AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Jeg får ingen nye knopper på orkidé mine. Jeg lar de stå i vann og vanner de en gang i uka. skal bladene bare stå sånn? En annen ting så klarte hunden min å ødelegge de grønne bladene på den ene orkidé en min. Skal jeg klippe de av? Eller skal jeg bare la de være delt i tre eller fire? Det er akkurat som om det er klør som har ripet dem opp og splittet bladene. Noen orkidé folk her som får til orkidé ? Skal pottene være gjennomsiktige eller vanlige tette porselen Potter? Skal det alltid være vann i dem? Jeg lar det være vann i dem. Røttene er grønne og fine men det kommer ingen knupper eller blomster. Anonymkode: 95acc...3d3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 Det skal ikke være vann hele tiden, de råtner etterhvert. Vann når røttene er grå, de skal tørke ut mellom vanning. Bruk gjødsel. Sett den i et rom med ca 18 grader noen uker. «Knupper» og blomster er det samme. Men det staves knopper. Og, GOOGLE IT!!! Anonymkode: 70232...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 Orkideer har krav til bestemte daglengder. De vokser i sørlige strøk og er vant til kortere daglengder enn vi har sommerstid, men lengre daglengder enn vi har vinterstid. Orkideer flest vil blomstre et sted i mellom. De trives ikke med direkte sollys. Plasser potta i et østvendt vindu. Gjennomsiktig potte. Skal ikke stå i vann i dagesvis. Gjødsel er helt unødvendig (og gir bare større sjans for at du forgifter den). Og ha tålmodighet. La bladene være på til de faller av, altså inntil planten selv har fått laget nye. Planten trenger bladene til fotosyntesen. Luftrøttene driver også fotosyntese, så ikke klipp dem av. Anonymkode: 42227...f6b
Lærke Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har orkideer som blomstrer år etter år. Det jeg gjør er at jeg har dem i lett gjennomsiktige potter i vinduskarmen. Når røttene begynner å bli grå setter jeg blomsten under rennende vann til jeg ser at røttene er grønne igjen. Lar vannet renne av og setter tilbake i potten i vinduskarmen. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #5 Skrevet 25. desember 2018 Jeg også har orkideene i sterk sollys, fyller på med vann én gang i uka. De blomstrer regelmessig, ofte alle samtidig. Ikke la hunden spise på blomstene, så går det nok bra. Anonymkode: 95e2b...165
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 Åssen orkide da? Anonymkode: 4e029...d59 2
Bolla! Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 Mine orkideer står i vann nesten hele tiden ☺️ I gjennomsiktige potter i vindu mot øst. Den ene har ikke vært uten blomster på over 2,5 år. Det kommer alltid nye blomster før de gamle faller av. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 Herlig! Jeg har for det meste dendrobium nobile, men også noen av de "vanlige". Dette er jo enkle blomster. Anonymkode: 95e2b...165
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #9 Skrevet 25. desember 2018 Og jeg holder meg med zygopetalum og 'ordinære' phalaenopsis. Årene med orkideer har lært meg at de faktisk liker at det er litt forskjell på dag- og natt temperatur. Mine står i vestvendt vindu, får masse lunkent vann, gjødsles. De pusles og pjuskes med, og akkurat nå blomstrer 2 av dem De fleste av mine pleier blomstre 2 ganger per år. Anonymkode: 75cc9...c3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå