna i de fleste andre land God utdannelse er en ting, gode karakterer likeså, men det å levere i arbeidsmarkedet er noe, helt annet. Det henger nok sammen på et vis, men ikke alltid. Så TS når han får litt flere år på seg, vil nok skjemmes litt over denne tråden han startet i 2018 tror jeg 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #32 Del Skrevet 25. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo visst om det hele tiden men det er jo faktisk det beste i Norge. Har man tatt sivøk på NHH eller BI, jus eller medisin så er det enda dårligere. Hva mener du man skulle valgt hvis penger er det viktigste? Hele poenget er jo at i Norge er utdannelse nærmest verdiløst. Man tjener nesten likt som industriarbeider med kun yrkesfaglig VGS. Sykt. Anonymkode: bd09d...7c2 Hvilke industriarbeidere er det du tenker på? Vi har jo tilnærmet null industri tilbake i landet? Eller er det du egentlig forsøker å si at du synes dyktige fagarbeidere er overbetalt? Du høre mest ut som en typisk NHH student hørtes ut på slutten av 80-tallet Anonymkode: cf3b0...086 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #33 Del Skrevet 25. desember 2018 Alt under 5 millioner er dårlig. Anonymkode: 76fb1...a04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 25. desember 2018 #34 Del Skrevet 25. desember 2018 Om det er bare deg vet jeg ikke, men de fleste andre synes 600-700 000 er en god startlønn. Jeg kom ikke opp i tilsvarende lønnsnivå før jeg var ganske langt uti yrkeslivet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #35 Del Skrevet 25. desember 2018 8 minutter siden, Duftavsommerregn said: (...)Starte på 700.000 i lønn er meget bra, og klage på dette viser at utdannelse ikke er noe garanti for sunt vett. Heller ikke garanti for reelle kunnskaper om startlønn eller gjennomsnittslønn: Quote Flygelederutdanning: 568.000 (tillegg: 70.000) Industriell økonomi: 464.000 (tillegg: 50.000) Siviløkonom (NHH): 458.000 (tillegg: ca.68.000) Aktuar-utdanning: 450.000 (anslag) Siviløkonom(BI): 445.000 (tillegg. 52.000) Jus: 380.000 (tillegg ikke inkludert) Kilde: https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/292-startlonn-disse-yrkene-tjener-mest Gjennomsnittslønn i Norge: Quote Sum alle sektorer: 2016 kr.43 300 pr.mnd. - 2017: kr 44 310 - Endring i prosent: 2,3 Kilde: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar Så hva er det egentlig du driver med, TS? Anonymkode: 9f498...797 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #36 Del Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Heller ikke garanti for reelle kunnskaper om startlønn eller gjennomsnittslønn: Kilde: https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/292-startlonn-disse-yrkene-tjener-mest Gjennomsnittslønn i Norge: Kilde: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar Så hva er det egentlig du driver med, TS? Anonymkode: 9f498...797 Eh, en artikkel fra starten av 2013 som bruker 2011-2012-tall? Har skjedd litt lønnsvekst og inflasjon siden den gang eller? Jeg kjenner folk fra forrige kull som har fått jobber i intervallet 600-700. Når jeg er ferdig er det kanskje 650-750. Anonymkode: bd09d...7c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wildfig Skrevet 25. desember 2018 #37 Del Skrevet 25. desember 2018 Hva er indøk? Synes forøvrig startlønn på 600-700 000 er veldig bra ja. Du vil nok stige jevnt og trutt fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mammalivet Skrevet 25. desember 2018 #38 Del Skrevet 25. desember 2018 Haha, sykt dårlig altså! 🙄 neida, jeg tuller altså. I mitt kvinneyrke med master og 5årig skolegang tror jeg at max lønna mi sikkert havner på 500.000 en gang når jeg er i 50åra Ansinitetstopp etter 20 år tror jeg. Jeg er på år 6, og har endelig nådd 430.000 Starta på 360.000 i kommune etter 3årig høyskole. Hoppet opp litt etter masteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #39 Del Skrevet 25. desember 2018 24 minutter siden, Duftavsommerregn said: De som tar høyere utdannelse i riktig retning får høye studielån ja, men også mye høyere lønn som innhenter den forskjellen som et fagbrev gir ganske raskt. Vi alle har forskjellige veier vi går her, alt etter interesse. Men trådstarter sin syting er bare patetisk. Starte på 700.000 i lønn er meget bra, og klage på dette viser at utdannelse ikke er noe garanti for sunt vett. Jeg har selv master - og hadde valgt den samme veien i livet om jeg hadde gjort det på nytt - men herregud så mange år det vil ta før jeg vil kunne "ta igjen" de av mine venner som heller gikk for fagbrev! Noen av dem har såpass god lønn at jeg nok aldri kommer til å ta dem igjen. Og jeg har har jobbet alle somre, og hatt deltidsstillinger gjennom hele studiet. Jeg vet at kommentaren din er skrevet med tanke på de som har valgt mer "lukrative" studier ("riktig retning"), men jeg skulle virkelig ønske at ungdomsskoler ble flinkere til å forklare og vise ungdomsskoleelever hvilke følger studievalget videre kan ha. Jeg ante virkelig ikke at jeg kunne klare meg mye bedre økonomisk med et fagbrev. 700.000 i startlønn er utrolig bra! Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen kan klage på noe slikt? De kan umulig ha god innsikt i hva enkelte andre fulltidsansatte i Norge får. Selv var min startlønn på 450.000,- (og den kommer kun til å øke marginalt). Jeg har faktisk planer om å få meg en deltidsjobb for å få bedre inntekt... Anonymkode: b06cc...c14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #40 Del Skrevet 25. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Eh, en artikkel fra starten av 2013 som bruker 2011-2012-tall? Har skjedd litt lønnsvekst og inflasjon siden den gang eller? Jeg kjenner folk fra forrige kull som har fått jobber i intervallet 600-700. Når jeg er ferdig er det kanskje 650-750. Anonymkode: bd09d...7c2 Greit, my bad ang. årstall. Men ser du ikke at startlønna du beskriver ligger blant de høyeste, og at den er langt over norsk gjennomsnittslønn? Hvorfor skal du tjene enda mer som nybegynner? Anonymkode: 9f498...797 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå