Gå til innhold

bakverk


Egenskap

Anbefalte innlegg

Trenger råd fra noen som kan gi meg tips når det gjelder å lage bakverk hjemme, det gjelder rundstykker, brød, kaker etc.

Jeg vil bake hjemme det som trengs for at jeg kan ha bakverk til frokost, lunsj og middag. 

Vei bane dere anbefaler, som er trygt sted for meg å finne den kunnskapen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vei bane? Hva mener du? 

Om du leter etter oppskrifter er det mye forskjellig ute på nettet, matprat har mange gode oppskrifter. De forteller også fremgangsmåte. Det finnes sikkert mye greier på youtube også.

Brød er veldig enkelt å bake når man har gjort det noen ganger. Jeg slenger bare sammen en deig (selvsagt med gjær og væske som er fingervarm og så en del frøsorter og noen typer mel og havregryn) til den blir i konsistens som en ganske tykk grøt, så det skal være en klissete deig. Jeg hever den ikke i bollen først, men vet mange gjør det, men det er ikke noe poeng i det for min del. Så fordeler jeg i brødformer med bakepapir oppi og trykker de ned med slikkepott så de blir flate oppå og pensler med melk og setter til heving et lunt sted og skrur selvsagt på ovnen. Med meg hever de kjempefort og kommer fort til litt over kanten på brødformen. Så setter jeg de i ovnen og vipps var det gjort. 

Boller og rundstykkedeig osv skal være fast uten å være for tørr. 

Baking er noe som man gjerne trenger en del erfaring med for å bli skikkelig god på. 

Anonymkode: e645b...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vei bane? Hva mener du? 

Om du leter etter oppskrifter er det mye forskjellig ute på nettet, matprat har mange gode oppskrifter. De forteller også fremgangsmåte. Det finnes sikkert mye greier på youtube også.

Brød er veldig enkelt å bake når man har gjort det noen ganger. Jeg slenger bare sammen en deig (selvsagt med gjær og væske som er fingervarm og så en del frøsorter og noen typer mel og havregryn) til den blir i konsistens som en ganske tykk grøt, så det skal være en klissete deig. Jeg hever den ikke i bollen først, men vet mange gjør det, men det er ikke noe poeng i det for min del. Så fordeler jeg i brødformer med bakepapir oppi og trykker de ned med slikkepott så de blir flate oppå og pensler med melk og setter til heving et lunt sted og skrur selvsagt på ovnen. Med meg hever de kjempefort og kommer fort til litt over kanten på brødformen. Så setter jeg de i ovnen og vipps var det gjort. 

Boller og rundstykkedeig osv skal være fast uten å være for tørr. 

Baking er noe som man gjerne trenger en del erfaring med for å bli skikkelig god på. 

Anonymkode: e645b...74b

jeg har bakt brød før, men det ble ikke bra, det ble for fast inni og fikk aldri den konsistensen som ferdige stekte brød skal ha. Vet ikke hva jeg gjør feil. Men det ville være lettere om jeg kunne gjøre det med en jeg kjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut diverse sider og blogger. Brød kan være vanskelig, men krever mye tålmodighet. Elting er også svært viktig.

Jeg liker Trines matblogg for eksempel. Det var der jeg lærte meg hvor viktig elting og heving var og hun beskriver det på en god måte. Det er det jeg synes mangler ofte på andre steder. De beskriver ikke prosessen nøye nok og med gjærbakst er alle trinnene ganske viktige.

Anonymkode: f47a1...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler sterkt denne bakeboken:

https://www.adlibris.com/no/bok/enklare-brod-9788252178869

Superenkelt knafritt brød med mye lettere konsistens enn de fleste oppskrifter du finner på nett, fordi de inneholder fersk gjær. Mye bedre resultat om du er en utrenet baker (som jeg var for noen år siden) enn å bake vanlige deiger som trenger elting. Særlig om du feks ikke har en kraftig kjøkkenmaskin.

Anonymkode: 17f4f...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...