Gå til innhold

Rettssak- voldtekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om anmeldelsen min ender opp i retten enda, men venter på en avgjørelse. Hver dag tenker jeg at brevet kan ligge i postkassa. Tankene begynner å bli ganske slitsomme og jeg tenker mye på hvordan en eventuell rettssak blir. 

Er det noen her inne med erfaring? 

Skal jeg si noe? Blir jeg stilt spørsmål? Må jeg møte på han jeg har anmeldt? 

Anonymkode: cb7f5...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om anmeldelsen min ender opp i retten enda, men venter på en avgjørelse. Hver dag tenker jeg at brevet kan ligge i postkassa. Tankene begynner å bli ganske slitsomme og jeg tenker mye på hvordan en eventuell rettssak blir. 

Er det noen her inne med erfaring? 

Skal jeg si noe? Blir jeg stilt spørsmål? Må jeg møte på han jeg har anmeldt? 

Anonymkode: cb7f5...194

Du får ikke brev i postkassen, brevet går til din bistandsadvokat.

Husk på at forsvinnende få voldtektssaker havner i domstolen. En rettsak betyr at offer og gherningsmann muntlig skal gi sine forklaringer og at dommerne skal danne seg et bilde av saken og troverdigheten til offer og gjetningsperson. Deretter er dommernes jobb å dømme i saken.

Anonymkode: 5cea5...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Så rart at jeg fikk beskjed om det da. Jaja.. 

Jo, selvfølgelig vet bistandsadvokaten min det. Men sitter og tenker på dette akkurat nå, så kan på en måte ikke ringe han for en liten chat ikveld 😁

Jeg vet hvordan statistikken er. Prøver bare forberede meg mentalt på hvordan ting kan bli, så jeg kan bruke mindre energi på å tenke så mye. 

Anonymkode: cb7f5...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm. Så rart at jeg fikk beskjed om det da. Jaja.. 

Jo, selvfølgelig vet bistandsadvokaten min det. Men sitter og tenker på dette akkurat nå, så kan på en måte ikke ringe han for en liten chat ikveld 😁

Jeg vet hvordan statistikken er. Prøver bare forberede meg mentalt på hvordan ting kan bli, så jeg kan bruke mindre energi på å tenke så mye. 

Anonymkode: cb7f5...194

Finnes det bevis eller vitner?

Anonymkode: 92387...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sak havnet i retten. 

Jeg fikk telefon fra bistandsadvokaten min cirka et halvt år før saken skulle i retten. Selve innkallelsen fikk jeg ikke i posten før cirka 4 uker før saken var berammet. 

Jeg hadde et møte med bistandsadvokaten min, noen dager før saken skulle opp i retten. Da fikk jeg også møte aktor i saken. Akkurat der tror jeg det er litt ulik praksis. Ikke alle møter aktor i forkant, tror jeg. 

Du skal avgi forklaring først. Gjerningspersonen har rett til å høre din forklaring, men du kan snakke med bistandsadvokaten din om du vil ha ham på et annet rom, og ha videooverføring. Vi ba ham flytte seg, så han satt bak meg, og jeg unngikk øyekontakt med ham da jeg avga forklaring.

Etter at du er ferdig velger du selv om du vil være tilstede under resten av rettsrunden. Jeg vil anbefale at du følger hele forhandlingen, for du har rett til å komme med en kommentar på slutten. 

 

Jeg hadde gruet meg voldsomt i forkant, og det er forståelig om du også gjør. Prøv i så fall å tenke på at du bare skal inn og svare på noen spørsmål. Det er heller ikke slik at du må si ordrett det du har sagt tidligere, men du skal selvfølgelig forklare deg sannferdig. 

 

Jeg vant i tingretten basert på forklaringen og troverdigheten min. Nå ble dommen anket, så jeg vet ikke det endelige utfallet da. 

 

Lykke til!

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det bevis eller vitner?

Anonymkode: 92387...321

Ja. 

Anonymkode: cb7f5...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Kitten skrev:

Min sak havnet i retten. 

Jeg fikk telefon fra bistandsadvokaten min cirka et halvt år før saken skulle i retten. Selve innkallelsen fikk jeg ikke i posten før cirka 4 uker før saken var berammet. 

Jeg hadde et møte med bistandsadvokaten min, noen dager før saken skulle opp i retten. Da fikk jeg også møte aktor i saken. Akkurat der tror jeg det er litt ulik praksis. Ikke alle møter aktor i forkant, tror jeg. 

Du skal avgi forklaring først. Gjerningspersonen har rett til å høre din forklaring, men du kan snakke med bistandsadvokaten din om du vil ha ham på et annet rom, og ha videooverføring. Vi ba ham flytte seg, så han satt bak meg, og jeg unngikk øyekontakt med ham da jeg avga forklaring.

Etter at du er ferdig velger du selv om du vil være tilstede under resten av rettsrunden. Jeg vil anbefale at du følger hele forhandlingen, for du har rett til å komme med en kommentar på slutten. 

 

Jeg hadde gruet meg voldsomt i forkant, og det er forståelig om du også gjør. Prøv i så fall å tenke på at du bare skal inn og svare på noen spørsmål. Det er heller ikke slik at du må si ordrett det du har sagt tidligere, men du skal selvfølgelig forklare deg sannferdig. 

 

Jeg vant i tingretten basert på forklaringen og troverdigheten min. Nå ble dommen anket, så jeg vet ikke det endelige utfallet da. 

 

Lykke til!

 

 

Tusen takk for så utfyllende svar. Godt å ha et lite bilde av hvordan dette foregår. Masse lykke til til deg også ♥️ jeg er veldig redd for hvordan jeg vil reagere ved å se han igjen. Blir fysisk dårlig bare av å tenke på han og er redd for å møte på han.. 

Anonymkode: cb7f5...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken min kom også til retten. Om man sliter psykisk, slipper man å møte opp i retten. (Pga saken) - det gjorde jeg! Det hjalp mye at jeg slapp å møte han. 

Anonymkode: 9b2d2...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for så utfyllende svar. Godt å ha et lite bilde av hvordan dette foregår. Masse lykke til til deg også ♥️ jeg er veldig redd for hvordan jeg vil reagere ved å se han igjen. Blir fysisk dårlig bare av å tenke på han og er redd for å møte på han.. 

Anonymkode: cb7f5...194

Ingen problem! 

 

Jeg slipper heldigvis å være redd for å møte på ham, siden han bor på en annen kant av landet. 

Forstår godt at du er redd for å møte på ham, men vet du hva? Om det skjer så er jeg sikker på at du kommer til å takle det bedre enn du frykter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rettsak forklarte jeg meg først, og så spurte aktor og tiltaltes forsvarer meg spørsmål etterpå. Vær forberedt på at du kan få vanskelige spørsmål fra forsvareren da h*n vil lete etter hull i din forklaring som kan styrke tiltaltes sak. Etterpå var det tiltaltes tur å forklare seg, og så ble bevisene lagt frem. Det ble blant annet vist bilder på storskjerm og da valgte jeg å lukke øynene. Husk at du kan be om pauser hvis det blir for mye. 

Ellers var det viktig for meg å ha med meg en trygg person i rettsaken, og jeg fikk blant annet denne personen til å sitte ved siden av meg når jeg sto i vitneboksen. Tiltalte satt ganske nært på høyre side, så jeg følte meg ikke trygg nok til å stå der alene. 

Jeg har møtt på han et titalls ganger etter det skjedde, og de første gangene var det grusomt. Fikk panikkanfall og trodde jeg skulle dø. Det er fremdeles vanskelig og veldig triggende å møte han, men jeg prøver bevisst å se han i øynene og ikke vike med blikket, bare for å vise at han ikke har makt over meg lengre. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: a0290...43b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min rettsak forklarte jeg meg først, og så spurte aktor og tiltaltes forsvarer meg spørsmål etterpå. Vær forberedt på at du kan få vanskelige spørsmål fra forsvareren da h*n vil lete etter hull i din forklaring som kan styrke tiltaltes sak. Etterpå var det tiltaltes tur å forklare seg, og så ble bevisene lagt frem. Det ble blant annet vist bilder på storskjerm og da valgte jeg å lukke øynene. Husk at du kan be om pauser hvis det blir for mye. 

Ellers var det viktig for meg å ha med meg en trygg person i rettsaken, og jeg fikk blant annet denne personen til å sitte ved siden av meg når jeg sto i vitneboksen. Tiltalte satt ganske nært på høyre side, så jeg følte meg ikke trygg nok til å stå der alene. 

Jeg har møtt på han et titalls ganger etter det skjedde, og de første gangene var det grusomt. Fikk panikkanfall og trodde jeg skulle dø. Det er fremdeles vanskelig og veldig triggende å møte han, men jeg prøver bevisst å se han i øynene og ikke vike med blikket, bare for å vise at han ikke har makt over meg lengre. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: a0290...43b

Gjør det noe om man tenker seg om eller bruk lang tid på å svare når de ser etter hull i forklaring? Sliter med hukommelse og ptsd :( 

Anonymkode: 92387...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min rettsak forklarte jeg meg først, og så spurte aktor og tiltaltes forsvarer meg spørsmål etterpå. Vær forberedt på at du kan få vanskelige spørsmål fra forsvareren da h*n vil lete etter hull i din forklaring som kan styrke tiltaltes sak. Etterpå var det tiltaltes tur å forklare seg, og så ble bevisene lagt frem. Det ble blant annet vist bilder på storskjerm og da valgte jeg å lukke øynene. Husk at du kan be om pauser hvis det blir for mye. 

Ellers var det viktig for meg å ha med meg en trygg person i rettsaken, og jeg fikk blant annet denne personen til å sitte ved siden av meg når jeg sto i vitneboksen. Tiltalte satt ganske nært på høyre side, så jeg følte meg ikke trygg nok til å stå der alene. 

Jeg har møtt på han et titalls ganger etter det skjedde, og de første gangene var det grusomt. Fikk panikkanfall og trodde jeg skulle dø. Det er fremdeles vanskelig og veldig triggende å møte han, men jeg prøver bevisst å se han i øynene og ikke vike med blikket, bare for å vise at han ikke har makt over meg lengre. 

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: a0290...43b

😱 Så grusomt! 

Klem til alle dere :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det noe om man tenker seg om eller bruk lang tid på å svare når de ser etter hull i forklaring?

Du bør være forberedt på at forsvareren til tiltalte muligens kan virke aggressiv/pågående når h*n stiller spørsmål til deg. Det går nok greit om du bruker litt tid på å tenke deg om når du får et spørsmål. Dersom det er noe du ikke husker eller ikke har klart for deg må du gi uttrykk for dette. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg møte på han jeg har anmeldt? 

I norsk rett gjelder prinsippet om at bevis skal fremlegges direkte for den dømmende rett. Utg. er derfor at du må forklare deg i retten. Tiltalte skal normalt være til stede i retten. Med hjemmel i i straffeprosessloven § 284 første ledd kan tiltalte pålegges å forlate rettssalen når du skal avgi din forklaring. Retten kan også vurdere om du skal avhøres i et såkalt fjernavhør eller at det skal fremlegges opptak av tidligere forklaring du har gitt til politiet, slik at du slipper å møte opp i retten. 

Endret av TheLetterG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det noe om man tenker seg om eller bruk lang tid på å svare når de ser etter hull i forklaring? Sliter med hukommelse og ptsd :( 

Anonymkode: 92387...321

Det gjorde ingenting i mitt tilfelle, men jeg brukte lenger tid og måtte tenke mer under forklaringen. Spørsmålene fra forsvarer kom så kjapt at jeg ikke rakk å tenke før jeg svarte. 

Husk at aktor er på din side. I min sak brøt han inn da han så jeg ble forvirret av forsvareren. 

Noe som hjalp meg var å tenke at jeg ikke var en part i saken. Juridisk sett er du "bare" et vitne. Det er påtalemyndighetene mot ham. Ikke deg mot ham, og du har ingenting å tape. 

Uansett utfall, skal du være stolt over at du anmeldte. Du sa faktisk i fra at det ikke var greit. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten TS:

 

Du må bare spørre om alt du lurer på. Ingen spørsmål er dumme. Jeg skal svare så godt jeg kan. Bare husk at jeg  er ingen ekspert, jeg kan bare si hvordan det var for meg. Jeg vil heller ikke skrive for detaljert om min sak med tanke på at den er anket. 

 

Du har jo også fått veldig gode svar fra flere andre her. 

 

Kan jeg spørre om hvor lenge det er siden anmeldelsen? Sånn i forhold til at du lurer på om det blir en rettssak. I mitt tilfelle tok det over 9 måneder før jeg fikk vite at det var tatt ut tiltale, og da fikk jeg høre at det i mitt tilfelle har gått raskt. Hvor lang tid det tar kan imidlertid variere fra politidistrikt til politidistrikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det 10 år siden, men anmeldte en som seksuelt misbrukte meg, så kan hende det er annerledes nå. 

Først måtte jeg bli evaluert av en psykiater for å se hva slags skade jeg hadde fått mentalt og mulige senskader.

Så var det en del samtaler med advokaten. Jeg hadde en bistandsadvokat i tillegg til vanlig advokat. 

Saken min havnet i lagmannsretten, deretter ble den anket til høyesterett, men da ble det inngått forlik. Da hadde saken vart i 4 år fra jeg anmeldte til forlike, så da klarte jeg ikke mer.  

Under rettsakene måtte jeg stå å forklare meg foran tiltalte og hans advokat med fler. Jeg fikk ikke høres hans forklaring, og han forklarte seg først, så meg også han igjen. Jeg hadde en del vitner, men husker ikke helt når de forklarte seg. Advokaten hans stilte mye spørsmål, men retten eller advokatene mine stoppet vis det ble for voldsomme spørsmål. Her var det helt klart at han var skyldig. 

Helt på slutten skulle begge advokatene summere opp. Jeg ble anbefalt å ikke være til stede, men kunne vis jeg ønsket. Det var utrolig tøft å høre på. Vet ikke om jeg angrer på det, men husket jeg knakk sammen da. 

Det verste som kan skje er å ikke bli trodd eller stilt spørsmålstegn ved, synes ihvertfall jeg, og det må man desverre være forberedt på. Og selv om saken min var klar, følte jeg ofte det. Jeg hadde et hovedmål jeg fokuserte på og som kom meg gjennom alt dette: å minimere sjansen for at han kunne gjøre noe slikt igjen mot en annen. 

Ønsker deg lykke til og håper du får den støtten og hjelpen du trenger for å komme deg igjennom dette uansett hva som skjer ❤️

Anonymkode: c2d71...259

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det 10 år siden, men anmeldte en som seksuelt misbrukte meg, så kan hende det er annerledes nå. 

Først måtte jeg bli evaluert av en psykiater for å se hva slags skade jeg hadde fått mentalt og mulige senskader.

Så var det en del samtaler med advokaten. Jeg hadde en bistandsadvokat i tillegg til vanlig advokat. 

Saken min havnet i lagmannsretten, deretter ble den anket til høyesterett, men da ble det inngått forlik. Da hadde saken vart i 4 år fra jeg anmeldte til forlike, så da klarte jeg ikke mer.  

Under rettsakene måtte jeg stå å forklare meg foran tiltalte og hans advokat med fler. Jeg fikk ikke høres hans forklaring, og han forklarte seg først, så meg også han igjen. Jeg hadde en del vitner, men husker ikke helt når de forklarte seg. Advokaten hans stilte mye spørsmål, men retten eller advokatene mine stoppet vis det ble for voldsomme spørsmål. Her var det helt klart at han var skyldig. 

Helt på slutten skulle begge advokatene summere opp. Jeg ble anbefalt å ikke være til stede, men kunne vis jeg ønsket. Det var utrolig tøft å høre på. Vet ikke om jeg angrer på det, men husket jeg knakk sammen da. 

Det verste som kan skje er å ikke bli trodd eller stilt spørsmålstegn ved, synes ihvertfall jeg, og det må man desverre være forberedt på. Og selv om saken min var klar, følte jeg ofte det. Jeg hadde et hovedmål jeg fokuserte på og som kom meg gjennom alt dette: å minimere sjansen for at han kunne gjøre noe slikt igjen mot en annen. 

Ønsker deg lykke til og håper du får den støtten og hjelpen du trenger for å komme deg igjennom dette uansett hva som skjer ❤️

Anonymkode: c2d71...259

For det første: Veldig trist å hva som skjedde med deg! Håper det går bra med deg i dag. 

Heldigvis er det ikke slik i dag som da du var i retten. 

Jeg måtte aldri evalueres, men var frivillig til samtaler hos legevakten og psykolog via jobb. 

Jeg forklarte meg først, så han. Deretter forklarte vitnene seg. Mener å huske at ett av mine vitner forklarte seg etter hans vitner, men det husker jeg ikke helt. 

Du kan som sagt be om at han forlater rettssalen eller flytter seg når du skal avgi forklaring... Imidlertid tror jeg ikke du juridisk sett har rett til det. Det er likevel normal praksis. I mitt tilfelle ble hoveddommeren irritert da forsvarer først mente han måtte bli sittende.

Det er helt opp til deg om du vil være tilstede under oppsummeringen på slutten. Jeg vil anbefale det, p.g.a det jeg sa tidligere om rett til å komme med en kommentar på slutten. 

 

Det med å forhindre at han gjør dette mot noen andre var forresten en av grunnene til at jeg anmeldte. Så i forhold til ankesaken tenker jeg dette: 

Jeg sa den natten at det ikke var greit. Politiet har sagt det ikke var greit. Aktor har sagt det ikke var greit. Dommerene har sagt det ikke var greit. Hvis han ennå ikke har skjønt det, så får jeg si det en gang til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, The Kitten skrev:

Forresten TS:

 

Du må bare spørre om alt du lurer på. Ingen spørsmål er dumme. Jeg skal svare så godt jeg kan. Bare husk at jeg  er ingen ekspert, jeg kan bare si hvordan det var for meg. Jeg vil heller ikke skrive for detaljert om min sak med tanke på at den er anket. 

 

Du har jo også fått veldig gode svar fra flere andre her. 

 

Kan jeg spørre om hvor lenge det er siden anmeldelsen? Sånn i forhold til at du lurer på om det blir en rettssak. I mitt tilfelle tok det over 9 måneder før jeg fikk vite at det var tatt ut tiltale, og da fikk jeg høre at det i mitt tilfelle har gått raskt. Hvor lang tid det tar kan imidlertid variere fra politidistrikt til politidistrikt. 

Det som er litt spesielt her er at saken ble anmeldt i et annet land og oversendt til Norge etter den ble ferdigbehandlet der. Sist advokaten var i kontakt med politiet mente de at det ikke var lenge til de var ferdige og oversendte alle papirene. 

Så nå har det totalt vært ca. 6-7 måneder siden. 

 

Og igjen. Tusen takk. Det er akkurat det jeg er ute etter, hvordan det oppleves, ikke hvordan det "skal" være. 

Det er ikke bare hva denne personen har gjort mot meg, men alt med han jeg blir dårlig av.. Og jeg vet ikke om jeg orker å re på løgner og bullshit fra det avskummet der. 

Anonymkode: cb7f5...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

😱 Så grusomt! 

Klem til alle dere :klem:

Så grusomt :(

Jeg har heldigvis ikke sett overgriperen i ettertid, sist jeg så han ble han tatt av politiet. Men jeg "ser" han og skvetter. Han har et veldig alminnelig utseende og det skal så lite til for at det er noe rundt som assosierer til han da. Så plutselig forestiller jeg meg at han er rett foran meg. 

Jeg blir så sint! Tenk at ett menneske kan ødelegge så mye. Som tar seg retten til å bare ta for seg andres kropp? 🤢 Nei fy faen... 

Anonymkode: cb7f5...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...