AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #41 Del Skrevet 25. desember 2018 2 minutter siden, wildfig skrev: Hva er indøk? Synes forøvrig startlønn på 600-700 000 er veldig bra ja. Du vil nok stige jevnt og trutt fremover Industriell økonomi og teknologiledelse. Man blir sivilingeniør men med en del fag innen økonomi og ledelse og ender ofte som ledere i store selskaper. Ble opprettet etter ønske fra næringslivet som savnet kandidater som både hadde teknologi -og økonomikompetanse. Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duftavsommerregn Skrevet 25. desember 2018 #42 Del Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv master - og hadde valgt den samme veien i livet om jeg hadde gjort det på nytt - men herregud så mange år det vil ta før jeg vil kunne "ta igjen" de av mine venner som heller gikk for fagbrev! Noen av dem har såpass god lønn at jeg nok aldri kommer til å ta dem igjen. Og jeg har har jobbet alle somre, og hatt deltidsstillinger gjennom hele studiet. Jeg vet at kommentaren din er skrevet med tanke på de som har valgt mer "lukrative" studier ("riktig retning"), men jeg skulle virkelig ønske at ungdomsskoler ble flinkere til å forklare og vise ungdomsskoleelever hvilke følger studievalget videre kan ha. Jeg ante virkelig ikke at jeg kunne klare meg mye bedre økonomisk med et fagbrev. Dette er jo en kunnskap alle oppegående faktisk har. Jeg hadde det også, hadde mer en nok mentale evner til å ta et fagbrev og kunne tjent bedre mye tidligere i livet! Men ville jeg trives med det? Det er jo spørsmålet! Kanskje ja på noen områder. Men jeg tok mitt valg utifra gitte forutsetninger og klager ikke på det. Sett i ettertid kunne jeg gjort det annerledes og tjent mye bedre langt tidligere, men jeg angrer ikke en dritt på mitt valg den gangen. Våkner aldri om morgenen og kvir meg til å gå på jobb, etter en ferie? kvier meg aldri til å starte på jobben, noe rett har man da gjort Lønnen er en ting, andre valg i livet er langt viktigere! Som forbruket ditt! Med 700.000 i lønn, med et fornuftig forbruk kan man leve et veldig godt liv, ja med mye mindre i lønn faktisk. Så det er ofte mye mer avgjørende en startlønnen i en jobb man får for første gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 25. desember 2018 #43 Del Skrevet 25. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv master - og hadde valgt den samme veien i livet om jeg hadde gjort det på nytt - men herregud så mange år det vil ta før jeg vil kunne "ta igjen" de av mine venner som heller gikk for fagbrev! Noen av dem har såpass god lønn at jeg nok aldri kommer til å ta dem igjen. Og jeg har har jobbet alle somre, og hatt deltidsstillinger gjennom hele studiet. Jeg vet at kommentaren din er skrevet med tanke på de som har valgt mer "lukrative" studier ("riktig retning"), men jeg skulle virkelig ønske at ungdomsskoler ble flinkere til å forklare og vise ungdomsskoleelever hvilke følger studievalget videre kan ha. Jeg ante virkelig ikke at jeg kunne klare meg mye bedre økonomisk med et fagbrev. 700.000 i startlønn er utrolig bra! Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen kan klage på noe slikt? De kan umulig ha god innsikt i hva enkelte andre fulltidsansatte i Norge får. Selv var min startlønn på 450.000,- (og den kommer kun til å øke marginalt). Jeg har faktisk planer om å få meg en deltidsjobb for å få bedre inntekt... Anonymkode: b06cc...c14 Det der var som om jeg skulle skrevet det selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #44 Del Skrevet 25. desember 2018 Arbeidsgiver tilbyr det de mener du er verdt. Som nyutdannet kommer du til å koste bedriften penger i starten. Du mangler erfaring og er avhengig av opplæring i f.eks kundebehandlig eller forhandling med leverandøre og samarbeidspartnere, du må venne deg til å jobbe mye raskere og være mer fleksibel enn i en studiesituasjon, for å nevne noe. Hvis du er kravstor før du har bevist at du kan tjene inn lønnen din pluss en god del mer, og/eller drive selvstendige prosjekter på en veldig bra måte, burde du ligge lavt med lønnskrav. Bevis hva du kan, deretter kan du be om lønnsforhøyelse dersom prestasjonene dine tilsier at du fortjener det. Anonymkode: 4a787...295 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #45 Del Skrevet 25. desember 2018 Hvor har du fått jobb da? Anonymkode: cc4aa...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #46 Del Skrevet 25. desember 2018 18 minutter siden, Duftavsommerregn said: Dette er jo en kunnskap alle oppegående faktisk har. Jeg hadde det også, hadde mer en nok mentale evner til å ta et fagbrev og kunne tjent bedre mye tidligere i livet! Men ville jeg trives med det? Det er jo spørsmålet! Kanskje ja på noen områder. Men jeg tok mitt valg utifra gitte forutsetninger og klager ikke på det. Sett i ettertid kunne jeg gjort det annerledes og tjent mye bedre langt tidligere, men jeg angrer ikke en dritt på mitt valg den gangen. Våkner aldri om morgenen og kvir meg til å gå på jobb, etter en ferie? kvier meg aldri til å starte på jobben, noe rett har man da gjort Jeg hadde ikke alle fall ikke selv den kunnskapen da jeg som 10-klassing søkte meg inn på studiespesialiserende, og jeg fikk heller ikke den kunnskapen på videregående. Dette er ikke ting som er lette å forstå for den gjennomsnittlige tenåringen. Anonymkode: b06cc...c14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #47 Del Skrevet 25. desember 2018 Du får ikke denne startlønnen du forteller. Vet om flere som har studert det du gjør, og startlønn er rundt 500 000 NOK. Du bommet med omtrent 150-200.000,00. Anonymkode: c7260...c16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #48 Del Skrevet 25. desember 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Cry me a river, buhu. Er jo bare å flytte til dette forjettede landet ditt etter endt studie. Hva håper du å oppnå med 6’r skrytet ditt? Jeg reiste ut i «olja» som 18 åring, 600.000? Aldri hatt et så dårlig år som det. Anonymkode: 123f1...a23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #49 Del Skrevet 25. desember 2018 Du ender opp i en typisk konsulentjobb ts. Indøk får om trent 500 000 NOK i startlønn. En indøk er forresten en blanding mellom økonom og ingeniør. Det vil likevel være mer nyttig for en arbeidsgiver å ansette en økonom og en ingeniør, istedenfor denne mellomtingen. Anonymkode: c7260...c16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #50 Del Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke denne startlønnen du forteller. Vet om flere som har studert det du gjør, og startlønn er rundt 500 000 NOK. Du bommet med omtrent 150-200.000,00. Anonymkode: c7260...c16 Feil. I 2011-2012 var gjennomsnittet 464, så hvordan i alle dager kan det være bittelitt høyere nå mens alle andre yrker har gått opp mer? Studiet er også blitt mer kjent og næringslivet får ikke tak i nok av dem. Les feks artikkelen om KPMG som gjerne skulle hatt tak i flere om det fantes flere. Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niriluna Skrevet 25. desember 2018 #51 Del Skrevet 25. desember 2018 Forskjellen mellom Norge og andre land er vel at her får vi betalt utdannelsen. Dette utgjør en enorm forskjell hvis vi sammenligner med land som USA for eksempel. Studielånet for å kunne forsørge oss selv gjennom studiet et forsvinnende lite sammenlignet med skolepengene som må betales i andre land. Slik sett må faktisk det å få 5 års høyere utdannelse bli sett på som et gode som ikke de med vgs ikke får. I Norge har vi også et gjennomregulert arbeidsliv med høy jobbsikkerhet og rimelig kontroll på arbeidstider selv om dette ikke er 100% gjennomført spesielt i den type stillinger som passer deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #52 Del Skrevet 25. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Feil. I 2011-2012 var gjennomsnittet 464, så hvordan i alle dager kan det være bittelitt høyere nå mens alle andre yrker har gått opp mer? Studiet er også blitt mer kjent og næringslivet får ikke tak i nok av dem. Les feks artikkelen om KPMG som gjerne skulle hatt tak i flere om det fantes flere. Anonymkode: bd09d...7c2 Det kan nok ikke stemme. Forteller du at lønnen har økt med ned nesten 300.000 fra gjennomsnittet i 2011-2012? Beklager, det kan ikke stemme. Indøk får jobb ja. Men ikke denne startlønnen. Og svar på spørsmålet: Ja, startlønnen er god. Anonymkode: c7260...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #53 Del Skrevet 25. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cry me a river, buhu. Er jo bare å flytte til dette forjettede landet ditt etter endt studie. Hva håper du å oppnå med 6’r skrytet ditt? Jeg reiste ut i «olja» som 18 åring, 600.000? Aldri hatt et så dårlig år som det. Anonymkode: 123f1...a23 Ja og hva skjedde med folk som hadde gjort det samme når nedskjæringene kom? Vanskelig å finne ny jobb og de måtte selge hus og eiendeler og gå på NAV. Hva gjør du når oljen fases ut om noen år til fordel for ny teknologi? Dessuten måtte du bo på en plattform flere måneder i året, langt fra familie og hobbyer. Kan ikke leve et vanlig liv på en sånn måte. Tungt fysisk arbeid er heller ikke sunt og slitasjeskadene kommer senere. Anonymkode: bd09d...7c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #54 Del Skrevet 25. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan nok ikke stemme. Forteller du at lønnen har økt med ned nesten 300.000 fra gjennomsnittet i 2011-2012? Beklager, det kan ikke stemme. Indøk får jobb ja. Men ikke denne startlønnen. Og svar på spørsmålet: Ja, startlønnen er god. Anonymkode: c7260...c16 Nesten 300 000? Det er snarere 130 000 eller maks 235 000. Og ja, 5 % eller mer lønnsvekst i året på slike ansatte er ikke uvanlig. Er gjerne 2-3 % i gjennomsnitt for alle ansatte i Norge. Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #55 Del Skrevet 25. desember 2018 Dårlig og dårlig...kommer jo an på forventningene dine da! Regner med du orienterte deg om lønn før du startet utdannelsen din, så du visste hva du gikk til? 600 000,- er ikke dårlig, men ikke bra heller. Helt Ok. Jeg tjener 670 000,- i året, har ca 18- 20 dager fri per mnd. Jeg kunne dermed tjent mer om jeg ville jobbet mer. Men klarer meg med det, og har masse tid til barna og andre ting jeg ønsker å gjøre. For meg er dette en god nok lønn. Så alt er jo relativt🙂 Forøvrig har jeg kun fullført videregående, dog med 5,6 i snitt. Har gjort greie valg ellers i livet og trives nå utrolig godt med det jeg jobber med. Skal aldri bytte yrke!🙂 Har hatt sommer- og helgejobber siden jeg var 14 år, og har alltid likt mer praktiske jobber. Det er ikke alltid lang utdanning gir deg hverken god lønn eller en livssituasjon du er fornøyd med. Anonymkode: b3b8f...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #56 Del Skrevet 25. desember 2018 Jeg har 12 års ansiennitet og nesten 500.000,- i lønn... Med master. Typisk "kvinneyrke", jobber i kommunen. Så.. eh, ja jeg synes faktisk at en startlønn på 600.000,- er ganske greit betalt 😊 Du tjener nok raskt inn igjen de pengene du frykter du har mistet ved å studere. + at du får jobbet med noe du finner stimulerende (forhåpentligvis). Anonymkode: 5b755...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #57 Del Skrevet 25. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går der jo. Det er du som prøver å ta fra meg legitimiteten min fordi du synes det er utrolig at noen kan være misfornøyd med 600k etter mange år med innsats og tipp topp prestasjoner. Anonymkode: bd09d...7c2 At du forventer å gå rett fra studier til en startlønn på 800 (for det er vel det du forventer at innsatsen din er verdt siden du synes 600-700 er dårlig) forteller meg bare at du mangler totalt gangsyn på normal lønnsutvikling. Hvorfor mener dere på indøk at dere fortjener høyere lønn enn advokater, leger? tror dere at dere er de eneste som har vært gjennom et masterstudie? Wake up. Anonymkode: 50842...b8e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #58 Del Skrevet 25. desember 2018 Bachleor her, 30 år i bransjen, typisk kvinneyrke, en jobb jeg elsker og har nå en lønn på litt over 500.000,-. Jeg synes jeg har veldig har god råd jeg, men så har jeg aldri vært så opptatt av hverken status eller å ha i overflod av alt mulig... For meg blir det helt ubegripelig at noen synes en startlønn på 6-700.000,- er lite 😱 Anonymkode: 025ac...1c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #59 Del Skrevet 25. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig og dårlig...kommer jo an på forventningene dine da! Regner med du orienterte deg om lønn før du startet utdannelsen din, så du visste hva du gikk til? 600 000,- er ikke dårlig, men ikke bra heller. Helt Ok. Jeg tjener 670 000,- i året, har ca 18- 20 dager fri per mnd. Jeg kunne dermed tjent mer om jeg ville jobbet mer. Men klarer meg med det, og har masse tid til barna og andre ting jeg ønsker å gjøre. For meg er dette en god nok lønn. Så alt er jo relativt🙂 Forøvrig har jeg kun fullført videregående, dog med 5,6 i snitt. Har gjort greie valg ellers i livet og trives nå utrolig godt med det jeg jobber med. Skal aldri bytte yrke!🙂 Har hatt sommer- og helgejobber siden jeg var 14 år, og har alltid likt mer praktiske jobber. Det er ikke alltid lang utdanning gir deg hverken god lønn eller en livssituasjon du er fornøyd med. Anonymkode: b3b8f...c85 Hva slags jobb er dette? Du er jo en god del eldre enn meg også da om du har barn og mann og hus. Så kan ikke sammenligne 670 med startlønn på 600 når du har jobbet i mange år. Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #60 Del Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags jobb er dette? Du er jo en god del eldre enn meg også da om du har barn og mann og hus. Så kan ikke sammenligne 670 med startlønn på 600 når du har jobbet i mange år. Anonymkode: bd09d...7c2 Jeg er 28 år. Startet i denne jobben for fire år siden. Kjøpte leilighet alene i fjor og har to barn. Startlønnen min var forøvrig den samme som den er nå, altså 670 000,- Jeg er fornøyd med jobben min, samt arbeidsmengde. Vil forøvrig ikke utgi arbeidsgiver eller yrke, av ulike årsaker, men jobber innenfor sikkerhet. Anonymkode: b3b8f...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå