Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #1 Skrevet 2. april 2005 jeg sto akkurat i dusjen og så at jeg på den ene kjønnsleppen har fått en kul, altså en kul som er inni på en måte ikke kvise uten påkul.. kjønnsleppen virker litt større og rødere,.. det var veldig ekkelt å ta på den men det lille jeg turte så var den løs på en måte.. og veldig veldig øm...jeg ble livredd!!! tenk om det er kreft og jeg ikke kan få barn... er alene hjemme i helgen og ingen å betro meg til.. ble så livredd, tårene pipla med engang og alle tankene kom..... hva gjør jeg`?!
flowerpower Skrevet 2. april 2005 #2 Skrevet 2. april 2005 Du må nok bare komme deg til legen! Uansett så er det jo ikke sikkert at det er kreft,men den usikkerheten kan du ikke gå med :-? Jeg har selv hatt kreft og vet at den angsten som griper deg da, den er fæl, så du må bare få undersøkt den Lykke til,håper det beste for deg
Dagoberta Skrevet 2. april 2005 #3 Skrevet 2. april 2005 Har ikke hørt om noe sånt før, men det er mye annet enn kreft det kan være, så du må ikke bekymre deg for mye før du finner ut hva dette er. Du får sikkert komme på legevakta i dag hvis du ikke vil vente til mandag og gå til legen din, skulle jeg tro. Lykke til, det er sikkert ikke så skummelt som det ser ut til :trøste:
Usikker Skrevet 2. april 2005 #4 Skrevet 2. april 2005 Jeg har hatt sånne kuler flere ganger jeg......... det var talgkjertler som ble litt betente. Var ikke noe farlig - men litt ekkelt og litt vondt. Det var et medisinsk navn på "lidelsen" også....... men jeg husker ikke hva. Det er så mange år siden sist jeg hadde dette........... Men jeg synes du skal ta deg en tur til legen over helga - for å få sjekket det uansett.
Gjest Vindelspev Skrevet 2. april 2005 #5 Skrevet 2. april 2005 Merkelig at jeg skulle se dette innlegget rett etter at jeg fant en slik selv. Har aldri hatt det før, men er ganske sikker på at det bare er en innvendig kvise. Litt vondt siden den så "heldig" har plassert seg på innsiden av ytre leppe, men som sagt, jeg tror det bare er talg. På størrelse med en liten ert :veldigsur: La det gå et par dager, om den ikke forsvinner kan du jo sjekke hos lege. Jeg gjør det nå iallfall slik.
Leviin Skrevet 2. april 2005 #6 Skrevet 2. april 2005 Mest sannsynlig er det en form for innvendig kvise. Kreft i de ytre delene av kjønnsorganet ER mulig å få, men det er veldig sjelden! I tillegg vil det ofte oppstå som en sykelig ytre forandring, med andre ord, ikke en kul inne i kjønnsleppene, men sår eller andre ytre tegn. Men altså - veldig sjelden type kreft!!!! Mest eldre kvinner som rammes, og bare 60 tilfeller som oppdages hvert år. Skjønner jo likevel at man kan bli redd og det er selvfølgelig lov å bli det! At det er ømt og rødt syns jeg faktisk tyder på at det er en kvise eller betent kjertel. Håper du kan slappe mer av nå som du har fått noen svar. Jeg vil råde deg til å se det litt an, og om det ikke har blitt noen forandring, og du vil få det sjekket, kan du jo ringe en lege på mandag.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #7 Skrevet 2. april 2005 Legen min sa til meg at kuler man finner som er løse ofte er ufarlige, mens kreftkuler er faste. Om dette stemmer vet jeg jo ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #8 Skrevet 2. april 2005 Legen min sa til meg at kuler man finner som er løse ofte er ufarlige, mens kreftkuler er faste. Om dette stemmer vet jeg jo ikke. Det tror jeg stemmer, ja. Jeg tror kreftkuler liksom sitter fast til underlaget/huden/vevet, mens du kan kjenner rundt en ufarlig svulst/betennelse o.l. Som andre sier her, det kan være en innvendig talgkjertel eller i verste fall herpes (?).
Tusenfryd Skrevet 3. april 2005 #9 Skrevet 3. april 2005 Dette er nok en helt vanlig kong av et eller annet slag ja. Slett ikke uvanlig, Ubehagelig mens det står på, kjan være hormonelt, eller en betent talgkjertel som Usikker skriver. Det bør vekk i løpet av noen dager, hvis ikke går du til legen. Husk å bruke truser og bukser som ikke gnager og gnisser mot den, da blir det bare vondere. Tantetruser og løse bukser er tingen.
IdaC Skrevet 3. april 2005 #10 Skrevet 3. april 2005 Jeg har også hatt sånne flere ganger. Veldig ubehagelig og vondt, men ikke farlig. Du kan sjekke om noen dager om den har en hvit tupp, for da kan du vare helt sikker på at det er kvise. Har også hørt om menn som har hatt det. Det kommer ofte av gnissing mot huden, feks trange bukser eller sykling.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #11 Skrevet 3. april 2005 heihei mange gode betryggende råd her. takk... nei noen kvise er det ikke det er jeg ganske sikker på for dt har jeg hatt før... og det er det altfor stort til. den er nok større en str på en ert også, kanskje litt mindre enn en klinkekule! i går var det ganske vondt mens det stod på, måtte ta på meg noen løse bukser ja og ikke være nær, gå forsiktig! dessuten var den synlig hovnet. i dag er det ikke så ømt nei men den er der enda ja.. hvor lenge synes dere jeg skal gå før jeg kontakter lege.- ? takk håper det bare er en uskyldig litenkjertel av et slag ja.
CheapChampagne Skrevet 3. april 2005 #12 Skrevet 3. april 2005 Syns du skal kontakte legen imorgen jeg! Ei venninne av meg hadde en sånn, det viste seg at den hadde blitt betent og hun måtte i narkose for å få den fjernet. Hun måtte også gå på antibiotika etterpå. Gå til legen i morgen og få det sjekka. Kan være det en en betennelse som kan forverre seg!
Ephemera Skrevet 3. april 2005 #13 Skrevet 3. april 2005 Huff... ikke tenk på at det kan være kreft... Mener jeg har hørt at kreftkuler ikke er vonde/ømme å trykke på? I alle fall, ring legekontoret ditt imorgen og forklar at du er bekymret sånn at du kanskje får en hastetime. Det er grusomt å gå rundt å bekymre seg for slike ting... (og sååå deilig når man får vite at det ikke er noe farlig). 1
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #14 Skrevet 3. april 2005 innlegger her igjen..... hadde store planer om å komme meg til legen imorgen bare for å være på den sikre siden, er jo litt engstelig men... kulen er der fortsatt men ikke like vondt nei... men fortsatt litt hovent.. men problemet er at jeg har fått menstrasjon. da er det fryktelig ubehagelig å komme til lege og skal vise dette.... uff hva gjør jeg nå da? venter en uke?
CheapChampagne Skrevet 3. april 2005 #15 Skrevet 3. april 2005 Tror de fleste leger har sett ting som du knapt kan forestille deg. En liten mens spiller ingen rolle. Hvis du går til en kvinnelig lege så gjør vel det ingenting? Bruk tampong, så er det ikke så mye som syns :D Lykke til!
Tusenfryd Skrevet 4. april 2005 #16 Skrevet 4. april 2005 Hvis du får mensen nå, stemmer det ganske godt med at dette er hormonelt. Men det er alltid greit å få sjekket opp. Jeg har noen ganger hatt konger så digre som druer og er hoven nedover hele innsiden av låret - ikke rart man blir skvetten første gang. God bedring!
Gjest Nin@ Skrevet 4. april 2005 #17 Skrevet 4. april 2005 Dette er 90% sikkert bare betennelse i en av de kjertlene vi har på hver side ved de ytre kjønnsleppene. De heter noe på b, husker ikke hva. Men det er svært vanlig at disse blir betente fra tid til annen. Av og til blir disse betennelsene innkapslet og da må verken tømmes ut av en lege. Ved gjentagne betennelser kan man fjerne hele kjertelen. Men det er garantert ikke noe farlig! Siden det begynner å bli mindre vondt nå vil den høyst sannsynlig forsvinne av seg selv. Har hørt at barbering og trange bukser kan øke forekomsten av dette.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #18 Skrevet 4. april 2005 hei igjen jeg må nok innrømme at da jeg våknet idag var lysten til å gå til lege veeeldig liten så jeg droppa det... dumt ja! men jeg synes det hadde vært grusomt flautå gå til legen også ha mensen samtidig. men det er nå meg da... men ja den har blitt mye mye mindre og ikke fult så øm, så nå håper jeg bare at den forsvinner snart og at det bare vare noe hormonelt i forbindelse med mensen. aldri hatt det før men.... men hvis den blir borte så kan det hvertfall ike være en kreft kul?!
Gjest Nin@ Skrevet 4. april 2005 #19 Skrevet 4. april 2005 Tråstrarter skrev: men ja den har blitt mye mye mindre og ikke fult så øm, så nå håper jeg bare at den forsvinner snart og at det bare vare noe hormonelt i forbindelse med mensen. aldri hatt det før men.... men hvis den blir borte så kan det hvertfall ike være en kreft kul?! Hallo..?? Leste du ikke det jeg skrev? :-) Her har du en link til lommelegen som forklarer mer om dette: http://www.lommelegen.no/art/art1160.asp Som du skjønner er det ikke farlig. Du trenger egentlig bare lege hvis betennelsen ikke gir seg eller den blir innkapslet. De aller fleste får dette en eller flere ganger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå